Gå til innhold
Hundesonen.no

Fryse ned sæd


Carina

Recommended Posts

Ja, jeg lurer kort og greit på når en bør tappe og fryse ned sæd av hannhunden sin, hvis en ønsker å gjøre dette? Altså i hvilken alder?

Jeg har jo en hannhund som jeg ønsker å bruke på egne tisper i fremtiden, men kan dessverre ikke regne med å ha han for alltid, så dette er noe jeg ønsker å gjøre.

Jeg har forøvrig prøvd å skjønne noe av den prislista, men det var ikke helt enkelt. Er det noen som kan gi et overslag på hva det koster å ha "sånt noe" lagret, per år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tappet i "hans beste" alder, mellom 2-6 år? Vanskelig å si. Sæden kan forringe seg med alder sies det, men jeg vet da om eldre hannhunder som har parret med meget godt resultat, så det gjelder nok ikke alle.

Jeg har 8 strå med en hannhund lagret, og 2 strå med en annen. Jeg betaler det samme for begge hannhundene. Tilsammen betaler jeg 315 kr i kvartalet for dette.

Dvs 157,50 hver 4. mnd pr hannhund, eller ca. 39 kr/mnd pr. hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Han er jo 3 nå, så da er det kanskje en idè å tenke på dette i løpet av året, evt til neste år kanskje.

Nå må jeg spørre litt teit også, bruker man normalt sett ett strå for å inseminere en tispe, eller kan det gå flere?

Kan jeg også spørre hva tappingen og det kostet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tappet egen hannhund (men bevitnet det) jeg har kun importert sperm.

Man bruker minimum 2 strå pr. parring, men vet. pleier å anbefale 2 insemineringer med (minimum) 2 strå pr. inseminering.

Jeg har inseminert 3 forskjellige tisper, og alle ble kun inseminert en gang, men de har fått mllom 2- 4 strå på den ene insemineringen og fikk henholdsvis 5, 6 og 6 valper- hvilket er over gjenommsnittet for rasen :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to, her var visst litt forskjellige svar, men det går iallefall flere strå per inseminering. :aww:

Hvis man skulle få "kun" 15 strå, rekker jo det til to insemineringer i følge deg, Emte. Koster det 2500-3000 til for en til tapping da, eller?

Edit: Slik jeg forstår dette:

Frysing av sæd:

- Ett sæduttak m/frysing (grunntakst) kr. 2000,-

- To uttak innenfor 1 time m/frysing kr. 2600,-

- To eller tre hanner samtidig (inkl. to uttak), pr. hannhund kr. 2000,-

- Omkostninger (engangsutstyr og nitrogen) kr. 200,-

Så er det mulig å tappe en og samme hannhund to ganger innenfor en time? Produserer de nytt så fort? :lol: Eller bør man bare gjøre det en gang til senere, hvis man ønsker to tappinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inseminert mange ganger med frossen sæd og ALDRI vært med om at de har brukt noe mindre enn 3 strå, men oftest 4.

Priser:

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=296

Sædbanken

Tlf.nr. til Norsk Kennel Klubs Sædbanks vakthavende på dagtid er 22 96 48 62

Takstene ved Sædbanken-NKK/ProdMed er gjeldende fom. 1. januar 2009.

For tiden kommer 25 % moms i tillegg

Frysing av sæd:

- Ett sæduttak m/frysing (grunntakst) kr. 2000,-

- To uttak innenfor 1 time m/frysing kr. 2600,-

- To eller tre hanner samtidig (inkl. to uttak), pr. hannhund kr. 2000,-

- Omkostninger (engangsutstyr og nitrogen) kr. 200,-

Mottak, kontroll og overføring av frossen sæd:

- Med etablering av lagring i NKKs sædbank (div. skjema) kr. 700,-

Eksport av frossen sæd m/div. attester:

- Inkl. klargjøring (fylling) av dunk, overføring av sæd kr. 800,-

- Omkostninger (nitrogen og div.) kr. 300,-

Eksport av fersk sæd, inkl. attester: kr. 800,-

Sædkontroll: kr. 600,-

Brunstkontroll:

- 1. gang kr. 350,-

- 2. gang kr. 200,-

- 3. gang og senere kr. 150,-

- Tillegg for progesteronanalyse (blodprøve) kr. 250,-

- Tillegg for bakteriologisk prøve kr. 300,-

Intrauterin inseminasjon (inkl. brunstkontroll):

- 1. gang kr. 1500,-

- 2. gang og senere kr. 1000,-

Paringshjelp (inkl. brunstkontroll) kr. 800,-

Drektighetskontroll v.h.a. ultralyd: kr. 500,-

-------------------------------------------------------------------------

Div. tillegg:

- Kjøring (bil + kjøretid) kr. 200,- - 300,-

- Lørdag/søndag/sen kveld (pr. eier) 50 % tillegg

- Andre helligdager 100 % tillegg

- Rekvisita kr. 50,-

Nitrogen

- Nitrogen, pr. liter kr. 40,-

Annet:

Leie/depositum - sæddunk (betales til Lill-W.)

- Ved eksport av sæd (tilbake 1500,- ved levering av dunk) kr. 2500,-

- Ved import av sæd (tilbake 500,- ved levering av dunk) kr. 1500,-

Priser på lagring av frossen sæd:

Følgende priser gjelder fra 01.01.08. Prisene kan endres uten forutgående varsel ihht. kostnadsutvikling. Alle priser er eks. mva.

1 - 15 strå kr. 42,- pr. mnd.

16-40 strå kr. 72,- pr. mnd.

41-70 strå kr. 84,- pr. mnd

71-100 strå kr. 102,- pr. mnd

Over 100 strå etter avtale.

Disse prisene gjelder pr. lagret hannhund. Fakturering skjer fra NKK, forskuddsvis for 3. mnd. av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine frossne kull er:

----Rase-----Hund---------------------------Ant--År født

D--Malinois--Ultra du Domaine de Cameleon-----3--1992

F--Malinois--Flap de la Fonatine aux Sylphes--7--1992

J--Malinois--Ultra du Domaine de Cameleon-----3--1994

K--Malinois--Flap de la Fontaine aux Sylphes--9--1994

Ab-Malinois--Mask des Deux Pottois------------3--1999

Am-Groenendael-Uzo de la Poumyroffe-----------9--2000

Ao-Groenendael-Valkohampaan Dumbarton---------7--2000

---Malinois--Mask des Deux Pottois------------0--2000

As-Malinois--Pois Kottoo Alfonso--------------4--2001

Bk-Groenendael-Ceres Gambler of Z.------------3--2005

Br-Malinois--Mask des Deux Pottois------------1--2007

Jeg har trappet ned på bruken av dette etter at grensene åpnet i større grad. Nå er det faktisk lettere å reise ut å kjøpe en seg en valp fra interessante linjer enn å importere sæd.

Så for min del er det primært å spare ekstra gode hunder som jeg bruker sædbanken til nå.

Har akkurat hatt en opprydning og solgt unna alt jeg hadde liggende av frosne malinois hanner (forsvaret).

Men jeg har enda noe liggende av gamle groenendael hanner:

-Ceres Gambler f. 1986

-Chac Mool C. av Nangijala f. 1991

(ikke min, men det finnes etter han)

-Vanistica Equinox f. 1996

-Risky Black of Dark Brightness f. 2000

Kommer trolig å ta vare på dette fremover, da noen av de hadde kvaliteter som ikke er vanlig i dag.

Og så kommer jeg til å fryse sperma etter min siste import hann i god tid. Kommer ikke til å vente til han blir 5 år, men sannsynligvis få ordnet det innen han blir 3 år.

Best kvalitet på unge hanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig interessant dette her egentlig.. Hvor lenge kan man oppbevare spermet? Kan man i utgangspunktet parre tispa si med en 20-30år gammel hund da.. er jo kjempeinterressant egentlig.

Spesielt hvis noen kvaliteter begynner å forsvinne, sjeldne farger som er ønskelige osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være noen grense for hvor lenge det kan lagres.

Det som kan skje er uhell ved uttak etc. i sædbanken.

Jeg har opplevd at det skulle være igjen endel strå etter en hann og så var halvparten skadet / borte. Det er skjøre saker, og plasten kan sprekke (rørene som sæden lagres i).

Men går det bra, så er det like livlig når det tines opp, i teorien, om 100 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være noen grense for hvor lenge det kan lagres.

Det som kan skje er uhell ved uttak etc. i sædbanken.

Jeg har opplevd at det skulle være igjen endel strå etter en hann og så var halvparten skadet / borte. Det er skjøre saker, og plasten kan sprekke (rørene som sæden lagres i).

Men går det bra, så er det like livlig når det tines opp, i teorien, om 100 år.

Det er jo helt fantastisk!.. Da kan man jo på en måte fryse ned mennesker og dyr, ihvertfall en halvpart.. selvom man trenger et levende hunnkjønn for å fullføre prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg ikke noe behov for å fryse ned mennesker ;-)

Men dyrene: JA !!

Noen ganger blir en hannhund først verdsatt etter sin død har jeg erfart. Både Gambler og Mask har vært mer etterspurt etter det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 strå er det vanlige å parre med, men da jeg fikk mindre enn ventet og ønsket å ha to parringer med sæden benyttet vi kun en parring på 2 strå. Resultatet ble 7 valper (hvorav en dødfødt).

De andre gangene har jeg benyttet 4 strå :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det mulig å tappe en og samme hannhund to ganger innenfor en time? Produserer de nytt så fort? :whistle: Eller bør man bare gjøre det en gang til senere, hvis man ønsker to tappinger?

Noen som vet? :icon_cry:

Et siste spørsmål også, foreløpig iallefall. Er det kun et sted de gjør dette, og hvor er det nøyaktig, isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det mulig å tappe en og samme hannhund to ganger innenfor en time? Produserer de nytt så fort? :whistle: Eller bør man bare gjøre det en gang til senere, hvis man ønsker to tappinger?

Noen som vet? :icon_cry:

Du, dette lærte jeg på oppdretterskolen i dag, og jepp det er mulig å tappe en og samme hannhund to ganger innenfor en time :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste spørsmål også, foreløpig iallefall. Er det kun et sted de gjør dette, og hvor er det nøyaktig, isåfall?

Tapping kan vel gjøres flere steder, men nedfrysingen og sædbanken er i Oslo (veterinærhøyskolen), så jeg anbefaler å ta hele prosessen der, for å få det best mulig og uten forsinkelser og unødvendige mellomledd.

Og jeg skriver under på det med at en hund kan få økt avlsverdi etter å ha sluttet å være avlsdyktig, jeg kan gråte blod for at jeg ikke får brukt gamlisen vår, som nå er steril, og aldri var aktuell som avlshund da han var ung og fertil :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, dette lærte jeg på oppdretterskolen i dag, og jepp det er mulig å tappe en og samme hannhund to ganger innenfor en time :whistle:

Åh, jeg hadde så lyst til å ta den der oppdretterskolen. I Stavanger skulle ikke kurset være enda, og da jeg hadde flyttet hit opp fant jeg ut at del 1 allerede har vært her. Men håper å få med meg del 2 når den kommer iallefall. :lol:

Tapping kan vel gjøres flere steder, men nedfrysingen og sædbanken er i Oslo (veterinærhøyskolen), så jeg anbefaler å ta hele prosessen der, for å få det best mulig og uten forsinkelser og unødvendige mellomledd.

Tuuusen millioner takk for hjelpen. :lol:

Og jeg skriver under på det med at en hund kan få økt avlsverdi etter å ha sluttet å være avlsdyktig, jeg kan gråte blod for at jeg ikke får brukt gamlisen vår, som nå er steril, og aldri var aktuell som avlshund da han var ung og fertil :icon_cry:

Uff ja, det er jo kjempeleit. :blink:

Takk til alle sammen for hjelpen, håper å få gang på dette i løpet av året, evt tidlig neste år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg hadde så lyst til å ta den der oppdretterskolen. I Stavanger skulle ikke kurset være enda, og da jeg hadde flyttet hit opp fant jeg ut at del 1 allerede har vært her. Men håper å få med meg del 2 når den kommer iallefall. :icon_cry:

Anbefales. Jeg går del 2 nå, men skal ta del 1 en gang også tenkte jeg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...