Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå foran i line


Gjest

Recommended Posts

Skrevet

Så det var snakk om det i 'din hund' men ville ikke ødelegge den tråden med spørsmål.

Hva er det egentlig øvelsen går ut på / hva er vitsen?

De fleste hunder går jo foran på en vanlig tur i bånd, er ikke det godt nok da? :)

Skrevet

Jepp, øvelsen inngår i lydighetsprogrammet i klasse D og C :)

Fra NKK.no

Gå foran i line Koeff. 2

Kommando: ”gå foran”, ”stå” e.l.

Utførelse: Øvelsen innledes med ”lineføring”. På kommando skal hunden gå foran føreren i linens

lengde i ca. 25 meter. Når føreren får beskjed om å gjøre holdt, skal hunden på kommando fra fører

stanse umiddelbart og stå. På ny ordre går føreren frem, tar hunden med seg og øvelsen gjentas i

motsatt retning. Øvelsen avsluttes med helt om og holdt.

Bedømmelse: Hund som drar i linen, snuser i bakken, ikke holder avstanden eller setter seg ved

holdt bør ikke tildeles høyere karakter enn 8. Gjør hunden flere av de nevnte feil, skal dette

gjenspeiles i karaktersettingen. Hund som helt bestemmer retningen selv, eller på noe tidspunkt

befinner seg bak eller på høyde med føreren, skal underkjennes.

Anvisning: Linens lengde skal ved forangående være 1,5 – 2 m.

Guest Jonna
Skrevet

Så det var snakk om det i 'din hund' men ville ikke ødelegge den tråden med spørsmål.

Hva er det egentlig øvelsen går ut på / hva er vitsen?

De fleste hunder går jo foran på en vanlig tur i bånd, er ikke det godt nok da? :wub:

Den brukes som ett "grunnlag" for videre øvelse i programmet, som fremadsending til gruppe.

Men de som har holdt på i noen år begynner ikke i den enden, det blir i lik linje som de forsjellige rute momentene i lydighet.

(Men øvelsen i seg selv er faktisk kjekk å ha på ski, joggetur o.l. for å holde bikkjen forann seg :P )

Skrevet

Takk for svar :wub:

Så bare at dette var noe som kanskje ikke ble prioritert å trene på, så greit å vite formålet / hvordan øvelsen dømmes :P

Skrevet

Men det var sånn at hundene i denne øvelsen ikke skal trekke i lina?

Bedømmelse: Hund som drar i linen, snuser i bakken, ikke holder avstanden eller setter seg ved

holdt bør ikke tildeles høyere karakter enn 8. Gjør hunden flere av de nevnte feil, skal dette

gjenspeiles i karaktersettingen. Hund som helt bestemmer retningen selv, eller på noe tidspunkt

befinner seg bak eller på høyde med føreren, skal underkjennes.

:wub:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dyrebutikker har som regel dette.  Ville begynt med ørepudderet.  Hvis du har en smal pinsett, kan du bruke det istedenfor veneklemme.
    • Er det det samme hvor jeg kjøper sånn tang? Ja hvis det hjelper så er det verdt det men var redd å kjøpe enda en ting som ikke blir brukt. Hehe😉
    • Ja mente røytefri hund.
    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...