Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor kan ikke kastrerte/testikkelmanglende hanner delta på utstilling


Lola Pagola

Recommended Posts

Har lurt på dette en stund så da får jeg spørre :P

hvorfor kan ikke kastrerte hanner stilles ut når kastrerte tisper kan? Hva er forskjellen?

Jeg kan forsåvidt skjønne det med testikkelmangel, at hunden alltid har manglet en, for det kan jo regnes som utstillingsfeil på lik linje med fks. patch hos dalmatiner, eller tannmangel hos noen raser.

Men hva med hanner som har blitt kastrert senere, av div. grunner fks sykdom. Hva er det som gjør at disse ikke får delta, mens tisper som har blitt kastrert av div grunner kan? Det er jo uansett ingen av disse dyrene som kan bidra videre i avl, heller ikke tispen... så ja, jeg skjønner ikke helt jeg da.

Er det fordi det er enkelt å se om en hanne er kastrert, men ikke like lett (om ikke umulig?) å se om en tispe er kastrert, så det nytter ikke å stenge dem ute uansett?

Kanskje det er en helt logisk grunn jeg ikke ser, så nå er jeg spent :getlost:

Har ingen planer om å kastrere min hund, bare et generelt spørsmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Men hva med hanner som har blitt kastrert senere, av div. grunner fks sykdom. Hva er det som gjør at disse ikke får delta, mens tisper som har blitt kastrert av div grunner kan? Det er jo uansett ingen av disse dyrene som kan bidra videre i avl, heller ikke tispen... så ja, jeg skjønner ikke helt jeg da.

Er det fordi det er enkelt å se om en hanne er kastrert, men ikke like lett (om ikke umulig?) å se om en tispe er kastrert, så det nytter ikke å stenge dem ute uansett?

Hanner som dokumentert har hatt begge testiklene før kastrering får dra på utstilling. :getlost:

Hanner som mangler testikler er jo noe en dommer fysisk kan kontrollere på utstilling, dermed står det i rasestandaren at den skal begge testiklene.

Det er litt vanskelig å kontrollere om tispen har livmor eller ikke for dommeren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanner som dokumentert har hatt begge testiklene før kastrering får dra på utstilling. :yawn:

Hanner som mangler testikler er jo noe en dommer fysisk kan kontrollere på utstilling, dermed står det i rasestandaren at den skal begge testiklene.

Det er litt vanskelig å kontrollere om tispen har livmor eller ikke for dommeren :hmm:

Å virkelig? Ja da er det er det ikke så begrenset for kastrerte hanner likevel da :yawn:

Var det jeg tenkte og, det er jo litt mer kontrollerbart enn å kjenne på livmoren :wub:

Tusen takk for svar, da var det oppklart :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...