Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele til hest

Tuskelusken

Recommended Posts

Jeg vil kjøpe sele til hesten min for konfirmajsonspengene mine, men jeg er ikke inn på seler. Jeg vil først og fremst tømmekjøre, men også kjøre med vogn (hesten er innkjørt). Er brystsele eller sånn sele med "ring" rundt halsen best? Og jeg ønsker en sele av god kvalitet og som er behageligfor hesten, men det trenger ikke være noe lukseriøst. Hvor anbefaler dere å kjøpe fra (nettbutikk)? Og er str. pony, cob og full på seler også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags vogn har du tilgang til? Festet på vognen har litt å si for hvilken sele du må velge.

Brystsele med draliner er veldig bra, men da må vognen ha påmontert svingel som de skal festes i. (Gjør vognen mer manøvrerbar i svinger o.l :P )

Ellers: DETTE er sikkert en fin tråd for deg å lese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:-) Så morro at du vil bruke hestendin til kjøring:-)

Hvilken type hest har du, og hvilken type vogn har du tilgang til? Og hvilken type kjøring skal du bruke selen til?

På de hestene jeg har hatt har jeg brukt denne selen fra hooks.no :

(http://www.hooks.no/product.aspx?productid=420232&deptid=31&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC) Får ikke til å legge det inn sånn at man klikker på linken. Får kopiere heile rekka om du er intr i det.

Denne ser også grei ut:

http://www.skoies.no/brystsele-mbaksele-p-956-c-493.aspx

I denne pakken ser det ut til at alt følger med av utstyr,og den kan brukes til det meste innen kjøring.

Litt lettere å hjelpe når man veit litt mer om hesten og hvordan hesten skal brukes:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fjording det er snakk om, og han er blitt mye kjørt hos sin tidligere eier. Jeg vil for det meste tømmekjøre og kjøre på tur for moroskyld, og på bane, men hva ridelæreren min har planer om vet jeg ikke. :P Ifølge henne skal jeg på fjordhest NM i 2011 (dressur) og om hun har noen kjøreplaner for meg senere kan godt hende. Hun snakker om å kjøre tospann med min hest og hennes hest en gang osv, men hun er ikke hjemme nå og hesten er tross alt min. Hun kommer hjem i mai da, og hun vil nok hjelpe meg med kjøring i sommer. Hun tenker også på å søke enda et år på Starum og om hun kommer inn drar hun nok til høsten igjen. Da blir jeg alene igjen og må trene selv.

Jeg er lei av å bare ri, longere og leie på tur, jeg vil kjøre og tømmekjøre litt også, kun for moro skyld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:-) Så morro at du vil bruke hestendin til kjøring:-)

Hvilken type hest har du, og hvilken type vogn har du tilgang til? Og hvilken type kjøring skal du bruke selen til?

På de hestene jeg har hatt har jeg brukt denne selen fra hooks.no :

(http://www.hooks.no/product.aspx?productid=420232&deptid=31&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC) Får ikke til å legge det inn sånn at man klikker på linken. Får kopiere heile rekka om du er intr i det.

Denne ser også grei ut:

http://www.skoies.no/brystsele-mbaksele-p-956-c-493.aspx

I denne pakken ser det ut til at alt følger med av utstyr,og den kan brukes til det meste innen kjøring.

Litt lettere å hjelpe når man veit litt mer om hesten og hvordan hesten skal brukes:-)

Ser okei ut den skoiesselen, men ville kjøpt lærtøyler da det er bedre å bruke under kjøring :) Web blir liksom litt for lette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Travselene er stort sett et merke som heter Finn Tack. Det er ekstremt holdbare, myke seler, som ligger veldig godt på hestene. Jeg har en kompis i Haugesund som helt sikkert kan hjelpe deg å skaffe noe til en grei pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser okei ut den skoiesselen, men ville kjøpt lærtøyler da det er bedre å bruke under kjøring :ahappy: Web blir liksom litt for lette :ahappy:

Men på den linken Marie og Ellie ga meg står dette om Hööks-selen:

Denne selen har brystet festet i gjordten og ingen trekkliner. Den vil bevege seg mye om man fester ei vogn i ringene på siden og vil gi ubehag for hesten.

Den er fin til tømmekjøring men egner seg ikke til å spenne for med. Etter min mening er det ikke en skikkelig brystsele, men veldig, veldig mange tror dessverre at det er dette som er brystsele.

Travselene er stort sett et merke som heter Finn Tack. Det er ekstremt holdbare, myke seler, som ligger veldig godt på hestene. Jeg har en kompis i Haugesund som helt sikkert kan hjelpe deg å skaffe noe til en grei pris :ahappy:

Åh, det hadde vært flott! Hvordan ligger de på pris sånn ca? Jeg har ikke hatt konfirmasjon enda da, den er er 8. mai. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Har en Finn Tack surresele liggende, som ikkje blir brukt lenger. Brukt til fjording og kaldblodstraver. Send en PM om du er int :whistle:

Er det fast sjekk eller drasjekk på den? Jeg kan være intr å kjøpe om den er billig, god stand og med drasjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...