Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan fungerte skolesystemet på 1950-tallet?


Benedicte

Recommended Posts

Ja, som tittelen sier, hvordan var skolesystemet på 1950-tallet? Jeg tenker da i forhold til dagens skolesystem og skolesystemt på slutten av 1800-tallet. Jeg vil gjerne se hvordan skolen har utviklet seg gjennom disse årene.

Grunnen til at jeg spør er at jeg gjerne vil ha mer informasjon om hvordan skolen/institusjoner fungerte når Jens Bjørneboe utga "Jonas" i 1955. Her kritiserer han rangordningen i skolen og "salamanderskolen" (skolesystemet som kun dyrker frem de skoleflinke elevene, men overser/fjerner elever med lærevansker). Tok skolen hensyn til dyslektikere på denne tiden? Var skolens status ovenfor samfunnet viktigere enn å ta vare på enkeltindividet på skolebenken?

I Kiellands "Gift" kritiserer han jo mye av det samme som Bjørneboe gjør i Jonas, dette rangsystemet og den effektive skolen. Men Gift ble utgitt i 1883, og jeg lurer litt på hvor mye systemet endret seg gjennom denne perioden - for utifra bøkene å tolke så var ikke forskjellen såå stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å ta vare på enkeltelevene er noe "nytt" som har oppstått de siste 20 årene, før det så var skolen til for å dyrke frem de gode elevene. Det var store forskjeller på skolen på de tidene, men fokuset var nok det samme.

Kan ikke gå i dybden uten å lese pensum igjen, men kan anbefale å prøve å få lånt "Norsk utdanningshistorie" av Liv Kari B. Tønnessen - den går ganske bra gjennom utviklingen av den norske skole fra 1100-tallet til slutten av 1990tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, titter innom biblioteket i morgen :innocent: Er det noen nye reformer etc som gjorde at fokuset på tilpasset undervisning ble større? Kjenner noen til grunnen, eller er det rett og slett bare økt kunnskap om pedagogikk som gjorde at fokuset endret seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg husker riktig, så var den største reformen på det punktet reform 94. Men utdanningspolitikken endret seg mye ved inngangen til 1990tallet og har endret seg, med stadig mer forkus på enkeltindividet, fra det og frem til i dag.

Var jo endringer i blant annet lengden på grunnskolen og hvilke fag osv. mellom 1890 og 1950 - men jeg klarer ikke plukke noen store reformer ut av hukommelsen akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...