Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele til hest


Tuskelusken

Recommended Posts

Jeg vil kjøpe sele til hesten min for konfirmajsonspengene mine, men jeg er ikke inn på seler. Jeg vil først og fremst tømmekjøre, men også kjøre med vogn (hesten er innkjørt). Er brystsele eller sånn sele med "ring" rundt halsen best? Og jeg ønsker en sele av god kvalitet og som er behageligfor hesten, men det trenger ikke være noe lukseriøst. Hvor anbefaler dere å kjøpe fra (nettbutikk)? Og er str. pony, cob og full på seler også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags vogn har du tilgang til? Festet på vognen har litt å si for hvilken sele du må velge.

Brystsele med draliner er veldig bra, men da må vognen ha påmontert svingel som de skal festes i. (Gjør vognen mer manøvrerbar i svinger o.l :P )

Ellers: DETTE er sikkert en fin tråd for deg å lese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:-) Så morro at du vil bruke hestendin til kjøring:-)

Hvilken type hest har du, og hvilken type vogn har du tilgang til? Og hvilken type kjøring skal du bruke selen til?

På de hestene jeg har hatt har jeg brukt denne selen fra hooks.no :

(http://www.hooks.no/product.aspx?productid=420232&deptid=31&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC) Får ikke til å legge det inn sånn at man klikker på linken. Får kopiere heile rekka om du er intr i det.

Denne ser også grei ut:

http://www.skoies.no/brystsele-mbaksele-p-956-c-493.aspx

I denne pakken ser det ut til at alt følger med av utstyr,og den kan brukes til det meste innen kjøring.

Litt lettere å hjelpe når man veit litt mer om hesten og hvordan hesten skal brukes:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fjording det er snakk om, og han er blitt mye kjørt hos sin tidligere eier. Jeg vil for det meste tømmekjøre og kjøre på tur for moroskyld, og på bane, men hva ridelæreren min har planer om vet jeg ikke. :P Ifølge henne skal jeg på fjordhest NM i 2011 (dressur) og om hun har noen kjøreplaner for meg senere kan godt hende. Hun snakker om å kjøre tospann med min hest og hennes hest en gang osv, men hun er ikke hjemme nå og hesten er tross alt min. Hun kommer hjem i mai da, og hun vil nok hjelpe meg med kjøring i sommer. Hun tenker også på å søke enda et år på Starum og om hun kommer inn drar hun nok til høsten igjen. Da blir jeg alene igjen og må trene selv.

Jeg er lei av å bare ri, longere og leie på tur, jeg vil kjøre og tømmekjøre litt også, kun for moro skyld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:-) Så morro at du vil bruke hestendin til kjøring:-)

Hvilken type hest har du, og hvilken type vogn har du tilgang til? Og hvilken type kjøring skal du bruke selen til?

På de hestene jeg har hatt har jeg brukt denne selen fra hooks.no :

(http://www.hooks.no/product.aspx?productid=420232&deptid=31&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC) Får ikke til å legge det inn sånn at man klikker på linken. Får kopiere heile rekka om du er intr i det.

Denne ser også grei ut:

http://www.skoies.no/brystsele-mbaksele-p-956-c-493.aspx

I denne pakken ser det ut til at alt følger med av utstyr,og den kan brukes til det meste innen kjøring.

Litt lettere å hjelpe når man veit litt mer om hesten og hvordan hesten skal brukes:-)

Ser okei ut den skoiesselen, men ville kjøpt lærtøyler da det er bedre å bruke under kjøring :) Web blir liksom litt for lette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Travselene er stort sett et merke som heter Finn Tack. Det er ekstremt holdbare, myke seler, som ligger veldig godt på hestene. Jeg har en kompis i Haugesund som helt sikkert kan hjelpe deg å skaffe noe til en grei pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser okei ut den skoiesselen, men ville kjøpt lærtøyler da det er bedre å bruke under kjøring :ahappy: Web blir liksom litt for lette :ahappy:

Men på den linken Marie og Ellie ga meg står dette om Hööks-selen:

Denne selen har brystet festet i gjordten og ingen trekkliner. Den vil bevege seg mye om man fester ei vogn i ringene på siden og vil gi ubehag for hesten.

Den er fin til tømmekjøring men egner seg ikke til å spenne for med. Etter min mening er det ikke en skikkelig brystsele, men veldig, veldig mange tror dessverre at det er dette som er brystsele.

Travselene er stort sett et merke som heter Finn Tack. Det er ekstremt holdbare, myke seler, som ligger veldig godt på hestene. Jeg har en kompis i Haugesund som helt sikkert kan hjelpe deg å skaffe noe til en grei pris :ahappy:

Åh, det hadde vært flott! Hvordan ligger de på pris sånn ca? Jeg har ikke hatt konfirmasjon enda da, den er er 8. mai. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Har en Finn Tack surresele liggende, som ikkje blir brukt lenger. Brukt til fjording og kaldblodstraver. Send en PM om du er int :whistle:

Er det fast sjekk eller drasjekk på den? Jeg kan være intr å kjøpe om den er billig, god stand og med drasjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...