Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan skal vi reagere på dette?


Maria

Recommended Posts

det kan umulig være så ille som du beskriver det - for da hadde faktisk bikkja vært spist opp.... 6 hunder som angriper en hund - nei.... tror ikke helt på deg jeg.

Men hadde det vært et reelt angrep og bikkja di hadde blitt svært skadet/død så hadde jeg forlangt avlivning på hele hundespannet - spiller ikke noe rolle hvor det hundespannet gikk - skiløype - motorveien - hundeløype - det har null betydning. Har du ikke kommandoen - "gå forbi" inne og full kontroll på spannet ditt så har du ingenting bak en slede å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

det kan umulig være så ille som du beskriver det - for da hadde faktisk bikkja vært spist opp.... 6 hunder som angriper en hund - nei.... tror ikke helt på deg jeg.

Men hadde det vært et reelt angrep og bikkja di hadde blitt svært skadet/død så hadde jeg forlangt avlivning på hele hundespannet - spiller ikke noe rolle hvor det hundespannet gikk - skiløype - motorveien - hundeløype - det har null betydning. Har du ikke kommandoen - "gå forbi" inne og full kontroll på spannet ditt så har du ingenting bak en slede å gjøre.

jeg synes det blir for svart/hvit fremstilling av saken, Oscar.

flere momenter i bildet:

- gikk hunden som ble angrepet løs? løp den bort til spannet? i såfall er det flere enn hundekjøreren som mangler kontroll over hundene sine

- var alle hundene involvert i angrepet?

- var hundene erfarne, eller var det nykommere på opplæring ( i såfall enn veeeldig dårlig læringssituasjon dette)

hadde hundene ville "ta" den som ble angrepet, hadde den fått mer enn noen sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan umulig være så ille som du beskriver det - for da hadde faktisk bikkja vært spist opp.... 6 hunder som angriper en hund - nei.... tror ikke helt på deg jeg.

For all del - du må bare tro hva du vil. Det er forskjell på hvor alvorlig ting ser ut og på utfallet, som igjen sier noe om den faktiske alvorlighetsgraden av den som hendte. Saken er klar i sin sak når det gjelder resultatet som man kan se på min hund - flere småsår og skepsis i etterkant. Men det er klart at dersom seks hunder hadde gått inn for å drepe min hund, hadde hun aldri vært i live i dag. Men mitt poeng er ikke hvorvidt dette var et grovt angrep med alvorlige følger eller ikke, men at dette ikke bør skje uansett. Det traumatiserer både hund og eier, og man ska slippe å være redd for hundespann dersom man ferdes i turløyper med masse folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del - du må bare tro hva du vil. Det er forskjell på hvor alvorlig ting ser ut og på utfallet, som igjen sier noe om den faktiske alvorlighetsgraden av den som hendte. Saken er klar i sin sak når det gjelder resultatet som man kan se på min hund - flere småsår og skepsis i etterkant. Men det er klart at dersom seks hunder hadde gått inn for å drepe min hund, hadde hun aldri vært i live i dag. Men mitt poeng er ikke hvorvidt dette var et grovt angrep med alvorlige følger eller ikke, men at dette ikke bør skje uansett. Det traumatiserer både hund og eier, og man ska slippe å være redd for hundespann dersom man ferdes i turløyper med masse folk.

selv om denne ikke var til meg: Helt enig, men om du ferdes i hundeløyper er det stor fare for at du møter på hundespann. Men de fleste hundespann er greie. Din hund burde få treffe snille huskylignende hunder. En i gangen, og kanskje se hundespann på avstand etterhvert.

som hundekjører har jeg en oppfordring: la ikke hunder løpe løs bort til hundespann. Akkurat som de ikke bør løpe løs bort til alle andre hunder. Man vet faktisk ikke om de hundene man treffer er glade i andre hunder (enn flokken)- det gjelder uansett hvor mange hunder man har. Har hatt hundeaggressiv hund før, og alle løshundene plagde livet av oss (hadde da bare en hund). Nå plages jeg med hunder som løper løs og som vil hilse, som setter fast bein i linesett/seler/halsbånd etc. Forferdelig irriterende at eiere ikke holder hunden under kontroll. uansett hvor mange hunder det er snakk om eller hvor søte de er. --> sier ikke nå at trådstarters hund gikk løs, det har hun ikke sagt noe om. om den faktisk gjorde det er det delt skyld her. hundespannet er tross alt i linesett =bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om denne ikke var til meg: Helt enig, men om du ferdes i hundeløyper er det stor fare for at du møter på hundespann. Men de fleste hundespann er greie. Din hund burde få treffe snille huskylignende hunder. En i gangen, og kanskje se hundespann på avstand etterhvert.

Godt jeg fikk frem poenget mitt :ahappy:

Jeg er ikke ute etter å ta hundespannføreren som var en del av dette, bare så alle er klar over det.

Nå som jeg ikke bor hjemme er det vanskelig å be de hjemme ta seg av rehabilitering, det skal jeg ærlig innrømme. Men hunden er stadig med på skiturer og fungerer helt fint. Hun stopper opp om hunder i flokk går forbi, men fortsetter tilsynelatende lite berørt videre. Men vi skal prøve så godt vi kan å hjelpe henne - foreløpig ser det ikke ut som at denne opplevelsen har gjort noen store skader på noen av oss, men heller kanskje gitt oss litt lærdom. Chessea er heldig vis fortsatt glad i hunder! :D

Meg: så du redigerte innlegget ditt. Så vidt meg bekjent gikk min hund ved min stefars side i det dette hendte. Hundespannet kom løpende fra lang avstand fra siden mot de to, min hund var hele tiden tett inntil stefaren min. Jeg har faktisk ikke spurt om hun gikk i bånd. Hun går veldig ofte løs, men det er mest med moren min (da stefaren min ikke er eier av hunden).

Igjen - problemet med at jeg selv ikke var tilstede er at jeg ikke er rett person til å fremlegge saken, da jeg ikke vet eksakt hva som skjedde. Så det må jeg nok spørre ham om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jeg fikk frem poenget mitt :ahappy:

Jeg er ikke ute etter å ta hundespannføreren som var en del av dette, bare så alle er klar over det.

Nå som jeg ikke bor hjemme er det vanskelig å be de hjemme ta seg av rehabilitering, det skal jeg ærlig innrømme. Men hunden er stadig med på skiturer og fungerer helt fint. Hun stopper opp om hunder i flokk går forbi, men fortsetter tilsynelatende lite berørt videre. Men vi skal prøve så godt vi kan å hjelpe henne - foreløpig ser det ikke ut som at denne opplevelsen har gjort noen store skader på noen av oss, men heller kanskje gitt oss litt lærdom. Chessea er heldig vis fortsatt glad i hunder! :D

men du skjønner at det er forskjell på om en hund løper bort til et spann eller om spannet drar ut av løypa for å ta en hund? hunder som drar ut for å ta andre- vel det bør ikke skje nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du skjønner at det er forskjell på om en hund løper bort til et spann eller om spannet drar ut av løypa for å ta en hund? hunder som drar ut for å ta andre- vel det bør ikke skje nei.

Ja, det skjønner jeg utmerket godt forskjellen på. Min hund er av typen som er totalt uinteressert i fremmede hunder i tursammenheng, hun har veldig stor fokus på oss og følger etter oss hele veien. Og når min stefar forteller at min hund var ved hans side og at hundespannet tydelig brøt sin egen løype og kom overraskende og brått på fra rimelig lang avstand, så velger jeg å tro at det er sant. I og med at jeg selv erfarer min hund som veldig uinteressert i andre hunder. Hadde min hund løpt bort til et hundespann skjønner jeg da selvsagt at historien og saken ville vært en helt annen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skjønner jeg utmerket godt forskjellen på. Min hund er av typen som er totalt uinteressert i fremmede hunder i tursammenheng, hun har veldig stor fokus på oss og følger etter oss hele veien. Og når min stefar forteller at min hund var ved hans side og at hundespannet tydelig brøt sin egen løype og kom overraskende og brått på fra rimelig lang avstand, så velger jeg å tro at det er sant. I og med at jeg selv erfarer min hund som veldig uinteressert i andre hunder. Hadde min hund løpt bort til et hundespann skjønner jeg da selvsagt at historisn og saken ville vært en helt annen!

huff, for en opplevelse. Jeg håper dere aldri får oppleve det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff, for en opplevelse. Jeg håper dere aldri får oppleve det igjen.

Jeg er faktisk veldig glad det ikke var meg som var tilstede. Jeg hadde antakelig mistet besinnelsen/hodet fremfor å gjøre noe fornuftig.

Men nå legger vi denne epidoden bak oss, også fokuserer vi på å prøve å ha masse fine skiturer så lenge snøen ligger. Setter pris på alle ulike innspill i denne tråden - jeg har lært masse av de mange synsvinklene som presenteres her. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skjønner jeg utmerket godt forskjellen på. Min hund er av typen som er totalt uinteressert i fremmede hunder i tursammenheng, hun har veldig stor fokus på oss og følger etter oss hele veien. Og når min stefar forteller at min hund var ved hans side og at hundespannet tydelig brøt sin egen løype og kom overraskende og brått på fra rimelig lang avstand, så velger jeg å tro at det er sant. I og med at jeg selv erfarer min hund som veldig uinteressert i andre hunder. Hadde min hund løpt bort til et hundespann skjønner jeg da selvsagt at historien og saken ville vært en helt annen!

Synes fremdeles av du skal anmelde hundekjøreren. Jeg tror nok det var lederhunden(e) som dro ut og angrep, dette er litt vanskelig å se for din stefar fordi det da blir mølje med bikkjer og seler. Dette skal uansett ikke skje.... Det er såååå ødeleggende for oss andre som kjører ah som er på "jobb" og som faktisk ikke ville funnet på å angripe noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes fremdeles av du skal anmelde hundekjøreren. Jeg tror nok det var lederhunden(e) som dro ut og angrep, dette er litt vanskelig å se for din stefar fordi det da blir mølje med bikkjer og seler. Dette skal uansett ikke skje.... Det er såååå ødeleggende for oss andre som kjører ah som er på "jobb" og som faktisk ikke ville funnet på å angripe noe som helst.

De det angikk har valgt å ikke anmelde forholdet, da det ikke ble funnet vesentlige fysiske skader på min hund. Men man kan jo diskutere hvorvidt det hadde vært rett eller ei. Men så vidt jeg vet var hundespannføreren svært lei seg og skjønte alvorligheten av hendelsen, så jeg håper det har lært også vedkommende en lærepenge. Skjønner godt at seriøse hundekjørere ikke synes noe om slike tilfeller, og jeg tenker heller ikke at dette er noe som kan skje med enhver flokk. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes fremdeles av du skal anmelde hundekjøreren. Jeg tror nok det var lederhunden(e) som dro ut og angrep, dette er litt vanskelig å se for din stefar fordi det da blir mølje med bikkjer og seler. Dette skal uansett ikke skje.... Det er såååå ødeleggende for oss andre som kjører ah som er på "jobb" og som faktisk ikke ville funnet på å angripe noe som helst.

uhell kan skje selv erfarne hundekjørere. akkurat som uhell kan skje selv de mest erfarne hundeeiere. det er faktisk dyr vi holder på med. de kan kontrolleres, men ikke 100 %. Så godt som, ja, men aldri 100 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skjønner jeg utmerket godt forskjellen på. Min hund er av typen som er totalt uinteressert i fremmede hunder i tursammenheng, hun har veldig stor fokus på oss og følger etter oss hele veien. Og når min stefar forteller at min hund var ved hans side og at hundespannet tydelig brøt sin egen løype og kom overraskende og brått på fra rimelig lang avstand, så velger jeg å tro at det er sant. I og med at jeg selv erfarer min hund som veldig uinteressert i andre hunder. Hadde min hund løpt bort til et hundespann skjønner jeg da selvsagt at historien og saken ville vært en helt annen!

Ikke for å pirke, men ble litt forvirret av den uthevede setningen. Hvis spannet kom brått på fra lang avstand, burde det jo vært mulig å sett hva som kom til å skje? Men kanskje bare en liten skriveleif?

Synes fremdeles av du skal anmelde hundekjøreren. Jeg tror nok det var lederhunden(e) som dro ut og angrep, dette er litt vanskelig å se for din stefar fordi det da blir mølje med bikkjer og seler. Dette skal uansett ikke skje.... Det er såååå ødeleggende for oss andre som kjører ah som er på "jobb" og som faktisk ikke ville funnet på å angripe noe som helst.

Man kjører da andre "raser" enn AH også! :lol: Jeg syntes isåfall det er ødeleggende for alle som kjører flerspann og oppover, uansett om det er vorsther, mix eller AH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å pirke, men ble litt forvirret av den uthevede setningen. Hvis spannet kom brått på fra lang avstand, burde det jo vært mulig å sett hva som kom til å skje? Men kanskje bare en liten skriveleif?

Du er jo prikete nå da.. :) Men jo - hundespannet var langt unna i utgangspunktet, men kom veldig raskt imot og angrep veldig brått. En forventer vel ikke akkurat å bli angrepet selv om noen skifter kurs. Men igjen - jeg var ikke der, så detaljer om fart og koordinater får du nesten spørre noen andre om... Sorry, men syntes bare det var unødvendig pirkete. :) Jeg tror jeg har prøvd etter beste evne å gjengi en fotralt hendelseshistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo prikete nå da.. ;) Men jo - hundespannet var langt unna i utgangspunktet, men kom veldig raskt imot og angrep veldig brått. En forventer vel ikke akkurat å bli angrepet selv om noen skifter kurs. Men igjen - jeg var ikke der, så detaljer om fart og koordinater får du nesten spørre noen andre om... Sorry, men syntes bare det var unødvendig pirkete. ;) Jeg tror jeg har prøvd etter beste evne å gjengi en fotralt hendelseshistorie.

Ok nå skjønner jeg! :) Sorry for pirkingen.. trodde du mente at man tydelig så at den hadde endret kurs til angrepsstart! :) Hadde jeg stått på et jordet med en okse som tydelig ser på meg og begynner å løpe at jeg gjort noe. Men sånn var det jo ikke her ;)

Kan ihvertfall legge inn et godt ord for de hundekjørerne som har kontroll på hundene sine. For igår var jeg og trente med en hel haug, og alle hadde kontroll og ingen hunder gjorde utfall mot noen av mine. Så vi får virkelig håpe at ditt tilfelle var veldig uheldig! Og at du for all del ikke opplever det igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

har noen brede fischer ski som nå begynner å bli noen år gamle (8-9 år). De finnes i tilsvarende modell med stålkanter, men sikkert ikke i produksjon lenger. Har sett litt på disse, men får klare meg med de gamle litt til.

Beklager, litt OT:

Jeg har forgjengeren til de skiene, de heter Åsnes Skarven. Det er utrolig gode ski og uten stålkanter. Dessverre så er vel den modellen gått ut av produksjon for noen år siden :)

Skulle jeg ha hatt nye ski nå, hadde jeg gått for de som du linker til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...