Gå til innhold
Hundesonen.no

MH - Når hunden ikke kamper


PsychoLynx

Recommended Posts

På tirsdag skal Gry gå MH. Saken med Gry er at hun ikke er noen "kamphund" (:hmm:) . Hun syns det å ha drakamp er direkte kjedelig, men kan, etter en god del trening, henge i filla i noen få sekunder før hun bare slipper og venter på noe mer spennende.

Åssen vil dette da funke under en MH? Der er det jo en test på dette i starten av, men helst skal vel hunden kampe når de fyrer av skudd? Hva om hunden IKKE gjør dette? :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden ikke leker så skal den være i "annen aktivitet" under skuddene hvor det SKAL være aktivitet. De testene jeg har vært med på så har rett og slett hund og fører jogget frem og tilbake.

Det er ikke noe krav til at hunden skal leke for å bestå en MH. Den vil bare få kryss i ruten som sier "viser ingen interesse" e.l. i lek momentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de er veldig flinke på å ta rasen i mente.

En av testene jeg var på, var testlederen litt "woah! Golden med trøkk?!". De han hadde testet tidligere var liksom sånn som de "skal" være. Myke i bittet, holder og slipper uten noe særlig om og mén.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f.eks løpe med hunden, eller leke med medbragt leke. Valpis ville heller ikke kampe/leke med en fremmed, men hun lekte fint med meg og et gresstrå under skuddene.

Kan man ha med medbragt leke?? Feks tennisball med pip? det er vel det eneste jeg vet Gry har en viss intr for....

Om hunden ikke leker så skal den være i "annen aktivitet" under skuddene hvor det SKAL være aktivitet. De testene jeg har vært med på så har rett og slett hund og fører jogget frem og tilbake.

Det er ikke noe krav til at hunden skal leke for å bestå en MH. Den vil bare få kryss i ruten som sier "viser ingen interesse" e.l. i lek momentene.

*iiiiik* Jeg jogge??? :hmm: Oi! Da ligger jo JEG langflat før første skudd da... :hmm: Men, kaste ball?? Hoppe og sprette? Eller?? Hjelp.... :hmm: Vil at Gry skal kampe som bror og storesøster jeg!! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette blir jo litt sånn "faren med en rigid test". What can you do about it. Jeg vet bikkja mi kommer til å få "lydberørt" markert på MH'en fordi hun er NYSGJERRIG - ikke fordi hun er redd. Hun reagerer på lyd med utadvendthet, interesse og en kronisk nysgjerrighet. Sånn sett må man jo bare ta høyde for at "life sucks, sånn erre bare!", så vidt jeg har fått med meg skal ikke Gry brukes i no avl eller slikt så MH'en blir vel mest for din (og oppdretterns) del. Og det er jo fint, for da kan jo dere tolke resultatet ut i fra hvordan dere kjenner individet :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette blir jo litt sånn "faren med en rigid test". What can you do about it. Jeg vet bikkja mi kommer til å få "lydberørt" markert på MH'en fordi hun er NYSGJERRIG - ikke fordi hun er redd. Hun reagerer på lyd med utadvendthet, interesse og en kronisk nysgjerrighet. Sånn sett må man jo bare ta høyde for at "life sucks, sånn erre bare!", så vidt jeg har fått med meg skal ikke Gry brukes i no avl eller slikt så MH'en blir vel mest for din (og oppdretterns) del. Og det er jo fint, for da kan jo dere tolke resultatet ut i fra hvordan dere kjenner individet :hmm:

Men altså Nysjerrighet er også en reaksjon. Det betyr ikke at den er redd nødvendigvis.

Så lenge den har en reaksjon så skal den faktisk ha en rute ned. Det står heller ikke at den er "berørt" men:

Kontroller som försvinner efter första skotten. Bryter men upptar startad aktivitet.=2

Avtagande reaktioner på skotten/riktar intresse mot skytten/återgår till aktivitet/passivitet. =3

Og de som kan lese en MH ser om dette faktisk er en naturlig reaksjon som står til resten av testen. En naturlig nyfiken hund vil vise det igjennom hele testen. En hund som faktisk har en liten "berørthet" til lyd viser også gjerne dette under testen feks om den IKKE er naturlig nyfiken noen andre steder i testen, men låser seg på skytten under skuddet.

En MH handler om helhet og ikke bare lese det enkelte moment. Selv om veldig mange henger seg opp i akkurat det med skudd. Jeg ser selv den ene etter den andre skryte av 1 på skudd med de mest tragiske andre momentene. Iblandt ville jeg heller valgt de som gjennomfører en bra test med 3 på skuddet enn det..

Men det siste her er mine meninger :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ha med medbragt leke?? Feks tennisball med pip? det er vel det eneste jeg vet Gry har en viss intr for....

*iiiiik* Jeg jogge??? :hmm: Oi! Da ligger jo JEG langflat før første skudd da... :hmm: Men, kaste ball?? Hoppe og sprette? Eller?? Hjelp.... :hmm: Vil at Gry skal kampe som bror og storesøster jeg! :hmm:

Tatt fra NKKs regelverk:

Føreren skal aktivisere den løse hunden med en lekegjenstand, eller eventuelt en gjenstand føreren

har valgt.

Lykkes ikke dette skal hunden aktiviseres på en annen måte, for eksempel ved at fører og hunden

løper i en sirkel. Aktiviteten bør pågå i ca 10 sekunder før første skudd avfyres. Etter ytterligere 10

sekunder avfyres et skudd til. Deretter skal hunden prøves i passivitet.

Det står ingenting om at det ikke kan være en pipeleke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...