Gå til innhold
Hundesonen.no

Når begynner oppsigelsestida


minstemann

Recommended Posts

Om det ikke står noe spesifikt i kontrakten er det fra dagen du leverer oppsigelsen.

EDIT: da jeg var på kurs i høst (40 timers kurs for verneombud) fikk vi beskjed om at paragraf 15 gjaldt om man ble oppsagt, dvs at oppsigelsen løp fra den første i mnd. Om man sa opp selv var det avtalt tidslengde uten fast start, SÅSANT det ikke var spesifisert i kontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke står noe spesifikt i kontrakten er det fra dagen du leverer oppsigelsen.

Er det virkelig det? Jeg har alltid fått beskjed om at den gjelder fra den første. Selv om det ikke har stått noe i kontrakter. (kanskje jeg har hatt kjipe arbeidsgivere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om min quote ble litt feil i første innlegg her så virker det som (har snusa litt rundt på nettet om dette nå, lite å gjøre.... :icon_confused: ) om oppsigelsestiden faktisk gjelder fra 1. i hver mnd. Så sier du opp den 2. får du en mnd "ekstra"...

Edit:

Sånn! DENNE quoten skal vel stemme. Fra arbeidstilsynet.no:

Normalt løper oppsigelsestiden fra den første dagen i måneden etter at oppsigelsen har funnet sted. Dersom for eksempel arbeidsgiver/arbeidstaker mottar oppsigelsen 15. mars løper oppsigelsestiden fra 1. april.

Er arbeidstaker ansatt med prøvetid gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale. Oppsigelsestiden løper fra datoen oppsigelsen er mottatt av den andre parten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om min quote ble litt feil i første innlegg her så virker det som (har snusa litt rundt på nettet om dette nå, lite å gjøre.... :icon_confused: ) om oppsigelsestiden faktisk gjelder fra 1. i hver mnd. Så sier du opp den 2. får du en mnd "ekstra"...

Edit:

Sånn! DENNE quoten skal vel stemme. Fra arbeidstilsynet.no:

For det er jo dette som er litt forvirrende, for et annet sted på arbeidstilsynet.no står jo dette:

Oppsigelsestiden løper fra datoen oppsigelsen er mottatt av den andre parten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samtlige av jobber jeg har hatt, har oppsigelsen gjuldet (skrives??) fra siste dag i måneden. Hvis jeg hadde levert oppsigelsen den 1. i en måned, ville den hatt virkning fra den siste i den måneden igjen.

Jeg tror du kan skrive at du sier opp, med virkning fra blabla dato, men jeg tør ikke banne på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev i oppsigelsen min at jeg sa opp fom den 15., men fikk beskjed om at oppsigelsestiden gikk fra 1. Dvs at jeg måtte jobbe halvannen mnd til (1 mnd oppsigelsestid). Jeg kunne ikke slutte i jobben den 15. med andre ord, måtte jobbe ut den mnd. Jeg jobbet i dagligvarebutikk, vil anta dere har lignende regler hvis det er butikkjobb du skal si opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det er jo dette som er litt forvirrende, for et annet sted på arbeidstilsynet.no står jo dette:

Kan det være at det sitatet du fant gjelder oppsigelse der en ansatt har vært ansatt på prøve? For da er det sånn om jeg ikke husker feil, at oppsigelsen gjelder fra den dagen den er mottatt, uavgengig av hvilken dato det er i måneden. Samme gjelder ansatte som er permittert uten lønn i forbindelse med driftsinnskrenkning eller driftsstans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...