Gå til innhold
Hundesonen.no

Valget står mellom wheaten terrier eller portis:)

Bianca

Recommended Posts

Nå har jeg endelig klart å finne noen raser som tilsynelatende har alt vi ønsker hos en hund, og da er det portugisisk vannhund og irish soft coated wheaten terrier som står som soleklare favoritter.Liker begge veldig godt, og har erfaring med hund generelt og pelsstell, men vet ikke hvilken vi skal satse på, derfor trenger jeg deres hjelp.. :icon_redface:

Disse er j ganske ulike raser, men de er begge allergivenlige og røytefrie, noe som er ent absolutt krav for oss. Først og fremst skal hunden være et fullverdig medlem av familien, som teller to voksne og tre barn. Den vil få godt med mosjon, men også ha evne til å slappe av innimellom. Vil trene lydighet og agility på hobbybasis(ikke konkurere)kanskje trene spor også.

Hvilken av disse to bør vi velge? Jeg kjenner til wheaten, og vet at vi tåler den. Portisen har jeg vært betatt av i åresvis, men har bare såvidt fått glimt av dem på utstillinger. Er de like "god" i en barnefamilie? Ps: Barna mine er "hundevennlige" alså! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil annbefale deg å ta kontakt med noen portisopdrettere og komme på besøk :icon_redface:

Jeg kjenner en opdretter med 5 portiser og de er herlige, glade og ikke minst livelige alle sammen! Også er de jo veldig vakre også da :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg umiddelbart valgt portis av de to, men det kommer jo an på hva som passer dere best. Forskjellen på disse to som jeg ser det, er gemyttet/temperament.

Wheaten er en terrier, og kan være sta og egen. De krever en bestemt fører som er like sta som dem selv. De har noe jaktinstinkt, og kan bjeffe litt.

Portisen er en type hund som aldri blir voksen, men er leken og tøysete "hele livet". Den krever såklart også sin fører, men mitt inntrykk er at den f.eks. går bedre med barn. Selv om den kan være voldsom i lek.

Vi har trent sammen med hunder av begge raser. Portisene er ikke alltid like lett å trene konstruktivt med, mens den ene wheatenen ble avlivet pga. bitt... Nå sier jeg ikke at wheaten ikke kan fungere fint i en barnefamilie, men jeg tror portisen passer bedre. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt terriergemyttet jeg da. Terriere har personlighet og egne meninger, de er ivrige, pågående, førerorienterte, har masse drive og utholdenhet. De er liksom aldri sure eller sløve. Gøyale hunder, synes jeg. Til å være terrier er wheatenen vanligvis lite bjeffete. I tillegg sies det at de unngår konflikter. Det ser jeg ofte på Pippin, han går rolig og stille forbi andre hunder, mens Symra prøver å ta kontakt med alt og alle vi passerer.

Du sa jo egentlig at du kjenner wheatenterrieren, det er bare så vanskelig å la være å begynne å skravle om egne raser. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!

:frantics:

Tror kanskje jeg heller litt mer mot portisen nå, for har tross alt en forkjærlighet for hunder som er "ren og pen" i ansiktet, selv om få ting er så sjarmerende som en wheatens bustebart.. Dessuten kler vel portisen litt mer en "hel oster" om en skulle få lyst å gi hunden en skikkelig sommersveis.

Men bortsett fra disse detaljene som kun handler om utseendet, er jeg litt bekymret for å få en wheaten med masse terriergemytt. Selv om de visst nok er milde i temperamentet ifh. til andre terriere. Den vi kjenner er veldig søt, men ennå så ung. Men det har vel også med sosialisering å gjøre. Å, jammen er de flotte begge rasene, ja takk begge deler har jeg nesten lyst å si.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!

:P

Tror kanskje jeg heller litt mer mot portisen nå, for har tross alt en forkjærlighet for hunder som er "ren og pen" i ansiktet, selv om få ting er så sjarmerende som en wheatens bustebart.. Dessuten kler vel portisen litt mer en "hel oster" om en skulle få lyst å gi hunden en skikkelig sommersveis.

Men bortsett fra disse detaljene som kun handler om utseendet, er jeg litt bekymret for å få en wheaten med masse terriergemytt. Selv om de visst nok er milde i temperamentet ifh. til andre terriere. Den vi kjenner er veldig søt, men ennå så ung. Men det har vel også med sosialisering å gjøre. Å, jammen er de flotte begge rasene, ja takk begge deler har jeg nesten lyst å si.. :P

Tja, har du tid til to!? Hehe neida.. uff begge to virker jo som flotte raser.. etter å ha lest litt her tror jeg nesten jeg vil slenge de på min egen liste :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et første inntrykk, da jeg ikke kjenner noen av rasene veldig godt så ville jeg gått for portisen.

Har trent med en weaten og synes den er mye terrier, sta og hissig. De representantene jeg har møtt på tur rundt omkring har også hatt endel kjønnsagggresjon.

Portisen virker noe mildere, litt klovn i grunnen. De jeg har møtt har vært sosiale og stødig med både folk og hunder.

Hadde det ikke vært for den utrolig teite utstillingsklippen så ville jeg gjerne hatt en selv :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et første inntrykk, da jeg ikke kjenner noen av rasene veldig godt så ville jeg gått for portisen.

Har trent med en weaten og synes den er mye terrier, sta og hissig. De representantene jeg har møtt på tur rundt omkring har også hatt endel kjønnsagggresjon.

Portisen virker noe mildere, litt klovn i grunnen. De jeg har møtt har vært sosiale og stødig med både folk og hunder.

Hadde det ikke vært for den utrolig teite utstillingsklippen så ville jeg gjerne hatt en selv :P

Jeg synes den er fin jeg! Ellers hadde jo hele hunden vært en pelsbombe :frantics: Man kan jo klippe den ned også da. Og den har jo en funksjon fra gammelt av, portisene har jo alltid vært klipt slik :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den er fin jeg! Ellers hadde jo hele hunden vært en pelsbombe :P Man kan jo klippe den ned også da. Og den har jo en funksjon fra gammelt av, portisene har jo alltid vært klipt slik :frantics:

Helt i orden, hver sin smak vettu :P

Ettersom jeg liker meg på utstilling så er ikke det aktuelt å klippe ned, da finner jeg nok heller en annen rase :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...