Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweiler folk

vima2k

Recommended Posts

Ei venninne av meg hadde også en rottweiler som gikk på dette fôret, men det fungerte så absolutt ikke på den hunden, så hun skiftet heldigvis til et annet og bedre fôr. Jeg er ingen fan av verken fôret eller fôrhandleren. Jeg personlig synes ikke han har peiling og farer med mye rart, men han skal visst være veldig flink til å snakke for seg og dette fôret, spesielt til de som veldig usikre rundt dette med fôrvalg. Den rottweilervalpen jeg kjente sleit også med å legge på seg, uansett hvor mye eieren økte dagsrasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar

La hunden spise seg mett på et godt fôr. Så mye den vil ha. Jeg gjør det med min ene hund, og han har en syk forbrenning og er tynn (men en tynn rase) Han har alltid fått så mye mat han vil ha, fra valpestadiet. Men rottweilere kan jo legge på seg litt ekstra, så du bør nok passe litt på etterhvert, men som en oppfetningsperiode ville jeg bare kjørt på med mer mat til du ser at hunden får den formen du ønsker, og så kan du måle opp litt etter da. Du kan jo blande inn Vom som har mer fett i seg. Fås kjøpt på felleskjøpet eller dyrebutikken.

Jeg vet at det ikke er bare bare å legge på en hund alltid, men på en rottweiler bør det ikke være det store problemet, så lenge maten er god. (på det generelle plan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg hadde også en rottweiler som gikk på dette fôret, men det fungerte så absolutt ikke på den hunden, så hun skiftet heldigvis til et annet og bedre fôr. Jeg er ingen fan av verken fôret eller fôrhandleren. Jeg personlig synes ikke han har peiling og farer med mye rart, men han skal visst være veldig flink til å snakke for seg og dette fôret, spesielt til de som veldig usikre rundt dette med fôrvalg. Den rottweilervalpen jeg kjente sleit også med å legge på seg, uansett hvor mye eieren økte dagsrasjonen.

Ja men er veldig fornøyd med dette fôret, så det er nok ike BARE pratet på ham. men skal være enig i at han er veldig flink til og prate for seg, det er jeg enig i, men fôret passer nok ike til vær og en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La hunden spise seg mett på et godt fôr. Så mye den vil ha. Jeg gjør det med min ene hund, og han har en syk forbrenning og er tynn (men en tynn rase) Han har alltid fått så mye mat han vil ha, fra valpestadiet. Men rottweilere kan jo legge på seg litt ekstra, så du bør nok passe litt på etterhvert, men som en oppfetningsperiode ville jeg bare kjørt på med mer mat til du ser at hunden får den formen du ønsker, og så kan du måle opp litt etter da. Du kan jo blande inn Vom som har mer fett i seg. Fås kjøpt på felleskjøpet eller dyrebutikken.

Jeg vet at det ikke er bare bare å legge på en hund alltid, men på en rottweiler bør det ikke være det store problemet, så lenge maten er god. (på det generelle plan)

Tror ike jeg skal gi så hun blir 110% mett, greit at hun blir passe mett syns jeg, fordi hun kan seriøst spise til hun får vondt om jeg gir hun full tilgang til mat. Hun får pølser og frolic som godbiter i klikker treningen da, så det er jo med på å mette hun lit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri helt sett poenget med disse måletabellene jeg. Man gir hunden såpass mye mat at hunden holder seg i fin form. Virker hunden tynn, så gir man mere og blir den fort tykk så gir man mindre.. Hvis hunden spiser enorme mengder men alikevel ikke legger på seg, så må man kanskje bytte for. Og det samme gjelder hunder som fortsatt er tykke etter at man går ned på foret.. Da inneholder kanskje foret for mye energi, og det er bedre at man går over til noe annet slik at hunden faktisk får spise seg nogenlunde mett..

Foring går på sundt vett og å kunne stole på egne vurderinger. Det er DU som ser hva som fungerer best for hunden din og vet hvor mye du kan gi den. Mange hundefolk får automatisk et ufortjent "profesjonell stempel" bare fordi de har hund og står bak en disk på en dyrebutikk.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg foret såpass lenge på en type for, og hunden fortsatt gikk ned i vekt hadde jeg nok byttet.

Hva med å prøve Norwegian Polar? Det er et bra fôr for å få hunder opp i vekt, og de fleste elsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært til dyrlegen i dag, og han sa hun var ALT for tynn, og minnet han mer om en dobberman eler fuglehund. (med hensyns til tynnheta) Han ba meg enten gi henne mer mat av det same fôret eler skifte fôr.. tenker jeg skal bytte fôr jeg. også skal jeg til sjekk vær uke, altså å veie hun :icon_redface: Jeg vet jo selv at hun er ALT for tynn, men ville bare at dere her også skal få høre at hun er ALT for tynn, og det er sagt fra en dyrlege. (trondheims beste dyrlege fra min side )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært til dyrlegen i dag, og han sa hun var ALT for tynn, og minnet han mer om en dobberman eler fuglehund. (med hensyns til tynnheta) Han ba meg enten gi henne mer mat av det same fôret eler skifte fôr.. tenker jeg skal bytte fôr jeg. også skal jeg til sjekk vær uke, altså å veie hun :icon_redface: Jeg vet jo selv at hun er ALT for tynn, men ville bare at dere her også skal få høre at hun er ALT for tynn, og det er sagt fra en dyrlege. (trondheims beste dyrlege fra min side )

Det er vel ingen her inne som betviler at hunden er for tynn eller at hun trenger mer mat? Det har vi jo sagt alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. puddelen min var så tynn.

Jeg jobbet med å få opp apetitten hennes..skape ro rundt måltider.. Sørget for at hun var varm

(klær) og at hun ikke lå lenge ute sammen med samojedene for lenge. Korthårs raser bruker mye mere energi på å holde varmen en hva jeg tror.. Og er man tynn blir det enda mere energi svinn til kuldetap. Ligger hun mye ute feks?

Ligger de ute gjenom dagen må man regne med å fôre mere

SÅ til fôr. På puddel brukte jeg en periode ett fôr jeg kjøpte hos vete. Vet. assistenten anbefalte meg ett spesielt fôr (hun er selv oppdretter).. det var bedre smak.. skånsomt for magen.. og mye energi.

JEg foret 3-4 ganger om dagen med oppbløtt fôr.. og av og til med V & H i.

Husker selvfølgelig ikke hva fôret het.. Hills var det iallefall (ehh tror jeg). Men det er bare å spørre et fôr med overnevnte kvaliteter.

Samojedvalpen min som er 7 mnd.. har hatt en veldig rask vekst kurve.. Allerede da han kom til meg 8,5 uker gammel.. var han mye større en gjenomsnittet for samojedgutter.. og den ca anbefalte fôringstabellen kunne jeg selvfølgelig ikke følge. Jeg foret med en god del mere enn tabellen.

Jeg har veid hundene mine ofte.. Valpen fordi jeg ikke vet helt hvor jeg skal legge meg på fôringstabellen .. og puddel fordi jeg var redd for vekttap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror så absolutt du med fordel kan skifte til Vom & hundemat! Det er så mye enklere å få i hunden nok med den typen fôr enn å peise på med mer tørrfor...

Ja det jeg også tenker er lurt nå. jeg får hun nok opp i vekt om jeg starter på hundemat og Vom (valpefôr).

Hun er nå startet på ny ormkur, eller det var før helga, så jeg lurer på når ormene komer ut i avføringen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til de som sliter med at hundene ikke vil spise nok.. Bløt opp tørrforet og så sleng det noen miutter i mikroen sammen med litt boksemat. Lunken mat lukter mye mere enn kald og virker mere appetitt vekkende :blink: Funket for blondie i hvertfall da jeg skulle ha henne opp i vekst i unghund stadiet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til de som sliter med at hundene ikke vil spise nok.. Bløt opp tørrforet og så sleng det noen miutter i mikroen sammen med litt boksemat. Lunken mat lukter mye mere enn kald og virker mere appetitt vekkende :blink: Funket for blondie i hvertfall da jeg skulle ha henne opp i vekst i unghund stadiet :lol:

Problemet er ike at hun ike har matlyst. hun har bra matlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet :) derfor jeg skrev "Til de som sliter.." Kan jo være det er flere innom tråden som har tynne hunder som ikke har matlyst :lol:

Åja :D ja, det er et bra tips du gav iallefal :D trodde du trode at kanskje Lazy ike hadde matlyst, fordi det er noe hun så absolut ike sliter med :blink::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det jeg også tenker er lurt nå. jeg får hun nok opp i vekt om jeg starter på hundemat og Vom (valpefôr).

Hun er nå startet på ny ormkur, eller det var før helga, så jeg lurer på når ormene komer ut i avføringen ?

Er det tabletter du har gitt henne? Jeg bruker Banminth pasta til valper, og de har jeg sett orm innen et døgn. De fleste har ikke vist orm etter et døgn, men det har variert litt. Lurer også på hva du mener med "startet på ny ormekur"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tabletter du har gitt henne? Jeg bruker Banminth pasta til valper, og de har jeg sett orm innen et døgn. De fleste har ikke vist orm etter et døgn, men det har variert litt. Lurer også på hva du mener med "startet på ny ormekur"?

Ingen orm kom ut, det var en ormpasta jeg ga henne :ahappy:

dyrlegen ga meg en ny ormkur, ettersom hun kanskje ike hadde fåt i seg den første ormkuren, hun spyttet ut det meste, og BC'en min tok det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen orm kom ut, det var en ormpasta jeg ga henne :)

dyrlegen ga meg en ny ormkur, ettersom hun kanskje ike hadde fåt i seg den første ormkuren, hun spyttet ut det meste, og BC'en min tok det .

Pakk inn i kokt skinke, ost eller lignende, da pleier det å gå fint ned. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakk inn i kokt skinke, ost eller lignende, da pleier det å gå fint ned. :)

Jeg ba bare dyrlegen gjøre det :) så han ga endel, også fik vi litt til og gi på kvelden, så hun fikk rikelig med ormpasta :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at hunder som går veldig rolig over på et fôr blir veldig luft full i magen ( i dette tilfellet mener jeg hundemat og vom) ? :wub: sitter her og nermest brekker meg av de bombene som komer ut i stua og soverommet her... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Et lite tips til de som sliter med at hundene ikke vil spise nok.. Bløt opp tørrforet og så sleng det noen miutter i mikroen sammen med litt boksemat. Lunken mat lukter mye mere enn kald og virker mere appetitt vekkende :wub: Funket for blondie i hvertfall da jeg skulle ha henne opp i vekst i unghund stadiet :)

Dette blir OT, men: Har vel vært noen tråder ang slike hunder, og jeg kan kun svare for min egen tråd: å varme maten fikk hunden til å sky den enda mer (og ja, rasen er kjent for å være matvrak og mattyver).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at hunder som går veldig rolig over på et fôr blir veldig luft full i magen ( i dette tilfellet mener jeg hundemat og vom) ? :wub: sitter her og nermest brekker meg av de bombene som komer ut i stua og soverommet her... :)

Joda, hunder som ikke er vant til å få mye forskjellig mat kan reagere med både løs mage, diarè og luft ved fôrbytter. Det går vanligvis over. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...