Gå til innhold
Hundesonen.no

Bryte båndtvangen.


KristinL

Recommended Posts

Hvor i all verden er det du går tur der oppe? Jeg bor ikke langt unna og går turer der ofte, ja og en og annen setter flyr nå løs rundt der, men neppe 46 i løpet av ett par timer nei... Så nå tror jeg du må roe ned fantasien din litt :getlost:

Jeg gikk tur fra Sognsvann til Frognerseteren, en liten runde i marka før jeg endte opp på Vettakollen nedover.

Det skal sies at det var en fantastisk fin dag med strålende vær.

Å komme med beskyldninger som du gjør her finner jeg forøvrig ufint.

Kanskje du skal være med på en tellerunde en fin dag i sommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Båndtvang = sportrening. I tillegg har Fibi vist seg å elske joggeturer. Dermed kan hun både få brukt kroppen og nesa, uten å vime løs i skogen. Scilos kan være med på fellesslepp der det er lov og for øvrig gå i bånd i skauen, han også. Skjønner ikke hvorfor hundene absolutt skal fly løs, jeg. Der da bare å tilrettelegge aktivitetene etter forholdene. Jo, jeg bryter båndtvangen når hundene bader. Aldri i livet om jeg hopper 394 ganger uti et gjørmete tjern for å holde båndtvangen. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil kommunen gidder å sette opp et inngjærdet hundejorde der hunder kan få løpe løse, følger jeg ikke båndtvangen! Dette er fordi jeg mener det er dyreplageri å holde aktivt dyr som hunden, i bånd til en hver tid. Hadde det vært en ingjærdet hundejorde, så hadde hunden hatt en kontrollert plass å løpe løs, uten å være til sjenanse for folk som ikke liker hunder eller andre dyr. Men selvsagt, alt med måte, et hundejorde må ha regler.

Hunder som stikker av og jager vilt/sau, er vel hunder som aldri får gå løse? og tar sikkelig av når de først er løse? Dette er bare spekulasjoner fra min side da... Meen kjenner en som alltid har hunden sin i bånd, uansett, tar h*n den løs, stikker den langt pokker i vold og lukker øra. I langline er den en annen historie, lydig og fin.

Men dette betyr ikke at ALLE skal gå å slippe bikkja si løs!. Jeg snakker for meg selv, fordi jeg vet selv at hunden min har en god inkalling i de aller, aller fleste stituasjoner. Blir jeg tatt for det, tar jeg straffa for det. For jeg er klar over at jeg er kriminell og bryter loven.

Helt uenig! Det er da masse man kan aktivisere hunden med selv om den må ha bånd på seg. Den kan ha på langline, da får den jo løpt.. Den kan sykles med, jogges med, svømme.. Syns ikke det er så ille å ha hundene i bånd mens det er båndtvang jeg, og det virker ikke som om de plages av det selv heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette betyr ikke at ALLE skal gå å slippe bikkja si løs!. Jeg snakker for meg selv, fordi jeg vet selv at hunden min har en god inkalling i de aller, aller fleste stituasjoner. Blir jeg tatt for det, tar jeg straffa for det. For jeg er klar over at jeg er kriminell og bryter loven.

Men ved å bryte båndtvangen selv så sier du jo at du mener at alle kan vurdere selv om de vil slippe hunden løs? Og hvorfor skal din hund være løs, og ikke naboens, selv om den er en setter?

Hvorfor skal jeg følge fartsgrensene når ikke naboen gjør det? Jeg er ikke noe dårligere til å kjøre, tvert imot er jeg en god sjåfør, og har aldri vært innblandet i en eneste ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ved å bryte båndtvangen selv så sier du jo at du mener at alle kan vurdere selv om de vil slippe hunden løs? Og hvorfor skal din hund være løs, og ikke naboens, selv om den er en setter?

Hvorfor skal jeg følge fartsgrensene når ikke naboen gjør det? Jeg er ikke noe dårligere til å kjøre, tvert imot er jeg en god sjåfør, og har aldri vært innblandet i en eneste ulykke.

Det at man sier at hver enkelt får vurdere selv om man vil bryte loven, er IKKE det samme som å si at det er greit du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det? Du ville da vel ikke bryte loven hvis du ikke syntes det var greit å gjøre det?

Jo, men fortsatt kan jeg bare snakke for meg selv. Hvis en person velger å begå en kriminell handling, så er ikke det opp til meg å vurdere om det er forsvarlig av den personen. Det er fortsatt ikke JEG som står overfor den gitte situasjonen, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg synes det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man sier at hver enkelt får vurdere selv om man vil bryte loven, er IKKE det samme som å si at det er greit du.

Det er greit at hver enkelt vurderer om det er greit å bryte loven, men det er ikke greit å gjøre det :getlost: Med all respekt å melde, det er noe av det største vissvasset og selvmotsigelse jeg har lest på lang tid. Det er en grunn til at vi har lover og det er fordi Hvermansen IKKE skal vurdere om den kan brytes, den er allerede satt, av en grunn.

Å være uenig i en lov kan man godt, men det er ikke dermed sagt at man selv kan vurdere om den skal brytes. Det være seg båndtvang eller andre lover.

---

At man ikke klarer mosjonere sin hund skikkelig også i båndtvangstiden er også sprøyt. Det handler om tilrettelegging. Jeg er helt enig i at en hund bør få springe løs nå og da og skikkelig få frest av seg, men det er da stor forskjell på regelrett å drite i båndtvangen enn fx finne et egnet sted, uten vilt og dittådatt, hvor man kan aktivisere den og la den frese fra seg.

Jeg har i flere år trent hunder til topps i løp og det I båndtvangsperioden. Hvordan klarte jeg det tro når de ikke fikk springe løs når og hvor som helst? Jo med målrettet planlegging av treningen. Det går fint å overholde loven om man vil, men vil man ikke er det en helt annen sak.

Jeg er så absolutt ingen skinnhellig ku (jo ku kanskje, men ikke skinnhellig) og bryter båndtvangen til tider, men dog ikke helt ukritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at hver enkelt vurderer om det er greit å bryte loven, men det er ikke greit å gjøre det :getlost:Med all respekt å melde, det er noe av det største vissvasset og selvmotsigelse jeg har lest på lang tid. Det er en grunn til at vi har lover og det er fordi Hvermansen IKKE skal vurdere om den kan brytes, den er allerede satt, av en grunn.

Å være uenig i en lov kan man godt, men det er ikke dermed sagt at man selv kan vurdere om den skal brytes. Det være seg båndtvang eller andre lover.

Synd du ikke ser poenget mitt, sier bare jeg :wub: Mulig jeg har formulert meg klønete, men jo, det er opp til hver enkelt å begå en handling, lovlig eller ulovlig. Det er ikke opp til meg, deg eller myndighetene. Det er litt av det som er greien med å ha en egen fri vilje. At man må møte konsekvensene ETTER at et valg er tatt, er en annen side av saken. Det betyr likevel ikke at det ikke er opp til den enkelte hundeeier hvor vidt man velger å løsne karabinkroken mellom halsbånd og kobbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr likevel ikke at det ikke er opp til den enkelte hundeeier hvor vidt man velger å løsne karabinkroken mellom halsbånd og kobbel.

Jamen det er jo nettopp det du sier? At det er opp til hver enkelt hundeeier om det er greit at de bryter loven, så lenge de tar konsekvensene. Altså, så lenge de føler det helt ok om hundene deres skremmer ihjel en rådyrkalv eller to, og en liten bot.

For å sette det litt på spissen, det er altså greit å stjele, svindle, voldta og drepe, så lenge man er villig til å ta konsekvensene? Og før du sier at "jamen, det er ting som direkte går ut over andre" - det går ut over oss at du er for lat til å trimme hunden din i båndtvangstida og heller bryter loven. Det slår ut i enda mer innskrenkede rettigheter og enda mer fordommer mot hunder og hundefolk. Enda flere mennesker som ser skjevt på meg fordi her har pels og fire poter i andre enden av linen. Enda flere mennesker jeg må snike meg rundt av frykt for å trampe på tærne og utløse fordommene de allerede sitter inne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at hver enkelt vurderer om det er greit å bryte loven, men det er ikke greit å gjøre det :getlost: Med all respekt å melde, det er noe av det største vissvasset og selvmotsigelse jeg har lest på lang tid. Det er en grunn til at vi har lover og det er fordi Hvermansen IKKE skal vurdere om den kan brytes, den er allerede satt, av en grunn.

Å være uenig i en lov kan man godt, men det er ikke dermed sagt at man selv kan vurdere om den skal brytes. Det være seg båndtvang eller andre lover.

---

At man ikke klarer mosjonere sin hund skikkelig også i båndtvangstiden er også sprøyt. Det handler om tilrettelegging. Jeg er helt enig i at en hund bør få springe løs nå og da og skikkelig få frest av seg, men det er da stor forskjell på regelrett å drite i båndtvangen enn fx finne et egnet sted, uten vilt og dittådatt, hvor man kan aktivisere den og la den frese fra seg.

Jeg har i flere år trent hunder til topps i løp og det I båndtvangsperioden. Hvordan klarte jeg det tro når de ikke fikk springe løs når og hvor som helst? Jo med målrettet planlegging av treningen. Det går fint å overholde loven om man vil, men vil man ikke er det en helt annen sak.

Jeg er så absolutt ingen skinnhellig ku (jo ku kanskje, men ikke skinnhellig) og bryter båndtvangen til tider, men dog ikke helt ukritisk.

Støtter dette innlegget jeg:)

Fuglehunder og løpshunder er avlet for å løpe fort og masse (i motsetning til mange av de andre rasene som gjerne løper løs sommerstid) og har vel gjerne da også større behov for å få utløp for dette behovet. Likefullt klarer de aller fleste av oss å trene hunder klare for både jakt og løp, som krever enormt god kondisjon, uten å bryte båndtvangen. Selv bruker jeg mye sykling og jogging sommerstid, samt mye styrketrening. Det finnes også flere områder i hele landet der det er åpnet for trening av jakthund (og sikkert mulig å låne for andre hunder også, så lenge man bare respekter at jakthundene kanskje er der og blir dressert og trent). Oversikten kan man finne her: http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=67332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd du ikke ser poenget mitt, sier bare jeg :getlost: Mulig jeg har formulert meg klønete, men jo, det er opp til hver enkelt å begå en handling, lovlig eller ulovlig. Det er ikke opp til meg, deg eller myndighetene. Det er litt av det som er greien med å ha en egen fri vilje. At man må møte konsekvensene ETTER at et valg er tatt, er en annen side av saken. Det betyr likevel ikke at det ikke er opp til den enkelte hundeeier hvor vidt man velger å løsne karabinkroken mellom halsbånd og kobbel.

Nei, jeg ser virkelig ikke poenget ditt. Det er absolutt opp til både deg, meg, andre og myndighetene å mene/si/gjøre noe med om noen velger å begå en handling som er ulovlig. Man kan ikke gjemme seg bak "fri vilje" ved ulovlige handlinger. Give me a break!

Men ok, gjør du ditt så gjør jeg mitt, så får vi håpe at ingen av våre agerer slik at det blir konsekvenser for andre av våre ulovlige handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ved å bryte båndtvangen selv så sier du jo at du mener at alle kan vurdere selv om de vil slippe hunden løs? Og hvorfor skal din hund være løs, og ikke naboens, selv om den er en setter?

Hvorfor skal jeg følge fartsgrensene når ikke naboen gjør det? Jeg er ikke noe dårligere til å kjøre, tvert imot er jeg en god sjåfør, og har aldri vært innblandet i en eneste ulykke.

Jeg mener det er opp til hver enkelt om man vil følge loven eller ikke. Jeg kjenner ikke alles hunder, og synes at det er opp til eieren om h*n vil ha hunden sin løs eller ikke. Men, man må ta kosekvensene når man blir tatt for det!. Det er det jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er opp til hver enkelt om man vil følge loven eller ikke. Jeg kjenner ikke alles hunder, og synes at det er opp til eieren om h*n vil ha hunden sin løs eller ikke. Men, man må ta kosekvensene når man blir tatt for det!. Det er det jeg mener.

Ok, så hvis jeg mener det er for lav fartsgrense der jeg kjører er det opp til meg om jeg vil følge den eller ikke? Drite i at grensen er satt for en grunn? Og gi blaffen i at jeg utsetter "noe" for fare? Bare jeg gjør opp for meg hvis jeg blir tatt er det ok?

Eller er det bare båndtvangsloven du mener?

Himmel, hvordan skal det bli hvis det skal være opp til hver enkelt å følge lover etter eget forgodtbefinnende. Må si jeg blir en smule *sjokkert* over noen holdninger gitt...

Gjør hva du vil så lenge du tar konsekvensene for det.... :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våseprat.

Det er sunt for hunden med litt bevegelsefrihet, det er sunt for hunden å slippe rykk i nakke/kropp hver gang båndet er brukt opp, osv.

Og ikke minst, det er med på å bedre kommunikasjonen mellom hund og eier at hunden får gå løs!

Min hund går stort sett alltid løs, mesteparten av tiden går han under 1 meter unna meg.

hehe - Om båndturer preges av rykk og napp, bør du muligens bruke båndtvangstiden til å lære hunden din å gå pent i bånd :getlost: Og hvis hunden din sjeldent er lengre unna deg enn 1 meter, så er det vel ingen big deal å ha på den et bånd på f.eks 2 meter? Eller ei flexiline, som du kan få helt oppe i 8 meter?

Inntil kommunen gidder å sette opp et inngjærdet hundejorde der hunder kan få løpe løse, følger jeg ikke båndtvangen! Dette er fordi jeg mener det er dyreplageri å holde aktivt dyr som hunden, i bånd til en hver tid. Hadde det vært en ingjærdet hundejorde, så hadde hunden hatt en kontrollert plass å løpe løs, uten å være til sjenanse for folk som ikke liker hunder eller andre dyr. Men selvsagt, alt med måte, et hundejorde må ha regler.

Du veit at du kan løse dette dyrevern-problemet ditt ved å f.eks flytte til en tomt med stor inngjerdet hage? Men det er kanskje kommunens ansvar at du har hund?

Hunder som stikker av og jager vilt/sau, er vel hunder som aldri får gå løse? og tar sikkelig av når de først er løse? Dette er bare spekulasjoner fra min side da... Meen kjenner en som alltid har hunden sin i bånd, uansett, tar h*n den løs, stikker den langt pokker i vold og lukker øra. I langline er den en annen historie, lydig og fin.

Du har ikke hatt hund med jaktinstinkt tydeligvis, for da hadde du ikke spekulert deg frem til sånne naive konklusjoner.

Men dette betyr ikke at ALLE skal gå å slippe bikkja si løs!. Jeg snakker for meg selv, fordi jeg vet selv at hunden min har en god inkalling i de aller, aller fleste stituasjoner. Blir jeg tatt for det, tar jeg straffa for det. For jeg er klar over at jeg er kriminell og bryter loven.

Nei, klart. Det burde jo være opp til hver enkelt hundeeier om de kan slippe hunden sin eller ikke, for alle veit jo at hundeeiere har et objektivt og virkelighetsnært syn på sin hund og kontrollen de har over den.

den setningen skjønte jeg ikke, de er ikke for båndtvangen?

De er for båndtvang, men ikke fordi at de skal ha vilt å jakte på til høsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også flere områder i hele landet der det er åpnet for trening av jakthund (og sikkert mulig å låne for andre hunder også, så lenge man bare respekter at jakthundene kanskje er der og blir dressert og trent). Oversikten kan man finne her: http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=67332

Takk, der fant jeg et område i nærheten av meg jeg ikke visste om, som var åpent for alle :getlost:

Nå ble jeg glad :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er nok mange av oss ganske notoriske båndtvangsbrytere. Jeg tviler på at samtlige konkurransehunder trener kun på forsvarlig inngjerdede områder, på friområdene eller i bånd. Og loven gir vel ikke oss fritak egentlig? Rundering foregår løs, men der er det vel kun hunder til bruk i redningsarbeidet/tjeneste som er fritatt for loven?

Når man velger å bryte båndtvangen, så skulle man tru at det var steder der det var minimalt sjanse for at hunden jager vilt eller bufe? Ikke om man blir sett eller ikke, som virker som om er det avgjørende for enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg bryter båndtvangen, men jeg syns det blir feil å trene med langline når vi trener lydighet. Og ikke er jeg av dem som går opp i skogen for og ikke bli sett. Kjenner noen av de som går lengst inn i skogen, for der blir man nemlig ikke sett (og også har hunder som har stukket etter vilt flere ganger), og det gjør meg irritert.

Jeg også kan ha hundene mine løs i skogen for litt søk f.eks, men jeg føler jeg må ha full kontroll, og derfor har jeg aldri mine to løse sammen (da er jeg klar over at de kan lukke øra litt) eller man andre hunder jeg vet lett kan løpe etter vilt. Og jeg har de i synsvidde hele tiden. Hadde jeg mistet kontrollen èn gang, og en av dem hadde løpt etter vilt, da tror jeg nok jeg kuttet ut det også. Men helst oppsøker jeg som regel plasser med FULL oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den setningen skjønte jeg ikke, de er ikke for båndtvangen?

Det jeg mente var at grunnen til at de er for båndtvangen, ikke er at de vil at viltet skal være uforstyrret fordi de skal skyte det senere. De er for båndtvangen av andre grunner, som trygging av vilt i en sårbar periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er nok mange av oss ganske notoriske båndtvangsbrytere. Jeg tviler på at samtlige konkurransehunder trener kun på forsvarlig inngjerdede områder, på friområdene eller i bånd. Og loven gir vel ikke oss fritak egentlig? Rundering foregår løs, men der er det vel kun hunder til bruk i redningsarbeidet som er fritatt for loven?

Når man velger å bryte båndtvangen, så skulle man tru at det var steder der det var minimalt sjanse for at hunden jager vilt eller bufe? Ikke om man blir sett eller ikke, som virker som om er det avgjørende for enkelte.

I følge loven står dette om unntak:

"Det gjøres unntak fra båndtvangen etter forskriftens § 1:

a) for hunder under trening/kurs/arrangement i regi av hundeklubb eller hundeorganisasjon registrert i Norsk Kennel Klub dersom treningen/kurset/arrangementet foregår på en aktsom måte. Det skal føres oversikt over deltakerne på treningen/kurset/arrangementet. Oversikten kan kreves utlevert av kommunen. "

Men dette er kun i regi av hundeklubb, det gjelder vel ikke enkeltpersoner som skal trene sin firbente venn i feks agility? :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk jeg fant en sånn hund i Frognerparken! Midt i grillsesongen! Labradoren(eller hva det nå var) gikk mellom alle menneskeplassene som hadde pølser og prøvde seg frem. Til slutt kom den bort til oss, altså til meg og alle de blinde jeg satt med. Hendig nok fikk jeg lest opp nr mens en av de ringte for meg (jeg hører dårlig :D ). Mannen kom syklende etter omlag 10 minutter og sa at jeg bare kunne slippe hunden igjen, selv om den tydeligvis var helt fokusert på en annen hund! Og jovisst løp den bort til denne hunden og han fikk ikke kontakt igjen. Jeg kan ikke si at jeg skjønte så mye av det her :getlost:

Jeg fant en toller på andejakt i Frognerparken i fjor. Ringte eier som kom syklende etter en laaaang stund. De bodde visst i nærheten, så bikkja var vant til å gå tur aleine i parken så vidt jeg forsto :):D

Irrelevant, en løs hund i marka dreper ikke nødvendigvis viltet. Her er det atter en gang snakk om kontroll.

Våseprat.

Det er sunt for hunden med litt bevegelsefrihet, det er sunt for hunden å slippe rykk i nakke/kropp hver gang båndet er brukt opp, osv.

Og ikke minst, det er med på å bedre kommunikasjonen mellom hund og eier at hunden får gå løs!

Min hund går stort sett alltid løs, mesteparten av tiden går han under 1 meter unna meg.

Merkelig hvordan enkelte ikke ser ting.

Jeg har en gang talt opp 46 (!) hundeeiere med bånd i hånda og null hund.. Det på kun en liten spasertur på ca 17km i marka.

I mai måned.

Det var i Holmenkollåsen, og hundene så jeg innimellom, stort sett kollenpudler alle sammen (Kollenpuddel=setter)

Hmmm. Veldig fristede å følge opp ditt "våseprat" med å si at her sto det mye vrøvl, men skal prøv å holde meg i skinnet.

Mine hunder opplever lite rykking i båndet, gitt. Nå bruker jeg konsekvent sele og skinnbånd å to- to og en halv meter. Hadde de ikke gått pent i bånd, hadde det vært for min bekvemmmelighets skyld og slett ikke for bikkja sin skyld at jeg hadde sluppet dem løs. Orker bare ikke hunder som ikke kan gå i bånd, jeg.

Selvom jeg har førerorienterte hunder med en fin innkalling, kunne det ikke ramle meg inn å stole på dem om de skulle snuble over en nyfødt rådyrkalv eller et rede på bakken. Utrolig hvordan de søte sussebassene blir til gale rovdyr om betingelsene ligger til rette. Ingen grunn til å finne det ut den harde veien.

Blir du tatt med løs hund ved Østensjøvannet, tror jeg du får 5000 kroner i bot. Det spiller ingen rolle om du har kontroll på hunden din. Det er forbudt. Dessuten har ditt hundehold en signaleffekt på andre. De som slipper hunden sin fordi de ser at din er løs, har kanskje ikke like god kontroll. Bli voksen. Ta ansvar.

Settere flyr løs i skauen her også. Hele året. Eierne kommer gjerne tuslende etterhvert. Møter vel en to- tre på et par mil på barmarksføre. Men det er klart. Dette er østkanten, da :wub:

Til Nirm: Når Fibi jobber, så jobber hun. Sik er det kanskje med andre hunder også. Trener vi, skal det mye til å distrahere henne. Som du sier, så trener vi jo også (bortsett fra spor) gjerne på arenaer som ikke akkurat er fyllt opp av vilt og fugl. Tror ikke du får bot for å trene lydighet på en skolegård, akkurat. Innimellom er lovens håndhevere ganske fornuftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge loven står dette om unntak:

"Det gjøres unntak fra båndtvangen etter forskriftens § 1:

a) for hunder under trening/kurs/arrangement i regi av hundeklubb eller hundeorganisasjon registrert i Norsk Kennel Klub dersom treningen/kurset/arrangementet foregår på en aktsom måte. Det skal føres oversikt over deltakerne på treningen/kurset/arrangementet. Oversikten kan kreves utlevert av kommunen. "

Men dette er kun i regi av hundeklubb, det gjelder vel ikke enkeltpersoner som skal trene sin firbente venn i feks agility? :getlost:

Hvor har du funnet det i Hundeloven? Jeg har ikke kommet over det unntaket før faktisk, men det er jo uansett positivt. :wub: NKK har heller ikke skrevet dette på sidene sine etter hva jeg har sett.

Men uansett, så er dette i situasjoner der man har litt mer kontroll og oversikt over hva som skjer, i tillegg til å "legge forhold til rette" for at den ikke skal jage vilt og bufe (mennesker som ikke liker hunder går tross alt ikke under hverken vilt eller bufe, selv om de tidvis trur det selv...).

Til Nirm: Når Fibi jobber, så jobber hun. Sik er det kanskje med andre hunder også. Trener vi, skal det mye til å distrahere henne. Som du sier, så trener vi jo også (bortsett fra spor) gjerne på arenaer som ikke akkurat er fyllt opp av vilt og fugl. Tror ikke du får bot for å trene lydighet på en skolegård, akkurat. Innimellom er lovens håndhevere ganske fornuftige.

Akkruat. Man velger å legge dette til steder det ikke er fare for å jage hverken det ene eller det andre, og har hundene under kontroll på en helt annen måte. Og ikke gjemmer seg vekk der det er minst sjanse for å bli sett, men antakelig større sjanse for å treffe på vilt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du funnet det i Hundeloven? Jeg har ikke kommet over det unntaket før faktisk, men det er jo uansett positivt. :wub: NKK har heller ikke skrevet dette på sidene sine etter hva jeg har sett.

Dette står i forskriftene om båndtvang for hund i Bergen kommune, men jeg trodde akkurat den paragrafen gjaldt generelt over hele landet? :getlost:

Her er forskriftene: http://www.lovdata.no/for/lf/jb/xb-20080225-0466.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen det er jo nettopp det du sier? At det er opp til hver enkelt hundeeier om det er greit at de bryter loven, så lenge de tar konsekvensene. Altså, så lenge de føler det helt ok om hundene deres skremmer ihjel en rådyrkalv eller to, og en liten bot.

For å sette det litt på spissen, det er altså greit å stjele, svindle, voldta og drepe, så lenge man er villig til å ta konsekvensene? Og før du sier at "jamen, det er ting som direkte går ut over andre" - det går ut over oss at du er for lat til å trimme hunden din i båndtvangstida og heller bryter loven. Det slår ut i enda mer innskrenkede rettigheter og enda mer fordommer mot hunder og hundefolk. Enda flere mennesker som ser skjevt på meg fordi her har pels og fire poter i andre enden av linen. Enda flere mennesker jeg må snike meg rundt av frykt for å trampe på tærne og utløse fordommene de allerede sitter inne med.

Eh, nei! Sorry, men jeg skjønner at jeg ikke når inn :getlost:

Nei, jeg ser virkelig ikke poenget ditt. Det er absolutt opp til både deg, meg, andre og myndighetene å mene/si/gjøre noe med om noen velger å begå en handling som er ulovlig. Man kan ikke gjemme seg bak "fri vilje" ved ulovlige handlinger. Give me a break!

Men ok, gjør du ditt så gjør jeg mitt, så får vi håpe at ingen av våre agerer slik at det blir konsekvenser for andre av våre ulovlige handlinger.

Har jeg sagt at det ikke er opp til oss eller myndighetene å mene noe eller å gripe inn? Jeg sier at hvis noen velger å begå en handling så er det j***** lite man kan gjøre med det hvis man ikke er til stede! Jeg har ikke sagt det er GREIT, jeg bare konstaterer fakta, og det er at folk tar en vurdering for så å slippe hundene sine. Jeg har ikke sagt at andres vurderinger alltid er fine og flotte og kjempegreie, jeg har bare sagt at det er ikke opp til meg å kontrollere dem? Jeg er da ikke Gud...

For min del så går hundene mine nesten aldri i bånd, for som sagt jeg mener at lov om dyrevelferd (for MITT vedkommende) kommer i rekken før det å verne om viltet som mine bikkjer gir en god beng i uansett, siden jeg faktisk, på mirakuløst vis, har kontroll på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står i forskriftene om båndtvang for hund i Bergen kommune, men jeg trodde akkurat den paragrafen gjaldt generelt over hele landet? :getlost:

Her er forskriftene: http://www.lovdata.no/for/lf/jb/xb-20080225-0466.html

Ville tru at det stod nedfelt i hundeloven om det gjalt for hele landet da.

Men det er jo bra at i hvert fall en kommune har det, så kanskje det er noe som kunne gjelde hele landet. Det ER veldig greit og ha loven på sin side når man trener aktivt og det kommer noen med hagle på ryggen og skal skyte bikkjene... :wub: (opplevde det for mange år siden...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...