Gå til innhold
Hundesonen.no

Plutselig begynt og tisse inne


bisQuit

Recommended Posts

Hei.

Har hatt min lille Samojed gutt i 10 dager nå og han var veldig flink i starten med og gå til døra når han ville ut og gjøre fra seg. Men plutselig i går har han begynt og tisse inne selv om vi fortsatt er mye ute og eg passer på og sleppe han ut med en gang han har sovet, spist eller leket. Tisser spesielt inne vist eg går i eit annet rom der han ikkje kan se meg. Seperasjonsangst?

Om natten sover han fint 7-9 timer i buret sitt uten problemer.

Litt bekymret her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

har egentlig hatt akkurat samme greia med Nansen. Han var kjempeflink den første uka, gikk bort til døra når han måtte ut, og han har bare hatt 2 uhell om natta på drøyt 3 uker (og da sa han fra, men vi var ikke raske nok til å våkne og komme oss ut...). Men så "plutselig", etter sånn ca en uke, begynte han å tisse inne. Gjerne hvis vi gikk fra ham, og/eller når han ble veldig herjete. Typisk scenario: Nansen blir vill, jeg går min vei for at han skal roe seg ned, hysterisk bjeffing som går over i piping, stillhet, og jeg kommer tilbake til tiss... Noen ganger har det også skjedd uten lyd, forsåvidt. Ble temmelig frustrert av det, av og til kunne han også stå og "kjefte", og så plutselig stoppe opp, stirre på meg og så tisse, akkurat som om det var en slags trassdemonstrasjon. Ante ikke hvordan jeg skulle angripe problemet, og hadde noen nedslående tanker om at det kanskje gikk rett vest med tissetreninga... :)

Nå tenker jeg at problemet kanskje bare er at vi har fått så flinke hannvalper begge to? Første uka var Nansen rolig, og litt redd og overvelda for alt det nye kanskje, så han var forsiktig og tilbakeholden, og ble derfor ikke så opphissa. Men, så ble han varmere i trøya og da ble det også mer herjing, og den plutselige tissinga inne oppsto. At hannvalper kan komme til å tisse inne når de blir opphissa (glade, skremte, gira, whatever) er visst en vanlig sak, og jeg har hørt rykter om at det skal komme av at edlere deler svulmer opp og legger trykk på blæra når hannvalpene tar av...kan ikke akkurat love deg at det er den riktige grunnen, men jeg har iallefall erfart at også andre hannvalper gjerne "gledestisser", "sinnatisser" osv. Det vi gjorde, var rett og slett bare å late som om han ikke var stueren i det hele tatt, starte på nytt igjen; gå tur sånn en gang hver time eller to, etter spising, soving og leking, og følge veldig nøye på om han begynte å gå rundt og rundt og snuse på gulvet (ikke alltid han gjør det når han "herjetisser"). Særlig hjalp det å gå en tissetur før mat, trene litt, spise, så en bitteliten tissetur etterpå - og noen ganger måtte han ut og tisse midt i spisinga. I tillegg, og det tror jeg var helt essensielt, fulgte vi rådene jeg fikk på "uregjerlig valp"-tråden min :) Bare fortsatte å gå ut av rommet med en gang han ble herjete, selv om det betydde at jeg kom tilbake til tiss. Etterhvert skønte han tegninga, avbryte herjinga fortere og ble derfor ikke så oppgira at han måtte tisse. Også hjelper det veldig å ha ham et sted der han helst ikke vil tisse, hunder liker jo ikke å ha tiss der de bor. Så er han nær soveplassen sin eller matskåla si, så vil det bli veldig ubehagelig for ham å tisse, kanskje lurt å forlate ham der mens du går ut av rommet?

Nesten litt dårlig gjort å skrive i preteritum, siden det fortsatt ikke er helt på stell ennå, selv om han har blitt MYE flinkere den siste uka - i dag har han ikke tissa inne i det hele tatt :) Han har blitt flink til å si ifra igjen, og holder seg nå fint opptil 3-4 timer om dagen. Tisser til og med en liten ekstraskvett når han skjønner at vi skal inn igjen! Hurra! Det er bare to ting som iblant kan få Nansen til å tisse inne nå, og det er at jeg drar hjemmefra, eller kommer hjem igjen. De andre som bor her er visst ikke verdt noe tiss - og det tar jeg i grunnen som et kompliment :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har hatt min lille Samojed gutt i 10 dager nå og han var veldig flink i starten med og gå til døra når han ville ut og gjøre fra seg. Men plutselig i går har han begynt og tisse inne selv om vi fortsatt er mye ute og eg passer på og sleppe han ut med en gang han har sovet, spist eller leket. Tisser spesielt inne vist eg går i eit annet rom der han ikkje kan se meg. Seperasjonsangst?

Om natten sover han fint 7-9 timer i buret sitt uten problemer.

Litt bekymret her.

Det er ikke noe unormalt i dette, men vær nøye med alenetreningen. Ikke la han være for mye alene før dere har øvd på dette. Og selv om du mener du er ute ofte, så er det kanskje ikke ofte nok for en liten småttis?

I tillegg: følg med om han kanskje drikker mye - for da er det mye som skal ut. Får han oppbløtt for så inneholder jo dette også mye væske som skal tisses ut. Drikker han mye så kan det være en ide å ikke ha vannskåla stående fremme hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar :P Kan godt være dere har rett i det dere sier.

Vi får prøve og trene litt mer på alene trening. Nye buret til stuen kommer vell i morgon 107*70*80cm :wub: Burde være stort nokk selv for en voksen samojed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei lat oss ikkje ha noko lenger bur diskusjon her inne :wub: Grunnen til at Maar må i bur er at vi bor i eit eldre hus uten skjult elektrisk anlegg. Små valpetenner langs lister og slikt kan fort føre til avtygde ledninger. Ellers hadde det ikkje vert nødvendig med bur.

Men eg tror ikkje helt det er seperasjonsangst heller men mer "protest". I dag tidlig våknet vi halv 8 og eg slapp han ut på altanen og tisset ifra seg før han kom inn og tisset på gangen 15 min senere. Håper bare dette gir seg etter kvart.

Saphire: Maar sov ifra 23:00 i går kveld og til 07:30 i dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saphire: Maar sov ifra 23:00 i går kveld og til 07:30 i dag:)

Vi la oss 22.30 i går, var trøtt som fy. Og man kan nesten stille klokka etter dyret, så hu skulle stå opp 05.00 (dvs 6.5 t). Til vanlig legger vi oss 24, og da sover hu til 06.30. Så som sagt, man kan stille inn klokka etter dyret, eksakt 6.5 timer hver dag :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg la meg kl 01:00,var oppe første gang 03:11, andre gang 06:21, og tredje gang måtte hun opp 07:22. Og da gadd jeg ikke sove mer. Gikk rundt som en zombie... Skal i hvert fall ikke ha barn med det første :P

Eeeh, litt OT gitt.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nansen slukner gjerne kl 8, og vekker meg for å komme seg ut en gang rundt 5. Fint at han sover i 9 timer - men skulle så gjerne fått stilt inn klokka hans til å gå bare et par timer senere :wub: Hvordan får du det til, bisquit?

Stripa, å ha valp har virkelig fått meg også til å bli skeptisk til å få barn med det første...dessuten lurer jeg på om det ikke snart kan innføres valpepermisjon? 2 måneder betalt permisjon når man har valp hadde vært genialt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på det samme Nansen :P Eg føler jo eg gjør allt galt her egentlig men akkurat det med at han sover om natten har eg fått fint til. Maar får være endel ute om dagene. men i korte perioder på maks 15-30 minutter om gangen. Tenkte eg skulle begynne og øke aktivitets mengden nå fra neste mandag når han blir 10 uker.

Om natten sover maar i bur vedsidnav senga mi og han finner seg til ro med en gang han blir lagt inn og eg hører ikkje noe før klokka begynner og nerme seg 8 om morningen. Da begynner han somregel og tygge litt på eit griseøre og "grave" litt i teppet for og signalisere at nå kunne eg tenke meg og komme ut :fish:

Tenkte eg skulle skrive eit lengre innlegg i kveld på sonen her med diverse spørsmål for eg har litt forskjellige ting eg lurer på om allt annet. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stripa, å ha valp har virkelig fått meg også til å bli skeptisk til å få barn med det første...dessuten lurer jeg på om det ikke snart kan innføres valpepermisjon? 2 måneder betalt permisjon når man har valp hadde vært genialt! :fish:

Stemmer for valpepermisjon med lønn! :wub:

Men trøster meg med at når man har valp så blir man forstyrra om natta i 2-3 måneder, valpen bruker nok 2-3 måneder på å bli helt husrein, og etterpå er alt bare kos (vel, nesten :P) Med en menneskebaby så må en skifte bleier i sikkert 3 år, og vekt om natta blir en i nesten 18! Når de er små så får en ikke sove fordi de gråter om natta, når de er store så får en ikke sove fordi en ligger og bekymrer seg fordi "babyen" er på fest. Haff, det er nok trossalt bedre å ha valp gitt... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom noen har en 10 uker gammel baby og er intresert i og byttelåne en 2 mnders tid er eg åpen for forhandlinger. Tror eg snart aksepterer allt foruten barn med kolikk.

Ta det som en spøk folkens.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var beroligende/foruroligende å høre, Saphire. Men en ting er nå i alle fall sikkert, menneskebarn har ikke like skarpe tenner!

Eeehh, ikke når de begynner å få små tannebisser og man må amme dem heller..? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. Nei ingen fare for det her håper eg :ahappy: Han begynner og roe seg relativt mye ned og nå. Tror det har litt med at vi passer på og bevege oss litt rundt og samtidlig trene litt på og være alene i situasjoner osv. I går låg maar i bilen i nesten 2 timer alene mens eg var på besøk hos naboen :ahappy: IKKJE ein lyd.

I natt har han tydligvis hatt ein utrolig god natt for han sov nesten 11 timer før eg hørte lyd fra buret :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. Nei ingen fare for det her håper eg :ahappy: Han begynner og roe seg relativt mye ned og nå. Tror det har litt med at vi passer på og bevege oss litt rundt og samtidlig trene litt på og være alene i situasjoner osv. I går låg maar i bilen i nesten 2 timer alene mens eg var på besøk hos naboen :ahappy: IKKJE ein lyd.

I natt har han tydligvis hatt ein utrolig god natt for han sov nesten 11 timer før eg hørte lyd fra buret :ahappy:

Ska vi byttelåne kanskje, jeg skulle mer enn gjerne hatt en B-valp. Her er dyret fortsatt like mye A-valp. Dvs i dag var vi såååå glade for hu sov fra 24-07 :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles og overhøre valpen slik at den skjønner at det ikkje hjelper :ahappy: før etter minst 8 timer. Akkurat nå har vi eit lite samlivsbrudd her og :ahappy: Eg var ein liten tur på kjøkkenet og bytta vann til kampfiskene mine. Og vips.. mangler det eit stykke på 20*30cm av den nymalte tapeten min.. Og selvfølgelig på den veggen der det liksom ikkje passer og sette noe møblemang.. Eg frykter nytapetesering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har fremdeles problemer med hyppig urinering innendørs, Selv om døra til hagen står oppe hele tiden og han flyr inn og ut av dørene hele tiden tisser han fremdeles ofte inne. 2-5 ganger for dag. Er det det at eg har vert for lite konsekvent fra start? Er dette normalt og vil tilpasse seg selv? Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit du, løsningen kan faktisk være så enkel som å lukke den døra (og holde Maar på innsida av den). Hunder er renslige, så de vil ikke tisse der de oppholder seg; det er derfor de i det hele tatt finner på at det kan være lurt å gå ut av huset for å tisse. De har liksom ikke noe konsept om at "æsj jeg kan ikke tisse på parkett", det er mer "æsj jeg kan ikke tisse der jeg skal leke og sove og sånn".

Så hvis døra ut er åpen hele tida, er det vel høyst sannsynlig at vesle herr samojed er ute omtrent hele tida? Altså blir ute oppholdsstedet hans, mens inne blir "do". Husker vi måtte være veldig nøye på det der de første ukene da vi hadde sommervalp i familien, det er jo så lett å la dem gå rundt i hagen hele tiden, men da finner de fort ut at de må løpe inn for å gjøre fra seg sånn at de ikke skitner til den deilige hagen.... :aww: Ja, så jeg tror kanskje bare å holde ham inne, og så begynne litt på nytt med renslighetstreninga (det burde kanskje gå lettere nå, siden han sikkert har blitt flinkere til å holde seg), vil gjøre susen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...