Gå til innhold
Hundesonen.no

Høy hvilepuls


Wanderlust

Recommended Posts

Trenger ikke å ha noen annen eller verre årsak enn at man er ung jente :blink: Veldig vanlig. Gymlæreren min kom med ei god historie om det, hun trente løping (friidrett) og laget brukte "pulsklokke" for å måle formen. Hun kunne ikke bruke den, fordi den hele tiden gikk over maksimum uten at hun hverken var sliten eller stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig frustrerende. Jeg har hatt høy puls hele livet, blodtrykk og surstoffnivå(?!) er normalt. Blodtrykket kan lett falle litt om jeg er syk.

Og nå kommer en lege og forteller meg at jeg er dekondisert og det ikke er rart jeg føler meg slapp. Men jeg var ganske aktiv frem til jeg endte opp med kronisk hodepine for 7 år siden, og pulsen var også høy da. Formen har også vært helt grei siden det(men begrenset litt av fysisk aktivitet pga ofte hodepine, hodepine utløses også en del ganger av fysisk aktivitet) frem til for 2 år siden da jeg fikk kyssesyken, men etter det har den blitt så utrolig dårlig, og jeg føler meg utmattet.

Så jeg får ikke helt teorien hennes til å stemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare generelt ung - under overgangsalderen eller no sånnt? Jeg har også høy hvilepuls uten at jeg sliter med noe som helst, er aktiv innen både sport og friluftsliv og jeg tar ikke smertestillende en gang. Når jeg var innom på sesjon og mil'en sa de alt var normalt for "noen som meg" :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare generelt ung - under overgangsalderen eller no sånnt? Jeg har også høy hvilepuls uten at jeg sliter med noe som helst, er aktiv innen både sport og friluftsliv og jeg tar ikke smertestillende en gang. Når jeg var innom på sesjon og mil'en sa de alt var normalt for "noen som meg" :whistle:

Kan jeg spørre hvor høy hvilepuls du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig frustrerende. Jeg har hatt høy puls hele livet, blodtrykk og surstoffnivå(?!) er normalt. Blodtrykket kan lett falle litt om jeg er syk.

Og nå kommer en lege og forteller meg at jeg er dekondisert og det ikke er rart jeg føler meg slapp. Men jeg var ganske aktiv frem til jeg endte opp med kronisk hodepine for 7 år siden, og pulsen var også høy da. Formen har også vært helt grei siden det(men begrenset litt av fysisk aktivitet pga ofte hodepine, hodepine utløses også en del ganger av fysisk aktivitet) frem til for 2 år siden da jeg fikk kyssesyken, men etter det har den blitt så utrolig dårlig, og jeg føler meg utmattet.

Så jeg får ikke helt teorien hennes til å stemme...

Høyt stoffskifte gir høy puls,ihvertfall var det det første legen min sjekket når jeg hadde høy hvilepuls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også høy hvilepuls, og har hatt det veldig lenge. Jeg gikk til akupunktur behandling for noen år tilbake, og det hjalp faktisk hvilepulsen veldig. Den gikk opp igjen da jeg sluttet i behandling.

Jeg er i god fysisk form, men jeg har astma som gjør at oksygenopptaket blir litt dårlig. Jeg tror at det for meg bare er sånn. Har innfunnet meg med det. Det behøver ikke være noe galt, men jeg ville sett en sammenheng mellom høy hvilepuls og kronisk hodepine. Ville nok kanskje gått til en annen lege, eller satt ned foten til den du går til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også høy hvilepuls, og har hatt det veldig lenge. Jeg gikk til akupunktur behandling for noen år tilbake, og det hjalp faktisk hvilepulsen veldig. Den gikk opp igjen da jeg sluttet i behandling.

Jeg er i god fysisk form, men jeg har astma som gjør at oksygenopptaket blir litt dårlig. Jeg tror at det for meg bare er sånn. Har innfunnet meg med det. Det behøver ikke være noe galt, men jeg ville sett en sammenheng mellom høy hvilepuls og kronisk hodepine. Ville nok kanskje gått til en annen lege, eller satt ned foten til den du går til.

Det har nok ingen sammenheng, har litt med hvordan ting egentlig begynte. Har vært hos utallige leger og spesialister, så har alltid blitt "å gå til en ny/annen lege".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at man ikke bør gå med høy hvilepuls over lengre tid pga. det sliter unødvendig mye på hjertet...Jeg gikk med et apparat(ekg) som målte pulsen over 24 timer,og da var den mellom 110 og 170,så jeg går nå på betablokkere som roer ned hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en "normal" puls kan ligge på rundt 80. (kommer også litt ann på alder) max pulsen din er kanskje også høy?

Jo lavere pulsen er,jo bedre er det så klart. Hvordan er pulsen målt? morgen, middag, kveld?

Er den lavere eks rett etter du har våknet, eller skal sovne (få sambo, god venn etc og mål, eller ha på pulsklokke med hukommelse)

Hvilepulsen min kan variere med 10-30 slag midt på dagen, kommer ann på veldig mye. Hos lege er den også høyere, fordi jeg er spent osv.

100 er noe høyt, men farlig høyt vil ikke jeg si den er. og som du selv sier så har du alltid hatt høy puls, så kanskje ikke den skal være noe mye under 70-80 som optimalt.

Kosthold spiller også en rolle inn. Kaffe, svart te osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også høy hvilepuls pga astma og dårlig oksygenopptak - men ikke høyt nok til at det er grunn til bekymring. Og hos legen så er jeg så nervøs at jeg er hakket før jeg dør så da blir pulsen enda høyere og er ikke representativ for hvilepuls. Kun en lege har påpekt det og da jeg sa jeg hadde legeskrekk og astma så bare humra han og sa at da var det nok ikke farlig og ba meg huske astmamedisiner om jeg trenger dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på søvnovervåkning (husker ikke hva det heter) natt til tirsdag da litt av hvert ble målt iløpet av en natt. Og skal til legen som henviste meg dit, til onsdag. Så da kan jeg høre med hva pulsen ligger på når jeg sover.

Pulsen har som regel blitt målt på morgenen, hos lege. Men pulsklokke hadde kanskje vært noe? Så får jeg litt mer oversikt. Kan nevne at etter noen fysiske øvelser steg pulsen fort, men den gikk like fort ned til 'normalen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir spennende og høre hva som ble funnet på overvåkninga. regner med de får flere svar da =)

At pulsen øker ved aktivitet er ikke unormalt, og som nevt tidligere så kan det være sammenheng med maxpuls.

(jeg har hvilepuls på 55 ca, og en max puls på 215. så når jeg jogger lett, ligger pulsen på mellom 150-165, å den kommer ganske fort over 100 for meg også ved aktivitet og rask ned igjen) så den biten tror ikke jeg er noe og bekymre seg mye for.

Hvordan er det med trening nå? så klart kommer det ann på resultat du får på testen, men jeg tror kosthold og trening er en god vei til alt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening er det ikke mye av, og det er av to enkle grunner.

1. For 7 år siden kom det en hodepine som er der 5-7 dager i uka, og blir forverret eller kommer når jeg er for fysisk aktiv.

2. For 2 år siden hadde jeg kyssesyken. Og etter det har jeg følt meg utmattet, og noen dager orker jeg absolutt ingenting.

Derfor mente en lege at jeg hadde høy puls pga jeg var dekondisert. MEN den høye pulsen kom ikke for 7 år siden, og heller ikke for 2 år siden. Den har vært der hele tiden.

Ja de fikk målt en del under den overvåkningen: EEG, EKG, surstoff, pust, snorking, øyebevegelser, urolige ben, osv. (husker ikke alt i farta.

Men tror jeg muligens skal få tak i en pulsklokke, så jeg kan sjekke puls når jeg går en tur f.eks. Men det at pulsen går fort ned igjen etter den har vært "oppe" er jo bra?! Hjertet mitt er bra, blodtrykket er bra (når jeg ikke er syk) og så var det en ting som de måler som også var bra, mulig det var surstoff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det å gå tur er også mosjon. om du har en hvilepuls på 90-100 og den er kanskje 150 når du går tur, så vil det være normalt for deg.

Det er ikke optimalt for hjertet med høy hvilepuls (som skrevet over) men om dette er noe som har vedvart hele livet, og det ikke plager deg, så har det vell ikke noe og si?

og som du sier så er du ikke i noe spes til mosjon, så syes jeg ikke det høres helt på jordet ut, at den faktisk passer.

At pulsen går fort opp og fort ned igjen viser bare at hjertet funker som det skal. Grunnlaget til at den går fort opp, er jo fordi du ikke er trent, men siden kroppen da kommer seg raskt igjen etterpå, så tror ikke jeg det skal ha med noe annet å gjøre.

Om du tar noen medisiner i forbindelse med migrene, kan det være en årsak som forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tar ikke noe medisiner (bare prøvd mye). Men siste lagen ga meg betalblokker og ba meg trimme jevnlig (lik morsjonsmengde hver dag, med økning hver 3.dag). Men jeg syns det er vanskelig, og presser jeg meg på en dårlig dag, får jeg bare flere dårlige dager etter hverandre.

Men skal til han andre spesialisten på onsdag, så drøyer til etter jeg har vært der :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...