Gå til innhold
Hundesonen.no

SBT valp som sulte-streiker


galnaste

Recommended Posts

Nå har Quilla begynt og bli litt vrien på maten... Hun får det samme foret hun har fått hele tiden. Vi fikk med noe mat i valpe pakken når vi hentet henne, eukanuba medium valpe for... Det er dette foret jeg hadde kjøpt til hu skulle komme hjem så vi har jo masse mat, men en hund som ikke vil spise?!

Hun spiser bare mindre og mindre for hver dag synes jeg og ser jo tynn ut...

Siden hun begynte med å nekte og spise, har jeg bare latt maten bare stå fremme hele tiden men hun er ikke borte og spiser, vi bor så pass tett at man hører om hu begynner og slafse og tygge.. Men har latt maten stå fremme fordi det funket ikke om jeg satte bort maten heller...

Er hun kanksje lei foret?

Her om dagen hadde vi besøk av en rottweiler på 7 mnd, og eieren hadde med seg for til han. Det han ikke spiste opp blei liggende igjen her men det skulle quilla spise uten protest og nøling. trippel så store biter og alt...

Noen tips?

Og er det noen som kan "lære" meg trikset med eukanuba for-koppen? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden? Det er ikke uvanlig at de spiser mindre i forbindelse med tanfelling f eks. Forøvrig er det ikke noe lurt å la maten stå fremme hele tiden. Gi henne mat morgen og kveld, spiser hun ikke innen ti min så fjern maten.

Støtter denne jeg.

Selvom man tror at det kan hjelpe å la det stå fremme hele tiden. Så stemmer det ikke. Den beste måten er som sagt å fjerne fóret etter ca. 10min, og fóre flere ganger daglig. Og prøv å gjøre dette til samme tidspunkter hver dag.

Evt. kan du gradvis begynne å bytte fór.

En annen måte å få i henne fór (hvis hun virkelig begynner å bli tynn) er å bruke fóret som godbiter. For hver knott som kommer seg inn er det jo bedre :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du foret oppbløtt eller tørt? Hvis hun er i tannfelling eller synes det er vanskelig å spise det tørt, så la foret bli ordentlig oppbløtt og så sleng i par skjeer med boksemat og kjør det ett minutt i mikroen så det blir lunkent.. Varm mat lukter bedre, og vekker apetitten :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du foret oppbløtt eller tørt? Hvis hun er i tannfelling eller synes det er vanskelig å spise det tørt, så la foret bli ordentlig oppbløtt og så sleng i par skjeer med boksemat og kjør det ett minutt i mikroen så det blir lunkent.. Varm mat lukter bedre, og vekker apetitten :blink:

hun har spist det tørt siden vi henta henne... hu er jo bare 10 uker, er vel ikke enda den tannfellinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun har spist det tørt siden vi henta henne... hu er jo bare 10 uker, er vel ikke enda den tannfellinga?

Ville prøvd det oppbløtt jeg :blink: tørrfor lukter jo ikke noe særlig, og små valper på 10 uker synes nok det er lettere å få maten i seg når det er litt mykere :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihvertfall ikke begynne å dille med maten og putte i pølser og leverpostei! Oppskriften på en bortskjemt hund som får viljen sin...

Ellers, en frisk hund sulter ikke ihjel foran matfatet. Noen hunder spiser mer enn andre. Og andre hunders mat er helt klart mer spennende enn egen mat.

Jeg har også en småspist gutt, og vi brukte mye tid på å få ham interessert i å jobbe for godbiter i det hele tatt. Det er bare å ta tiden til hjelp.

Gi hunden de vanlige mengdene til de vanlige måltidene (3-4 ganger om dagen i den alderen), gjerne oppbløtt. Og ta det bort etter 10 min hvis det ikke er spist opp. Pass på å ikke gi hunden masse matrester og godbiter mellom disse måltidene. Bruk om mulig tørrfôr som godbiter til trening.

Hvis hunden blir farlig tynn bør hun til veterinær, men enn så lenge kan du jo vente til 12-ukers vaksinen og spørre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihvertfall ikke begynne å dille med maten og putte i pølser og leverpostei! Oppskriften på en bortskjemt hund som får viljen sin...

Tjaa.... jeg ser ikke problmet jeg da med at hundene skal få litt ekstra i maten sin. Hvis hunden min spiser opp all maten hun får fordi det er noen skjeer boksemat/leverpostei/gryterett/middagsrester whatever, så lar jeg bikkja mi får det jeg... Bedre at hun spiser maten sin og beholder kroppsvekten enn at hun så vidt rører foret sitt.. Og mulig jeg menneskliggjør dyret mitt, men jeg vil faktisk at hunden min skal LIKE maten sin jeg da... Bortskjemt? Tja, godt mulig. men jeg har da en hund som i det minste spiser opp maten sin :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk litt trøbbel med N og spising, også; tror egentlig det er ganske normalt? Første uka kasta han seg over fôret som en idiot, andre uka var mat teit og skulle bare spises om man fikk én og én kule fra hånda som godbit. Fikk han maten slik, kunne han godt spise småstein, også, for den saks skyld... Men å gi all maten sånn, nei, det gadd jeg bare ikke :blink:

Lurt å bløte opp fôret når hun er så småspist, så blir både lettere å spise og lettere å fordøye for valpemagen som ikke er så godt trent ennå, og dermed får hun i seg mer av næringsstoffene og vitaminene hun trenger.

Jeg pleide å måle opp all maten N skulle ha i løpet av en dag, gi ham 4 måltider (fram til 12 uker, så 3), og annenhvert måltid oppbløtt, for variasjon. Det fungerte på ham, kanskje alt burde være oppbløtt på Quilla hvis hun ser ut til å like det bedre. Jeg brukte også av denne oppmålte dagsrasjonen til å gi ham godbiter gjennom dagen, og det som var igjen når han skulle få kveldsmat, ble oppbløtt, og så blanda jeg i ett egg for ekstra fett, proteiner og matlyst. Han spiste fortsatt ikke alt, men mer, og slikket av eggesølet på det han ikke orket å spise opp, og etter at jeg begynte med det har han vært i godt hold hele tida. Kanskje nesten litt tjukk til tider :lol: Nå har jeg slutta med egget ved 4 mnd, fordi han begynte å bli litt for gammel for å være ei bolle, og han han spiser fortsatt mindre enn "tabellnormalen" og har nok blitt en del slankere - men det var vel like greit :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa.... jeg ser ikke problmet jeg da med at hundene skal få litt ekstra i maten sin. Hvis hunden min spiser opp all maten hun får fordi det er noen skjeer boksemat/leverpostei/gryterett/middagsrester whatever, så lar jeg bikkja mi får det jeg... Bedre at hun spiser maten sin og beholder kroppsvekten enn at hun så vidt rører foret sitt.. Og mulig jeg menneskliggjør dyret mitt, men jeg vil faktisk at hunden min skal LIKE maten sin jeg da... Bortskjemt? Tja, godt mulig. men jeg har da en hund som i det minste spiser opp maten sin :blink:

Hvis du er heldig å få en hund som liker maten sin, og ikke sultestreiker for å få noe bedre, eller nekter å spise når du ikke har noe som er godt nok. I likhet med min ektemann og mine potensielle barn får hunden spise det den får servert, så lenge det ikke er allergi eller sykdom inne i bildet. :lol: At han får middagsrester nå og da og sluker det er bare en bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Her hadde vi valp for snart to år siden og hu har altid spist mye mindre enn det som står i tabellen men hun har holdt vekta ut fra sin størrelse så vi maste ikke noe mere med det. Har en valp av type slukhals og fikk beskjed fra oppdretter at det ikke var sikkert dem spist så mye når dem kom i nytt hjem. Noe hun her gjorde. Nå er hun snart tre måneder og ser at matlysten er litt redusert, ser også at gommen er i ferd med å utvikle seg så jeg stresser ikke noe med det. Gir valpen oppbløtt til delvisoppbløtt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden? Det er ikke uvanlig at de spiser mindre i forbindelse med tanfelling f eks. Forøvrig er det ikke noe lurt å la maten stå fremme hele tiden. Gi henne mat morgen og kveld, spiser hun ikke innen ti min så fjern maten.

Enig. Men jeg ville gått for at om ikke hunden rører maten innen 1 min og ikke har spist opp innen 10 min, kan man like godt fjerne den. Hunden spiser når den blir sulten - enn om det går 4-5 dager før den spiser en eneste kule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville som flere sier her fjernet maten hvis den ikke blir spist. Har selv en hund som aldri har vært overbegeistret for mat, men spist det fordi hennes fulle matskål fort blir tom når man bor med en labrador i tillegg. Når labradoren har vært borte har hun prøvd seg på å ikke spise, men hun finner fort ut at jeg fjerner matskålen om hun ikke spiser, og da er det best å kaste det i seg :blink:

Selv har jeg ofte vom o.l. i matskålen for at de skal få kose seg litt ekstra. Men jeg hadde aldri gjort det for å få hundene mine til å spise tørrfôret sitt. Den dagen de blir kresne slutter de å gå godsaker i skålen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter det som andre har sagt her, og vil tilføye en ting. Hvis hunden begyunner å bli for tynn, og du kanskje har planer om å fore på vom og hundemat senere uansett, så ville jeg ha prøvd å gi valpen små mengder med vom og hundemat for valper. De pleier å elske det foret, samt at det trengs små mengder av det for at de skal få i seg de nærinsstoffene de trenger. Dette gjorde jeg med min når hun var ca 10 uker og så tynn at en kunne kjenne både ryggrad, ribbein og hoftekuler, ooooog alt rant tvers gjennom henne i nesten 2 uker.

Ellers for all del, ikke begynn å dill, håndfore henne eller tilby henne masse godt når hun ikke vil ha maten sin. Jeg ville heller ikke latt maten stå fremme, men gitt mat 3-4 ganger daglig og spiser hun ikke må hun vente til neste ordinære måltid.

Lykke til :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første feilen du har gjort er å la maten stå fremme..

Hvorfor skal man skyndte seg med å spise når maten uansett ikke forsvinner?

Sett frem maten i noen minutter.

Fjern den igjen.

Tilby mat 3-4 ganger om dagen.

En liten valp har gjerne perioder der den ikke spiser bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de andre her. Hvis hun ikke spiser på mange dager og blir radmager så ville jeg tatt en sjekk av henne. Hunder sulter ikke ihjel når de har tilgang til mat. Å begynne å gi henne brød med leverpostei og sånn, da har du gjort det store. Da får du en hund som ikke vil ha maten sin. Dessuten har jeg inntrykk av at uansett hvor god mat de får, blir de lei av det etter en stund. Dina får V&H og i starten synes hun det var supergodt ift tørrfór, men nå som hun har fått det i 1,5 år så er ikke det så stas lenger heller. Sånn er det bare. Hun spiser det likevel når hun er sulten, og av og til får hun noe ekstra godt oppi. Uansett skal hun spise. Jeg gir henne en time etter aktivitet, og spiser hun det ikke tar jeg det vekk og tilbyr igjen etter noen timer. Du kan jo også prøve å fóre på v&h da eller bytte til annet fór. Det er veldig normalt at de kaster seg over maten når det er andre hunder tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...