Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på buss, tog osv.

Aina&Kaizer

Recommended Posts

Skrevet

Jeg spør kanskje litt dumt nå, men. Jeg har tatt buss, tog og hurtigbåt med minihunden min uten å betale for ham. Men så har jeg hørt at hunder som er høyere enn en viss grense må man betale for, på samme måte som man må betale for sykler osv. Stemmer det?

Skrevet

Jepp det stemmer. Eller på buss skal du betale uansett størrelse egentlig. Men på feks båt er det gratis hvis hunden er under 30 cm. Var hvertfall sånn for noen år siden. Tog er jeg ikke sikker da.

Guest lijenta
Skrevet

Det er forskjell fra sted til sted og sjafør til sjafør så å svare deg san eksakt det går ikke. Jeg har stor hund som jeg tok buss med en veg og måtte da betale barnebilett for den andre vegen gikk hunden min gratis. Samme buss selskap men to forskjellige sjafører. OG det ene selakpet ahr den regelen mens et annet har den regelen

Skrevet

Over 40 cm på langdistansetog: barnepris

På regiontog er det ingen skikkelige regler tror jeg, men en venninne med chihuahua fikk høre at dersom hunden kan bæres inn går den gratis (måtte betale for sin siden den fikk gikk inn på toget :hmm: ).

Buss er det veldig varierende.

Skrevet

I Oslo/Akershus via Ruter skal ALLE hunder betale barnepris likeså buss, tog, båt osv.

I Trondheim sist oktober måtte jeg betale barnebillett for Zaira (14 uker) og hun var under 40cm da. Så jeg tror det er noe lignende der å.

Sakset fra NSB.no

"Pris

For hund med skulderhøyde på over 40 cm er prisen 50% av en ordinær voksenbillett

Hunder med skulderhøyde under 40 cm reiser gratis sammen med deg

På lokaltog innenfor Oslo og Akershus betaler du barnebillett for hund, uansett størrelse på hunden

Førerhund

Førerhund for blinde og svaksynte som har offentlig godkjenning eller er under opplæring reiser gratis med NSBs tog når den er i tjeneste. Det vil si når den er utsyrt med sele og håndtak for den svaksynte.

Hunder fra Norsk Redningshunder

Hunder som trenes i Norske Redningshunder og skal på kurs eller er i tjeneste, reiser gratis med NSBs tog. Det vil si når den er merket med merketrekant. Gyldig medlemskontingent i Norske Redningshunder må også fremvises."

Skrevet

Betaler barnebilett på hurtigbåten. Egentlig skulle jeg fått reist helt gratis, siden man blir trykket inn i et klaustofobisk rom uten vinduer eller noe, og burene er alt for små for å ha store hunder inn der, og man må ha den på gulvet, og hvis det da kommer en annen person med stor hund må en sitte ute på gulvet i gangen.

Så ikke noe man har lyst å gjøre så ofte nei..

På bussen husker jeg faktisk ikk om jeg betalte..

Skrevet

I Trondheim sist oktober måtte jeg betale barnebillett for Zaira (14 uker) og hun var under 40cm da. Så jeg tror det er noe lignende der å.

Jepp, alle hunder skal det egentlig betales barnepris for på bybussene i Trondheim, men noen bussjåfører er snille og lar hunder gå gratis (jeg har opplevd det med labradoren min også, så man trenger ikke å ha chihuahua for at det skal skje).

Ulike selskaper opererer med ulike tariffregler, så man bør sjekke opp med det selskapet man skal reise med før man kjøper billetter - men generelt tar vel bortimot alle barnepris for hunder (om ikke alle, så i alle fall de av en viss størrelse). Dog ... jeg kan ikke huske sist jeg betalte for Tinka på tog...

Skrevet

Jeg har fått høre at det er 40 cm regel på buss og tog, men har av og til fått beskjed om å betale for min 28 cm høye hund på buss. Jeg har bare sagt at jeg aldri har hørt det før og at jeg ikke har penger med så funker det. Men nå sist fikk jeg vite at når som Skyss overtar for Tide busselskap så må man begynne å betale barnebilett for alle levende dyr. Jeg tenkte å få Blondie til å spille dø :ahappy:

Jeg har tatt lokaltog uten å betale for henne :ahappy: Men nå får jeg vell kjøpe barnekort til henne da for bussen fremover..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...