Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på buss, tog osv.


Aina&Kaizer

Recommended Posts

Jeg spør kanskje litt dumt nå, men. Jeg har tatt buss, tog og hurtigbåt med minihunden min uten å betale for ham. Men så har jeg hørt at hunder som er høyere enn en viss grense må man betale for, på samme måte som man må betale for sykler osv. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det stemmer. Eller på buss skal du betale uansett størrelse egentlig. Men på feks båt er det gratis hvis hunden er under 30 cm. Var hvertfall sånn for noen år siden. Tog er jeg ikke sikker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det er forskjell fra sted til sted og sjafør til sjafør så å svare deg san eksakt det går ikke. Jeg har stor hund som jeg tok buss med en veg og måtte da betale barnebilett for den andre vegen gikk hunden min gratis. Samme buss selskap men to forskjellige sjafører. OG det ene selakpet ahr den regelen mens et annet har den regelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 40 cm på langdistansetog: barnepris

På regiontog er det ingen skikkelige regler tror jeg, men en venninne med chihuahua fikk høre at dersom hunden kan bæres inn går den gratis (måtte betale for sin siden den fikk gikk inn på toget :hmm: ).

Buss er det veldig varierende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo/Akershus via Ruter skal ALLE hunder betale barnepris likeså buss, tog, båt osv.

I Trondheim sist oktober måtte jeg betale barnebillett for Zaira (14 uker) og hun var under 40cm da. Så jeg tror det er noe lignende der å.

Sakset fra NSB.no

"Pris

For hund med skulderhøyde på over 40 cm er prisen 50% av en ordinær voksenbillett

Hunder med skulderhøyde under 40 cm reiser gratis sammen med deg

På lokaltog innenfor Oslo og Akershus betaler du barnebillett for hund, uansett størrelse på hunden

Førerhund

Førerhund for blinde og svaksynte som har offentlig godkjenning eller er under opplæring reiser gratis med NSBs tog når den er i tjeneste. Det vil si når den er utsyrt med sele og håndtak for den svaksynte.

Hunder fra Norsk Redningshunder

Hunder som trenes i Norske Redningshunder og skal på kurs eller er i tjeneste, reiser gratis med NSBs tog. Det vil si når den er merket med merketrekant. Gyldig medlemskontingent i Norske Redningshunder må også fremvises."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler barnebilett på hurtigbåten. Egentlig skulle jeg fått reist helt gratis, siden man blir trykket inn i et klaustofobisk rom uten vinduer eller noe, og burene er alt for små for å ha store hunder inn der, og man må ha den på gulvet, og hvis det da kommer en annen person med stor hund må en sitte ute på gulvet i gangen.

Så ikke noe man har lyst å gjøre så ofte nei..

På bussen husker jeg faktisk ikk om jeg betalte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trondheim sist oktober måtte jeg betale barnebillett for Zaira (14 uker) og hun var under 40cm da. Så jeg tror det er noe lignende der å.

Jepp, alle hunder skal det egentlig betales barnepris for på bybussene i Trondheim, men noen bussjåfører er snille og lar hunder gå gratis (jeg har opplevd det med labradoren min også, så man trenger ikke å ha chihuahua for at det skal skje).

Ulike selskaper opererer med ulike tariffregler, så man bør sjekke opp med det selskapet man skal reise med før man kjøper billetter - men generelt tar vel bortimot alle barnepris for hunder (om ikke alle, så i alle fall de av en viss størrelse). Dog ... jeg kan ikke huske sist jeg betalte for Tinka på tog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått høre at det er 40 cm regel på buss og tog, men har av og til fått beskjed om å betale for min 28 cm høye hund på buss. Jeg har bare sagt at jeg aldri har hørt det før og at jeg ikke har penger med så funker det. Men nå sist fikk jeg vite at når som Skyss overtar for Tide busselskap så må man begynne å betale barnebilett for alle levende dyr. Jeg tenkte å få Blondie til å spille dø :ahappy:

Jeg har tatt lokaltog uten å betale for henne :ahappy: Men nå får jeg vell kjøpe barnekort til henne da for bussen fremover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...