Gå til innhold
Hundesonen.no

Bryte båndtvangen.


KristinL

Recommended Posts

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

I følge loven kan man bli staffet med bøter og fengsel opp til 6 mnd. Så er man riktig uheldig, så er det inn og spikre paller. :lol:

Har forsøkt å google på det. En som forårsaket en dyretragiedie, fikk 10 000,- kr i bot. Men i følge andre artikler, kan du risikere opp til 3000,- kroner i bot for å bryte båndtvangen.

Vi lever i et spesielt land. Det er verre å gjøre en liten tabbe i trafikken eller å ha hunder løse, enn å selge dop, begå innbrudd mm. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shiiiit :lol: Har allerede brytet den noen ganger ;)

Det har jeg gjort også, senest i dag :lol::P

Edit: Hvor mange løse hunder ser man ikke i løpet av sommeren?? :icon_cry: tror purken prioriterer andre ting enn å gå i skogen for å leite etter folk med løse hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tycker att det borde finnas fler hundrastplatser, dit man kan komma och släppa sin hund oavsett sesong. Känns liksom så tråkigt att inte kunna släppa sin hund så han kan springa fri och verkligen få sträcka på sig, leka och busa. Jag röstar för en inhägnad hundrast/lekplats dit vi kan komma och låta hundarna löpa fritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ingen hundeparker og sånn, så ikke **** om min hund skal gå i bånd i de fineste månedene.

jada barnslig, men jeg mener det, sommeren er kort i Norge, og det blir nok båndgåing resten av året fordi man ofte blir begrenset til fortauet. Nå er han mye løs hele året uansett, men det er jo sommeren vi venter på liksom :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej jag vet faktiskt inte om 1 hundpark här heller :icon_cry: dåligt, för det finns ju så många hundägare med hundar som kunde haft nytta och stor glädje av det. Tror inte det finns någon som har hund som faktiskt vill hålla sin hund kopplad de bästa årstiderna nej...

Handlar ju faktiskt också om livskvalitet tycker jag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Min hun er som lykkeligst når han får løpe han, løpe løpe løpe, og jeg synes han må få nyte sommeren han og. Er jo ekstra forsiktig nå fremover da, med fugleunger og sånn, men han er ikke mindre løs nå enn resten av året. Når snøen smelter kommer mange flere turmuligheter frem, og større områder der hundene kan være løse, og jeg for min del utnytter iallefall det til det fulle, er lei av fortausvinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolut, så är det ju. Hundar älskar att få springa fritt och njuta av de fina årstiderna de också. De måste ju få lov att vara hund. Men självklart ska man tänka lite förnuftigt, har man en hund som man inte är 100% säker på så släpper man inte hunden där man ser att det kan finnas en risk för att det sker en olycka där någon kan bli skadad. F.ex bilar, rådjur osv. Det säger ju sig självt. Som regel brukar man tänka efter innan man släpper sin hund, om det passar eller inte. Det tror jag är extra viktigt att tänka på nu när det faktiskt är koppeltvång :icon_cry: för att nu är det lov att skjuta hunden om den jagar, vilket hade varit helt förskräckligt om det hade hänt. Orkar inte ens tänka på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur det er noen som jobber for friområde til hund i Sarpsborg nå. Men om de har kommet noen vei, aner jeg ingenting om.

For de som bor i Follotraktene, så er det et hundejorde på Hebekk. Aner ikke hvordan reglene der er for slipp mm, men det kan sikkert sjekkes opp. Om noen her ønsker info, send meg en PM, så skal jeg gi dere navn til noen dere kan kontakte.

Her i Oslo har vi jo noen områder vi kan ha hundene løse. Oversikt finner dere her. Det er jo bedre enn ingenting da...

Nå kom det jo fram at det ikke er lov til å pålegge ekstraordinær båndtvang i parker bl.a., siden det ikke er noe naturlig sted for vilt å ferdes, men sommerstid gjelder det vel over alt unntatt friområder?

Det burde forøvrig vært en god oversikt over samtlige friområder for hund i landet et sted som var lett å finne. Sikkert ikke alle som er klar over de mulighetene som finnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Min hun er som lykkeligst når han får løpe han, løpe løpe løpe, og jeg synes han må få nyte sommeren han og. Er jo ekstra forsiktig nå fremover da, med fugleunger og sånn, men han er ikke mindre løs nå enn resten av året. Når snøen smelter kommer mange flere turmuligheter frem, og større områder der hundene kan være løse, og jeg for min del utnytter iallefall det til det fulle, er lei av fortausvinteren.

Hehe Kita sier seg helt enig :D Skal ærlig inrømme at jeg ikke tenkerså mye på bånntvang :ahappy: I skogen der det er oversiktelig og lite folk løper hun fritt, da storkoser ho seg som mest og eri sitt ess :P Vanskelig for hunde å leke sammen hvis de må være i bånn :)

Båndtvang? :):P

Helt enig :P :P Det har vi i...i..i..ikke sett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okej, det är fint att det finns ett par ställen i oslo. Men hoppas det blir något av det i sarp också. Tycker det borde finnas i alla fall ett i varje kommun. Om man inte har bil då, så är det liksom trögt att behöva åka men buss och tåg i timmar för att komma till ett ställe där man kan släppa sin hund. Blir liksom bara dumt, inte så praktiskt alls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Hvor mange løse hunder ser man ikke i løpet av sommeren?? :ahappy: tror purken prioriterer andre ting enn å gå i skogen for å leite etter folk med løse hunder...

Min mor pleier å gå tur på Hjortland i Bergen, og der har flere hundeeiere fått bot langt oppe på fjellet faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hundene løse på gården, men løs i skogen har jeg ikke kunnet gjøre siden i fjor vinter. Ikke fordi det er båndtvang, men fordi at mens viltloven bestemmer at hunder skal holdes i bånd halve året for å værne nådyr unger etc, så har samme loven bestemt at ulvene her ute får etablere seg fritt, her har det etablert seg en et ulvepar som fikk valper i fjor. i løpet av det siste året har det blitt drept om lag fem hunder av ulv i østfold. Ulven er utrolig lite sky for folk, og går så tett opp til husene som bare et par hundre meter unna. så dermed har jeg ikke lenger løse hunder i skogen, det er skikkelig synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj då borde polisen ha väldigt lite att göra i Bergen haha eller så prioterar de fel :)

haha ja :):P Glad jeg ikke bor i Bergen :P

Jeg har hundene løse på gården, men løs i skogen har jeg ikke kunnet gjøre siden i fjor vinter. Ikke fordi det er båndtvang, men fordi at mens viltloven bestemmer at hunder skal holdes i bånd halve året for å værne nådyr unger etc, så har samme loven bestemt at ulvene her ute får etablere seg fritt, her har det etablert seg en et ulvepar som fikk valper i fjor. i løpet av det siste året har det blitt drept om lag fem hunder av ulv i østfold. Ulven er utrolig lite sky for folk, og går så tett opp til husene som bare et par hundre meter unna. så dermed har jeg ikke lenger løse hunder i skogen, det er skikkelig synd.

Bor i indre Østfold, ja vi har nok ulv, men hunden er innen synsvidde :P Mulig jeg tar en sjans, men vi koser oss i skogen :P

Er vankelig å gå i skogen om vinteren med all den snøen :) Når det endelig begynner å bli bart må vi liksom ha hundene i bånd :P Nei :D løpe fritt er en fin ting :P

Leste ett eller annet stedom regler: "hunden kan være løs hvis den er under tålig kontroll" :ahappy: *løpe å sjekke*

står litt her: Regler

"Hunder kan være løse bare når de blir fulgt og kontrollert på aktsom måte" da høres det jo ut som den kan være løs da?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er reglene hvis man trener hunden? Er det lov å ha den løs da? Feks feltsøk, rundering, lydighet..

tror man da må innhente tillatelse på forhånd, og antagelig gjøre det på godkjent område

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hundene løse året rundt jeg. Men jeg tar ekstra hensyn om våren med tanke på fugler og dyr. Ellers finnes det alltids områder man kan være ifred og slippe dem (streder er fine steder). Kunne ikke forestille meg å ikke la hundene mine få være løse på tur flere ganger i uken. Prøvde i dag å sykle med Nitro, og jeg sykla ganske fort og han travet bare uanstrengt, klarer jo ikke å sykle slik at han får ut noe skikkelig steam! :ahappy: Så de å få løpt litt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor pleier å gå tur på Hjortland i Bergen, og der har flere hundeeiere fått bot langt oppe på fjellet faktisk.

Kanskje fordi det er en gal "skogvokter" som springer rundt på byfjellene rundt Bergen, med eneste hensikt å finne hundeeiere som bryter båndtvangen? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...