Gå til innhold
Hundesonen.no

50% grønnsaker og 50%V&H

Lemen

Recommended Posts

De av dere som gir grønnsaker og V&H hvordan gjør dere med oppbevaring?

Om et måltid ikke blir spist setter dere gørret i kjøleskapet og serverer på det på nytt ved neste måltid eller hiver dere grøten og lager ny? Noen som vet hvor lenge en blanding av rått kjøtt og kokte mosa grønnsaker vil holde seg god?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det uhyre sjeldent at maten ikke blir spist opp her, men de gangene det skjer blir det satt i en tett boks i kjøleskapet og gitt ved neste måltid. I teorien skal dette gå fint etpar dager, man lukter fort når det begynner å surne. Og dette forutsetter jo at maten ikke står framme til hunden i timesvis før man rydder det vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det skjedd kun en gang at maten ikke har blitt spist opp, det var på campingtur med ei høyløpsk tispe i vogna ved siden av.. Da gadd jeg ikke en gang forsøke å gi mat senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det uhyre sjeldent at maten ikke blir spist opp her, men de gangene det skjer blir det satt i en tett boks i kjøleskapet og gitt ved neste måltid. I teorien skal dette gå fint etpar dager, man lukter fort når det begynner å surne. Og dette forutsetter jo at maten ikke står framme til hunden i timesvis før man rydder det vekk.

Takk for tips Tulip. :) Jeg har funnet ut av jeg hiver maten om den ikke er spist etter en dag, gårsdagens gugge skal Sølve få slippe å spise -hvertfall siden han ikke synes maten er appetittelig når den er fersk. :)

Her har det skjedd kun en gang at maten ikke har blitt spist opp, det var på campingtur med ei høyløpsk tispe i vogna ved siden av.. Da gadd jeg ikke en gang forsøke å gi mat senere.

Her er det mer uvanlig om et måltid bli spist ved første servering, spesielt etter at jeg begynte med grønnsaker i maten. Sølve er rett og slett ikke opptatt av mat og det virker som han ser på mat som et nødvendig onde - jeg skulle derimot sett at han spiste maten sin og holdt vekten på et akseptabelt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå serverer jeg ikke grønnsaker sammen med vommen.

Jeg har en vanlig brødpose på vommen.

Det ligger aldri lenger enn tre dager i pose etter opptining, siden det råtner.

Jeg har gitt fordervet v&m og det STINKA da bikkja mi rapa! Helt gruusomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver for seg holder det seg noen dager i kjøleskapet. Så trur ikke det er noe forskjell blanda sammen sånn sett. Jeg kan godt lage ferdig mat på morgenen som ligger i bilen til godt utover ettermiddag/kveld i plastbokser uten at det starter å lukte eller noe. Både sommer og vinter. Nå skjer det ikke at en hund levner mat igjen her da...

Så jeg hadde bare putta det i en boks og satt det inn igjen. Du lukter uansett når det starter å bli dårlig. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå serverer jeg ikke grønnsaker sammen med vommen.

Jeg har en vanlig brødpose på vommen.

Det ligger aldri lenger enn tre dager i pose etter opptining, siden det råtner.

Jeg har gitt fordervet v&m og det STINKA da bikkja mi rapa! Helt gruusomt..

Jeg har veldig lav terskel for matlukt så ingen type mat blir liggende lenge i kjøleskapet mitt, og siden maten til Sølve blir fryst ned i porsjoner tar jeg bare opp mat en porsjon av gangen. Siden porsjonene er små så de tar kort tid å tine. Jeg er mer bekymret for kombinasjonen blodig rått kjøtt&kokte grønnsaker, det bare slår meg som grobunn for basselusker, spesielt siden jeg da tar maten ut av kjøleskapet flere ganger om dagen - men det går vel helst bra. :wub:

Hver for seg holder det seg noen dager i kjøleskapet. Så trur ikke det er noe forskjell blanda sammen sånn sett. Jeg kan godt lage ferdig mat på morgenen som ligger i bilen til godt utover ettermiddag/kveld i plastbokser uten at det starter å lukte eller noe. Både sommer og vinter. Nå skjer det ikke at en hund levner mat igjen her da...

Så jeg hadde bare putta det i en boks og satt det inn igjen. Du lukter uansett når det starter å bli dårlig. :P

Godt å høre lukt (og bakterier) ikke kommer på så innmari kort tid da. :wub:

Har du forresten erfaring med at hundene dine foretrekker enkelte typer grønnsaker? Brokkoliblanding er ingen hit her i huset, grønne erter er noe mer smakelig (jej!) og jeg tenkte jeg skal mose litt blåbær i grønnsakene neste gang jeg lager stor porsjon. Blåbær er nemlig godt når vi plukker det på tur, får håpe det fremdeles smaker innblandet V&H. :fish:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre lukt (og bakterier) ikke kommer på så innmari kort tid da. :wub:

Har du forresten erfaring med at hundene dine foretrekker enkelte typer grønnsaker? Brokkoliblanding er ingen hit her i huset, grønne erter er noe mer smakelig (jej!) og jeg tenkte jeg skal mose litt blåbær i grønnsakene neste gang jeg lager stor porsjon. Blåbær er nemlig godt når vi plukker det på tur, får håpe det fremdeles smaker innblandet V&H. :fish:

Det meste går ned her faktisk. Alt av slike poser jeg kjøper spiser de, og det meste av rå grønnsaker også. Hele salatblader spiser ikke Vida da, så da tar Nirm seg av de. :P Knaske rå gulrot er noe av det beste som finnes (men gir man de nok gulrot i løpet av en dag, så lukter de kokt gulrot dagen etter når de går på do har jeg erfart. :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg tenkte jeg skal mose litt blåbær i grønnsakene neste gang jeg lager stor porsjon. Blåbær er nemlig godt når vi plukker det på tur, får håpe det fremdeles smaker innblandet V&H. :lol:

Mos heller blåbæra inn rett før servering, bær er alltid best rå :lol: Du kan gjerne ha de frosne og ta opp litt til hver gang, men jeg ville ikke kokt de til "syltetøy" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...