Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele til hund som trolig har prolaps

Matmora

Recommended Posts

Skrevet

Og om du dermed har et drag rett bakover, og krysset ikke beveger seg høyt nok ifht. hundens bruk av rygg og kropp : press.

Jeg tror jeg har sagt det tyve gang nå, det er ikke noe kjempegreier og det har strengt tatt ingen ting med denne hunden å gjøre da jeg regner med den neppe vil brukes til hardcore trekk. Men når folk har et abnormalt behov for å motsi noen så må man få forklare seg :whistle: Dette er iallefall årsaken jeg har fått fra seleverkstedet, dere får sende mail og spørre dem om det videre er uenigheter.

Har du drag rett bakover, eller nedover.. så er det jo faktisk meningen at det skal bli et slags press, det er jo sånn selen fungerer. Men ja, da mister den sin funksjon som sele for en hund som ikke skal ha press på ryggen.

Men nomeselen er jo bygd for et drag bakover eller svakt nedover.. så da er det jo bare naturlig at man får press på ryggen når man har riktig drag.

Skrevet

Har du drag rett bakover, eller nedover.. så er det jo faktisk meningen at det skal bli et slags press, det er jo sånn selen fungerer. Men ja, da mister den sin funksjon som sele for en hund som ikke skal ha press på ryggen.

Men nomeselen er jo bygd for et drag bakover eller svakt nedover.. så da er det jo bare naturlig at man får press på ryggen når man har riktig drag.

Neineinei! Sorry at jeg virker skarp og som om jeg har et iboende behov for å motsi folk, men det stemmer rett og slett ikke!

Drar man en nomesele bakover, vil man kjenne at trekkpunktet kommer på brystet/over skulderbladene. Deretter er det litt, men ganske mye mindre, på undersiden av hunden. På nakken og videre bak på ryggen så er det knapt noe press!

Det ser kanskje ikke sånn ut ved første øyekast, men prøv en slik sele på en normal(stor) hund, prøv å dra i selen, prøv å observer når hunden trekker - det kommer ikke press på ryggen! Iiih. Blir nesten litt irritert nå. :whistle:

Jeg kan skjønne at hvis man har en mynde så vil kanskje selen kunne lage litt mer press enn ellers, men nå er det en kjent sak at ikke alle seler passer alle hunder.. Da kan dere heller begynne å hyle om at selen må tilpasses hunden, slik man gjør i andre sele-tråder. Ikke komme og påstå at selen lager press på ryggen til hva som oppfattes å være en stor del av Norges hundebefolkning. Det er generelt ikke et problem. Eller kanskje skal jeg begynne å hyle om halvnomeseler, si at den kveler alle hunder og får de til å kaste opp, bare fordi det skjedde med min hund? :whistle:

Skrevet

Neineinei! Sorry at jeg virker skarp og som om jeg har et iboende behov for å motsi folk, men det stemmer rett og slett ikke!

Drar man en nomesele bakover, vil man kjenne at trekkpunktet kommer på brystet/over skulderbladene. Deretter er det litt, men ganske mye mindre, på undersiden av hunden. På nakken og videre bak på ryggen så er det knapt noe press!

Det ser kanskje ikke sånn ut ved første øyekast, men prøv en slik sele på en normal(stor) hund, prøv å dra i selen, prøv å observer når hunden trekker - det kommer ikke press på ryggen! Iiih. Blir nesten litt irritert nå. :blink:

Jeg kan skjønne at hvis man har en mynde så vil kanskje selen kunne lage litt mer press enn ellers, men nå er det en kjent sak at ikke alle seler passer alle hunder.. Da kan dere heller begynne å hyle om at selen må tilpasses hunden, slik man gjør i andre sele-tråder. Ikke komme og påstå at selen lager press på ryggen til hva som oppfattes å være en stor del av Norges hundebefolkning. Det er generelt ikke et problem. Eller kanskje skal jeg begynne å hyle om halvnomeseler, si at den kveler alle hunder og får de til å kaste opp, bare fordi det skjedde med min hund? :ermm:

Feil formulert meg ganske her ser jeg. Mente egentlig ikke press, bare at selen liksom faktisk da kommer inntil hunden, og selvfølgelig klar over at trekkpunktet ligger ved brystet.

Mente bare at forskjellen på drag svakt oppover og svakt nedover er at selen "kommer inntil" ryggen, ikke at det blir noe spesielt trykk eller press.

Men jeg skjønner godt at det kan oppfattes som om det var det jeg mente (litt feil valg av ord!) Så ingen grunn til å bli irritert :blink:

Og det er jo fint om du forteller om ditt tilfelle med halvnome samtidig som du forklarer litt om hunden din. Så kan folk lettere se om de har lignende hund, eller om de fint kan bruke halvnome på hunden sin (nå spørs det jo hva slags halvnome du mener da, finnes jo ørten der ute).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...