Gå til innhold
Hundesonen.no

Sund mat som er lett å lage


Marthe

Recommended Posts

Guest Stella

Kan noen forbarme seg over en uviten sjel og forklare hvordan man "lager" kjøttkraft til suppe? Prøvde med terninger en gang, det smakte ikke sånn som "mors hjemmelagede kjøttsuppe" smakte da jeg var lita.

Gjerne en for dummiesguide til kjøtt/grønnsakssuppe fra scratch.

Når jeg koker kraft tar jeg kjøttet (kraftkjøtt, avskjær osv), vann, og grønnsaker som løk, gulrot, sellerirot o.l (som lager god smak) i en gryte. Laurbærblad og hel pepper kan også brukes. La dette koke lenge (fler timer). Det vil skumme på toppen, dette skummet tas bort (kalles å "skumme kraften"). Man kan fryse ned kraften som den er, eller koke den inn (konsentrere den til lite volum) og fylle den i isbitposer. Da kan man lett bruke "isbitene" som smaksforsterker i suppe.

Husk at slik kraft ikke er saltet, så suppa må saltes i tillegg til kraften.

Dette er hva jeg gjør hvertfall, finnes sikkert fler veier til "Rom" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg koker kraft tar jeg kjøttet (kraftkjøtt, avskjær osv), vann, og grønnsaker som løk, gulrot, sellerirot o.l (som lager god smak) i en gryte. Laurbærblad og hel pepper kan også brukes. La dette koke lenge (fler timer). Det vil skumme på toppen, dette skummet tas bort (kalles å "skumme kraften"). Man kan fryse ned kraften som den er, eller koke den inn (konsentrere den til lite volum) og fylle den i isbitposer. Da kan man lett bruke "isbitene" som smaksforsterker i suppe.

Husk at slik kraft ikke er saltet, så suppa må saltes i tillegg til kraften.

Dette er hva jeg gjør hvertfall, finnes sikkert fler veier til "Rom" :lol:

Takk! Hvaslags kjøtt bruker du? Jeg vil helst ikke ha kjøtt i suppa etterpå *sær* men vil gjerne ha kjøttkraften. Skal til sverige til helga - så tenkte å handle inn litt sånt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode oppskrifter her, må prøve ut noen av de..

Noe som jeg har gjort, er å lage lapskaus, og fryse ned, hvis du ikke har med kjøtt kan du ta opp deler av lapskauser og tilsette det kjøttet du har lyst på.

Hvalbiff er også noe som ser sunt, men ikke kjempebillig, og kan smake tran så burde legges i eddikvann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnere kosthold prosjektet her i gården har ganske enkelt gått ut på å bytte ut omlag halvparten av det vi pleide å spise, med grønnsakerog frukt! en frukt/grønnsak eller to før frokost/lunch/kvelds, og dobbelt så mye grønt til middagen samt halvparten så mye av det usunne :P Sambo har samtidig kuttet ut majo, og hver gang vi er småsulten tar vi litt grønt eller yoghurt!

(sist gang sambo kuttet ut majo i en mnd gikk han ned 4 kg! hehehe :getlost: )

Kjapp og enkel middag;

Kylling/svin/laks legges i ildfast form sammen med et hav av grønnsaker, settes i ovnen på ca 225grader og får stå der i ca 20 min:) tar to min å lage;) serveres med ris eller noe annet du kommer på dersom man gidder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har skikkelig dårlig tid, og skal ha rask, billig og sunn middag woker jeg rett og slett noen grønnsaker (wokpose eller kutte opp friskt), og koker opp en nudelpakke med litt for lite vann. Når grønnsakene er varme og nudlene ferdige, slår jeg nudlene m/vann over grønnsakene og blander godt, og lar det få et lite oppkok i wokpanna. Tata - nudelsuppe på 5 minutt! Fungerer godt med f.eks. svinekjøtt også, men da bør kjøttet wokes helt alene og legges til side, og så tilsettes suppa rett før servering.

Ellers er "fersk" ertesuppe også veldig godt og raskt: Kok opp grønnsaksbuljong - eller aller helst sånn "örtgården" urtebuljong. Tilsett masse fryste erter, og la det koke så vidt opp. Slå deg løs med stavmikser, tilsett litt timian og server med en dæsj god olivenolje på toppen, og gjerne noen grove, luftige rundstykker, tjihi :ahappy:

Også er nøtter super snacks.

Ellers starta søstra mi en matblogg for meg en gang, hvor vi stort sett legger ut sunne oppskrifter på alt fra snacks til middager og (ikke søte) kaker. Den finner man her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...