Gå til innhold
Hundesonen.no

Tervuren VS. Groendal?


mokken

Recommended Posts

Ja, det er greit å ta tak i det med en gang før det blir en innarbeidet greie.. Og en annen ting - det er ikke lurt å le av de når de støter deg i hofta, selv om de er små og søte og ikke veier noe når de begynner med det :)

*klippe vekk litt*

Det med støting er ikke såå ille, det er kenguruhoppene som er værst. Nåre hu blir ivrig og vi prøver å ta korte 10min økter med litt trening (sitt, dekk og kontakt), så kommer de hoppene frem. Hitill bare overser jeg de, men ser ikke ut til å hjelpe sååå mye. Men jeg kjente liksom igjen de hoppene i min frøken, som hoppene i den filmen i denne tråden(ikke i like stor grad selvfølgelig..). Og jeg har sett flere belgere som har vært ganske like, det med sånne spretthopp :D

Men var jo ikke meningen å gå helt OT, men måtte bare høre når vi først var på belgersnakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang øyesykdommer, er det noe overvekt der på sort eller rød, eller er det jevnt fordelt?

Tja, det er litt vanskelig å si noe om, siden januar-09 er det øyelyst 35 groenendael og 47 tervueren, det er 5 sorte med diagnose, 8 terver (om jeg ikke husker feil). Det største problemet, syns jeg, er at det er så få som øyelyser, så vi veit ikke hvor stort problem det er, eller hvordan fordelt det er :ahappy:

Sitter her med belgerbladet nr. 1/2010. I følge en artikkel der ble det i 2009 øyenlyst 34 tervueren, 4 av disse har fått kataraktdiagnose. 27 groenendael er øyenlyst i 2009, 4 med kataraktdiagnose. Antall belgere med andre diagnoser enn katarakt er ikke oppgitt i artikkelen.

3 øyensykdommer er påvist hos belger, katarakt (bakre polkatarakt), pannus/keratitt og PPM (Persistent Pupill Membran).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er litt vanskelig å si noe om, siden januar-09 er det øyelyst 35 groenendael og 47 tervueren, det er 5 sorte med diagnose, 8 terver (om jeg ikke husker feil). Det største problemet, syns jeg, er at det er så få som øyelyser, så vi veit ikke hvor stort problem det er, eller hvordan fordelt det er :ahappy:

Nei, for meg det er fint lite i en MH som isolert sett gjør at jeg avskriver en hund fra avl. Det er lov til å bli redd, men da burde hunden tørre å sjekke det ut, og den bør være ferdig med det når den har sjekka det ut, om den førstes skal være en pingle, liksom.

Sånn som Nora, hun flyktet på kjeledressen (overraskelse), men ikke mer enn 5 meter. Hun brukte også tid på å tørre å gå bort til kjeledressen, hun kom ikke bort før jeg satt på huk og ropte på henne. Det formidlende med Nora, er at hun hadde ingen gjenstående redsel når hun hadde sjekket ut kjeledressen. Hun har en forholdsvis stor reaksjon når hun blir skremt, og hun har ikke mot nok til å sjekke ut sånt på egenhånd, men hun er i det minste ferdig med det når hun har sjekka det ut, ikke sant.

Hun har noe av det samme på skramlet (lydfølsomhet), hun flykter, hun trenger min støtte for å sjekke det ut, men når det er sjekket ut, så slipper hun redselen helt. (Jeg velger å bruke disse to som eksempler, for spøkelser var ikke like skummelt som kjeledresser og skrammel :ahappy: ).

Eneste momentet som ofte blir lagt vekt på, er skuddet. Og med det jeg skriver nå, så mener jeg ikke at skuddfasthet ikke er viktig, men jeg syns at resten av MH'en er minst like interessant som det enkelte momentet. Jeg syns f.eks at en hund som har 1 på kontaktmomentene (avviser kontakt, vil ikke følge til tross for lokkeforsøk og lar seg ikke håndtere) ikke har noe i avl å gjøre, selv om den har 1 på skuddet - sånn i utgangspunktet.

Ja avreagering er jo en viktig del av momentet, hvis jeg nå leser rett.

Må få tatt meg tur på en MH å se hva som skjer, alt dette blir jo bare tori for meg foreløpig. :ahappy:

Er "Idealkarakterene" (på hjemmesiden) som belgerklubben har satt på MH noe som er ok å ha som en standard (sånn for oss uvitende)?

ame='*mokken*' date='10 March 2010 - 21:07 PM' timestamp='1268251679' post='885056']

Ang øyesykdommer, er det noe overvekt der på sort eller rød, eller er det jevnt fordelt? /quote]

Sitter her med belgerbladet nr. 1/2010. I følge en artikkel der ble det i 2009 øyenlyst 34 tervueren, 4 av disse har fått kataraktdiagnose. 27 groenendael er øyenlyst i 2009, 4 med kataraktdiagnose. Antall belgere med andre diagnoser enn katarakt er ikke oppgitt i artikkelen.

3 øyensykdommer er påvist hos belger, katarakt (bakre polkatarakt), pannus/keratitt og PPM (Persistent Pupill Membran).

Takk for oversikt :ahappy:

Om jeg har forstått riktig er vel det en (om ikke fler) øyensykdommer på belger som ofte først vises i 3-4 års alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett spøtsmål angående terv og groenendael.

Hvordan kan det komme seg at Groenendaeler kan få trevuren valper?

Og hvorfor sier mange at det er malle bak i linjene?

Kan man liksom parre en Groenendael med en Tervuren?

Håper dere forsto hva jeg mente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett spøtsmål angående terv og groenendael.

Hvordan kan det komme seg at Groenendaeler kan få trevuren valper?

Og hvorfor sier mange at det er malle bak i linjene?

Kan man liksom parre en Groenendael med en Tervuren?

Håper dere forsto hva jeg mente

Her kan du lese om genetikk og nedarving av farge, nederst står det et eksempel med tervueren av groenendael foreldre. Jeg er elendig på å forklare genetikk, så jeg skal ikke begi meg ut på det, men vet at en av de norske oppdretterne har en oversikt over pelsfarge og fordeling av fargevarianter hos belgere. Ellers står det vel litt i denne tråden.

Over til de andre spårsmålene. I noen land er krysningsavl tillatt, hovedargumentet her er vel for å ha større genmateriale å velge i. I Norge holder de på å utarbeide regler og krav for kryssparringer. Men, ja, i enkelte tilfeller er det lov å parre groenendael med tervueren :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har forstått riktig er vel det en (om ikke fler) øyensykdommer på belger som ofte først vises i 3-4 års alder?

Tja, akkurat det der står det ingenting om i artikkelen, så du får google :ahappy:

Det anbefales å øyenlyse når hunden er 1, 4 og 7 år, og det er neppe tilfeldig vil jeg tro...

Vet om en belger på cirka 1 år som har fått diagnosen PPM, men PPM er kommer av en "teknisk feil" under fosterstadiet (uvisst om dette er arvelig hos belger) og hunden er født med det. Det er ikke noe som utvikler seg over tid, slik som katarakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er "Idealkarakterene" (på hjemmesiden) som belgerklubben har satt på MH noe som er ok å ha som en standard (sånn for oss uvitende)?

Den ideal-MH'en er det nesten ingen belgere som er innenfor, det er jo vanskelig å lage den perfekte hunden (skjønt en hund er mye mer enn hvor bra MH den har gått). Men den kan være greit å ha som et utgangspunkt, så lenge en ikke henger seg for mye opp i at MHen skal se nøyaktig slik ut.

Om jeg har forstått riktig er vel det en (om ikke fler) øyensykdommer på belger som ofte først vises i 3-4 års alder?

Pannus (keratitt) kommer ofte ikke før hunden er voksen, og dette er vel en langt verre sykdom enn feks katarakt, selv om man selvsagt ikke ønsker noen av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her med belgerbladet nr. 1/2010. I følge en artikkel der ble det i 2009 øyenlyst 34 tervueren, 4 av disse har fått kataraktdiagnose. 27 groenendael er øyenlyst i 2009, 4 med kataraktdiagnose. Antall belgere med andre diagnoser enn katarakt er ikke oppgitt i artikkelen.

3 øyensykdommer er påvist hos belger, katarakt (bakre polkatarakt), pannus/keratitt og PPM (Persistent Pupill Membran).

Jeg veit, det er jeg som skreiv den artikkelen :ahappy: Tallene jeg oppga i forrige innlegg er fra januar 2009 til nå i dag 2010.

Ja avreagering er jo en viktig del av momentet, hvis jeg nå leser rett.

Må få tatt meg tur på en MH å se hva som skjer, alt dette blir jo bare tori for meg foreløpig. :ahappy:

Det er greit å se MH for å lære hvordan man leser skjema, ja :ahappy: Jeg tror belgerklubben avd. Hordaland skal ha MH nå denne våren en gang, du kan jo dra dit se om du har mulighet.

Er "Idealkarakterene" (på hjemmesiden) som belgerklubben har satt på MH noe som er ok å ha som en standard (sånn for oss uvitende)?

Vi ønsker at belgeren skal være sånn, målet er at belgeren skal være sånn, etterhvert :wub:

Om jeg har forstått riktig er vel det en (om ikke fler) øyensykdommer på belger som ofte først vises i 3-4 års alder?

Katarakt hos belger er det vi kaller utviklingskatarakt. Det vil si at den kan utvikle katarakt hele livet, men det ser ut til at det er noe som skjer når hunden er en 3-5 år gammel. Keratitt er også en øyesykdom som oppstår vanligvis når hunden er godt voksen, men det er tilfeller der hunder får denne sykdommen når de er yngre også. 2 av Dinas døtre f.eks fikk keratitt etter at de ble 2 år. Den ene av de to måtte avlives pga atferdsendringer relatert til denne sykdommen :ahappy:

EDIT: Jeg har forøvrig lagt ut artikkelen i bloggen min, du kan lese den der om du er interessert :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...