Gå til innhold
Hundesonen.no

Tervuren VS. Groendal?

mokken

Recommended Posts

Ja, det er greit å ta tak i det med en gang før det blir en innarbeidet greie.. Og en annen ting - det er ikke lurt å le av de når de støter deg i hofta, selv om de er små og søte og ikke veier noe når de begynner med det :)

*klippe vekk litt*

Det med støting er ikke såå ille, det er kenguruhoppene som er værst. Nåre hu blir ivrig og vi prøver å ta korte 10min økter med litt trening (sitt, dekk og kontakt), så kommer de hoppene frem. Hitill bare overser jeg de, men ser ikke ut til å hjelpe sååå mye. Men jeg kjente liksom igjen de hoppene i min frøken, som hoppene i den filmen i denne tråden(ikke i like stor grad selvfølgelig..). Og jeg har sett flere belgere som har vært ganske like, det med sånne spretthopp :D

Men var jo ikke meningen å gå helt OT, men måtte bare høre når vi først var på belgersnakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang øyesykdommer, er det noe overvekt der på sort eller rød, eller er det jevnt fordelt?

Tja, det er litt vanskelig å si noe om, siden januar-09 er det øyelyst 35 groenendael og 47 tervueren, det er 5 sorte med diagnose, 8 terver (om jeg ikke husker feil). Det største problemet, syns jeg, er at det er så få som øyelyser, så vi veit ikke hvor stort problem det er, eller hvordan fordelt det er :ahappy:

Sitter her med belgerbladet nr. 1/2010. I følge en artikkel der ble det i 2009 øyenlyst 34 tervueren, 4 av disse har fått kataraktdiagnose. 27 groenendael er øyenlyst i 2009, 4 med kataraktdiagnose. Antall belgere med andre diagnoser enn katarakt er ikke oppgitt i artikkelen.

3 øyensykdommer er påvist hos belger, katarakt (bakre polkatarakt), pannus/keratitt og PPM (Persistent Pupill Membran).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er litt vanskelig å si noe om, siden januar-09 er det øyelyst 35 groenendael og 47 tervueren, det er 5 sorte med diagnose, 8 terver (om jeg ikke husker feil). Det største problemet, syns jeg, er at det er så få som øyelyser, så vi veit ikke hvor stort problem det er, eller hvordan fordelt det er :ahappy:

Nei, for meg det er fint lite i en MH som isolert sett gjør at jeg avskriver en hund fra avl. Det er lov til å bli redd, men da burde hunden tørre å sjekke det ut, og den bør være ferdig med det når den har sjekka det ut, om den førstes skal være en pingle, liksom.

Sånn som Nora, hun flyktet på kjeledressen (overraskelse), men ikke mer enn 5 meter. Hun brukte også tid på å tørre å gå bort til kjeledressen, hun kom ikke bort før jeg satt på huk og ropte på henne. Det formidlende med Nora, er at hun hadde ingen gjenstående redsel når hun hadde sjekket ut kjeledressen. Hun har en forholdsvis stor reaksjon når hun blir skremt, og hun har ikke mot nok til å sjekke ut sånt på egenhånd, men hun er i det minste ferdig med det når hun har sjekka det ut, ikke sant.

Hun har noe av det samme på skramlet (lydfølsomhet), hun flykter, hun trenger min støtte for å sjekke det ut, men når det er sjekket ut, så slipper hun redselen helt. (Jeg velger å bruke disse to som eksempler, for spøkelser var ikke like skummelt som kjeledresser og skrammel :ahappy: ).

Eneste momentet som ofte blir lagt vekt på, er skuddet. Og med det jeg skriver nå, så mener jeg ikke at skuddfasthet ikke er viktig, men jeg syns at resten av MH'en er minst like interessant som det enkelte momentet. Jeg syns f.eks at en hund som har 1 på kontaktmomentene (avviser kontakt, vil ikke følge til tross for lokkeforsøk og lar seg ikke håndtere) ikke har noe i avl å gjøre, selv om den har 1 på skuddet - sånn i utgangspunktet.

Ja avreagering er jo en viktig del av momentet, hvis jeg nå leser rett.

Må få tatt meg tur på en MH å se hva som skjer, alt dette blir jo bare tori for meg foreløpig. :ahappy:

Er "Idealkarakterene" (på hjemmesiden) som belgerklubben har satt på MH noe som er ok å ha som en standard (sånn for oss uvitende)?

ame='*mokken*' date='10 March 2010 - 21:07 PM' timestamp='1268251679' post='885056']

Ang øyesykdommer, er det noe overvekt der på sort eller rød, eller er det jevnt fordelt? /quote]

Sitter her med belgerbladet nr. 1/2010. I følge en artikkel der ble det i 2009 øyenlyst 34 tervueren, 4 av disse har fått kataraktdiagnose. 27 groenendael er øyenlyst i 2009, 4 med kataraktdiagnose. Antall belgere med andre diagnoser enn katarakt er ikke oppgitt i artikkelen.

3 øyensykdommer er påvist hos belger, katarakt (bakre polkatarakt), pannus/keratitt og PPM (Persistent Pupill Membran).

Takk for oversikt :ahappy:

Om jeg har forstått riktig er vel det en (om ikke fler) øyensykdommer på belger som ofte først vises i 3-4 års alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett spøtsmål angående terv og groenendael.

Hvordan kan det komme seg at Groenendaeler kan få trevuren valper?

Og hvorfor sier mange at det er malle bak i linjene?

Kan man liksom parre en Groenendael med en Tervuren?

Håper dere forsto hva jeg mente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett spøtsmål angående terv og groenendael.

Hvordan kan det komme seg at Groenendaeler kan få trevuren valper?

Og hvorfor sier mange at det er malle bak i linjene?

Kan man liksom parre en Groenendael med en Tervuren?

Håper dere forsto hva jeg mente

Her kan du lese om genetikk og nedarving av farge, nederst står det et eksempel med tervueren av groenendael foreldre. Jeg er elendig på å forklare genetikk, så jeg skal ikke begi meg ut på det, men vet at en av de norske oppdretterne har en oversikt over pelsfarge og fordeling av fargevarianter hos belgere. Ellers står det vel litt i denne tråden.

Over til de andre spårsmålene. I noen land er krysningsavl tillatt, hovedargumentet her er vel for å ha større genmateriale å velge i. I Norge holder de på å utarbeide regler og krav for kryssparringer. Men, ja, i enkelte tilfeller er det lov å parre groenendael med tervueren :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har forstått riktig er vel det en (om ikke fler) øyensykdommer på belger som ofte først vises i 3-4 års alder?

Tja, akkurat det der står det ingenting om i artikkelen, så du får google :ahappy:

Det anbefales å øyenlyse når hunden er 1, 4 og 7 år, og det er neppe tilfeldig vil jeg tro...

Vet om en belger på cirka 1 år som har fått diagnosen PPM, men PPM er kommer av en "teknisk feil" under fosterstadiet (uvisst om dette er arvelig hos belger) og hunden er født med det. Det er ikke noe som utvikler seg over tid, slik som katarakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er "Idealkarakterene" (på hjemmesiden) som belgerklubben har satt på MH noe som er ok å ha som en standard (sånn for oss uvitende)?

Den ideal-MH'en er det nesten ingen belgere som er innenfor, det er jo vanskelig å lage den perfekte hunden (skjønt en hund er mye mer enn hvor bra MH den har gått). Men den kan være greit å ha som et utgangspunkt, så lenge en ikke henger seg for mye opp i at MHen skal se nøyaktig slik ut.

Pannus (keratitt) kommer ofte ikke før hunden er voksen, og dette er vel en langt verre sykdom enn feks katarakt, selv om man selvsagt ikke ønsker noen av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit, det er jeg som skreiv den artikkelen :ahappy: Tallene jeg oppga i forrige innlegg er fra januar 2009 til nå i dag 2010.

Ja avreagering er jo en viktig del av momentet, hvis jeg nå leser rett.

Må få tatt meg tur på en MH å se hva som skjer, alt dette blir jo bare tori for meg foreløpig. :ahappy:

Det er greit å se MH for å lære hvordan man leser skjema, ja :ahappy: Jeg tror belgerklubben avd. Hordaland skal ha MH nå denne våren en gang, du kan jo dra dit se om du har mulighet.

Vi ønsker at belgeren skal være sånn, målet er at belgeren skal være sånn, etterhvert :wub:

Katarakt hos belger er det vi kaller utviklingskatarakt. Det vil si at den kan utvikle katarakt hele livet, men det ser ut til at det er noe som skjer når hunden er en 3-5 år gammel. Keratitt er også en øyesykdom som oppstår vanligvis når hunden er godt voksen, men det er tilfeller der hunder får denne sykdommen når de er yngre også. 2 av Dinas døtre f.eks fikk keratitt etter at de ble 2 år. Den ene av de to måtte avlives pga atferdsendringer relatert til denne sykdommen :ahappy:

EDIT: Jeg har forøvrig lagt ut artikkelen i bloggen min, du kan lese den der om du er interessert :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...