Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele til hest

Tuskelusken

Recommended Posts

Skrevet

Jeg vil kjøpe sele til hesten min for konfirmajsonspengene mine, men jeg er ikke inn på seler. Jeg vil først og fremst tømmekjøre, men også kjøre med vogn (hesten er innkjørt). Er brystsele eller sånn sele med "ring" rundt halsen best? Og jeg ønsker en sele av god kvalitet og som er behageligfor hesten, men det trenger ikke være noe lukseriøst. Hvor anbefaler dere å kjøpe fra (nettbutikk)? Og er str. pony, cob og full på seler også?

Skrevet

Hva slags vogn har du tilgang til? Festet på vognen har litt å si for hvilken sele du må velge.

Brystsele med draliner er veldig bra, men da må vognen ha påmontert svingel som de skal festes i. (Gjør vognen mer manøvrerbar i svinger o.l :P )

Ellers: DETTE er sikkert en fin tråd for deg å lese :)

Skrevet

Jeg har ikke noen vogn nå, men en jeg kjenner har planer om å kjøpe en til sommeren så jeg kunne eventuelt låne den. Men jeg vet ikke hva slags vogn det er. Tusen takk for link, nå fikk jeg litt bedre oversikt. :)

Skrevet

Hei:-) Så morro at du vil bruke hestendin til kjøring:-)

Hvilken type hest har du, og hvilken type vogn har du tilgang til? Og hvilken type kjøring skal du bruke selen til?

På de hestene jeg har hatt har jeg brukt denne selen fra hooks.no :

(http://www.hooks.no/product.aspx?productid=420232&deptid=31&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC) Får ikke til å legge det inn sånn at man klikker på linken. Får kopiere heile rekka om du er intr i det.

Denne ser også grei ut:

http://www.skoies.no/brystsele-mbaksele-p-956-c-493.aspx

I denne pakken ser det ut til at alt følger med av utstyr,og den kan brukes til det meste innen kjøring.

Litt lettere å hjelpe når man veit litt mer om hesten og hvordan hesten skal brukes:-)

Skrevet

Det er en fjording det er snakk om, og han er blitt mye kjørt hos sin tidligere eier. Jeg vil for det meste tømmekjøre og kjøre på tur for moroskyld, og på bane, men hva ridelæreren min har planer om vet jeg ikke. :P Ifølge henne skal jeg på fjordhest NM i 2011 (dressur) og om hun har noen kjøreplaner for meg senere kan godt hende. Hun snakker om å kjøre tospann med min hest og hennes hest en gang osv, men hun er ikke hjemme nå og hesten er tross alt min. Hun kommer hjem i mai da, og hun vil nok hjelpe meg med kjøring i sommer. Hun tenker også på å søke enda et år på Starum og om hun kommer inn drar hun nok til høsten igjen. Da blir jeg alene igjen og må trene selv.

Jeg er lei av å bare ri, longere og leie på tur, jeg vil kjøre og tømmekjøre litt også, kun for moro skyld. :)

Skrevet

Hvis du har en travbane i nærheten, har de masse gode seler i utstyrsbutikkene der.. :) Evt. kan du spørre noen av trenerne om de kan selge deg en billig... :P

Skrevet

Hei:-) Så morro at du vil bruke hestendin til kjøring:-)

Hvilken type hest har du, og hvilken type vogn har du tilgang til? Og hvilken type kjøring skal du bruke selen til?

På de hestene jeg har hatt har jeg brukt denne selen fra hooks.no :

(http://www.hooks.no/product.aspx?productid=420232&deptid=31&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC) Får ikke til å legge det inn sånn at man klikker på linken. Får kopiere heile rekka om du er intr i det.

Denne ser også grei ut:

http://www.skoies.no/brystsele-mbaksele-p-956-c-493.aspx

I denne pakken ser det ut til at alt følger med av utstyr,og den kan brukes til det meste innen kjøring.

Litt lettere å hjelpe når man veit litt mer om hesten og hvordan hesten skal brukes:-)

Ser okei ut den skoiesselen, men ville kjøpt lærtøyler da det er bedre å bruke under kjøring :) Web blir liksom litt for lette :P

Skrevet

Travselene er stort sett et merke som heter Finn Tack. Det er ekstremt holdbare, myke seler, som ligger veldig godt på hestene. Jeg har en kompis i Haugesund som helt sikkert kan hjelpe deg å skaffe noe til en grei pris :)

Skrevet

Ser okei ut den skoiesselen, men ville kjøpt lærtøyler da det er bedre å bruke under kjøring :ahappy: Web blir liksom litt for lette :ahappy:

Men på den linken Marie og Ellie ga meg står dette om Hööks-selen:

Denne selen har brystet festet i gjordten og ingen trekkliner. Den vil bevege seg mye om man fester ei vogn i ringene på siden og vil gi ubehag for hesten.

Den er fin til tømmekjøring men egner seg ikke til å spenne for med. Etter min mening er det ikke en skikkelig brystsele, men veldig, veldig mange tror dessverre at det er dette som er brystsele.

Travselene er stort sett et merke som heter Finn Tack. Det er ekstremt holdbare, myke seler, som ligger veldig godt på hestene. Jeg har en kompis i Haugesund som helt sikkert kan hjelpe deg å skaffe noe til en grei pris :ahappy:

Åh, det hadde vært flott! Hvordan ligger de på pris sånn ca? Jeg har ikke hatt konfirmasjon enda da, den er er 8. mai. :blink:

Skrevet

Det har med måten en fester vogna i selen på. På den eg har er det reimer som en må surre rundt stagene for å feste vogna. På andre Finn Tack seler kan en få Quick hitch fester, en hurtiglås som en bare "smekker" stagene fast i.

Guest Gråtass
Skrevet

Har en Finn Tack surresele liggende, som ikkje blir brukt lenger. Brukt til fjording og kaldblodstraver. Send en PM om du er int :whistle:

Er det fast sjekk eller drasjekk på den? Jeg kan være intr å kjøpe om den er billig, god stand og med drasjekk.

Skrevet

Er det fast sjekk eller drasjekk på den? Jeg kan være intr å kjøpe om den er billig, god stand og med drasjekk.

Mener det er fast sjekk. Tuskelusken har sagt seg intr i å kjøpe.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...