Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen spørsmål om foring til Valp


bisQuit

Recommended Posts

Hei.

Min lille samojed er blitt 11 uker nå og lurer litt på hvor mye og hvordan eg bør fore han fremmover. Pr dags dato får han 80g 3 ganger daglig. Vått - tørt - vått. Men når og hvor mye bør eg øke mengden? når kan eg slutte på våtfor?

Oppdretter hadde egentlig ikkje så mye og komme med siden hun pleier og la foret stå hele tiden.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg har i alle fall fått beskjed (både her og der...) om å fôre 4 ggr om dagen til 3 mnd, 3 ggr om dagen til ca 6 mnd, så 2 ganger om dagen til rundt 1 år, og så velger man om man vil gå ned til 1 fôring om dagen, eller ikke. Siden jeg liksom skulle gi to tørre og to våte måltider fra starten, tenker jeg at hver gang jeg kutter ned på et måltid, så kutter jeg et våtmåltid. Men akkurat det der aner jeg ikke, så er det noen erfarne, flinke mennesker som vet bedre? Merker at Nansen ikke blir like mett av å få det tørt, da. Stakkars matvrak. Gjør treninga veldig mye enklere :icon_confused:

Siden Nansen kom til meg, tror jeg at jeg har økt mengden med ca 50 %, men jeg har tatt det litt på feelinga. Kjenner på magen hans om den er fylt men ikke stappa, men enda mer merker jeg at han blir helt panisk etter godbiter når han ikke får nok :wub: Men jeg kontrollsjekker litt med "fôringsskalaen" bakpå fôrsekken (som sier at hvis han er 8-11 kg tung og 6-12 uker gammel skal han ha 280 - 350 gram om dagen, så jah, må ta det litt på feelinga). Har du sjekka fôringsskalaen for specific? (det er vel det du bruker?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... nå fôrer jeg vått 2 ganger og tørt 1 gang om dagen (og han får mest mat i det tørre måltidet, siden han har vanskeligere for å bli mett av tørt fôr), men jeg mikser ikke egentlig. Eller, hvis han fortsatt er tydelig sulten etter å ha fått oppbløtt mat, får han litt tørt bare fordi det tar sånn tid og bløte opp mer. Og så har jeg trappa litt ned på hvor mye vann jeg har oppi maten, så den er litt sånn halvtørr her og der, men det er mest fordi han liker maten sin bedre når den ikke er helt vassen.

Ellers så fikk han tørr kveldsmat i går, som vanlig, men denne gangen var det første gangen han bare hadde 3 måltider i løpet av dagen, altså hadde det gått 2 timer mer enn vanlig siden forrige måltid...han ble så ivrig at han 2 ganger klarte å sette maten i luftveiene så han måtte klappes litt hardt på for å få det ut igjen :whistle: Skummelt! Glad jeg var på besøk hos foreldrene mine nå, slik at de visste hvordan man skulle hjelpe ham med å få ut maten så han kunne puste igjen, jeg fikk helt panikk... :whistle: I kveld tror jeg at jeg skal starte med litt oppbløtt mat før han får det tørre, og trene litt på forhånd så han får roa ned sulten med noen godbiter. For et matvrak! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tenkte bare og oppdatere litt her.

Eg har gått bort fra tørt her nå da maar har mistet litt interessen for dette. Snakket med veterinæren i dag som også er oppdretter for golden. Han mente at eg trygt kunne gå bort fra våt foring sålenge eg passet på at maar hadde rikelig tilgang på friskt vann noe han også har hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...