Gå til innhold
Hundesonen.no

Prosjekt grooming Lucas


Stripa

Recommended Posts

Etter den flotte oppskriften til Caroline om hvordan man bader, føner, børster og klipper en hund, så ble jeg inspirert til å prøve sjøl. Siden jeg attpåtil har sheltie så kunne jeg bare ikke la det være. Med Gubben utenlands og huset for meg sjøl så begikk jeg meg ut på noe som viste seg å være ganske så slitsomt, men gøy :blink:

Vi klippet klør og tok et "stille før stormen" bilde. Klokken viste 14.30

009.jpg

Da bar det rett til badekaret, der ventet flere bøtter med diverse remedier som jeg har blandet ut i vann på forhånd. Stakkars Lucas synes ikke dette var noe særlig, ikke i en hel time som vi omtrent holdt på. Håndkle som jeg la i badekaret holdt ikke mål, så jeg må nesten kjøpe meg en antiskli matte.

013-2.jpg

Etter at vi badet fikk Lucas tidenes største raptus, og søster Goldie fikk gjennomgå. Ikke det at hun hadde noe imot det liksom...

015.jpg

Gale-gale hund...! :lol:

024.jpg

En liten pause før resten av stormen, eller rettere sagt vinden begynner.

036-1.jpg

Sist jeg prøvde hundeføner holdt det på å ende i en mini-katastrofe, der jeg nesten blåste Lucas av bordet, og han fikk panikk av føneren, valpen stakk av pga. bråket og jeg måtte slippe føneren for å holde fast Lucas slik at føneren danset baluba i stua, så nøyet vi oss med en fjerteføner som jeg kjøpte på Rema 1000 for 11 år siden til den nette sum av 75 kr. Den funka den og, gode gamle føneren min <3

038-1.jpg

040.jpg

Lillemann ser ut som et marsvin, men Caroline har sagt vi må børste mothårs så da gjør vi det, vi får høre på de som har greie på det :P

041.jpg

Etter at han var fønet tørr stod øra for tur. Vi juksa litt, for det ene øret måtte jeg bare klippe når Caroline la ut beskrivelsen sin. Så her ser vi et ca. en uke klipt øre og et ikke klipt øre.

044.jpg

Etter klipp. På den sida jeg klipte for en uke siden ser jeg at jeg ikke har klart å integrere øret som en del av helheten mot kragen, da jeg har klipt hakk. Dette forsøkte jeg å ha i minne når jeg nå tok den andre sida. Men jeg ser allikevel at jeg har litt igjen å lære, ble igjen noen fjoner på innerkanten som vender mot det andre øret. Men til å være tredje gangen jeg prøver meg på et øre så synes jeg ikke at det ble så aller aller verst.

066.jpg

Så var det bakbeina sitt tur. De beina her har i hvert fall aldri før sett en saks. Selv om Lucas ikke har så mye pels på hasene at det er noe å skryte av.

047.jpg

Før klipp:

049.jpg

Etter klipp. Jeg ser at dette ble veldig rart, og egentlig feil. Men ikke noe å gjøre med det, annet enn å huske det til neste gang. Øvelse gjør mester sies det! :)

050.jpg

Men det ble da ikke sååååå aller verst når man ser det sånn. Hmmm, mystisk..

051.jpg

Bakbeina sett bakfra:

056.jpg

Da var det frambeina. De har heller ikke sett noen saks på ei stund, eller faktisk, aldri.

048.jpg

Jeg husker, jeg var såå redd for å klippe feil, og så nervøs at jeg skalv mens jeg klipte. Og det er en feil forutsetning for å klippe ;) Meeen, det ble langtfra perfekt, men klipt ble det i alle fall :P

055.jpg

Ingen katastrofe foreløpig i hvert fall, selv om det kunne ha vært mye jevnere.

057.jpg

Nå er begge, eller alle fire bein klipt og skal være så i orden som en meget uerfaren frisør kan få det til :whistle:

060.jpg

Voila! Der var vi ferdige! :) Endelig, kloka har allerede rukket å bli 21.30, og vi har holdt på i.... *kremt* 7 timer... Med gode pauser i mellom vel og merke..

067.jpg

069.jpg

Jeg synes i hvert fall jeg har verdens snilleste, vakreste, beste og sist men slettes ikke minst tålmodige hund som holder ut med galskapen min! Glad i deg Lucas! <3

080.jpg

Er lov å sette seg ned og smile litt når man har blitt så vakker :aww: Alle fotomodeller fortjener det!

082.jpg

Puh, 7 timer tok det, et ordentlig nedgrisa bad, og jeg kom til å tenke at det kanskje var en grunn til at Caroline sine beskrivelsesbilder ar tatt utendørs. Det tenkte jeg ikke på, så nå må jeg vaske stuen også :P Det er hår all over the place liksom. Til tider var jeg så nervøs for å skamklippe han (det har jeg klart før nemlig) at jeg ikke skjønner at jeg turte å fortsette, kjipt sånn noen uker før utstilling. Alt i alt synes jeg at det gikk tålig greit, Lucas er bare 14 mnd og har ikke i nærheten av så mye pels om Mokka, så det ble ikke den helt store forskjellen i før og etter, men litt forskjell ble det jo. Hvis dere synes han ble mørkere i fargen på bildet der han er ferdig, så har jeg ikke farga han altså :P Det er bare at det har rukket å bli mørkt ute og det er ikke samme lys fra vinduet lenger. De skal forøvrig ikke være mørkegrå, men "sølvblå", og det er han forsåvidt.

En liten repetisjon: FØR:

009.jpg

ETTER!

067.jpg

Ergo, nå utfordrer jeg flere til å gjøre som meg, lære av Caroline og vise resultatet til oss på Sonen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ flink du har vært! Og guri så vakker gutt han ble! :blink::aww:

Og jeg skal LOVE deg at den gang jeg var fersk i gamet så var ikke min tredje klipping av ører så vellykket som din! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes han ble kjempefin jeg! :aww: Og så stor som han har blitt på et år (snart valpeshow på Dokka igjen nemlig! :whistle: )! Ikke et dugg gjennomsiktig lengre faktisk! :blink:

Jeg lo godt av raptusbildene dine forresten. Stussa litt over det ene bildet, var liksom noe som stemte, men enda ikke... Før jeg skjønte at det var "feil" type dyr i vinduet, her hos meg går det stort sett bare i katter i den høyden! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN takk alle sammen :)

Jeg blir sååå glad når dere sier pene ting om gutten min :aww: Litt rart med det, men nå kaster jeg et blikk på han der han fredelig ligger og sover ved siden av meg på sofaen og innser hvor heldig jeg er som har nettopp han, og da blir jeg enda mer glad i han enn det jeg var for ett sekund sida ;)

Hehe, jeg har slutta å stusse over at han står i vinduskarmen, da han var valp og endelig stor nok til å selv hoppe opp i sofaen, så pleide han i sitte der og småboffe til alle de som turte å gå forbi, og jeg tenkte jaja, du får nå få lov til det, om ikke så lenge så blir du for stor til å stå der. Sååå feil kan man ta :) Siden så har han fått lov til å sitte der, sikkert mange som stusser over at jeg har hund til utstiling i vinduet :whistle:

Og som Jostein her inne sa engang, det skulle ha vært lov med konditorfarge i øynene :P Og alle de flekkene gir han et veldig talende fjes :P

Takk igjen folkens! :lol:

Carma: Sees på valpeshow på Dokka igjen sant? For å kunne ha en grunn til å komme dit så har jeg jo skaffet meg en ny valp :P Hvor skal dette ende...? :P

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carma: Sees på valpeshow på Dokka igjen sant? For å kunne ha en grunn til å komme dit så har jeg jo skaffet meg en ny valp :lol: Hvor skal dette ende...? :whistle:

Selvfølgelig! Sitter nok pal et sted med kamera og hunder og snakker tull som i fjor jeg vil jeg tro! :blink: Håper på knallvær i år da! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble kjempefin :D:P

Så flink du er!

Og når du snakker om hvor fin han er og hvor glad du er i han osv, så minner du meg på hvor utrolig glad jeg er i Ellie også :) Så blir jeg enda mer glad i henne enn jeg allerede var for et sekund siden jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...