Gå til innhold
Hundesonen.no

Fryse ned sæd


Carina

Recommended Posts

Ja, jeg lurer kort og greit på når en bør tappe og fryse ned sæd av hannhunden sin, hvis en ønsker å gjøre dette? Altså i hvilken alder?

Jeg har jo en hannhund som jeg ønsker å bruke på egne tisper i fremtiden, men kan dessverre ikke regne med å ha han for alltid, så dette er noe jeg ønsker å gjøre.

Jeg har forøvrig prøvd å skjønne noe av den prislista, men det var ikke helt enkelt. Er det noen som kan gi et overslag på hva det koster å ha "sånt noe" lagret, per år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tappet i "hans beste" alder, mellom 2-6 år? Vanskelig å si. Sæden kan forringe seg med alder sies det, men jeg vet da om eldre hannhunder som har parret med meget godt resultat, så det gjelder nok ikke alle.

Jeg har 8 strå med en hannhund lagret, og 2 strå med en annen. Jeg betaler det samme for begge hannhundene. Tilsammen betaler jeg 315 kr i kvartalet for dette.

Dvs 157,50 hver 4. mnd pr hannhund, eller ca. 39 kr/mnd pr. hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Han er jo 3 nå, så da er det kanskje en idè å tenke på dette i løpet av året, evt til neste år kanskje.

Nå må jeg spørre litt teit også, bruker man normalt sett ett strå for å inseminere en tispe, eller kan det gå flere?

Kan jeg også spørre hva tappingen og det kostet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tappet egen hannhund (men bevitnet det) jeg har kun importert sperm.

Man bruker minimum 2 strå pr. parring, men vet. pleier å anbefale 2 insemineringer med (minimum) 2 strå pr. inseminering.

Jeg har inseminert 3 forskjellige tisper, og alle ble kun inseminert en gang, men de har fått mllom 2- 4 strå på den ene insemineringen og fikk henholdsvis 5, 6 og 6 valper- hvilket er over gjenommsnittet for rasen :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to, her var visst litt forskjellige svar, men det går iallefall flere strå per inseminering. :aww:

Hvis man skulle få "kun" 15 strå, rekker jo det til to insemineringer i følge deg, Emte. Koster det 2500-3000 til for en til tapping da, eller?

Edit: Slik jeg forstår dette:

Frysing av sæd:

- Ett sæduttak m/frysing (grunntakst) kr. 2000,-

- To uttak innenfor 1 time m/frysing kr. 2600,-

- To eller tre hanner samtidig (inkl. to uttak), pr. hannhund kr. 2000,-

- Omkostninger (engangsutstyr og nitrogen) kr. 200,-

Så er det mulig å tappe en og samme hannhund to ganger innenfor en time? Produserer de nytt så fort? :lol: Eller bør man bare gjøre det en gang til senere, hvis man ønsker to tappinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inseminert mange ganger med frossen sæd og ALDRI vært med om at de har brukt noe mindre enn 3 strå, men oftest 4.

Priser:

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=296

Sædbanken

Tlf.nr. til Norsk Kennel Klubs Sædbanks vakthavende på dagtid er 22 96 48 62

Takstene ved Sædbanken-NKK/ProdMed er gjeldende fom. 1. januar 2009.

For tiden kommer 25 % moms i tillegg

Frysing av sæd:

- Ett sæduttak m/frysing (grunntakst) kr. 2000,-

- To uttak innenfor 1 time m/frysing kr. 2600,-

- To eller tre hanner samtidig (inkl. to uttak), pr. hannhund kr. 2000,-

- Omkostninger (engangsutstyr og nitrogen) kr. 200,-

Mottak, kontroll og overføring av frossen sæd:

- Med etablering av lagring i NKKs sædbank (div. skjema) kr. 700,-

Eksport av frossen sæd m/div. attester:

- Inkl. klargjøring (fylling) av dunk, overføring av sæd kr. 800,-

- Omkostninger (nitrogen og div.) kr. 300,-

Eksport av fersk sæd, inkl. attester: kr. 800,-

Sædkontroll: kr. 600,-

Brunstkontroll:

- 1. gang kr. 350,-

- 2. gang kr. 200,-

- 3. gang og senere kr. 150,-

- Tillegg for progesteronanalyse (blodprøve) kr. 250,-

- Tillegg for bakteriologisk prøve kr. 300,-

Intrauterin inseminasjon (inkl. brunstkontroll):

- 1. gang kr. 1500,-

- 2. gang og senere kr. 1000,-

Paringshjelp (inkl. brunstkontroll) kr. 800,-

Drektighetskontroll v.h.a. ultralyd: kr. 500,-

-------------------------------------------------------------------------

Div. tillegg:

- Kjøring (bil + kjøretid) kr. 200,- - 300,-

- Lørdag/søndag/sen kveld (pr. eier) 50 % tillegg

- Andre helligdager 100 % tillegg

- Rekvisita kr. 50,-

Nitrogen

- Nitrogen, pr. liter kr. 40,-

Annet:

Leie/depositum - sæddunk (betales til Lill-W.)

- Ved eksport av sæd (tilbake 1500,- ved levering av dunk) kr. 2500,-

- Ved import av sæd (tilbake 500,- ved levering av dunk) kr. 1500,-

Priser på lagring av frossen sæd:

Følgende priser gjelder fra 01.01.08. Prisene kan endres uten forutgående varsel ihht. kostnadsutvikling. Alle priser er eks. mva.

1 - 15 strå kr. 42,- pr. mnd.

16-40 strå kr. 72,- pr. mnd.

41-70 strå kr. 84,- pr. mnd

71-100 strå kr. 102,- pr. mnd

Over 100 strå etter avtale.

Disse prisene gjelder pr. lagret hannhund. Fakturering skjer fra NKK, forskuddsvis for 3. mnd. av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine frossne kull er:

----Rase-----Hund---------------------------Ant--År født

D--Malinois--Ultra du Domaine de Cameleon-----3--1992

F--Malinois--Flap de la Fonatine aux Sylphes--7--1992

J--Malinois--Ultra du Domaine de Cameleon-----3--1994

K--Malinois--Flap de la Fontaine aux Sylphes--9--1994

Ab-Malinois--Mask des Deux Pottois------------3--1999

Am-Groenendael-Uzo de la Poumyroffe-----------9--2000

Ao-Groenendael-Valkohampaan Dumbarton---------7--2000

---Malinois--Mask des Deux Pottois------------0--2000

As-Malinois--Pois Kottoo Alfonso--------------4--2001

Bk-Groenendael-Ceres Gambler of Z.------------3--2005

Br-Malinois--Mask des Deux Pottois------------1--2007

Jeg har trappet ned på bruken av dette etter at grensene åpnet i større grad. Nå er det faktisk lettere å reise ut å kjøpe en seg en valp fra interessante linjer enn å importere sæd.

Så for min del er det primært å spare ekstra gode hunder som jeg bruker sædbanken til nå.

Har akkurat hatt en opprydning og solgt unna alt jeg hadde liggende av frosne malinois hanner (forsvaret).

Men jeg har enda noe liggende av gamle groenendael hanner:

-Ceres Gambler f. 1986

-Chac Mool C. av Nangijala f. 1991

(ikke min, men det finnes etter han)

-Vanistica Equinox f. 1996

-Risky Black of Dark Brightness f. 2000

Kommer trolig å ta vare på dette fremover, da noen av de hadde kvaliteter som ikke er vanlig i dag.

Og så kommer jeg til å fryse sperma etter min siste import hann i god tid. Kommer ikke til å vente til han blir 5 år, men sannsynligvis få ordnet det innen han blir 3 år.

Best kvalitet på unge hanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig interessant dette her egentlig.. Hvor lenge kan man oppbevare spermet? Kan man i utgangspunktet parre tispa si med en 20-30år gammel hund da.. er jo kjempeinterressant egentlig.

Spesielt hvis noen kvaliteter begynner å forsvinne, sjeldne farger som er ønskelige osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være noen grense for hvor lenge det kan lagres.

Det som kan skje er uhell ved uttak etc. i sædbanken.

Jeg har opplevd at det skulle være igjen endel strå etter en hann og så var halvparten skadet / borte. Det er skjøre saker, og plasten kan sprekke (rørene som sæden lagres i).

Men går det bra, så er det like livlig når det tines opp, i teorien, om 100 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være noen grense for hvor lenge det kan lagres.

Det som kan skje er uhell ved uttak etc. i sædbanken.

Jeg har opplevd at det skulle være igjen endel strå etter en hann og så var halvparten skadet / borte. Det er skjøre saker, og plasten kan sprekke (rørene som sæden lagres i).

Men går det bra, så er det like livlig når det tines opp, i teorien, om 100 år.

Det er jo helt fantastisk!.. Da kan man jo på en måte fryse ned mennesker og dyr, ihvertfall en halvpart.. selvom man trenger et levende hunnkjønn for å fullføre prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg ikke noe behov for å fryse ned mennesker ;-)

Men dyrene: JA !!

Noen ganger blir en hannhund først verdsatt etter sin død har jeg erfart. Både Gambler og Mask har vært mer etterspurt etter det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 strå er det vanlige å parre med, men da jeg fikk mindre enn ventet og ønsket å ha to parringer med sæden benyttet vi kun en parring på 2 strå. Resultatet ble 7 valper (hvorav en dødfødt).

De andre gangene har jeg benyttet 4 strå :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det mulig å tappe en og samme hannhund to ganger innenfor en time? Produserer de nytt så fort? :whistle: Eller bør man bare gjøre det en gang til senere, hvis man ønsker to tappinger?

Noen som vet? :icon_cry:

Et siste spørsmål også, foreløpig iallefall. Er det kun et sted de gjør dette, og hvor er det nøyaktig, isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det mulig å tappe en og samme hannhund to ganger innenfor en time? Produserer de nytt så fort? :whistle: Eller bør man bare gjøre det en gang til senere, hvis man ønsker to tappinger?

Noen som vet? :icon_cry:

Du, dette lærte jeg på oppdretterskolen i dag, og jepp det er mulig å tappe en og samme hannhund to ganger innenfor en time :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste spørsmål også, foreløpig iallefall. Er det kun et sted de gjør dette, og hvor er det nøyaktig, isåfall?

Tapping kan vel gjøres flere steder, men nedfrysingen og sædbanken er i Oslo (veterinærhøyskolen), så jeg anbefaler å ta hele prosessen der, for å få det best mulig og uten forsinkelser og unødvendige mellomledd.

Og jeg skriver under på det med at en hund kan få økt avlsverdi etter å ha sluttet å være avlsdyktig, jeg kan gråte blod for at jeg ikke får brukt gamlisen vår, som nå er steril, og aldri var aktuell som avlshund da han var ung og fertil :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, dette lærte jeg på oppdretterskolen i dag, og jepp det er mulig å tappe en og samme hannhund to ganger innenfor en time :whistle:

Åh, jeg hadde så lyst til å ta den der oppdretterskolen. I Stavanger skulle ikke kurset være enda, og da jeg hadde flyttet hit opp fant jeg ut at del 1 allerede har vært her. Men håper å få med meg del 2 når den kommer iallefall. :lol:

Tapping kan vel gjøres flere steder, men nedfrysingen og sædbanken er i Oslo (veterinærhøyskolen), så jeg anbefaler å ta hele prosessen der, for å få det best mulig og uten forsinkelser og unødvendige mellomledd.

Tuuusen millioner takk for hjelpen. :lol:

Og jeg skriver under på det med at en hund kan få økt avlsverdi etter å ha sluttet å være avlsdyktig, jeg kan gråte blod for at jeg ikke får brukt gamlisen vår, som nå er steril, og aldri var aktuell som avlshund da han var ung og fertil :icon_cry:

Uff ja, det er jo kjempeleit. :blink:

Takk til alle sammen for hjelpen, håper å få gang på dette i løpet av året, evt tidlig neste år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg hadde så lyst til å ta den der oppdretterskolen. I Stavanger skulle ikke kurset være enda, og da jeg hadde flyttet hit opp fant jeg ut at del 1 allerede har vært her. Men håper å få med meg del 2 når den kommer iallefall. :icon_cry:

Anbefales. Jeg går del 2 nå, men skal ta del 1 en gang også tenkte jeg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...