Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjasete i matveien


Margrete

Recommended Posts

Nå er jeg drittlei og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Asti spiser helsikes dårlig. Han skal i grunn stå på 750 gr v&h fordelt på tre måltider utover dagen. Da vil han ikke ha formiddagsmaten sin. Greit, da får han morgen og kveld tenkte jeg. Lur jeg! Men litt dårlig samvittighet for å ikke fore han tre ganger som seg hør og bør...

Han kan jo selvfølgelig være en bortskjemt drittvalp. Dette gjorde jeg i starten av hans liv her hos meg. Han spiste naturlig nok dårlig da å. Jeg dillet og blandet ut maten en liten stund, jeg håndforet han og ga han mat med skje :blink: Vi trenger ikke å komentere den biten, gjør vi vel. Jeg vet det var kjempeteit. Så fikk han skikkelig diare og sprutbæsjet over alt her, han var skikkelig dårlig i noen dager. Samme gjorde Juta og jeg konkluderte med at maten var teit. Så brått får de totalt vegring mot maten. Ikke bare Asti, men Juta også. Så da dropper jeg tørrfor og gir dem v&h. Juta spiser gladlig, Asti vil ikke ha mat.

I løpet av de siste dagene (ca 5 dager) har han fått seg ca 1 kg v&h. Jeg har da tatt vekk maten hans og ikke gitt han noe før neste måltid. Da har jeg prøvd tre ganger om dagen. Men næsj, tar noen småbiter og går sin vei. Jeg har prøvd å ta konkurransebiten, men det ga han blaffen i og Juta ble bare rundere. Hadde jeg bodd i USA hadde nok RSPCA stått på døra og lurt på hvorfor jeg sultet valpen min :)

Altså, jeg tar maten vekk med en gang han går vekk fra den nå.

Han blir 13 uker på mandag og er en schæferhannhund.

Råd, anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a010.gif

Jeg bruker veldig fort etter å ha fått valp i hus (ikke at jeg får valp i hus så ofte altså, men *fnis*) gå ned til to måltider om dagen. Det har fungert utmerket på alle mine.

Ikke stress med denne maten. Han spiser så mye han synes han trenger. Han vokser og får både lange bein og store ører, sant ? Det blir sannsynligvis verre om du stresser ham med maten. Pust med magen og si til deg selv: han dævver ikke av litt lite mat en periode :blink:.

Kanskje tørrfôr er bedre ? Bruk det når du trener, går på tur, godbitsøk i hagen etc etc ? Willy var kjempeskeptisk til ferskfôr og ikke minst ferskt kjøtt da han var mindre - nekta å spise det faktisk. Tørrfôr var visst mye mer spennende.

... og ellers tror jeg ikke jeg har så mye mer på hjertet ennå *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri brukt v&h,men det første som slo meg var at 750gr hørtes litt mye ut??

Dette høres brutalt ut,men jeg hadde hoppet over all mat en dag jeg.... Ikke tilbudt ham noe før han ba om maten selv,la ham høre/se Juta spise men ikke få noe som helst selv et døgn.

Og når han da skal få noe så gi ham bare bittelitt og se om han spiser "sultent",gjør han det så gir du litt til neste gang.Og to ganger om dagen holder når han er som han er,hvertfall en liten periode,la ham kjenne at han er sulten liksom..

Tvi tvi :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 måltider holder det, Birk spiste også dårlig for en periode og da var det færre måltider som fungerte.

Hvis han spiste greit hos oppdretter kan jo du gå til innkjøp ev en liten sekk som du evnt kan blande inn med v&h?

Også er det jo faktisk noen få hunder som ikke synes noe særlig om v&h også da... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, to måltider er greit *dårlig samvittighet blåst bort*. Jeg tror ikke jeg vil drive med forbytte og slikt, han får spise det han får her hjemme.

To måltider om dagen, slutte å stresse og puste med maven høres overkommelig ut :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a010.gif

Jeg bruker veldig fort etter å ha fått valp i hus (ikke at jeg får valp i hus så ofte altså, men *fnis*) gå ned til to måltider om dagen. Det har fungert utmerket på alle mine.

Ikke stress med denne maten. Han spiser så mye han synes han trenger. Han vokser og får både lange bein og store ører, sant ? Det blir sannsynligvis verre om du stresser ham med maten. Pust med magen og si til deg selv: han dævver ikke av litt lite mat en periode ;).

Kanskje tørrfôr er bedre ? Bruk det når du trener, går på tur, godbitsøk i hagen etc etc ? Willy var kjempeskeptisk til ferskfôr og ikke minst ferskt kjøtt da han var mindre - nekta å spise det faktisk. Tørrfôr var visst mye mer spennende.

... og ellers tror jeg ikke jeg har så mye mer på hjertet ennå *ler*.

Sånn har jeg også gjort det.. Har opplevd mange valper som har virket litt matlei, og tenkt at neivel, så vokser de kanskje ikke så himla mye akkurat nå, kanskje den ikke trenger så mye mat som den "skal" ha. En schäfer vil vel sannsynligvis bli en matglad hund uansett..

Kan forresten nevne at jeg drev og håndfôret Tulla da hun var liten, byttet litt fôr osv, kastet utover gulvet og lekte litt konkurranse med henne. Ikke at dèt hjalp..! ;) Men nå er hun likevel blitt en fryktelig matglad hund.. Man må bare stole på at valpen har bittelitt hjerne og vet at den trenger mat når den trenger mat. :P Tulla hadde forresten to slike perioder hvor mat ikke var så spennende; rundt 3 mnd, og noen mnd senere. Aynï var også sånn, og det var jammensann forrige hunden også.. :blink: Det går nok bra - han dauer neppe, og jeg skal ikke ringe RSPCA.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To måltider om dagen, slutte å stresse og puste med maven høres overkommelig ut :blink:

Flink pike *flir*.

En annen ting er jo at du kanskje bør holde et øye med munnen hans... han KAN jo ha vondt i tennene etter hendelsen med Juta ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink pike *flir*.

En annen ting er jo at du kanskje bør holde et øye med munnen hans... han KAN jo ha vondt i tennene etter hendelsen med Juta ?

Da hadde han ikke gnagd på gulrøtter, steiner, stokker, og alt annet som man kan tygge på. Han spiser ser du, men bare ikke maten sin *ler* Han skal til veterinæren på tirsdag, så da kan jeg jo be han se på de tenna.

Han har ikke fått mat i dag da, men fikk nå og da glefset han i seg gitt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde han ikke gnagd på gulrøtter, steiner, stokker, og alt annet som man kan tygge på. Han spiser ser du, men bare ikke maten sin *ler* Han skal til veterinæren på tirsdag, så da kan jeg jo be han se på de tenna.

Han har ikke fått mat i dag da, men fikk nå og da glefset han i seg gitt :P

:blink::) Bare en liten justering som skulle til altså ;). Bra det ! Og godt det ikke var noe med tenna iallefall ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i tilfelle den virkningen ikke varer, må jeg bare nevne at Ellie også har vært sånn fra starten :aww:

Det jeg gjør; serverer frokost. Spiser hun den ikke - setter jeg den i kjøleskapet (er V&H) og tilbyr den kanskje etter tur istedet.. det kan være alt fra morgen til middag.. da spiser hun den noen ganger. Hvis ikke så blir det kvelds igjen.. Og hun driver med å forsyver alle måltidene hun skulle ha hatt hele tiden :aww:

(Men heldigvis sjelden mer enn at frokost blir kveldsmat dagen etter - så maten rekker ikke bli dårlig i det minste..)

Bytter også litt med tørrfor og V&H (sistnevnte er hovedmat) og det hjelper litt på spenningen tydeligvis.

Men for det meste har jeg måtte lære meg å leve med det, og innse at hun lever :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for det meste har jeg måtte lære meg å leve med det, og innse at hun lever :ahappy:

Jeg har vel kommet dit jeg å. Han får spise det han vil og så får vi håpe han overlever *flir* Han spiser godt nå da, og virker litt småirritert for jeg tar vekk matskåla i det han er ferdig med å spise :aww: Så får vi se da, hvor lenge det varer denne gangen. Jeg puster i hvert fall mer med maven nå :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send ham på leir hos meg en uke :aww: Alle dyr i vår varetekt, fra fisk, kaniner, marsvin og katter, til hunder og hester blir totalt matgale :aww:

Gubben påstår vi ødelegger dyra :) Men det er ikke akkurat noe problem å få dem til å spise :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå skjult et par innlegg, det var på ingen måte noe galt med de :aww: annet en at et innlegg antageligvis var et svar til en annen tråd, som dermed sporet av tråden.

Og trådstarter ønsket en opprydding. :ahappy:

mvh

Moderator Tore med vaskebøtta.

(Modereringer skal ikke kommenteres i tråden, om kommentar eller klage, send PM)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær glad deres hunder har pels ihvertfall :ahappy: En mynde som ikke er så gira på mat, er litt stressende, når det vises såpass godt.. Jeg får pes og klager når hunden min er i GODT hold, tenk da de gangene hunden har dårlige mat perioder. huff. :aww:

Jeg dillet ikke så mye med maten, men hadde faste mattider. Og prøvde ikke å blande for mye. Eneste gangen jeg blanda litt forskjellig var nå før siste utstilling, for å få han til å spise mest mulig i forkant. Men sånn ellers, dør de ikke av å være litt tynn perioder. (så lenge man ser at dette ikke vedvarer over lang tid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi... Skjønner ikke hva dere stresser for:P Bikkja mi spiste ingenting de første to åra hun! Jeg var heldig om hun fikk i seg halv rasjon av det hun skulle ha daglig:P

Og du kan jo tenke deg hvordan en whippet blir seende ut da..! Kunne ikke bevege meg ut på gata uten å få komentarer om at jeg måtte gi bikkja mi mer mat..! :ahappy:

Og jeg prøvde ALT innen matfiksing tror jeg..

Til slutt ble jeg drittlei, og tenkte hu får spise hvis hu er sulten.. :aww:

Men så bikka hu tre, og så ble plutselig mat noe som kunne intas i store biter.. Så nå er hun faktisk blitt tjukk! Det hender ennå noen dager at hun griner på nesa og ser ut som om hun skal brekke seg når hun får mat, men nå har vi lagra så mye på sidene at jeg bekymrer meg ikke.. Hihi.. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt slitsomt med slike kommentarer, men man må jo bare regne med det. Jeg får ofte dumme spørsmål som: Får ikke hunden din mat? og da svarer jeg alltid: nei, kun på lørdager. :ahappy:

Litt morsomt å se på Nitro, for noen dager er det som at han nesten ikke klarer å få ned maten, og tvinger seg til å svelge et par tygger, og så spytter han ut hvis jeg blander i noe. Og får han noe nytt å smake på, er det å bruke laang tid på å småspise og smake nøye på det.

hehe særing. Mens Chanti sluker ALT rått! Det forsvinner innen noen sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi... Skjønner ikke hva dere stresser for:P Bikkja mi spiste ingenting de første to åra hun! Jeg var heldig om hun fikk i seg halv rasjon av det hun skulle ha daglig:P

Og du kan jo tenke deg hvordan en whippet blir seende ut da..! Kunne ikke bevege meg ut på gata uten å få komentarer om at jeg måtte gi bikkja mi mer mat..! :aww:

Og jeg prøvde ALT innen matfiksing tror jeg..

Til slutt ble jeg drittlei, og tenkte hu får spise hvis hu er sulten.. :ahappy:

Og der er vi nå :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...