Gå til innhold
Hundesonen.no

Er dette "gjeterinnstiktet" ?


Saphire

Recommended Posts

Frost er jo en gjeterhund, så innstiktet har hun jo. Hun er blitt sosialisert godt med all slags hunder og er veldig tydelig i sitt språk og leker godt med de fleste. Men broren til samboern min har en italiensk mynde, og den "klarer ikke" helt å leke slik de andre gjør, men den springer istede rundt og rundt i en VOLDSOM fart i sirkler. Bare Frost ser denne mynden løs, eller har ved tilfeller fått være løs sammen så er det "rullgardina" ned.

Da blokker hun alt og alle ut, når hu er løs så beinflyr hu rundt etter denne Mynden og om hu kommer i nærheten så biter hu tak i han. Hun er ikke agresiv eller noe, bare helt "gal". Om hu er i bånd og mynden er i nærheten/løs så står hu og hyler et merkelig hyl og stritter i mot båndet mens hu peser som en gal, helt håpløs å få kontakt med henne. Er dette litt gjeter innstiktet som kommer frem, når han løper rundt i ring så vekker det innstiktet hennes??

Hu er jo absolutt ikke slik mot andre hunder som leker normalt, dvs løper rolig, leker med hverandre, "leker sisten" osv...

Er dette noe som kan trenes bort og isåfall hvordan? Å få kontakt når han er løs er virkelig ikke mulig, selv med pølsebit i hånda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjetter "ja".... Sånn oppfører Buffy seg fremdeles på skateboards og til dels rulleski... Dette er ting vi ikke har vært istand til å trene på fordi vi ikke ser det ofte nok. Hun reagerer også litt sånn på en kelpie som er utrolig kjapp i agilitybanen! Ellers sånn generelt så vil hun gjerne "styre" litt om andre hunder løper for fort (min gjetning, kan være andre ting som skjer i hennes hode) og løper da gjerne etter og gjeter litt.

Har egentlig ingen sånne klare treningsråd i farta da akkurat hunder ikke er noe jeg husker har vært noe problem. Men vet jo at Buffy ble frustrert om hun ikke greide å holde følge med andre hunder da hun var valp, kan jo være litt det som slår ut også...? Ellers kan du kanskje prøve litt varianter av "bilgalskapstrening"...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det an nok også til dels være frustrasjonen over at han løper så fort. Han løper jo som sagt i en voldsom fart i sirkler etter sirkler, så Frost skjønner seg ikke helt på denne lekingen. Er de eks på et ingjerdet omtråde sopm ikke tilater han å springe slik så leker de litt mer normalt.

I går eks testet vi å la de løpe løs, da tilter det helt for Frost og hu hyler og skriker mens hu peser som gal. Det ser absolutt ikke bra ut eller som en "koswlig" hundeting å gjøre, så dette må trenes bort ellers kan de ikke være løs sammen. Jeg tok hu deretter i bånd og gikk bort fra Mynden, da hylte hu enda høyere og dro som gal i båndet med null kontakt. Etter litt jobbing og at Mynden dro hjem så var alt greit igjen. Vi møtte så tre andre hunder som var løse, og etter litt prating med eierene så fikk Frost løpe løs også. Da lekte hu normalt, og hun hadde det gøy, ingen pesing, løping eller hyling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er en valp, har jeg ville unngått å hatt hunden i slike situasjoner om det ikke er noe du ønsker at den skal gjøre eller utvikle.

Kontakttrening og roligtrening med alle typer forstyrrelser, så har du vell det meste i boks.

Lek med roligere hunder, og i passe økter. Avslutt før hunden blir stresset og/eller gjeter. Jeg ville også hatt fokus på og være rolig med andre hunder i nærheten. Roligtrening som egne økter og som avsluttning på leken.

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Gjeting er kun en sekvens av jaktfunskjonen i hunder, så det du ser i hunden din er like stort utslag av jakt som gjeting. Jeg antar uten å vite noe som helst om din hund, at den har begrenset med gjeteregenskaper, selv om rasen en gang i fjern fortid var en gjeterhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at dette er mer utslag i jakt - og frustrasjon. Groenen, og belgere generelt, ligger ganske høyt i jakt, og kan stresse seg rimelig bra opp i frustrasjon når de jakter bytte som ikke er så lett å innhente. Jeg ville ikke latt henne få lov å utfolde seg i fri "lek" med andre enn rolige hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det er utslag av jakt rett og slett?! Men lar dette seg trenes bort, når den "gærne" mynde dyret oppfører seg slik som han gjør...dvs løpe i store sirkler i vill fart. Eks trene kontakt langt unna, rose hver gang, gå et steg nærmere etterhvert og rose igjen, om hu viser tegn på stress så går vi et steg tilbake...kan det funke? Er jo litt synd at de aldri skal kunne leke sammen heller, ettersom de er såpass gode venner/familie av oss. Men sånn som det er nå så er det jo heller ingen lek, hverken for "jegeren eller byttet" :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at små hunder blir jaktet på under det som skal være frilek, men som egentlig ikke er lek i det hele tatt. Og det er en av grunnene til at jeg er svært skeptisk til å slippe min lille hund sammen med store hunder jeg ikke kjenner. Personlig skjønner jeg ikke helt hvorfor disse hundene skal leke sammen i det hele tatt. Dette er to veldig ulike hunder med etterhvert stor størrelsesforskjell, italienske mynder er skjøre og kan lett brekke ben og skade seg - spesielt i lek med store hunder.

Sølve er på størrelsen med en italiener og han leker ikke med store hunder etter en ryggskade han fikk etter "lek" med store hunder. Han gir klart utrykk for at han ikke vil leke med de store, småttiser leker han med. Sølve "henger" derimot med store hunder - tusler og snuser og går tur og har like mye utbyttet av det som vill lek med en jevnstor kompis. For det er klue tenker jeg, å finne en lekekompis som er på samme nivå og slik at begge hundene får et godt utbytte av leken.

Kanskje kunne et mål være at Frost og italieneren bare skulle henge sammen, men ikke leke?

Forøvrig kan jeg tenke meg at Sølve og italieneren hadde lekt fint sammen, vill løping i ring er supergøy - hilsen Sølve. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det er utslag av jakt rett og slett?! Men lar dette seg trenes bort, når den "gærne" mynde dyret oppfører seg slik som han gjør...dvs løpe i store sirkler i vill fart. Eks trene kontakt langt unna, rose hver gang, gå et steg nærmere etterhvert og rose igjen, om hu viser tegn på stress så går vi et steg tilbake...kan det funke? Er jo litt synd at de aldri skal kunne leke sammen heller, ettersom de er såpass gode venner/familie av oss. Men sånn som det er nå så er det jo heller ingen lek, hverken for "jegeren eller byttet" :icon_redface:

Selvfølgelig - bare sett igang og tren! :whistle: Men om du ender opp med at de kan leke sammen, er ikke sikkert. Men at du oppnår lettere kontakt og fokus fra hunden din rundt slike hunder, det er vel bare flott?

Dessverre er det sånn at ikke alle hunder kan leke sammen, og noen ganger er disse "andre hundene" eid av nære venner eller familie. Vi har flere sånne i omgangskretsen, og såklart er det synd, men hundene passer ganske enkelt ikke sammen. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår Bimbo bedlington syntes også sisten var det morsomste i verden. Han vant alltid :icon_redface: Andre hunder løp gjerne pistrende etter og prøvde seg med snarveier og andre krumspring, uten at det nyttet stort. Hadde han ingen å løpe med, løp han noen runder med seg selv. Det er vel den hunden jeg har hatt som virkelig måtte få løpe løs en stund hver dag, for å få brukt energi. Det var nok myndebiten av ham som bare måtte springe. Svært frustrerende for de fleste andre hunder, utrolig morsomt for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo så rett, hundene MÅ ikke leke sammen i frislipp, er bare utrolig upraktisk at de ikke kan det når vi har planer om flere turer sammen osv, spesuelt på vinteren. Men men..sånn er det jo. Vi får bare være glad de går sammen greit inne/mindre områder, så lenge Mynden ikke løper som en gal så syns Frost det er greit. Så klart, de henger mye på hverandre og biter/herjer, men ingen av de viser tegn på redsel/stress så lenge de er inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo så rett, hundene MÅ ikke leke sammen i frislipp, er bare utrolig upraktisk at de ikke kan det når vi har planer om flere turer sammen osv, spesuelt på vinteren. Men men..sånn er det jo. Vi får bare være glad de går sammen greit inne/mindre områder, så lenge Mynden ikke løper som en gal så syns Frost det er greit. Så klart, de henger mye på hverandre og biter/herjer, men ingen av de viser tegn på redsel/stress så lenge de er inne.

Men sånn med tanke på lange turer så er det jo faktisk en fordel at de ikke leker, men heller tusler sammen :innocent: Gjerne løse! Snuser på busker, løper litt i forveien osv. Bikkjer som leiker med hverandre mens man går på tur er sliiiitsomt... Ihvertfall hunder som absolutt skal leke mellom beina til mutter´n... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke fra meg da.... når dette skjer, at hun girer seg opp og mynden løper i store sirkler, hva gjør dere? Står dere stille og ser på eller er dere på vei et sted? Min erfaring er at de fleste mellomhundproblemer skjer "i ro", altså med mennesker i ro. Om man tusler avgårde bortover en stille skogsvei eller sti eller hva som helst så oppfører hundene seg annerledes og blir mer opptatt av ting rundt omkring, ikke bare hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke fra meg da.... når dette skjer, at hun girer seg opp og mynden løper i store sirkler, hva gjør dere? Står dere stille og ser på eller er dere på vei et sted? Min erfaring er at de fleste mellomhundproblemer skjer "i ro", altså med mennesker i ro. Om man tusler avgårde bortover en stille skogsvei eller sti eller hva som helst så oppfører hundene seg annerledes og blir mer opptatt av ting rundt omkring, ikke bare hverandre.

Hm, min erfaring på min hund er at atferden kommer så fort noen andre hunder er i stor fart. Spesielt dersom hun selv er litt på avstand. Vi kan gjerne være i bevegelse vi også, da kan hun løpe foran og jakte på hundene som går med oss (legge seg ned og bykse etter de). Men det kan jo godt hende at det kommer litt av kjedsomhet hos noen hunder? Jeg opplever det hvertfall uavhengig av om vi står i ro eller ikke. Liker ikke frislipp, jeg :icon_redface: Akkurat det TS beskriver skjer på min hund også dersom hun får muligheten. Og jeg tør ikke å tenke tanken på hva hun vil gjøre dersom hun tennes nok og hunden er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, min erfaring på min hund er at atferden kommer så fort noen andre hunder er i stor fart. Spesielt dersom hun selv er litt på avstand. Vi kan gjerne være i bevegelse vi også, da kan hun løpe foran og jakte på hundene som går med oss (legge seg ned og bykse etter de). Men det kan jo godt hende at det kommer litt av kjedsomhet hos noen hunder? Jeg opplever det hvertfall uavhengig av om vi står i ro eller ikke. Liker ikke frislipp, jeg :icon_redface: Akkurat det TS beskriver skjer på min hund også dersom hun får muligheten. Og jeg tør ikke å tenke tanken på hva hun vil gjøre dersom hun tennes nok og hunden er liten.

Ja, sikkert forskjell... Buffy har ikke denne atferden sånn på andre hunder (selv om hun kan bli veldig gira om andre hunder løper for fort på agilitybanen feks og hun ikke får være med) så får liksom ikke sammenlignet direkte. Det hun reagerer tilsvarende på er kun skateboard som jeg vet om nå og der ville hun hevet seg i hjula på dem om hun hadde hatt mulighet, liksom ikke helt det samme... :innocent: Men når det gjelder bråk ellers og spenning mellom hunder så er min erfaring fremdeles at sånt øker når det ikke er bevegelse i flokken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frislepp er best når man går tur sammen, eller bader, slik at hundene ikke nødvendigvis er så opphengt i hverandre. Da kan de også være løse litt på skift, hvis det ikke funker å slippe dem sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, et mindre område hvor mynden ikke løper i sirkler går bedre. Men jeg syns nå Myndedyret som oftes løper i vill fart hele tiden jeg, sjelden jeg ser han "tusle" rundt og kose seg, men det er jo løping de er skapt for. Hun får dette jaktinstiktet ved frislipp i ro, og dels på tur. Men da har vi kun hatt frislipp på tur når det var mye snø (dvs kun et spor å gå i og Mynden løp frem og tilbake i sporet). Muligens bedre nå i skogen da de kan løpe litt overalt (har på langline evt).

Jeg bekymrer meg ikke for at hu kommer til å "drepe" han, men at hu kan bite for hard/tråkke på han i vill fart det er mulig, og Frost skal jo bli enda 10 kg tyngre og da begynner det å bli skummelt. Men det er godt å høre at vi ikke er aleine med en slik oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om dette er en afderd du ikke ønsker (slik jeg oppfatter det, er det en du ikke vil ha) så ville jeg unngått å hatt disse 2 hundene sammen i frislipp, evt gå turer i bånd, og være rolige sammen. Når de er voksne nok til å være løse sammen uten at den ene blir villmann, så klarer nok din hund også å "holde seg på matta".

min bc og bc/flat venninda hans ble kjent i ung alder. I puberteten og unghundstia ble de veldig gira på hverandre, og det tok litt av med både vinnmannsløping og 0 kontakt (stress etter 15min). Vi droppet og ha hundene løse i de perioden for å ikke trigge instinkt/stress osv i en negativ sammenheng. tispa ble raskere rolig og voksen enn min hannhund. Vi går nå turer sammen med rolige hunder som har tid til å snuse, ta kontakt og bare være sammen uten noe mer styr. Vi kommer nok til å fortsette med det, fram til at hannen er litt mer voksen, og sippe dem igjen da.

Vi har også valgt at våre hunder ikke hilser og leker i hverken bånd eller langline. (vi går ikke på hver vår side av veien lengere, og hundene kan godt dylte borti hveandre av og til, men guda så godt det er så gå tur me 2 hunder som er rolige)

feilen som vi gjorde, ble vell at hundene nesten forventet å få leke å være tullete sammen når de var yngere, å dårlig vane er vond å snu. men dette har fungert veldig bra for oss. og vi gleder oss til frislipp når hundene er klar for det =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om dette er en afderd du ikke ønsker (slik jeg oppfatter det, er det en du ikke vil ha) så ville jeg unngått å hatt disse 2 hundene sammen i frislipp, evt gå turer i bånd, og være rolige sammen. Når de er voksne nok til å være løse sammen uten at den ene blir villmann, så klarer nok din hund også å "holde seg på matta".

min bc og bc/flat venninda hans ble kjent i ung alder. I puberteten og unghundstia ble de veldig gira på hverandre, og det tok litt av med både vinnmannsløping og 0 kontakt (stress etter 15min). Vi droppet og ha hundene løse i de perioden for å ikke trigge instinkt/stress osv i en negativ sammenheng. tispa ble raskere rolig og voksen enn min hannhund. Vi går nå turer sammen med rolige hunder som har tid til å snuse, ta kontakt og bare være sammen uten noe mer styr. Vi kommer nok til å fortsette med det, fram til at hannen er litt mer voksen, og sippe dem igjen da.

Vi har også valgt at våre hunder ikke hilser og leker i hverken bånd eller langline. (vi går ikke på hver vår side av veien lengere, og hundene kan godt dylte borti hveandre av og til, men guda så godt det er så gå tur me 2 hunder som er rolige)

feilen som vi gjorde, ble vell at hundene nesten forventet å få leke å være tullete sammen når de var yngere, å dårlig vane er vond å snu. men dette har fungert veldig bra for oss. og vi gleder oss til frislipp når hundene er klar for det =)

Signerer denne! Det er mye bedre å bare møtes uten å la hundene hilse, og begynne å gå direkte. Jeg og en venninne har begynt med dette, og i begynnelsen var det litt styr, siden hundene trodde de skulle få hilse. Det ble mye bråk (lyd), og masse hunder og bånd viklet inn i hverandre, og krøll på både det ene og det andre.. Hos oss fungerer det nå supert at vi bare begynner å gå, uten noe hilsing først. Mye roligere hunder. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...at de skal være sammen uten å få hilse funker faktisk ikke. Det er liksom svogern min (bror til samboern min), og vi er jo hyppig på besøk og spiser middag osv, så inne må de bare omgås. Men som dere sier at vi kan gå tur sammen uten at de skal leke og herje er absolutt mulig! Og NEI, dette er INGEN ønskelig adferd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...