Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger du/kan du være figurant - eller vil du ha noen å miljø- og lydighetstrene med?

Mami

Recommended Posts

Skrevet

- - Syns hunden din at alle fremmede mennesker er skumle, eller bare de med rulleskøyter/paraply/krokrygg/koffert/handlevogn?

- - Prøver du å lære din oppspilte/redde/sinte hund å passere andre hunder på en rolig måte, eller å få den til å vente høflig på ditt "ok" før den hilser pent på mennesker eller hunder?

- - Har du lyst til å oppsøke "rare" steder/situasjoner med hunden for å venne den til (i dens tempo)forskjellige forstyrrelser? Kanskje trene litt lydighet sammen med andre?

Jeg "kan ikke alt", og har ingen perfekt hund, men jobber med saken. :blink: Er det noen som vil være med å trene på forskjellige ting (tid/sted blir vi enig om) eller som trenger en figurant (meg eller andre)? (Figurant = En person som etter avtale med hundeføreren later som om h*n er noe hunden skal lære å forholde seg til (som f.eks et skredoffer eller en dritings person på vei til byen).

NB! Folk har forskjellige måter å jobbe med hundene sine på, og vi kan lære av hverandre. Men - man er ikke enig om alt, og trenger heller ikke alltid å være det for å hjelpe hverandre med hundene. Hvis vi føler at andre jobber på feil måte, uten å ta imot våre konstruktivt mente råd/tips, syns jeg at vi likevel må huske respekten for andres handlefrihet.

Vi holder til nær Carl Berner, og går som regel dit vi skal. Men buss/bane/tog-reiser (båt må vi prøve)går greit for å oppsøke forskjellige miljøer. :D - Kontakt oss på personlig melding her inne.

Skrevet

Jeg kunne godt vært med, har jo endel problemer med Laika. Problemet er bare det at jeg bor i Flekkefjord, et stykke fra de fleste andre her inne :/

Skrevet

...Problemet er bare det at jeg bor i Flekkefjord.../

Bummer! Håper du finner noen å trene med der oppe. Og hvis du kommer til Oslo, får du gi lyd fra deg! :aww:

• 2 weeks later...
Skrevet

Jeg er fremdeles tilgjengelig som figurant for de som har lyst til å gjøre hunden sin tryggere i møtesituasjoner/passeringssituasjoner med fremmede (m. eller uten hund). Hva syns hunden din er skummelt/hva "trigger" den reaksjonen du helst ikke vil ha?

Avh. av hva hunden trenger, kan jeg i alle fall stille i/ta med hettejakke, skistaver, skateboard, sykkel, gitar+gitar"ryggsekk", paraply, in-lines ("rollerblades"), fotball eller hva det nå måtte være.

Og dere andre som kan tenke dere å stille som figuranter for å hjelpe fremmede med å gjøre hundene deres til trygge og gode medborgere - skriv inn et svar med hvilket område du kan stille i, og om du har noen "spesialiteter" (som f.eks om bruker rullestol, noe en del (ung-)hunder stusser på. Eller om du har krykker/stokk or whatever).

Hvis noen har lyst til å bli med og grille grisehaler osv. med hundene på en av Oslo-øyene til neste uke (ca 20.4.10(, si ifra! :) Ta m engangsgrill, tepper å sitte på, noe godt å grille til hunden(e), fotoapparat og annet du trenger til deg og hunden. Jeg skal ta årets første småbåt-tur med hunden min, og tenkte å kombinere det med "hunde-grilling". :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...