Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele til hest

Tuskelusken

Recommended Posts

Skrevet

Jeg vil kjøpe sele til hesten min for konfirmajsonspengene mine, men jeg er ikke inn på seler. Jeg vil først og fremst tømmekjøre, men også kjøre med vogn (hesten er innkjørt). Er brystsele eller sånn sele med "ring" rundt halsen best? Og jeg ønsker en sele av god kvalitet og som er behageligfor hesten, men det trenger ikke være noe lukseriøst. Hvor anbefaler dere å kjøpe fra (nettbutikk)? Og er str. pony, cob og full på seler også?

Skrevet

Hva slags vogn har du tilgang til? Festet på vognen har litt å si for hvilken sele du må velge.

Brystsele med draliner er veldig bra, men da må vognen ha påmontert svingel som de skal festes i. (Gjør vognen mer manøvrerbar i svinger o.l :P )

Ellers: DETTE er sikkert en fin tråd for deg å lese :)

Skrevet

Jeg har ikke noen vogn nå, men en jeg kjenner har planer om å kjøpe en til sommeren så jeg kunne eventuelt låne den. Men jeg vet ikke hva slags vogn det er. Tusen takk for link, nå fikk jeg litt bedre oversikt. :)

Skrevet

Hei:-) Så morro at du vil bruke hestendin til kjøring:-)

Hvilken type hest har du, og hvilken type vogn har du tilgang til? Og hvilken type kjøring skal du bruke selen til?

På de hestene jeg har hatt har jeg brukt denne selen fra hooks.no :

(http://www.hooks.no/product.aspx?productid=420232&deptid=31&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC) Får ikke til å legge det inn sånn at man klikker på linken. Får kopiere heile rekka om du er intr i det.

Denne ser også grei ut:

http://www.skoies.no/brystsele-mbaksele-p-956-c-493.aspx

I denne pakken ser det ut til at alt følger med av utstyr,og den kan brukes til det meste innen kjøring.

Litt lettere å hjelpe når man veit litt mer om hesten og hvordan hesten skal brukes:-)

Skrevet

Det er en fjording det er snakk om, og han er blitt mye kjørt hos sin tidligere eier. Jeg vil for det meste tømmekjøre og kjøre på tur for moroskyld, og på bane, men hva ridelæreren min har planer om vet jeg ikke. :P Ifølge henne skal jeg på fjordhest NM i 2011 (dressur) og om hun har noen kjøreplaner for meg senere kan godt hende. Hun snakker om å kjøre tospann med min hest og hennes hest en gang osv, men hun er ikke hjemme nå og hesten er tross alt min. Hun kommer hjem i mai da, og hun vil nok hjelpe meg med kjøring i sommer. Hun tenker også på å søke enda et år på Starum og om hun kommer inn drar hun nok til høsten igjen. Da blir jeg alene igjen og må trene selv.

Jeg er lei av å bare ri, longere og leie på tur, jeg vil kjøre og tømmekjøre litt også, kun for moro skyld. :)

Skrevet

Hvis du har en travbane i nærheten, har de masse gode seler i utstyrsbutikkene der.. :) Evt. kan du spørre noen av trenerne om de kan selge deg en billig... :P

Skrevet

Hei:-) Så morro at du vil bruke hestendin til kjøring:-)

Hvilken type hest har du, og hvilken type vogn har du tilgang til? Og hvilken type kjøring skal du bruke selen til?

På de hestene jeg har hatt har jeg brukt denne selen fra hooks.no :

(http://www.hooks.no/product.aspx?productid=420232&deptid=31&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC) Får ikke til å legge det inn sånn at man klikker på linken. Får kopiere heile rekka om du er intr i det.

Denne ser også grei ut:

http://www.skoies.no/brystsele-mbaksele-p-956-c-493.aspx

I denne pakken ser det ut til at alt følger med av utstyr,og den kan brukes til det meste innen kjøring.

Litt lettere å hjelpe når man veit litt mer om hesten og hvordan hesten skal brukes:-)

Ser okei ut den skoiesselen, men ville kjøpt lærtøyler da det er bedre å bruke under kjøring :) Web blir liksom litt for lette :P

Skrevet

Travselene er stort sett et merke som heter Finn Tack. Det er ekstremt holdbare, myke seler, som ligger veldig godt på hestene. Jeg har en kompis i Haugesund som helt sikkert kan hjelpe deg å skaffe noe til en grei pris :)

Skrevet

Ser okei ut den skoiesselen, men ville kjøpt lærtøyler da det er bedre å bruke under kjøring :ahappy: Web blir liksom litt for lette :ahappy:

Men på den linken Marie og Ellie ga meg står dette om Hööks-selen:

Denne selen har brystet festet i gjordten og ingen trekkliner. Den vil bevege seg mye om man fester ei vogn i ringene på siden og vil gi ubehag for hesten.

Den er fin til tømmekjøring men egner seg ikke til å spenne for med. Etter min mening er det ikke en skikkelig brystsele, men veldig, veldig mange tror dessverre at det er dette som er brystsele.

Travselene er stort sett et merke som heter Finn Tack. Det er ekstremt holdbare, myke seler, som ligger veldig godt på hestene. Jeg har en kompis i Haugesund som helt sikkert kan hjelpe deg å skaffe noe til en grei pris :ahappy:

Åh, det hadde vært flott! Hvordan ligger de på pris sånn ca? Jeg har ikke hatt konfirmasjon enda da, den er er 8. mai. :blink:

Skrevet

Det har med måten en fester vogna i selen på. På den eg har er det reimer som en må surre rundt stagene for å feste vogna. På andre Finn Tack seler kan en få Quick hitch fester, en hurtiglås som en bare "smekker" stagene fast i.

Guest Gråtass
Skrevet

Har en Finn Tack surresele liggende, som ikkje blir brukt lenger. Brukt til fjording og kaldblodstraver. Send en PM om du er int :whistle:

Er det fast sjekk eller drasjekk på den? Jeg kan være intr å kjøpe om den er billig, god stand og med drasjekk.

Skrevet

Er det fast sjekk eller drasjekk på den? Jeg kan være intr å kjøpe om den er billig, god stand og med drasjekk.

Mener det er fast sjekk. Tuskelusken har sagt seg intr i å kjøpe.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har hatt tispe med løpetid før, men dette er en ny opplevelse. Frøkna er 2 år, og har sin 4. løpetid nå. Og det er en helt annen opplevelse enn hennes tidligere løpetider, og andre tisper i heimen. De to andre løpetidene hennes har vært rolige, hun har vært nedstemt, men ellers ikke noe spesielt. Vi er på dag 9-10, og den litt triste hunden som har hengt med hodet i et par uker, har plutselig et stort,litt manisk glis, hun jukker på beina våre, og også på ryggen min da jeg skulle fyre i ovnen før i dag. Hun piper og synger,sutrer og er som en klistremerke på oss både dag og natt. Jeg antar vi er inne i stådagene. På tur tisser hun hele tiden,mens hun løfter beinet høyt, og tisser gjerne på gjerder og annet som stikker ut.(Hun får ikke lov til det) Vi har ei annen tispe i huset uten løpetid, men hun oppførte seg aldri slik da hun hadde løpetid, ikke en annen tispe vi hadde heller, så dette er jo en interessant opplevelse! Den andre tispa vår er nesten 10 år eldre, og ser ut som om hun tenker sitt om småen som er heelt smårar om dagen🤭 Jeg ser for meg at min lille neppe er den eneste som blir litt spesiell på denne tiden,hører gjerne om flere!
    • Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...