Gå til innhold
Hundesonen.no

Miljøtrening av valp/unghund


tm100001

Recommended Posts

Dette har jeg lurt på en stund nå.

De fleste mener vel at det er bra for valper å møte mennesker i alle former, farger og størrelser, og mange forskjellige lyder og ting. Jeg har da lurt på om man skal venne valpen til elementene i en MH, som spøkelser, skudd, ting som plutselig dukker opp og skrammel?

Vil det gjøre at man ikke ser det de har fra før av, det genetiske, eller vil man uansett ikke kunne se det genetiske når hunden er 1-2 år gammel?

Hvis det er lurt kan man jo få folk man kjenner til å kle seg ut og komme mot valpen, og hvis valpen tør, la dem hilse og at den får masse belønning? Og lære den å forbinde skrammel med f.eks. mat.

Går det an å miljøtrene for mye eller feil?

:icon_cry:

Edit: Er avknapp og kamp/lek noe man også kan utvikle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å miljøtrene for mye eller feil?

:icon_cry:

Edit: Er avknapp og kamp/lek noe man også kan utvikle?

Jepp, det går definitivt an å miljøtrene både for mye og feil. Jeg tror en del problemer enkelte hunder har kommer nettopp fordi man har overdrevet miljøtreningen og heller forsterket redsler framfor å ufarliggjøre det som er skummelt.

Jeg ville nok vært svært forsiktig med å trene på slike momenter som kommer i en mentaltest dersom jeg ikke visste hva jeg gjorde 100 %. En annen ting er jo at dersom man har trent på dette vil du kunne få litt annerledes resultat enn om hunden ikke har trent på momentene. Det eneste som kan være lurt er å ha trent på skudd slik at smellet ikke kommer som et sjokk. Skuddtrening er forøvrig heller ikke noe man skal begi seg ut på uten å ha kyndige folk rundt seg, for det er fort gjort å gjøre feil her også å dermed få en skuddberørt hund selv om den i utgangspunktet ikke var redd.

Det viktigste er at valpen får være valp, oppleve ting i sitt eget tempo og rett og slett få lære seg at livet er en lek :lol:.

Dette med av og på-knapp må enkelte hunder lære seg ja, så det kan være lurt å trene ro når man er hjemme. En hund som har lek i seg trenger man egentlig ikke å trene opp leken på, men mangler den det, så kan det være lurt å lære den å leke. Man skal dog huske på at noen hunder rett og slett ikke har dette i seg, og da kan leken bli mer mas enn moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et veldig interessant tema.

Man må sikkert ta valpens personlighet i betraktning når man planlegger miljøtrening, men vil dere si at et tilbakeholden og naturlig skeptisk valp trenger mer eller mindre miljøtrening enn en som er mer frempå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste mener vel at det er bra for valper å møte mennesker i alle former, farger og størrelser, og mange forskjellige lyder og ting. Jeg har da lurt på om man skal venne valpen til elementene i en MH, som spøkelser, skudd, ting som plutselig dukker opp og skrammel?

Edit: Er avknapp og kamp/lek noe man også kan utvikle?

Det er i alle fall ikke noe poeng i å ta MH dersom du skal øve på momentene. Ser heller ingen hensikt med det.

Definer avknapp. Man kan lære en hund å slappe av inne, men å avreagere er genetisk.

Kamp/lek kan utvikles noe, men det ligger hovedsaklig genetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et veldig interessant tema.

Man må sikkert ta valpens personlighet i betraktning når man planlegger miljøtrening, men vil dere si at et tilbakeholden og naturlig skeptisk valp trenger mer eller mindre miljøtrening enn en som er mer frempå?

Jeg vil si at dem trenger like mye, men en hund som er usikker i miljø vil aldri bli en miljøsterk hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder må lære å leke, og lek kan for hunden øke i verdi etterhvert som den blir eldre. Dersom hunden ikke virker så interessert i lek kan det hjelpe å finne ut hvilkeen del av leken som hunden synes er gøyest, om det er jakten, kampen eller å vinne byttet. Da kan man velge "lekeform" og leke ut fra det. Hunder som er mest interessert i jakten vil ikke hoppe i fillen med en gang. Kanskje må man ha et tau i leken og simulere et bytte som beveger seg på bakken. Gjemme den litt for så å ta den frem igjen, eller løpe bort fra hunden mens man drar med seg leken langs bakken. Hunder som er interessert i kamp og å vinne bytte vil kanskje fremstå som mer lekne fordi de går rett på gjenstanden/bytte uten at vi trenger å appelere til jaktinstinktet.

Nå skal jeg ikke si at lek kan utvikles hos alle hunder, for det er slett ikke sikkert. Det vet jeg for lite om. Men jaktinstinktet ligger i ulik grad hos alle hunder, og det kan man ofte spille på dersom hunden ikke virker leken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg vil også si at det har ikke nødvendigvis så mye å si HVA du miljøtrener valpen på. Det viktigste er at valpen lærer å slappe av i/takle nye og uvante steder og opplevelser. Om jeg skal si det selv, så synes jeg vi var riktig flinke med miljøtreningen (helt til han fikk en stygg opplevelse med en annen hund som ettåring :lol: ), og den dag i dag er det svært lite som skremmer Odin. Jeg pleier å si at det eneste han er redd for er andre hunder. :lol:

Han vokste opp på Bislett, med trafikk, trikk, byggearbeider, studenter, utlendinger, innlendinger, ilder, kebab, sprintere og alt hva man ellers finner midt i byen. Selv om han treffer på ting eller kommer steder han aldri har sett eller vært før, så er det lite han virkelig reagerer negativt på. Ganske nysgjerrig dog, og vil gjerne sjekke ut ting, spesielt som bråker mye. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...