Gå til innhold
Hundesonen.no

Bøtelegging


vima2k

Recommended Posts

Leste nettop en annonse på dinside.no

siterer fra siden: 10.000 for urinering

I Norge er spørsmål som dreier seg om orden og renhold på offentlig sted, regulert i kommunens lokale politivedtekter. Dette er en lokal forskrift som vedtas av kommunen og godkjennes av Politidirektoratet.

En sammenliknbar forseelse kan være urinering på offentlig sted, som enkelte steder straffes med bøter på opptil 10.000 kroner, som tilfellet var på Trysil i påsken (ifølge denne artikkelen i Dagbladet). Også denne forseelsen er regulert i de lokale politivedtektene.

Debattantene i forbindelse med kommentaren Møkka-vår ytrer også enighet om at noe bør gjøres med problemet. Her er noen av forslagene til reaksjoner overfor hundeeiere som ikke gjør plikten sin:

- De burde miste retten til å ha dyr

- Solide bøter, som må håndheves

- DNA-register for å spore opp hundeeierne, som må dekke kostnadene

- Hundeposer på søppelbøtter

- Hundeskatt

Ja, jeg er enig i at hunde eiere bør få en bot på at hunden bæsjer der det er en rekke med folk, som Byen og parker. men urinering ?? den syns jeg var drøy.

Hva syns dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunde poser på søppel kasser, fler søppel kasser er jeg enig i.

Man kan plukke opp bæsjen, men urinen?

Tror nesten jeg flytter til Sverige snart, så idiotisk som tydeligvis kan bli her :) .

Ja det er jo nesten best og flytte til sverige...

ja de skulle hat en hundepose boks i byen, så folk som evt har glemt pose, kan hente seg der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvor skal hundene få tisse da? Nærmer seg et forbud mot å ha hund i det hele tatt om det der skal bli realitet! Bøtelegging for ikke å plukke opp i tettbygd strøk er jeg derimot ikke motstander av. Men jeg synes at (og det gjelder alle!) nye påbud og forbud burde følges opp med noe som gjør at det er enkelt å følge disse! Her jeg bor er det knappest en eneste kommunal søppelkasse å oppdrive (mulig det er et par midt i sentrum). Forventer de at folk skal plukke opp så må folk ha et sted å gjøre av det. Det er urealistisk å tro at folk skal bære på en eller flere poser med hundebæsj i flere timer for å kunne ta den med hjem og putte den i egen søppelkasse! Og staten kan nesten ikke forlange at privatpersoner skal sette egne søppelkasser til disposisjon for sånt (selv om jeg altså ikke har noen skrupler med å bruke de, mener bare at det ikke kan tas for gitt fra øvrigheta!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det går vel snart den veien med hundene som det har gjort med hestene enkelte steder.. Flere og flere steder det er ulovlig å ri, og det gjør at man enten må bo på landet eller ha hesten i en stor stall med ridebane/ridehus... Skal det bli sånn for hundeeierene også? At vi må på de lokale hundeklubbene våre for at en hund skal få lov å være hund?? Bot for ikke å plukke opp etter hunden kan jeg gå med på, men da må kommunene også sette opp flere kasser og evnt egne kasser med poser.. men bot for urinering?? Nei, det blir for håpløst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener absolutt at bæsj skal plukkes opp ja, har tråkket i selv og det er ikke delikat altså, men urin??? Til slutt kan man ikke ha hund i Norge vett :)

Ja.. det å tråkke i bæsj er jeg så absolut ike fan av, men at man skal bøtelegges for at; la oss si valpen tisser på åpen gate.. Nei der går streken!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punktet med DNA-register var vel en førsteaprilspøk i fjor eller forfjor, men sikkert noen som fremdeles synes det er en god idé...

På varme sommerdager lukter urin, og jeg skjønner at en ikke ønsker at gatene skal lukte. Men ikke alle bor så de kan lufte hunden i skogen, ikke alle har så mange valg. En må jo også tenke på at en hund skal gjøre fra seg flere ganger om dagen, så selv om folk daglig oppsøker skogen, kan en ikke forvente at de gjør det fire-fem ganger om dagen fordi hunden skal kveldsluftes, morgentisses, ettermiddagstisses, og få langturen sin.

Når vi beveger oss i bykjerner og befolkede områder på sommerstid, er jeg mer opptatt av gressplener og slikt - jeg vil heller at X'en tisser midt på fortauet, enn at hun tisser i gresset i parken der folk skal sitte med engangsgrill og pils.

Bøter for ikke å plukke opp bæsj vil ikke fungere med mindre det gis ressurser til å følge det opp, slik at det er en realistisk sjanse for å få 750 kroner i bot per ruke. Det må jo kunne bevises - der vi luftet X'en før lå det sikkert hundre ruker når snøen forsvant, så en må taes på fersken om bota skal ha gyldighet. Men for all del - bot for ikke å plukke opp bæsj på fortau og der det er allmenn ferdsel vil ikke kose meg, bokstavelig talt - men som andre påpeker, må det følges opp med søppelkasser. Søppelkasser som tømmes, that is.

Jeg kan faktisk ikke huske noen gang at folk har kommentert eller vist meg reaksjon på at hunden tisser på et fortau - da er det verre når hun får akutt diaré, det ikke er noe annet enn asfalt rundt oss, og jeg står med poser og papirlommetørklær for å få opp etter oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punktet med DNA-register var vel en førsteaprilspøk i fjor eller forfjor, men sikkert noen som fremdeles synes det er en god idé...

På varme sommerdager lukter urin, og jeg skjønner at en ikke ønsker at gatene skal lukte. Men ikke alle bor så de kan lufte hunden i skogen, ikke alle har så mange valg. En må jo også tenke på at en hund skal gjøre fra seg flere ganger om dagen, så selv om folk daglig oppsøker skogen, kan en ikke forvente at de gjør det fire-fem ganger om dagen fordi hunden skal kveldsluftes, morgentisses, ettermiddagstisses, og få langturen sin.

Når vi beveger oss i bykjerner og befolkede områder på sommerstid, er jeg mer opptatt av gressplener og slikt - jeg vil heller at X'en tisser midt på fortauet, enn at hun tisser i gresset i parken der folk skal sitte med engangsgrill og pils.

Bøter for ikke å plukke opp bæsj vil ikke fungere med mindre det gis ressurser til å følge det opp, slik at det er en realistisk sjanse for å få 750 kroner i bot per ruke. Det må jo kunne bevises - der vi luftet X'en før lå det sikkert hundre ruker når snøen forsvant, så en må taes på fersken om bota skal ha gyldighet. Men for all del - bot for ikke å plukke opp bæsj på fortau og der det er allmenn ferdsel vil ikke kose meg, bokstavelig talt - men som andre påpeker, må det følges opp med søppelkasser. Søppelkasser som tømmes, that is.

Jeg kan faktisk ikke huske noen gang at folk har kommentert eller vist meg reaksjon på at hunden tisser på et fortau - da er det verre når hun får akutt diaré, det ikke er noe annet enn asfalt rundt oss, og jeg står med poser og papirlommetørklær for å få opp etter oss...

Jeg har fått stygge blik en eler to ganger av gamle damer da min rottweiler var valp, da hun tisset på åpen gate, jeg mener det ikke har noe og si om en hund tisser på gaten..

ja søppelbøtter er et must, her i trondheim, er det mange søppelbøter over alt, og man kan nesten aldri gå glip av de, men så er det INGEN hundepose holdere i sentrum, det er utafor dyreklinikker da, men de er som oftest ike i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Skal mangel av plukking av hundebajs bøtelegges, så skal det være likt for andre "husdyr" også, da tenker jeg på hester, katter osv... (urealistisk å betale personer for å gå å "lete" etter de som ikke plukker opp etter seg, kun for å gi de bot).

ja søppelbøtter er et must, her i trondheim, er det mange søppelbøter over alt, og man kan nesten aldri gå glip av de, men så er det INGEN hundepose holdere i sentrum, det er utafor dyreklinikker da, men de er som oftest ike i byen.

Hundeposeholdere skulle det ha vært i by'n. Når jeg går der med en (eller flere) av våre hunder, så har jeg med meg 2 sett med bajseposer. En rull med sorte som jeg bruker til våre egne hunder, posene knytter jeg fast på kobbelet slik at "sur-trynene" ser at iallefall jeg plukker opp. Og det er også grunnen til at jeg ikke kaster de i første søppelbøtte, men den siste jeg finner innen vi kommer til bilen. Den andre rullen er fullstendig blanke poser. Og møter jeg på noen som "tilfeldigvis har glemt" sine poser, så får de en gjennomsiktig en til å plukke opp etter hunden med. Da blir de fleste veldig flaue, og jeg bruker som regel å si "Ja, bajsen ser ekkel ut i en slik pose, men den er enda værre om den klistrer seg fast i klær og sko til barn. Dessuten så er det ikke moro å gå i sikksakk mellom alle rukene som ikke blir plukket opp". Da blir de som regel veldig flaue og jeg har fått poengtert at de bør skaffe seg poser selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja søppelbøtter er et must, her i trondheim, er det mange søppelbøter over alt, og man kan nesten aldri gå glip av de, men så er det INGEN hundepose holdere i sentrum, det er utafor dyreklinikker da, men de er som oftest ike i byen.

Tja, jeg er ikke helt enig i at hundepose er noe som skal besørges av kommune/whatever. Jeg mener det er hundeeiers ansvar å ha utstyret i orden - en forventer ikke å få lenke av kommunen når det innføres båndtvang heller.

Bæsjeposer er ganske lett å ha med seg, og de selges i alle matbutikker og kan lett skaffes. Jeg har i hvert fall en rull på kontoret, en i bilen ved hundeburet og en i bilen i døra mi, en i kommoden i entreen hvor husnøkler legges, en rull i veska, en rull i hundesekken, en rull i pelsstellmappa, og nå som vårjakkene taes fram finner jeg jaggu hundeposer og inntørka godbiter i alle lommene. Skal jeg lufte dyret tar jeg med to-tre poser ut, neste gang vi går ut tar jeg to-tre nye poser, og slik får jeg brått veldig fulle lommer...

Det er ikke vanskelig å ha bæsjeposer tilgjengelig, og mangel på poser burde ikke være en unnskyldning eller bortforklaring. Folk som ikke gidder å kjøpe en rull til ti kroner for å plukke opp bæsjen til sin hund, gidder neppe å plukke opp bæsjen om det henger poser på en stolpe 30 meter borte.

Bare se på utstillinger - det er ofte poser tilgjengelig rundt inngangsdøra, likevel er det et mylder av ruker der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått stygge blik en eler to ganger av gamle damer da min rottweiler var valp, da hun tisset på åpen gate, jeg mener det ikke har noe og si om en hund tisser på gaten..

ja søppelbøtter er et must, her i trondheim, er det mange søppelbøter over alt, og man kan nesten aldri gå glip av de, men så er det INGEN hundepose holdere i sentrum, det er utafor dyreklinikker da, men de er som oftest ike i byen.

Jeg har fått beskjed om å plukke opp etter hunden min opptil flere ganger, når en av jentene har tisset.... De fleste rødmet godt når jeg spør om de kan forklare meg hvordan jeg skal plukke opp tiss...

Bossbøtter er det manko på her i bergensområdet og. I enkelte parker/turområder har de vært flinke å sette opp bossbøtter, slik som i parkområdet der vi bor. Det er en pitteliten park, men likevel så er det 4 store bossbøtter montert i øyehøyde. Men dette er da lokale pådrivere som har sørget for siden det er en del hunder i området.

Tja, jeg er ikke helt enig i at hundepose er noe som skal besørges av kommune/whatever. Jeg mener det er hundeeiers ansvar å ha utstyret i orden - en forventer ikke å få lenke av kommunen når det innføres båndtvang heller.

Bæsjeposer er ganske lett å ha med seg, og de selges i alle matbutikker og kan lett skaffes. Jeg har i hvert fall en rull på kontoret, en i bilen ved hundeburet og en i bilen i døra mi, en i kommoden i entreen hvor husnøkler legges, en rull i veska, en rull i hundesekken, en rull i pelsstellmappa, og nå som vårjakkene taes fram finner jeg jaggu hundeposer og inntørka godbiter i alle lommene. Skal jeg lufte dyret tar jeg med to-tre poser ut, neste gang vi går ut tar jeg to-tre nye poser, og slik får jeg brått veldig fulle lommer...

Det er ikke vanskelig å ha bæsjeposer tilgjengelig, og mangel på poser burde ikke være en unnskyldning eller bortforklaring. Folk som ikke gidder å kjøpe en rull til ti kroner for å plukke opp bæsjen til sin hund, gidder neppe å plukke opp bæsjen om det henger poser på en stolpe 30 meter borte.

Bare se på utstillinger - det er ofte poser tilgjengelig rundt inngangsdøra, likevel er det et mylder av ruker der også.

Enig med du.... Jeg finner bæsjeposer i dressjakker, dressbukser, finvesker osv... Det er ikke noe vanskelig å bruke de max 10 sekundene det tar å bøye seg ned, plukke opp og knyte igjen posen. Iallefall ikke på en utstillingsplass der det er mer svarte bossekker enn det er stolper å henge dem på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av dere som syns at bæsjeposer er en så stor investering at den burde sponses av kommunen, så har jeg et tips - på Rimi selger de ruller med bæsjeposer for ca 12 kr, 50 stk, og rullen er så liten at den får plass i alle jakke- eller bukselommer :)

Jeg har alltid sånne ruller jeg, i alle jakker og vester, samt minst en ekstra i bilen (jeg har det med å kjøpe 3 ruller hver gang jeg mener jeg trenger det på butikken, og innkjøpene står ikke alltid til forbruket *flir*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre rullen er fullstendig blanke poser. Og møter jeg på noen som "tilfeldigvis har glemt" sine poser, så får de en gjennomsiktig en til å plukke opp etter hunden med. Da blir de fleste veldig flaue, og jeg bruker som regel å si "Ja, bajsen ser ekkel ut i en slik pose, men den er enda værre om den klistrer seg fast i klær og sko til barn. Dessuten så er det ikke moro å gå i sikksakk mellom alle rukene som ikke blir plukket opp". Da blir de som regel veldig flaue og jeg har fått poengtert at de bør skaffe seg poser selv :)

Genialt frekt og fantastisk :)

Skal jeg lufte dyret tar jeg med to-tre poser ut, neste gang vi går ut tar jeg to-tre nye poser, og slik får jeg brått veldig fulle lommer...

Rart det der, enkelte jakker har plutselig en rull med poser tilsammen i div lommer.

Valpis er jo stor, så i begynnelsen fikk jeg mange sure kommentarer på hvorfor jeg ikke plukka opp etter henne når hun tisset. Nå vet de fleste i området at hun er tispe (takk, innkjørselen min bærer preg av det..) men det hender at folk slår til med: selv om han bæsjet lite, så må du plukke opp! HO tissa svarer jeg, og går. Vanligvis så setter gubben seg ned rett etterpå og bæsjer, og da ser de kanskje at jeg faktisk har plenty poser, og at jeg plukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpis er jo stor, så i begynnelsen fikk jeg mange sure kommentarer på hvorfor jeg ikke plukka opp etter henne når hun tisset. Nå vet de fleste i området at hun er tispe (takk, innkjørselen min bærer preg av det..) men det hender at folk slår til med: selv om han bæsjet lite, så må du plukke opp! HO tissa svarer jeg, og går. Vanligvis så setter gubben seg ned rett etterpå og bæsjer, og da ser de kanskje at jeg faktisk har plenty poser, og at jeg plukker opp.

Den er jo bare snodig, for det er da markant stor forskjell på om hunden sitter for å tisse eller sitter for å bæsje - de sitter da ikke på samme måten. Eller er det bare meg som vet om jeg skal ta fram en pose før noe får landet på bakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jo bare snodig, for det er da markant stor forskjell på om hunden sitter for å tisse eller sitter for å bæsje - de sitter da ikke på samme måten. Eller er det bare meg som vet om jeg skal ta fram en pose før noe får landet på bakken?

Nåh, for de fleste (som ikke har hund, kanskje) betyr rompe ned mot bakken at hunden bæsjer... Og stooore hunder er automatisk hannhund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåh, for de fleste (som ikke har hund, kanskje) betyr rompe ned mot bakken at hunden bæsjer... Og stooore hunder er automatisk hannhund..

Ah, jeg tolket det som at det var hundeeiere som ga deg den beskjeden, vet ikke helt hvor jeg dro den koblingen. Nei, hundeløse mennesker kan en ikke forvente at kan de ulike sitteposisjonene - men også mange hundefolk tror at en stor hund må være hannhund, speaking of experience...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, jeg tolket det som at det var hundeeiere som ga deg den beskjeden, vet ikke helt hvor jeg dro den koblingen. Nei, hundeløse mennesker kan en ikke forvente at kan de ulike sitteposisjonene - men også mange hundefolk tror at en stor hund må være hannhund, speaking of experience...

Har opplevd hundefolk si det også, men i størst grad er det vel ikkehundefolk, eller hundefolk som ikke har hund med i øyeblikket, så det er vanskelig å si om de er hundefolk.. Eller noe sånt.

Nå har jo du pelshund, slik at i teorien kan stellet være skjult inni der, men Valpis er helt tydelig JENTE hun.. Når tom vet klarer å "tro" at hun er gutt der hun ligger i all sin prakt på gulvet på vetkontoret, så sier det litt :) Hadde på henne rosa skjerf en stund, slik at folk kunne se at hun var jente, for gutter har blå skjerf, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av dere som syns at bæsjeposer er en så stor investering at den burde sponses av kommunen, så har jeg et tips - på Rimi selger de ruller med bæsjeposer for ca 12 kr, 50 stk, og rullen er så liten at den får plass i alle jakke- eller bukselommer :icon_confused:

Jeg har alltid sånne ruller jeg, i alle jakker og vester, samt minst en ekstra i bilen (jeg har det med å kjøpe 3 ruller hver gang jeg mener jeg trenger det på butikken, og innkjøpene står ikke alltid til forbruket *flir*)

Jeg mener ike det er dyrt for bæsjeposer. men enkelte kan glemme bæsjeposer, og (ihvertfall i trondheim) er det ikke lov og sette hunden utafor enkelte butikker.. og jeg har.. enkelt og greit ike lyst og sette mine hunder utafor en butik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ike det er dyrt for bæsjeposer. men enkelte kan glemme bæsjeposer, og (ihvertfall i trondheim) er det ikke lov og sette hunden utafor enkelte butikker.. og jeg har.. enkelt og greit ike lyst og sette mine hunder utafor en butik

Det er vel uansett ikke kommunen som skal holde deg med bæsjeposer? For meg er det like selvsagt at jeg har som hundebånd, bur i bilen, mat til dem, godbiter når vi skal trene, apportbukker og tennisballer osv.. Å kjøpe inn og ha med seg bæsjeposer burde være en selvfølge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange glemmer vel bæsjeposer en eller annen gang i livet, har gjort det selv jeg. Men har gått hjem og hentet pose for så å plukket det opp igjen. Jeg mener også at det ikke skal være nødt til å henge opp poser rundt om i byen, man har et ansvar når man har en hund og det innebærer også å plukke opp dritten etter bikkja liksom. Jeg går bestandig med en rull i lomma for å være sikker på at jeg ikke glemmer av. Men herligheten så mange som ikke plukker opp kladasene etter hundene sine da :icon_confused: Svært lite hyggelig å gå med en klump av illeluktende drit under skoa... Er noen ganger jeg har måttet spylt skoene i dusjen etter å ha trampet i en monsterbæsj, ja som jeg utrolig nok har greid å ikke se :icon_redface:

Den litt mer avanserte bæsjen er jo den bløte som renner ned over gatene... Ikke like enkelt å få opp det og blir ganske utilpass om det er noen som går forbi å glor til de grader :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange glemmer vel bæsjeposer en eller annen gang i livet, har gjort det selv jeg. Men har gått hjem og hentet pose for så å plukket det opp igjen. Jeg mener også at det ikke skal være nødt til å henge opp poser rundt om i byen, man har et ansvar når man har en hund og det innebærer også å plukke opp dritten etter bikkja liksom. Jeg går bestandig med en rull i lomma for å være sikker på at jeg ikke glemmer av. Men herligheten så mange som ikke plukker opp kladasene etter hundene sine da :icon_confused: Svært lite hyggelig å gå med en klump av illeluktende drit under skoa... Er noen ganger jeg har måttet spylt skoene i dusjen etter å ha trampet i en monsterbæsj, ja som jeg utrolig nok har greid å ikke se :icon_redface:

Den litt mer avanserte bæsjen er jo den bløte som renner ned over gatene... Ikke like enkelt å få opp det og blir ganske utilpass om det er noen som går forbi å glor til de grader :P

Ja.. men glor de.. så glo tilbake :P eller spør om det er noe galt, og om de aldri har vært dårlige i magen :D:P

Ja er vel enig i at det er vårt ansvar, men glemmer man eller det blir tomt, så kan man jo også spør andre.. om man tør selvfølgelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ike det er dyrt for bæsjeposer. men enkelte kan glemme bæsjeposer, og (ihvertfall i trondheim) er det ikke lov og sette hunden utafor enkelte butikker.. og jeg har.. enkelt og greit ike lyst og sette mine hunder utafor en butik

Litt OT men hvordan får du tak i mat da? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...