Gå til innhold
Hundesonen.no

problemer med omplassering av hund


PsychoLynx

Recommended Posts

Det er vel ikke snakk om oppdretter er det?Trodde det bare var snakk om en helt vanlig jeger med en helt vanlig elghund (som dog ikke funkerer til jakt eller avl).

Eier er ikke "oppdretter" i den forstand nei, men om man sitter med en hund som 1. ikke funker på jakt, 2. ikke egentlig er noe familiehundemne, og da skal vurdere om man "gidder" fø den, så tenker man alternativene for avl. Noe den altså ikke var. Derfor ble den forsøkt omplassert til noen som ville prøve den. Men nei, ikke noe OPPDRETTER i den forstand. Tror ikke de har hatt kull på noen hund som jeg VET om....

Jeg tror vi mangler en side av denne saken kanskje?Her ligger det mer bak, gammel eier har hentet hunden, og ny eier har ikke protestert - mest sannsynlig fordi de nå har en valp og ser ikke noe poeng i å skulle betale for steriliseringen av tispen - det er ikke viktig å få henne tilbake igjen. Dermed har gammel eier fått ett problem, han har en hund han ikke vil ha fordi den ikke virker, en ny eier som ikke lenger trenger den og da er det jo lett å tenke at han skal jaggu få??Var kullet tispen fikk renraset?(det er alltid like gøy når man tilfeldigvis treffer en likens rase og det blir tjuvparring liksom)Om kullet var renraset så ville jeg bare sagt til "ny eier" (som jeg antar ikke stresser med å forsøke å få tilbake hunden fordi de har en valp) at fordi de nå har en valp og har hatt ett helt kull så får de betale for steriliseringen, få det skriftlig. Steriliser hunden, lever regning til "ny eier" og finn ett egnet hjem til den stakkars hunden.

Ja, det elghund som er far også. Renrasede valper. (man kan jo spørre seg om det faktisk ER tyvparring, men det er det som blir sagt iallefall)

Så "ny eier" har fått seg gratis renraset valp, og det samme har et par "kompiser". Så enkelt kan det gjøres vettu. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de ikke er registrert så regnes de som bastarder. Om de er registrert, måtte de ha underskrift av "gammel eier", og da har han på sett og vis godkjent kullet.

Jeg er fortsatt nysgjerrig på hva slags kompensasjon det er snakk om jeg, da.. Når alternativet var alivning av frisk hund, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, de regnes som bastarder, i den forstand. Men for den som evnt "bare vil ha en elghund" så er de rene nok :D

Ja, nei, det er vel det jeg lurer på også?? :D

Ser ut som hunden blir hos tidligere eier da. Som HUND bare.

Da kan jo gammel eier friste med å godkjenne valpene som renrasede da (med avlsperre selvfølgelig) og på den måten få penger til sterilisering, hvis det er det det går på. Da kan han jo gi den bort ferdig sterilisert :D

Men så lenge den har et hjem er jo det vel og bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Å tegne en kontrakt som påbyr noe som er ulovlig er nok ikke særlig lurt.

Sterilisering(kastrering) av hunder i Norge krever faktisk medisinsk årsak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...