Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer rundt innførsel av valp før fylte 3mnd og sosialisering hos oppdretter.

Bambi

Recommended Posts

Skrevet

Utifra det norske mattilsynets reglement:

Erklæring fra oppdretter som bekrefter at dyret kun har hatt opphold der det er født, uten kontakt med viltlevende dyr, eller andre dyr som kan ha utsatt valpen/kattungen/ilderen for rabiessmitte. Original av erklæring skal følge dyret ved grensepassering

Så mitt spørsmål er hva har deres oppdrettere gjort? Har de hatt valpen utenfor fødested for det, sånn foruten vetrinær?

Hva er erfaringen rundt sosialiseringen hos oppdretter før du har hentet valp fra utlandet(med unntak av sverige!)

Skrevet

Nå har jo vi hentet inn et par hunder fra Danmark. Og det har aldri vært et problem med sosialiseringen der i hvert fall. Har faktisk opplevd mindre sosialiserte hunder tatt inn fra andre land. Når jeg tenker meg om, så har ingen av våre danske importer hatt noen former for issues. Jeg tror det hele bunner i hvor mye tid oppdretteren legger i å få folk til å komme hjem til seg å sosialisere.

Hva jeg igjen stusser litt over, er det at ingen kan "bevise" at hundene faktisk ikke har vært i kontakt med andre dyr osv..

Skrevet

Jeg vet faktisk ikke hvor mye Casper var utenfor oppdretter, men de var iallefall helt i andre kanten av danmark for å hørselstestes, og det ble jo ikke klart at jeg skulle kjøpe ham før han var 10 uker gammel så han har fått det samme som de andre. Jeg tenkte faktisk ikke så mye på akkurat det, skikkelig fersk valpekjøper.

Jeg har ingenting negativt å si om å hente en valp som er rett under 3 mnd gammel, han hadde det fantastisk hos oppdretter, og har blitt en trygg og god hund. Også var han omtrent husrein og :ahappy: Så dette kommer nok ann på oppdretter ja, når jeg skal ha valp derfra en gang igjen, så vil jeg faktisk se det som noe veldig positivt om han får lov til å være der litt ekstra.

Skrevet

Takk for svar.. :ahappy:

Oppdretteren det er snakk om har sitt første kull og har da aldri gjort dette før, så en må jo bare spørre :ahappy:

Skrevet

Utifra det norske mattilsynets reglement:

Erklæring fra oppdretter som bekrefter at dyret kun har hatt opphold der det er født, uten kontakt med viltlevende dyr, eller andre dyr som kan ha utsatt valpen/kattungen/ilderen for rabiessmitte. Original av erklæring skal følge dyret ved grensepassering

Så mitt spørsmål er hva har deres oppdrettere gjort? Har de hatt valpen utenfor fødested for det, sånn foruten vetrinær?

Hva er erfaringen rundt sosialiseringen hos oppdretter før du har hentet valp fra utlandet(med unntak av sverige!)

Det tenkte jeg ikke på når vi bestemte oss for oppdretter i Danmark :blink: Jeg vet hun la mye arbeid ned i kullene sine. Også har hun hester, geiter og andre hunder på gården. Hunden vår har egentlig aldri vært direkte redd for noe og virker veldig miljøsterk.

kanskje en ide og høre med den ferske oppdretteren hvordan hun har tenkt å sosialisere de små? :blink:

Skrevet

Det tenkte jeg ikke på når vi bestemte oss for oppdretter i Danmark :blink: Jeg vet hun la mye arbeid ned i kullene sine. Også har hun hester, geiter og andre hunder på gården. Hunden vår har egentlig aldri vært direkte redd for noe og virker veldig miljøsterk.

kanskje en ide og høre med den ferske oppdretteren hvordan hun har tenkt å sosialisere de små? :blink:

Jeg vet hvordan hun vil sosialisere, det er også litt derfor jeg spør her om dere vet hva deres oppdrettere gjorde ^^

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...