Gå til innhold
Hundesonen.no

50% grønnsaker og 50%V&H

Lemen

Recommended Posts

Skrevet

De av dere som gir grønnsaker og V&H hvordan gjør dere med oppbevaring?

Om et måltid ikke blir spist setter dere gørret i kjøleskapet og serverer på det på nytt ved neste måltid eller hiver dere grøten og lager ny? Noen som vet hvor lenge en blanding av rått kjøtt og kokte mosa grønnsaker vil holde seg god?

Skrevet

Nå er det uhyre sjeldent at maten ikke blir spist opp her, men de gangene det skjer blir det satt i en tett boks i kjøleskapet og gitt ved neste måltid. I teorien skal dette gå fint etpar dager, man lukter fort når det begynner å surne. Og dette forutsetter jo at maten ikke står framme til hunden i timesvis før man rydder det vekk.

Skrevet

Her har det skjedd kun en gang at maten ikke har blitt spist opp, det var på campingtur med ei høyløpsk tispe i vogna ved siden av.. Da gadd jeg ikke en gang forsøke å gi mat senere.

Skrevet

Nå er det uhyre sjeldent at maten ikke blir spist opp her, men de gangene det skjer blir det satt i en tett boks i kjøleskapet og gitt ved neste måltid. I teorien skal dette gå fint etpar dager, man lukter fort når det begynner å surne. Og dette forutsetter jo at maten ikke står framme til hunden i timesvis før man rydder det vekk.

Takk for tips Tulip. :) Jeg har funnet ut av jeg hiver maten om den ikke er spist etter en dag, gårsdagens gugge skal Sølve få slippe å spise -hvertfall siden han ikke synes maten er appetittelig når den er fersk. :)

Her har det skjedd kun en gang at maten ikke har blitt spist opp, det var på campingtur med ei høyløpsk tispe i vogna ved siden av.. Da gadd jeg ikke en gang forsøke å gi mat senere.

Her er det mer uvanlig om et måltid bli spist ved første servering, spesielt etter at jeg begynte med grønnsaker i maten. Sølve er rett og slett ikke opptatt av mat og det virker som han ser på mat som et nødvendig onde - jeg skulle derimot sett at han spiste maten sin og holdt vekten på et akseptabelt nivå.

Skrevet

Nå serverer jeg ikke grønnsaker sammen med vommen.

Jeg har en vanlig brødpose på vommen.

Det ligger aldri lenger enn tre dager i pose etter opptining, siden det råtner.

Jeg har gitt fordervet v&m og det STINKA da bikkja mi rapa! Helt gruusomt..

Skrevet

Hver for seg holder det seg noen dager i kjøleskapet. Så trur ikke det er noe forskjell blanda sammen sånn sett. Jeg kan godt lage ferdig mat på morgenen som ligger i bilen til godt utover ettermiddag/kveld i plastbokser uten at det starter å lukte eller noe. Både sommer og vinter. Nå skjer det ikke at en hund levner mat igjen her da...

Så jeg hadde bare putta det i en boks og satt det inn igjen. Du lukter uansett når det starter å bli dårlig. :wub:

Skrevet

Nå serverer jeg ikke grønnsaker sammen med vommen.

Jeg har en vanlig brødpose på vommen.

Det ligger aldri lenger enn tre dager i pose etter opptining, siden det råtner.

Jeg har gitt fordervet v&m og det STINKA da bikkja mi rapa! Helt gruusomt..

Jeg har veldig lav terskel for matlukt så ingen type mat blir liggende lenge i kjøleskapet mitt, og siden maten til Sølve blir fryst ned i porsjoner tar jeg bare opp mat en porsjon av gangen. Siden porsjonene er små så de tar kort tid å tine. Jeg er mer bekymret for kombinasjonen blodig rått kjøtt&kokte grønnsaker, det bare slår meg som grobunn for basselusker, spesielt siden jeg da tar maten ut av kjøleskapet flere ganger om dagen - men det går vel helst bra. :wub:

Hver for seg holder det seg noen dager i kjøleskapet. Så trur ikke det er noe forskjell blanda sammen sånn sett. Jeg kan godt lage ferdig mat på morgenen som ligger i bilen til godt utover ettermiddag/kveld i plastbokser uten at det starter å lukte eller noe. Både sommer og vinter. Nå skjer det ikke at en hund levner mat igjen her da...

Så jeg hadde bare putta det i en boks og satt det inn igjen. Du lukter uansett når det starter å bli dårlig. :P

Godt å høre lukt (og bakterier) ikke kommer på så innmari kort tid da. :wub:

Har du forresten erfaring med at hundene dine foretrekker enkelte typer grønnsaker? Brokkoliblanding er ingen hit her i huset, grønne erter er noe mer smakelig (jej!) og jeg tenkte jeg skal mose litt blåbær i grønnsakene neste gang jeg lager stor porsjon. Blåbær er nemlig godt når vi plukker det på tur, får håpe det fremdeles smaker innblandet V&H. :fish:

Skrevet

Godt å høre lukt (og bakterier) ikke kommer på så innmari kort tid da. :wub:

Har du forresten erfaring med at hundene dine foretrekker enkelte typer grønnsaker? Brokkoliblanding er ingen hit her i huset, grønne erter er noe mer smakelig (jej!) og jeg tenkte jeg skal mose litt blåbær i grønnsakene neste gang jeg lager stor porsjon. Blåbær er nemlig godt når vi plukker det på tur, får håpe det fremdeles smaker innblandet V&H. :fish:

Det meste går ned her faktisk. Alt av slike poser jeg kjøper spiser de, og det meste av rå grønnsaker også. Hele salatblader spiser ikke Vida da, så da tar Nirm seg av de. :P Knaske rå gulrot er noe av det beste som finnes (men gir man de nok gulrot i løpet av en dag, så lukter de kokt gulrot dagen etter når de går på do har jeg erfart. :wub: )

Skrevet

og jeg tenkte jeg skal mose litt blåbær i grønnsakene neste gang jeg lager stor porsjon. Blåbær er nemlig godt når vi plukker det på tur, får håpe det fremdeles smaker innblandet V&H. :lol:

Mos heller blåbæra inn rett før servering, bær er alltid best rå :lol: Du kan gjerne ha de frosne og ta opp litt til hver gang, men jeg ville ikke kokt de til "syltetøy" :lol:

Skrevet

Mos heller blåbæra inn rett før servering, bær er alltid best rå :lol: Du kan gjerne ha de frosne og ta opp litt til hver gang, men jeg ville ikke kokt de til "syltetøy" :lol:

Will do. :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...