Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffing, uling og masing

LeneogMino

Recommended Posts

Guest Gråtass

Dere er utrolig defensive her inne, herreegud, skulle nesten tro jeg trykket på en knapp :)

Er vi defensive? Hva i all verden mener du med det? Her er det ingen som går i forsvar man bare ber om dokumentasjon på påstander som etter noen tiår med hund er etter min erfaring bare tull og tøys. Jeg VET at turid Rugaas mener dette, men kan du gi meg noen dokumentasjon på at det du sier? Jeg antar at siden du uttaler deg så bastant om hunders fysikk og utvikling at det foreligger noe som helst forskning på det, for hvis ikke så er jo påstandene dine akkurat like gode som alle andre sine, det er synsing..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter er som sagt kun veiledende da :D Er veldig individuelt hva hunder tåler, og noen blir lettere stresset enn andre. Men personen som har satt den veiledende tiden er Turid Rugaas.

Og noen ganger lurer jeg virkelig på om Turid Rugaas har gjort mer skade enn gagn for Norges hundebefolkning...

Det finnes ingen fasit når det gjelder dette, men at mange valper blir for mye herjet med er ikke å stikke under en stol. Mange valper klarer ikke å kjede seg eller slappe av, eller leke på egenhånd, fordi de får for mye aktivitet. Blir veldig rastløse og må aktiviseres hele tiden. Det er ikke bra.

Du, det blir faktisk riktig så hyggelige hunder av de aller fleste valper som vokser opp i Norge. Jeg tipper at det er et forsvinnende fåtall som gir sine valper så lite som 10-15 min aktivisering pr dag, så jeg tror faktisk det er unntakene som har så lavt aktivitetsbehov. Jeg tror at hypotesen din motbevises daglig av det store flertall jeg. Og jammen er jeg glad for det!

De fleste valper er skapt for et aktivt hundeliv, med mange og varierte aktiviterer. Om de pakkes inn i bobleplast fra de er babyer så tror jeg det gjør dem langt mindre motstandsdyktig for å håndtere stress og uvante situsajoner. Jeg ønsker ikke å hemme valpen min på den måten. Heller tvert imot så ønsker jeg å utsette valpen min for stress, det legger grobunn for læring. Stress er faktisk helt nødvendig for trening.

Så her i heimen er det ut og oppleve, undersøke, erfare, leke, trene, mosjonere og herje i en salig blanding fra valpen er liten av. Jeg tror det hjelper til at hunden finner sin egen av og på knapp jeg, for valpene mine pleier å være slitne når de kommer hjem, og da sovner de.

Ved å gi de et rikt liv finner de helt ut av seg selv at hjemme så skjer det lite, de har heller ikke behov for at det skal skje så mye. Da slapper vi av.

Selvsagt skal man følge med på valpen. Selvsagt kan de gire seg for mye opp. Men jammen kan de understimuleres også. Så advarslene må gå begge veier.

Å sperre en liten valp inne og påtvinge den passivitet er potensielt minst like skadelig som å aktivisere den for mye.

Jeg har møtt mange med valper i parken jeg hvor valpen omtrent peser seg ihjel av stress og ikke klarer å roe seg før etter flere timer i inaktivitet.

Blir du med dem hjem fra parken? Så creepy. :)

Det er mange av oss her inne som kan vår Rugaas og blir litt matte når vi får hennes teorier servert som den eneste sannhet av nyfrelste disipler. Hvis du ønsker å forme en aktiv, nysgjerrig, treningsivrig (dermed forsterkerkåt) hund, er det minst like viktig å trigge påknappen som avknappen hos valpen. Vi vet forskjell på sunt og usunt stress. Vi vet at en valp ikke skal gires opp før leggetid, vi vet at en overstressa hund er utrenbar og dermed ubrukelig. Samtidig så vet vi at en hund uten stress, er en kjedelig, apatisk og minst like utrenbar hund. En viss grad av stress må til for både motivasjon og forsterkerkåthet. En førstegangs hundeeier trenger å lære dette, like mye som h*n trenger å lære ulike teknikker for å trene/forme ro. Denne delen av hundelivet hopper fru Rugaas glatt over og dermed blir det noen andres oppgave å informere om det.

Hør hør! :D

Dere er utrolig defensive her inne, herreegud, skulle nesten tro jeg trykket på en knapp :D

Ikke defensiv i det hele tatt. Men du har funnet fram til et forum fullt av kunnskapsrike, erfarne og engasjerte hundeiere, og mange av dem er uenige med deg. Så vi utfordrer meningene dine litt. Uenig er ikke lik defensiv. Dessuten er vi vel alle her for å diskutere og lære mer, uenigheter er et glimrende utgangspunkt til det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi han oppmerksomhet på at han piper når du vet han har gjort fra seg. Han må lære seg at natt er natt. Sover han lenge før dere legger dere? Kanskje dere kan gi han noe hjernetrim oppgaver slik at han holder seg våken like lenge som dere? Putt sov i ro i ørene og legg deg å sove igjen.

Han er våken helt til vi er gått i seng, og ofte enda litt etter det. Når lyset skrus av tar det er minutt eller to før han legger seg til å sove. Da pleier det å være helt stilt til han begynner å bjeffe midt på natten.

Valpen min får definitivt mer aktivitet enn et kvarter daglig, men jeg kan ikke si han er særlig stresset av den grunn. I dag var han ute i en halvtime, først lek i snøen før vi hadde en liten tur. Jeg var hjemme igjen ett, og da var vi ute en time. Vi var inne to timer (ikke særlig med lek, men han sov ikke), før vi gikk ut i snøen igjen en time. Når vi kom inn surret han litt før han la seg ned og sovnet.

Vi går turer, leker i snøen, leker med andre hunder/valper, trener litt lydighet og har vært på en lydighetskonkurranse bare for sosialiseringen sin skyld. Jeg prøver å skape en uredd og glad hund, men passer på å roe helt ned når han trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg har brukt silver shade-dekken til hest om sommeren, og min erfaring er positiv. Materialet reflekterer sollys godt og bidrar til å holde hesten kjøligere, spesielt på veldig varme dager. Det gir også en viss beskyttelse mot insekter, selv om det ikke erstatter et eget fluedekken. Det er viktig å velge riktig størrelse og sikre at det sitter godt, slik at det ikke gnager. Jeg opplevde at hesten virket mer komfortabel, særlig under opphold på beite i solsteiken.
    • Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...