Gå til innhold
Hundesonen.no

Stikker av og blokkerer fullstendig ørene


080040

Recommended Posts

Jeg har en Grand Danois tispe på snart 10 mnd, vi vil gjerne kunne lufte henne utenfor huset uten at det er nødvendig å måtte sette på henne båndet hver gang.

I den siste tiden har hun begynnt å stikke fra oss så snart hun har gjort fra seg, hun stikker ikke langt hun bare løper frem og tilbake og snuser og gir blanke F.. i at eierene hennes roper henne inn. Samme hvor sinte vi blir! Vi har fått tak i henne "i farta", men hun har en ekstremt sterk psyke og virker ikke til å bry seg..

Det ser rett og slett ut som hun nyter at vi ikke får tak i henne, godbiter bryr hun seg heller ikke om når hun er i denne tilstanden..

Vi aner ikke hvordan vi skal gripe det ann, hun er også likedann når vi er ute å går på tur..

Er det noen som kan hjelpe oss ? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venter spent på svar da jeg har en GD (15mnd) som er likedan til tider :rolleyes2: noen ganger hører hun kjempefint, andre gange løper hun bare andre veien :rolleyes2: Grenseløst irriterende. Så jeg stoler ikke helt på henne...

Får vel få med en person til å trene på innkalling.

Din er jo midt i puberteten, har det noe med saken å gjøre??

OT: Men hvor kommer GD'n din fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off ja, hun tapper meg for krefter.. Og frustrasjonen tar over for alt annet !

Det har nok helt sikkert en sammenheng med pubert ja, men det finnes grenser for hvor langt jeg kan la det gå : ) hehe

Tispen vår kommer fra Kennel Dal'z : ) Hvor kommer din fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere hatt henne løs mye fra dere fikk henne? Så det er noe daglidags, eller er det sjelden vare slik at hun føler hun må benytte sjansen kanskje?

Jeg gjorde det slik at jeg belønnet for all frivillig kontakt fra hunden, hver gang han stopper og ser bak seg roser jeg, da han var valp fikk han godbit 100% av gangene jeg ropte ham inn, nå som toåring får han ca 70%, og har ikke med på alle turene heller. Poenget er at det skal være kjempemorsomt å komme til dere, å komme til dere skal ikke bety at nå skal båndet på, nå blir det kjedelig. Er hun litt likegyldig til godbiter, så finn noe annet hun liker, kanskje pipeleke, en leke etc, gjør dere interressante!

Øv på innkalling med langline, belønn alltid, og på tur når dere roper henne inn skal båndet på 1 av ti ganger ca, resten av gangene får hun være fri igjen.

Det ble rotete ja... haha

Løper dere etter henne synes hun tydeligvis det bare er gøy, det synes min hund og. Så løp heller andre veien, da kommer de somregel, eller legg deg ned, da tar nyskjerrigheten gjerne overhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off ja, hun tapper meg for krefter.. Og frustrasjonen tar over for alt annet !

Det har nok helt sikkert en sammenheng med pubert ja, men det finnes grenser for hvor langt jeg kan la det gå : ) hehe

Tispen vår kommer fra Kennel Dal'z : ) Hvor kommer din fra ?

ja skikkelig frustrerende :P Kita er heldigvis forholdvis grei hvis ho veit jeg har noe godt (men da må det være grillpølser fra gilde):P Men ho har sine dager der hun er totalt døv, serlig når jeg har dårlig tid osv...

Ho kommer fra kennel Boarhunters i Sverige :) Dal'z ja, så veldig søt ut på bilde :P Får lage egen tråd til henne, så jeg kan spørre og grave om ting :rolleyes2: :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hun snuser så mye kan godt være et tegn på at løpetid nærmer seg.. Ellers gjør jeg som Lola, belønner frivilllig kontakt hele tia, både ute og inne.

Er eiendommen deres helt inngjerdet? Hvis ja, ville jeg bare sagt *Hadet, nå går jeg* eller lignende og gått inn, og rett og slett latt henne stå ute til hun varslet at hun ville inn. Velg en dag det regner eller blåser surt, så tar det ikke allverdens tid tenker jeg.. :rolleyes2: Selv sier jeg *borte vekk* når jeg går fra Valpis og hun snuser for intenst til å bli med, og jeg gjemmer meg gjerne. Det har ikke vært mer enn èn *borte vekk* pr tur noen gang, for Valpis er en mammadalt og vil helst vite hvor jeg er.

Eller er jo løpestreng en mulighet, for da kan du gi henne noe frihet, samt lett hanke henne inn når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lola Pagola :

Vi har alltid hatt henne løs, hele veien.. Kanskje har vi ikke vært konsekvente nok med oss selv når det gjelder godbitene..

Vi har prøvd å løpe andre veien og legge oss ned, leke klovner ++++ Hun bryr seg virkelig ikke om det.. Hun virker altalt for selvstendig kanskje på et vis?? til at hun bryr seg om hvor vi er henne i verden.. :rolleyes2:

Men jeg tror kanskje vi bare må ty til langline ja, og leker i stedet for.. Og kanskje er det en ide og prøve å trene på dette på steder der hun ikke føler seg trygg ?

Tusen takk for svar :)

Armagnac:

Ja du må gjøre det! Kita var nydelig, snika litt på hjemmesiden din : ) Kanskje treffer vi dere på pinsetreffet?

Grillpølser fra gilde skal jeg jaggu meg prøve :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulip:

Det store problemet er at eiendommen er ennå ikke inngjerdet, men det skal jeg fortelle at er rett rundt hjørnet! hehe :rolleyes2:

Hun er alt annet en avhengig av å vite hvor vi er.. Men løpetid har hun ennå ikke fått, hun har snust ekstremt et par uker nå. Hvor lenge kan de evt holde på sånn før løpetiden kommer ?

Så snart gjerde kommer opp og jeg slipper å være redd for at hun blir påkjørt skal jeg følge rådene dine:)

Tusen takk :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry kupping av tråd, men Kita stikker sjeldent når vi er på tur. Det er også hun for mammadalt til :rolleyes2:

Men det er hjemme utenfor huset der hun er kjent liksom :rolleyes2: Der hun er trygg på seg selv og omgivelsene har jeg tolket det som...

Hvis jeg går på tur og har med pølser er hun flink :) kommer når jeg roper, og en del turer når jeg ikke roper... Bør jeg da ha med pølser HELE tide en lang periode?? for å få innkallingen til å sitte 100%

Kita har vært slik siden litt før første løpetid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies vel at en alltid skal belønne når hunden kommer, men også variere med hva en bruker til å belønne med? Jeg vet ikke jeg altså, sitter nå her og leser..

Se på denne linken; http://www.familiehunden.no/Artikler/Innkalling.html

Hva mente du med kupping av tråd? Jeg er helt ny på dette nemlig :rolleyes2: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får fort litt mindre radius på nye steder ja, så ikke så dumt å prøve dette på bortebane.

Ellers glemte jeg å si at jeg har gjemt meg endel, hvis han har løpt litt for langt bort osv, så spretter jeg bak et tre osv. Har ikke gjort dette for mye, men slik at han gjerne vil ha meg i syne, stort sett. Nå i det siste har han fått litt større radius enn jeg liker, så jeg må nok lage en tråd og spørre om råd hvordan forminske radiusen :rolleyes2:

Jeg har absolutt ikke perfekt innkalling på ham, og er det andre hunder i sikte vinner de, der har jeg ikke vært flink nok, men bortsett fra det kommer han alltid, og han er ikke sånn at han stikker unna bare han ser antydning til at båndet kommer frem. Har også pleid å hive godbiter på bakken når jeg skal ta på han båndet, slik at han er opptatt med noe positivt når jeg gjør det, og ikke merker det. Han har en lekekamerat som det er umulig å fange noen ganger hvis båndet skal på, men for Casper er dette helt likegyldig, han blir med glede med på alt egentlig, og da har jeg lykkedes i det jeg ville oppnå iallefall :rolleyes2:

Armagnac, ja synes du skal ha med godbiter hele tiden i en periode, så kan du trappe ned litt igjen etterhvert. Lurt å variere godbitene litt og så hun ikke blir lei. Ha det med på hver tur, men du trenger kanskje ikke gi til henne hver gang, Casper blir iallefall sånn at han kommer og tigger hvert minutt, og det blir litt mye. Men når du roper, og hun er veldig flink gir du.

edit; fra familiehunden:

* Vi må prøve å rope minst mulig på hunden, og heller prøve å belønne det vi vil ha mer av. Belønn hver gang hunden tar en tur innom deg på tur.

absolutt!

* Finn et nytt og ubrukt kommandoord.

Jeg bruker kom, eller her. Disse belønnes alltid, og da er det alvor. Har dessverre blitt litt utvannet i det siste, men det jobber vi med. Akkurat som et klikk fra en klikker, kan man bruke fks. kom eller her

* Rop når hunden er på full fart mot deg.

* Fortsett å belønne at hunden frivillig kommer til deg. Alltid, men varier hva du belønner med.

Du er det morsomste i verden, og når hun er med deg skjer det saker og ting. Trenger ikke være godbit eller vill lek alltid, bare et vennlig flink jente fks.

Og hvis hunden stikker av, og du får tak i den, ikke bli sint eller kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulip:

Det store problemet er at eiendommen er ennå ikke inngjerdet, men det skal jeg fortelle at er rett rundt hjørnet! hehe :)

Hun er alt annet en avhengig av å vite hvor vi er.. Men løpetid har hun ennå ikke fått, hun har snust ekstremt et par uker nå. Hvor lenge kan de evt holde på sånn før løpetiden kommer ?

Så snart gjerde kommer opp og jeg slipper å være redd for at hun blir påkjørt skal jeg følge rådene dine:)

Tusen takk :P

Ang snusing ol så varierer det, sjekk med oppdretter hvordan mora var. Valpis snuste rundt en to måneders tid hun..

Og jeg ville definitivt tatt henne med på en fremmed plass (for henne, dette krever at dere er litt kjent i området iallefall) og gjemt dere ofte. Si ifra at dere går, gjem dere og la henne finne dere (god mentaltrening dette, spes hvis hun bruker nesa i bakken for å finne dere).

sorry kupping av tråd, men Kita stikker sjeldent når vi er på tur. Det er også hun for mammadalt til :rolleyes2:

Men det er hjemme utenfor huset der hun er kjent liksom :rolleyes2: Der hun er trygg på seg selv og omgivelsene har jeg tolket det som...

Hvis jeg går på tur og har med pølser er hun flink :P kommer når jeg roper, og en del turer når jeg ikke roper... Bør jeg da ha med pølser HELE tide en lang periode?? for å få innkallingen til å sitte 100%

Kita har vært slik siden litt før første løpetid...

Er du sikker på at pølse er det beste hun vet? Hva med å gi pølse de gangene hun kommer selv, og noe enda bedre de gangene du roper?

Valpis er også trygg ute i hagen, og kommer heller ikke bestandig hvis jeg roper innkallinga, men jeg skal love deg at hun kommer når jeg sier *borte vekk* På innkalling vet hun hvor jeg er, på borte vekk er jeg akkurat det, borte vekk. Tenk om hun blir etterlatt alene og Gubben får være med på noe moro? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies vel at en alltid skal belønne når hunden kommer, men også variere med hva en bruker til å belønne med? Jeg vet ikke jeg altså, sitter nå her og leser..

Se på denne linken; http://www.familiehunden.no/Artikler/Innkalling.html

Hva mente du med kupping av tråd? Jeg er helt ny på dette nemlig :P hehe

Kupping av tråden er jeg "stjeler" den litt og stiller noen spørsmål selv :P

De får fort litt mindre radius på nye steder ja, så ikke så dumt å prøve dette på bortebane.

Ellers glemte jeg å si at jeg har gjemt meg endel, hvis han har løpt litt for langt bort osv, så spretter jeg bak et tre osv. Har ikke gjort dette for mye, men slik at han gjerne vil ha meg i syne, stort sett. Nå i det siste har han fått litt større radius enn jeg liker, så jeg må nok lage en tråd og spørre om råd hvordan forminske radiusen :P

Jeg har absolutt ikke perfekt innkalling på ham, og er det andre hunder i sikte vinner de, der har jeg ikke vært flink nok, men bortsett fra det kommer han alltid, og han er ikke sånn at han stikker unna bare han ser antydning til at båndet kommer frem. Har også pleid å hive godbiter på bakken når jeg skal ta på han båndet, slik at han er opptatt med noe positivt når jeg gjør det, og ikke merker det. Han har en lekekamerat som det er umulig å fange noen ganger hvis båndet skal på, men for Casper er dette helt likegyldig, han blir med glede med på alt egentlig, og da har jeg lykkedes i det jeg ville oppnå iallefall :P

Armagnac, ja synes du skal ha med godbiter hele tiden i en periode, så kan du trappe ned litt igjen etterhvert. Lurt å variere godbitene litt og så hun ikke blir lei. Ha det med på hver tur, men du trenger kanskje ikke gi til henne hver gang, Casper blir iallefall sånn at han kommer og tigger hvert minutt, og det blir litt mye. Men når du roper, og hun er veldig flink gir du.

Ja, da har i hvertfall ørene litt i orden :P jeg har gitt henne når hun har kommet til meg uten at jeg har ropt også jeg da :P I håp om at det er positivt å komme til meg og være i nærheten.

Prøve å trappe ned til å gi når hun kommer på innkalling og til slutt gi når hun har en rask bra innkalling :P

edit; fra familiehunden:

* Vi må prøve å rope minst mulig på hunden, og heller prøve å belønne det vi vil ha mer av. Belønn hver gang hunden tar en tur innom deg på tur.

absolutt!

* Finn et nytt og ubrukt kommandoord.

Jeg bruker kom, eller her. Disse belønnes alltid, og da er det alvor. Har dessverre blitt litt utvannet i det siste, men det jobber vi med. Akkurat som et klikk fra en klikker, kan man bruke fks. kom eller her

* Rop når hunden er på full fart mot deg.

jupp

* Fortsett å belønne at hunden frivillig kommer til deg. Alltid, men varier hva du belønner med.

Du er det morsomste i verden, og når hun er med deg skjer det saker og ting :P

Ang snusing ol så varierer det, sjekk med oppdretter hvordan mora var. Valpis snuste rundt en to måneders tid hun..

Og jeg ville definitivt tatt henne med på en fremmed plass (for henne, dette krever at dere er litt kjent i området iallefall) og gjemt dere ofte. Si ifra at dere går, gjem dere og la henne finne dere (god mentaltrening dette, spes hvis hun bruker nesa i bakken for å finne dere).

Er du sikker på at pølse er det beste hun vet? Hva med å gi pølse de gangene hun kommer selv, og noe enda bedre de gangene du roper?

Har ikke funnet noe hun liker bedre ennå i hvertfall :rolleyes2: men det må være gilde grillpølser, ikke wiener, for det er ikke noe godt. Kan jo prøve sånn kjøttpudding eller hva det heter?? men enn så lenge er nok pølser det som har falt mest i smak her.

Valpis er også trygg ute i hagen, og kommer heller ikke bestandig hvis jeg roper innkallinga, men jeg skal love deg at hun kommer når jeg sier *borte vekk* På innkalling vet hun hvor jeg er, på borte vekk er jeg akkurat det, borte vekk. Tenk om hun blir etterlatt alene og Gubben får være med på noe moro? :P

Gjemme seg funker borte, men ikke i hagen, eller noen ganger funker det, men ikke alltid :) Hun bare driver med sitt... Hvis jeg går på jordet, motsatt vei av henne kommer hun noen ganger. Mens andre ganger stikker hun som en stukken hund i motsatt retning :rolleyes2: lager leikelyder og løper som en tulling gjør ho da.

Hvis vi leiker ute stikker hun skjeldent langt unna, da vil ho jo ha leika )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies vel at en alltid skal belønne når hunden kommer, men også variere med hva en bruker til å belønne med? Jeg vet ikke jeg altså, sitter nå her og leser..

Se på denne linken; http://www.familiehunden.no/Artikler/Innkalling.html

Hva mente du med kupping av tråd? Jeg er helt ny på dette nemlig :P hehe

Kupping av tråden er jeg "stjeler" den litt og stiller noen spørsmål selv :P

De får fort litt mindre radius på nye steder ja, så ikke så dumt å prøve dette på bortebane.

Ellers glemte jeg å si at jeg har gjemt meg endel, hvis han har løpt litt for langt bort osv, så spretter jeg bak et tre osv. Har ikke gjort dette for mye, men slik at han gjerne vil ha meg i syne, stort sett. Nå i det siste har han fått litt større radius enn jeg liker, så jeg må nok lage en tråd og spørre om råd hvordan forminske radiusen :P

Jeg har absolutt ikke perfekt innkalling på ham, og er det andre hunder i sikte vinner de, der har jeg ikke vært flink nok, men bortsett fra det kommer han alltid, og han er ikke sånn at han stikker unna bare han ser antydning til at båndet kommer frem. Har også pleid å hive godbiter på bakken når jeg skal ta på han båndet, slik at han er opptatt med noe positivt når jeg gjør det, og ikke merker det. Han har en lekekamerat som det er umulig å fange noen ganger hvis båndet skal på, men for Casper er dette helt likegyldig, han blir med glede med på alt egentlig, og da har jeg lykkedes i det jeg ville oppnå iallefall :P

Armagnac, ja synes du skal ha med godbiter hele tiden i en periode, så kan du trappe ned litt igjen etterhvert. Lurt å variere godbitene litt og så hun ikke blir lei. Ha det med på hver tur, men du trenger kanskje ikke gi til henne hver gang, Casper blir iallefall sånn at han kommer og tigger hvert minutt, og det blir litt mye. Men når du roper, og hun er veldig flink gir du.

Ja, da har i hvertfall ørene litt i orden :P jeg har gitt henne når hun har kommet til meg uten at jeg har ropt også jeg da :P I håp om at det er positivt å komme til meg og være i nærheten.

Prøve å trappe ned til å gi når hun kommer på innkalling og til slutt gi når hun har en rask bra innkalling :P

edit; fra familiehunden:

* Vi må prøve å rope minst mulig på hunden, og heller prøve å belønne det vi vil ha mer av. Belønn hver gang hunden tar en tur innom deg på tur.

absolutt!

* Finn et nytt og ubrukt kommandoord.

Jeg bruker kom, eller her. Disse belønnes alltid, og da er det alvor. Har dessverre blitt litt utvannet i det siste, men det jobber vi med. Akkurat som et klikk fra en klikker, kan man bruke fks. kom eller her

* Rop når hunden er på full fart mot deg.

jupp

* Fortsett å belønne at hunden frivillig kommer til deg. Alltid, men varier hva du belønner med.

Du er det morsomste i verden, og når hun er med deg skjer det saker og ting :)

Ang snusing ol så varierer det, sjekk med oppdretter hvordan mora var. Valpis snuste rundt en to måneders tid hun..

Og jeg ville definitivt tatt henne med på en fremmed plass (for henne, dette krever at dere er litt kjent i området iallefall) og gjemt dere ofte. Si ifra at dere går, gjem dere og la henne finne dere (god mentaltrening dette, spes hvis hun bruker nesa i bakken for å finne dere).

Er du sikker på at pølse er det beste hun vet? Hva med å gi pølse de gangene hun kommer selv, og noe enda bedre de gangene du roper?

Har ikke funnet noe hun liker bedre ennå i hvertfall :rolleyes2: men det må være gilde grillpølser, ikke wiener, for det er ikke noe godt. Kan jo prøve sånn kjøttpudding eller hva det heter?? men enn så lenge er nok pølser det som har falt mest i smak her.

Valpis er også trygg ute i hagen, og kommer heller ikke bestandig hvis jeg roper innkallinga, men jeg skal love deg at hun kommer når jeg sier *borte vekk* På innkalling vet hun hvor jeg er, på borte vekk er jeg akkurat det, borte vekk. Tenk om hun blir etterlatt alene og Gubben får være med på noe moro? :P

Gjemme seg funker borte, men ikke i hagen, eller noen ganger funker det, men ikke alltid :P Hun bare driver med sitt... Hvis jeg går på jordet, motsatt vei av henne kommer hun noen ganger. Mens andre ganger stikker hun som en stukken hund i motsatt retning :rolleyes2: lager leikelyder og løper som en tulling gjør ho da.

Hvis vi leiker ute stikker hun skjeldent langt unna, da vil ho jo ha leika )

oj her skjedde det noe rart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens andre ganger stikker hun som en stukken hund i motsatt retning :rolleyes2: lager leikelyder og løper som en tulling gjør ho da.

Løper hun litt sånn i sirkler og hopper og danser innimellom? Hvis ja, så er det en raptus (eller zoomies som amerikanerne kaller det, en helt vanlig ting hos GD). Da lar du henne herje ferdig, og så kaller du. Valpis får ofte raptus når det er lenge siden hun har fått løpe skikkelig, eller når det har vært mye mentale krav hun ikke "liker" Det virker som en avreagering rett og slett, og ingenting får henne ut av den, ikke Gubben eller bestekompis Balder engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løper hun litt sånn i sirkler og hopper og danser innimellom? Hvis ja, så er det en raptus (eller zoomies som amerikanerne kaller det, en helt vanlig ting hos GD). Da lar du henne herje ferdig, og så kaller du. Valpis får ofte raptus når det er lenge siden hun har fått løpe skikkelig, eller når det har vært mye mentale krav hun ikke "liker" Det virker som en avreagering rett og slett, og ingenting får henne ut av den, ikke Gubben eller bestekompis Balder engang.

aha ja noen ganger en sånn raptusgreier :rolleyes2: Da får ho bare fly ferdig, stort sett i 500 rundt huset :P Andre ganger virker det som ho lukter/jager noe jeg ikke ser, men i hvertfall fryktelig målrettet. Da når jeg ikke inn til ho...

080040: Ja hvis du skal til Vikersund så ses vi der :rolleyes2: Skal stille Kita og halvbroren hennes :) Takk for komplimang på Kita :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min BC har vært _helt_ lik, og det som fungerte best her var å ha henne i langline en periode mens jeg trente intenst. Hun måtte lære at hun faktisk MÅTTE komme hver gang jeg ropte, så først ropte jeg en gang, kom hun ikke tok jeg henne inn i langlinen, og når hun da kom- så var det belønning- leke eller godbit- og løs igjen. Viktig for disse hundene å lære at du ikke roper de inn kun for å ta de i bånd, inn eller annet kjedelig, men at det er kult å komme til deg. Desto færre ganger hun får lov til å stikke, desto raskere lærer hun det (tror jeg), så jeg ville ikke hatt henne helt løs på en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Grand Danois tispe på snart 10 mnd, vi vil gjerne kunne lufte henne utenfor huset uten at det er nødvendig å måtte sette på henne båndet hver gang.

I den siste tiden har hun begynnt å stikke fra oss så snart hun har gjort fra seg, hun stikker ikke langt hun bare løper frem og tilbake og snuser og gir blanke F.. i at eierene hennes roper henne inn. Samme hvor sinte vi blir! Vi har fått tak i henne "i farta", men hun har en ekstremt sterk psyke og virker ikke til å bry seg..

Det ser rett og slett ut som hun nyter at vi ikke får tak i henne, godbiter bryr hun seg heller ikke om når hun er i denne tilstanden..

Vi aner ikke hvordan vi skal gripe det ann, hun er også likedann når vi er ute å går på tur..

Er det noen som kan hjelpe oss ? :rolleyes2:

Ser at du har fått en del gode innkallingstips. I samme slengen vil jeg påpeke at det skal alltid være positivt å komme. Uansett. Bruker du en halvtime på å få hunden inn, skal du likevel være glad. Her trener vi innkalling innimellom, enda. De skal snu på femøringen og komme løpende til meg når det er nødvendig og de skal gjøre det med glede. Tjohei, muttern kaller :rolleyes2: Jeg ser på det som en av de viktigste tingene å lære hunden. Aldri i livet om jeg ville rote det bort på å kjefte og styre. Hvem vil komme til noen som er sinte, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har fått en del gode innkallingstips. I samme slengen vil jeg påpeke at det skal alltid være positivt å komme. Uansett. Bruker du en halvtime på å få hunden inn, skal du likevel være glad. Her trener vi innkalling innimellom, enda. De skal snu på femøringen og komme løpende til meg når det er nødvendig og de skal gjøre det med glede. Tjohei, muttern kaller :) Jeg ser på det som en av de viktigste tingene å lære hunden. Aldri i livet om jeg ville rote det bort på å kjefte og styre. Hvem vil komme til noen som er sinte, liksom?

Jeg vet at man ikke skal bli sinte, men når vi er sinte så er det å ha tatt hunden i fart på vei fra oss. Eller og vært meget bestemt i stemmen når vi etter ooover en halvtime ute ikke har fått henne til å komme til oss.. Jeg vet dette er helt feil, men frustrasjonen har tatt overhånd fullstendig!

Men skal hunden overhodet ikke få beskjed om at å stikke av ikke er lov? Skal man kun bite i seg og vente på at hunden gjør det riktige selv om den kan kommandoen? Jeg bare lurer altså, jeg tar all kritikk godt til meg og vet at vi har nok gjort mye feil her. Så nå spør jeg så vi starter med å gjøre bare riktig :rolleyes2:

Takk for svar :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min BC har vært _helt_ lik, og det som fungerte best her var å ha henne i langline en periode mens jeg trente intenst. Hun måtte lære at hun faktisk MÅTTE komme hver gang jeg ropte, så først ropte jeg en gang, kom hun ikke tok jeg henne inn i langlinen, og når hun da kom- så var det belønning- leke eller godbit- og løs igjen. Viktig for disse hundene å lære at du ikke roper de inn kun for å ta de i bånd, inn eller annet kjedelig, men at det er kult å komme til deg. Desto færre ganger hun får lov til å stikke, desto raskere lærer hun det (tror jeg), så jeg ville ikke hatt henne helt løs på en god stund.

Jeg tror vi blir å konvertere til langline ja, det høres veldig fornuftig ut når det desverre har gått så langt !

Tusen takk for godt tips :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at man ikke skal bli sinte, men når vi er sinte så er det å ha tatt hunden i fart på vei fra oss. Eller og vært meget bestemt i stemmen når vi etter ooover en halvtime ute ikke har fått henne til å komme til oss.. Jeg vet dette er helt feil, men frustrasjonen har tatt overhånd fullstendig!

Men skal hunden overhodet ikke få beskjed om at å stikke av ikke er lov? Skal man kun bite i seg og vente på at hunden gjør det riktige selv om den kan kommandoen? Jeg bare lurer altså, jeg tar all kritikk godt til meg og vet at vi har nok gjort mye feil her. Så nå spør jeg så vi starter med å gjøre bare riktig ;)

Takk for svar ;)

En hund som ikke gjøre det du ber den om, kan det vel ikke? :) Åååå, men altså jeg skjønner veldig godt den der frustrasjonen og herrejemini hvor sinna jeg kan bli innimellom her også. Vi er jo mennesker... :blink: Men det er ikke lov å bli sinna når man trener innkalling, altså. Gå fem skritt tilbake og start på skræsj, dere. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som ikke gjøre det du ber den om, kan det vel ikke? :) Åååå, men altså jeg skjønner veldig godt den der frustrasjonen og herrejemini hvor sinna jeg kan bli innimellom her også. Vi er jo mennesker... :blink: Men det er ikke lov å bli sinna når man trener innkalling, altså. Gå fem skritt tilbake og start på skræsj, dere. :P

Jeg tror hun kan det, hun har gjort det hver dag frem til hun runda 8 mnd og det har egentlig ikke vært noe problem før nå.. ;) (kan det være alderen hun er i samtidig med at vi har gjort noe feil? ) Og i dag kan hun også komme på kommando når hun ikke synes at noe annet er pittelitt mer spennende.. Så vi må vel bare stille om hodet til hunden og vårt eget til at dette er noe kjekt:) For meg virker det hvertfall som at det er mye trass med inn i bildet ?

Jeg skal svelge kameler og telle til ti og la vær å bli sinna fremover, og prøve alle de gode rådene jeg har fått, tusen takk altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sett den reklamen, med budeia som skal kalle på kyrne? Starter from og god, og ender med å sintbrøle til kuene :blink: henne har jeg blitt sammenlignet med i øyeblikk av frustrasjon. Tro meg, vet hvor irriterende det er når hunden blir totalt døv altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sett den reklamen, med budeia som skal kalle på kyrne? Starter from og god, og ender med å sintbrøle til kuene :blink: henne har jeg blitt sammenlignet med i øyeblikk av frustrasjon. Tro meg, vet hvor irriterende det er når hunden blir totalt døv altså...

Hehe, ja den har jeg sett ja og føler meg akkurat likedann :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hun kan det, hun har gjort det hver dag frem til hun runda 8 mnd og det har egentlig ikke vært noe problem før nå.. :getlost: (kan det være alderen hun er i samtidig med at vi har gjort noe feil? ) Og i dag kan hun også komme på kommando når hun ikke synes at noe annet er pittelitt mer spennende.. Så vi må vel bare stille om hodet til hunden og vårt eget til at dette er noe kjekt:) For meg virker det hvertfall som at det er mye trass med inn i bildet ?

Jeg skal svelge kameler og telle til ti og la vær å bli sinna fremover, og prøve alle de gode rådene jeg har fått, tusen takk altså :wub:

Når valper blir eldre må de lære alt på nytt vet du, så det at hun kunne det før hun ble kjønnsmoden og pubertal vil ikke si at hun kan det nå. Og at hun kan det nå vil ikke si at hun kan det om et år.

Når det gjelder den snusinga så er det typisk demping. Hvis hun står og snuser på noe veldig spennende og plutselig oppdager at dere roper på henne og er irritert fordi hun ikke fikk det med seg de første gangene vil hun bruke dempende signaler for å roe dere ned. Snuse i bakken, se en annen vei og virke som hun ikke bryr seg.

I vanskelige perioder så kaller jeg ikke inn når jeg ser at hunden er opptatt med noe annet. Det gjør jeg generelt sjelden. Og jeg bruker bare innkallingssignalet en gang. Lyder ikke hunden så later jeg som ingen ting og går og henter den istedet. Eller går fra den. Hver gang man feiler med innkalling har man ødelagt litt av kommandoen.

Så mitt tips; bruk heller langline eller bånd når du ser hun er i egomodus. Ros masse at hun kommer på eget initiativ. Ros og si innkallingsordet når hun kommer mot deg av fri vilje. Ikke kall inn med mindre du er rimelig sikker på at hun vil lyde. Kvalitet fremfor kvantitet.

Og det kan være lurt å dele opp innkallingen litt hvis du sliter med å få oppmerksomheten hennes. Gi først en kontaktkommando eller stoppkommando, (så hun ser på deg) deretter kan du kalle inn. Det gjør det lettere for henne å hoppe ut av egomodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...