Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mange timer hver dag går med til trening?

Rosin

Recommended Posts

Skrevet

Iiiiiiiiiik-flinke dere er daaah...Føler meg som en latsabb jeg... :)

Morgen:15 minutter tur..

formiddagen en gang:godbitsøk inne,+ tur,hvis morgenturen ble gjennomført ekstremt tidlig..

ettermiddagen en gang:ca. 1 times tur+-

kvelds:ut å tisse skvetten :P

Jeg er hjemme om dagene,så innimellom tar vi et 5minutt med lydighet,godbitsøk,lek osv.

har dyret med meg hvis jeg skal bort på besøk til noen.

Men tror pelsen har det godt(hakke hørt no klaging ennå, ihvertfall ;) )

P.s:turene blir flere/lengre hvis været er godt,vi har noen å gå sammens eller mor har fryktelig lyst på ekstremt lang tur.. :P

Bostonterrier,snart 5 år..

Skrevet

Jeg har alltid lurt på hva en "aktiv" rase trenger, og jeg må si jeg har blitt litt skremt av det jeg har lest noen steder, folk som sykler tre timer om dagen, går fjorten spor og trener lydighet to timer pr dag i tillegg til agility tre ganger i uken, fellestreninger to ganger i uken, så er det jo helgene, og da må jo hunden få litt ekstra.. :P Jeg har vel noe som kalles en aktiv rase selv, (springer), men tenke shit au, det får gå som det går, og jeg kan jo forme henne til en viss grad til å ikke kreve alt det ovennevnte.. :rolleyes: Hun er jo ikke så gammel enda, men jeg må si at jeg lurer fremdeles på hva en "aktiv" hund krever. Min er så daff at jeg tror hun kunne ha sovet kontinuerlig 25 timer i døgnet, og slik har hun alltid vært. Når vi først er kommet oss ut, er saken litt annerledes, men jeg gidder ikke å overdrive mosjonen, bare fordi hun liksom skal være en aktiv rase.. :) Misforstå meg rett; jeg har ikke tenkt å bruke henne som sofapute, men jeg synes det virker som om noen har 25 timer i døgnet, og hunden aktiviseres i 26 av de.. ;) Den forrige hunden (aktiv blanding), fikk neseoppgaver flere ganger hver dag, i tillegg til å bli klikkertrent, og tur på ca 1-2+ timer.

Derfor var det litt godt å lese om noen ikke ikke er så ekstreme, og som har en rase som er aktiv. Men jeg lurer litt fremdeles, er alt opp til hva eieren legger det opp til?

Det værste er at de fleste av "hundevennene " mine mener jeg er fryktelig aktiv... :unsure: Men når jeg ser på listene til enkelte så føler jeg det ikke sånn..

Skrevet

24 timer i døgnet! Alt jeg gjør er en del av treningen, men jeg kan også svare på det du egentlig siktet etter: I ukedagene bruker jeg ca 30 min - 1 t. hver dag på lineføring, fri ved fot, innsitt, sitt ved fløytesignal og andre lydighetsøvelser. Trener til debuten på jaktprøve for retrievere!

Skrevet

Hvor mange timer vi bruker til trening varierer veldig. På det minste (eksamensperioder feks) bruker jeg 30-60min dagen..bare til lufting. På det lengste er vi på NRH-/brukshundtrening i 8-10timer..

En gjennomsnittlig uke vil se slik ut:

Mandag: Litt tur, Lp, Ag eller brukstrening (lavine, spor eller søk), alt etter hva jeg føler for 0,5-4timer

Tirsdag: Samme som mandag

Onsdag: Agilitytrening og tur ++, på sommeren er det ofte trening med NRH, 3-7timer

Torsdag: Samme som mandag

Fredag: Samme som mandag

Lørdag: NRH/Brukstrening 3-6timer

Søndag: Agility eller NRH/bruks 3-4timer

Så har vi litt "rotrening" innimellom alt dette.. Når vi trener agility så sitter Lyng og jeg og ser på de andre (jeg skravler med treningsvenner). Når vi går hovedturen (de blir luftet på plenen ellers) blir det litt småtrening; søk, "alternativ agility" eller lp:)

Dette er da ukeplanen for min australian shepherd gutt.

Skrevet

her er det vel 1-3 timers tur om dagen. også 1-2 timers trening...

kommer litt ann på når jeg er på jobben.

jeg har en toller på 2 år

Skrevet

Må si dere er ivrige noen av dere! ;) Jeg har en hund som liksom skal være av en krevende rase og jeg går ikke flere timers tur med han hver dag i tillegg til trening.Han får en times tur stort sett, på dager jeg har fri fra jobb får han alt fra 1-5/6t, alt etter hva jeg føler for, men da får han mindre trening.Jeg går nemlig tur fordi jeg synes det er hyggelig og synes jeg ikke det er hyggelig akkurat den dagen så får han ikke så lang tur. Trening har jeg ikke noe tidskjema på.jeg klikkertrener så jeg trener små økter "hele dagen" stort sett, er vi på fellestreninger trener jeg fire-fem korte økter spredt over et par timer.Vi prøver å være på fellestrening LP 2 ganger i uken (vanskelig med jobben) og trene bruks 2 ganger i uken.Hadde jeg holdt på slik som noen av dere gjør så hadde jeg fått en stk stresset belger tror jeg!

Enig der. Jeg har og en krevende rase,men han får ikke på langt nær så mye som noen andre her! Da tror jeg han¨kunne vært med i Duracell reklame eller no sånt... :(

Skrevet

Har en berner sennen på 16 mnd. og en dvergpuddel på 2,5 år.

De får 2 turer om dagen på til sammen ca. 2-3 timer + at vi har 1 mål med inngjerda hage der de får være så mye de vil. Verandadøra står oppe hele dagen på våren/sommeren.

Om våren, sommerern og høsten har vi godbitsøk på turene nesten hver dag + litt spor og sånt.

Lydighetstrening blir det lite av, men trener litt av og til.

Litt agility blir det også når været tillater det:)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...