Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder og varmebehandlede ben


Artemis

Recommended Posts

Jeg kom til å tenke litt på dette her med hunder og varmebehandlede ben, eller ben generelt. Bare man nevner f.eks. kyllingben for de fleste hundeeiere så gisper de nærmest i panikk i frykt for at sine kjære hunder skal få i seg noen av dette hundedreperstoffet. Man hører de verste historier om at hvis hunder får i seg en benbit, så vil benet garantert sitte fast munnen, blokkere spiserøret, føre til forstoppelse og ikke minst perforere tarmen, gi stygge blødninger og påfølgende død. Hvis ikke hunden dør innen den første halvtimen etter å ha lurt i seg et ben, så har den hatt griseflaks. Og noen ringer raskt hysterisk til veterinæren i frykt for at hunden skal dø foran øynene på dem.

Vel, en liten overdrivelse, men noen jeg snakker med er neimen ikke langt unna. Veterinærene jeg har snakket med sier nå stort sett "at det pleier å passere gjennom systemet uten problemer".

Jeg kan jo forstå at folk ikke ønsker å utsette hunden sin for noe som potensielt kan være farlig, men jeg lurer jo på om dette med å gi ben/varmebehandlede ben kan være en tanke overdrevet? Er det å gi hunden sin ben direkte farlig, eller er det hysteri å være så redd for å gjøre det?

Har noen av dere konkrete tilfeller av hunder som har fått alvorlige plager av å spise ben?

Eller har det en eller annen gang i tiden vært en hund eller to som HAR blitt skadet av å spise ben, mens de titusen andre taklet det helt fint, og så har det blitt en tanke massehysteri? Samt at veterinærene advarer hunder mot å spise ben hvisomatte kanskje i tilfelle noe skjer, for å vokte sin egen rygg?

Bare litt tankespinn fra min side. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke stort sett sånt hysteri rundt alt som potensielt kan være dødelig, da? Hvis man ikke helt vet hva man driver med, så kan det gå galt..

Trafikkerte veier for eksempel..potensielt dødelige, men ikkeno problem for de som har kontroll på hunden!

Sikkert mange fler eksempler på dette, men det blir jo ofte hysteri rundt ting som _kan_ gå gæærnt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dyreklinikken jeg går til, så var jeg faktisk vitne til at en liten berner sennenhund valp på 10 mnd døde på klinikken fordi eier hadde gitt den grillet ben av noe slag. Dette benet var gitt på en lørdag, og de hadde ringt når hunden hadde blitt litt dårlig om jeg ikke husker feil, og fått beskjed at om hunden ble værre så måtte de komme. På mandagen kom de med hunden til klinikken, og da var den så nær døden som det går ann. Og hunden måtte stabiliseres før den kunne opereres. Hunden døde kort tid etterpå. Det var ett grusomt syn skal jeg si dere. Så jeg mener at så lenge at dette kan skje, så er det ikke en risk jeg er villig til å ta. Jeg synes ikke man er overhysterisk når en konsekvens kan være at hunden dør av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av faren ved varmebehandlede ben er jo at de ikke fordøyes og kan sette seg fast som et hvilket som helst annet fremmedlegeme. Jo større ben jo verre, naturligvis - bittesmå biter kan jo sammenliknes med å spise småstein. Det KAN passere gjennom helt fint, eller det kan bli liggende.

Den ene hunden her har fått i seg varmebehandlede beinbiter ved en feil et par ganger, og da kommer det alltid opp igjen dagen etter, helt tydelig at systemet protesterer fordi det blir liggende i magen uten å komme videre. Han tåler alt og blir ikke dårlig i magen av noe, men magesyre kan ikke løse varmebehandede bein...

En annen ting er at det er veldig harde saker, og kan ødelegge tennene - og når det tygges på så kan det splintre, f.eks. kotelettbein kan ha veldig skarpe kanter, ikke noe som hører hjemme i tarmsystemet. Varmebehandlede kyllingbein gir jeg aldri, aldri. De er veldig tynne og siden de ikke brytes ned blir det som "nåler". Setter det seg på tvers og presser på tarmveggene kan det gå hull.

Dette er ting som potensielt kan ta livet av hunden hvis det først blir et problem, eller føre til at man må operere for å (prøve å) redde den. Da ser jeg ganske enkelt ikke poenget med å gi sånt. Ikke fordi jeg er hysterisk og ville dratt sporenstreks til veterinæren hvis de fikk i seg noe sånt, men fordi jeg ikke ser poenget med å utsette hundene mine for fare med vilje, når det er enkelt å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke hysterisk og det har da absolutt hendt at bikkjene har fått i seg ben, men det har jo gått helt fint. Ved ett tilfelle var det litt vondt når det skulle ut igjen, men ingenting alvorlig. Når det er sagt så prøver jeg og unngå det og vil jeg gi dem en kotelett eller noe så får de det heller rått :blink: Unntaket er slike ben som man får på dyrebutikken som de ikke klarer tygge over fordi de er så kraftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme jeg ble lettere bekymret da hunden fikk i seg bein fra pinnekjøtt her i julen. Da gikk jeg på butikken og kjøpte asparges på glass og ga henne et par-tre stykker. Om det hjalp eller ikke vet jeg ikke, men hunden fikk ingen problemer i ettertid heldigvis. Kan tenkte meg at disse beina er ganske harde og kan splintre seg etter å ha dampet i 5 timer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å skippe varmebehandlede bein, selv om Garm greide å stjele en kyllingvinge her om dagen :whistle:

Faren for å kødde til magen gjør at jeg ikke orker å bekymre meg for hva skarpe splinter kan utføre der nede :lol:

Men ellers får han bein rått, så lenge de ikke er vektbærende :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
    • Første feil var av oppdretter å selge valpen til deg når du har sagt at du vil ha en hund til utstilling. En annen feil var av deg å faktisk ta med deg valpen når du fikk en valp med underbitt og veterinærattest med dette påpekt. Jeg forstår at det er vanskelig når man står der, har betalt på forhånd og reist langt. Men det gjør såklart problemet vanskeligere nå. Når det er sagt må hunder med feil og mangler også ha hjem, og det er mange som ikke synes det er viktig. Vi ville gjerne ha en ridgeback uten ridge for eksempel (men endte av ulike grunner ikke opp med det). Men såklart ikke til folk som skal stille ut for eksempel. Og noen oppdrettere er uærlige og utnytter uerfarne kjøpere, men det er nok ikke vanlig som sådan. Det som er viktig, og som alle som spør her på forumet om råd blir anbefalt, er å gjøre gode undersøkelser på forhånd om helse både hos rasen de skal ha, linjene de skal ha fra, og oppdretter. I forhold til kjøpsloven er valpen en ting, en vare, og følger de reglene som gjelder kjøpt og salg mellom privatpersoner. Om du har fått en vare med feil så har du rett til å levere den tilbake eller få en prisreduksjon. Ellers er det dessverre ikke så mye å gjøre. Du kan jo fortsatt stille ut hunden, men du kan kanskje ikke forvente å få championat eller førstepremier.  
    • Er det flere her som også har blitt lurt av dette til dere som kjøpte valp som var ca. 4 måneder? Hadde skjønt det mere om valpen var 2 måneder men valpen fikk også kommentert underbitt da fra vetrinæren. Bare spør fordi er redd det er vanlig praksis å gjøre sånn.
    • Tennene til valpen står hulter til bulter så lurer på hvordan dette skal gå fremover. Men hun er skikkelig underbitt. Er bare så lei meg for at oppdretteren lurte meg helt siden får ikke stilt hun ut.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...