Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilsele til hund


Recommended Posts

Jeg har en sikkerhetsele til Casper, tror den er fra kennel. Den virker bra nok den, eneste er at jeg har kjøpt den for stor, så han fyker jo ut av den hvis det skulle skje noe. Jeg har ikke fått kjøpt noen ny enda, og har brukt ezydog-selen, den er vel bedre enn ingenting, og til bråstopp og sånn fungerer den jo fint.

Denne kennel-selen har plastikkfester (nå husker jeg virkelig ikke hva slikt heter, men dere skjønner vel hva jeg mener). Men jeg har hørt at det er mer solid med messing osv, og det stemmer jo sikkert. Men hvor får man kjøpt slike seler?

Så jeg tar gjerne imot tips om seler som er testet ut og godkjente :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på et program hvor de testet slike bilseler, og alle røyk når bilen krasjet. De testet mange forskjellige men husker ikke hvilke merker. Siden det var en kosedyrhund, som fløy fram og knuste ruta regner jeg med at de ikke holder en dalmantiner noe bedre om ulykken skulle være ute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på et program hvor de testet slike bilseler, og alle røyk når bilen krasjet. De testet mange forskjellige men husker ikke hvilke merker. Siden det var en kosedyrhund, som fløy fram og knuste ruta regner jeg med at de ikke holder en dalmantiner noe bedre om ulykken skulle være ute..

Jeg kjøpte min på Nordby kjøpesenter i Sverige. Den er veldig kraftig, samme materiale som bilseler er laget av, og med metallfester, så det skulle holde. (Vanlig bilsele-materiale er godkjent til å holde igjen 5 tonn). Den er krasjtestet og godkjent. Merket er Klein Metall - Original All Safe. Edit: Kan kjøpes online også her https://ssl0502.onit4u.de/kleinmetall-shop/index.php?site=2&categorie=46

Edit: Jeg tror forresten de har stappa noe med litt vekt inni den kosedyrhunden for å krasjteste :aww:

Kanskje denne du mener? http://www1.adac.de/adactv/test_technik/Tiertransporte.asp?ComponentID=213764&SourcePageID=213708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocco sin ryker :aww: Den ser skikkelig solid ut, men tviler sterkt på at den hadde tålt en bilkræsj. Vi satte bikkja ut i den da den vanlige selen ble ødelakt(tråden den var sydd med røyk), etter en halvtime og 1 rykk når vi fikk besøk og bikkja var løs.

Så anbefaler å holde deg unna dem. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocco sin ryker :aww: Den ser skikkelig solid ut, men tviler sterkt på at den hadde tålt en bilkræsj. Vi satte bikkja ut i den da den vanlige selen ble ødelakt(tråden den var sydd med røyk), etter en halvtime og 1 rykk når vi fikk besøk og bikkja var løs.

Så anbefaler å holde deg unna dem. :lol:

Du burde vel snakke for din egen sele, og ikke seler generelt. Det samme gjelder bilbur. Noen butikker selger vanlige bur som om de skulle vært laget for bil, og noen idioter setter på en ekstra spenne på en vanlig hundesele og kaller det for bilsele. Det er ikke bare kraftig meteriale i seg selv som bestemmer hvor kollisjonssiker en sele er, det viktigste er ofte skjøtene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde vel snakke for din egen sele, og ikke seler generelt. Det samme gjelder bilbur. Noen butikker selger vanlige bur som om de skulle vært laget for bil, og noen idioter setter på en ekstra spenne på en vanlig hundesele og kaller det for bilsele. Det er ikke bare kraftig meteriale i seg selv som bestemmer hvor kollisjonssiker en sele er, det viktigste er ofte skjøtene.

Skrev kanskje litt forvirrende.

Bilselen fra Rocco. (en sort sak laget i samme/lignende materiale som setebeltene i en bil, med Rocco brodert foran + beige fleece polstring eller no og metallspenner) Røk på første rykket etter en halvtime ute i fint vær (altså har ikke fukt etc spillet inn).

Selen med sømmer som røk var en helt vanlig "gå på tur" sele, grunnet at denne ble ødelakt brukte vi bilselen ute.

Edit: Har hørt fra andre som har hatt samme bilsele at de har hatt lignende opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev kanskje litt forvirrende.

Bilselen fra Rocco.

Edit: Har hørt fra andre som har hatt samme bilsele at de har hatt lignende opplevelser.

Haha sorry, jeg leste Rocco og trodde automatisk at det var navnet på hunden din :aww: My bad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev kanskje litt forvirrende.

Bilselen fra Rocco. (en sort sak laget i samme/lignende materiale som setebeltene i en bil, med Rocco brodert foran + beige fleece polstring eller no og metallspenner) Røk på første rykket etter en halvtime ute i fint vær (altså har ikke fukt etc spillet inn).

Selen med sømmer som røk var en helt vanlig "gå på tur" sele, grunnet at denne ble ødelakt brukte vi bilselen ute.

Edit: Har hørt fra andre som har hatt samme bilsele at de har hatt lignende opplevelser.

Men da gjelder det jo kun den selen da..? Kanskje din sele faktisk hadde dårlig sømmer, for jeg har ikke hørt om noen som har røket en sele før.. ihvertfall ikke en ny en, kanskje en gammel som er slitt og dårlig i sømmene.

Derimot betyr ikke det at alle bilseler er dårlig, men man skal være veldig nøye med hva man kjøper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha sorry, jeg leste Rocco og trodde automatisk at det var navnet på hunden din :blink: My bad!

hehe null problem :icon_cry:

Derimot betyr ikke det at alle bilseler er dårlig, men man skal være veldig nøye med hva man kjøper!

Det har jeg ikke sakt :whistle: Jeg delte min erfaring og sa jeg ikke anbefalte denne typen sele fordi jeg hadde en dårlig opplevelser OG har hørt lignende situasjoner hos andre med samme type sele.

Er 100% enig i at man skal være veldig nøye med det man kjøper, spesielt sikkerhetsutstyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocket, da skal jeg holde meg unna den, takk!

Noen som vet om den fra kennel er bra nok? hvis jeg kjøpe en størrelse som passer selvsagt. Den er jo laget av bilbelte-materiale iallefall, men så er det plastspenne på den. Men kan jo hende det ikke har all verdens å si?

edit:

Sola, takk for link! Var på kjøpesenteret i forrige uke faktisk, men da tenkte jeg ikke på bilsele i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocket, da skal jeg holde meg unna den, takk!

Noen som vet om den fra kennel er bra nok? hvis jeg kjøpe en størrelse som passer selvsagt. Den er jo laget av bilbelte-materiale iallefall, men så er det plastspenne på den. Men kan jo hende det ikke har all verdens å si?

edit:

Sola, takk for link! Var på kjøpesenteret i forrige uke faktisk, men da tenkte jeg ikke på bilsele i det hele tatt...

Det spørs jo ganske mye, kommer helt an på type plast...noen plasttyper kan jo være bedr enn dårlig metall, liksom :icon_cry: Det sikreste er nok å finne en garanti på at beltet er kollisjonstestet og blitt godkjent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg har heter Hi-Craft Dog Car Harness. Syns den virker veldig solid.

Mener den kosta ca 300,- for ca 3 år siden på lokal dyrebutikk. Tipper den er billigere på nettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden i testen veier 25 kg, og den viser jo hvor selen ryker, det er i festene -på den selen er det metallfester all the way. Han sier noe på slutten som jeg ikke helt får med meg om hvor den tryggeste plassen for hunden å være er, men utifra filmen så er det tryggest om den får plass mellom baksetet og passasjersetet på gulvet - eller i bur baki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...