Gå til innhold
Hundesonen.no

Fete kjæledyr


bardmand

Recommended Posts

Vet ikke helt om jeg blir å klare å se dette:

"(The Fattest Pet in the World and Me) Dokumentar. Mark Dolan legger ut på en bisarr reise verden rundt for å lete etter verdens feteste kjæledyr. Han stopper i Amerika, Tyskland og Storbritannia, der han delvis opptrer som underholdende guide og dels som forvirret turist i sin søken. Han får kjennskap til dyrenes forhold til sine eiere, og dykker ned i den uvanlige subkulturen som omgir dem. Gjennom hele sin reise oppdager Dolan en verden der det er helt vanlig med møter for tykke hunder og utveksling av fetende dietter. Han finner også ut at de stakkars dyrene sannsynligvis må regne med et kort liv. Selv om det ikke er mye penger å tjene på å inneha tittelen ”Verdens feteste kjæledyr”, er berømmelsen og prestisjen nok til å drive eierne verden rundt for å kjempe om en plass i Guinness rekordbok."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble egentlig en god vinkel på hundene etterhvert, de pressiserte jo ved flere anledninger at fedme er skadelig for dyret. Den tyngste hunden døde allerede 6 år gammel, Rusty ble tatt fra eierne av dyrevernet fordi han var så feit osv.

Programmet var liksom så bra, helt frem til den siste kaninen... Den var jo syk/defekt/ødelagt! Hvordan kan man gi oppmerksomhet og sendetid til noe sånt! Hadde det vært et program om "idiotiske eiere" eller "hvor bør grensa gå" hadde det vært greit, men ikke kom og gi eieren av denne kaninen oppmerksomhet som eieren av verdens største kanin når kaninen er stygt feit og har en defekt bakpart så den ikke kan bevege seg. Hele poenget må jo være å finne det største friske dyret, som altså bare er stort, ikke stort fordi det er sykelig overvektig eller har andre defekter av sin størrelse..

Dessuten er det flust av kaniner på både 11 og 12 kilo rundt om her i Norge og andre land, så disse tyskerne bare fabler. 9 kg er ikke en fantastisk stor kanin, det er en normalstor kjempekanin. Og de er reelt store, ikke tunge pga overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmet var liksom så bra, helt frem til den siste kaninen... Den var jo syk/defekt/ødelagt! Hvordan kan man gi oppmerksomhet og sendetid til noe sånt! Hadde det vært et program om "idiotiske eiere" eller "hvor bør grensa gå" hadde det vært greit, men ikke kom og gi eieren av denne kaninen oppmerksomhet som eieren av verdens største kanin når kaninen er stygt feit og har en defekt bakpart så den ikke kan bevege seg. Hele poenget må jo være å finne det største friske dyret, som altså bare er stort, ikke stort fordi det er sykelig overvektig eller har andre defekter av sin størrelse..

Dessuten er det flust av kaniner på både 11 og 12 kilo rundt om her i Norge og andre land, så disse tyskerne bare fabler. 9 kg er ikke en fantastisk stor kanin, det er en normalstor kjempekanin. Og de er reelt store, ikke tunge pga overvekt.

Jeg er ikke enig med deg der. Synes ikke den kaninen så så fryktelig ille ut, i det hele tatt. Mulig den hadde noen gram for mye, men voksne hunnkaniner er ikke defekte, syke eller ødelagte selv om de har et par hakeposer. Ellers er det jo sant at det finnes større kaniner enn de som veier nærmere ti kg, men den tyske kjempen illustrerte vel en kanin med en normalvekt på nærmere ti kg, for den kaninen jeg så var ikke det minste overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med deg der. Synes ikke den kaninen så så fryktelig ille ut, i det hele tatt. Mulig den hadde noen gram for mye, men voksne hunnkaniner er ikke defekte, syke eller ødelagte selv om de har et par hakeposer. Ellers er det jo sant at det finnes større kaniner enn de som veier nærmere ti kg, men den tyske kjempen illustrerte vel en kanin med en normalvekt på nærmere ti kg, for den kaninen jeg så var ikke det minste overvektig.

Den siste hunnkaninen var ødelagt, jo. Hun hadde hakepose, og ja, det får hunnkaniner. Men hun var enormt overvektig,hadde store valker (noe som var åpenbart når de løftet henne) og kunne jo åpenbart ikke gå. I tillegg hadde hun porblemer med øynene, noe som kan være tegn på tannproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med deg der. Synes ikke den kaninen så så fryktelig ille ut, i det hele tatt. Mulig den hadde noen gram for mye, men voksne hunnkaniner er ikke defekte, syke eller ødelagte selv om de har et par hakeposer. Ellers er det jo sant at det finnes større kaniner enn de som veier nærmere ti kg, men den tyske kjempen illustrerte vel en kanin med en normalvekt på nærmere ti kg, for den kaninen jeg så var ikke det minste overvektig.

Jeg må si jeg synes det er trist at du ikke ser hvor dårlig den kaninen er... Men nå er det jo svært vanlig med feite/feilernærte kaniner, så man blir kanskje vant til å synes det er riktig med slike :blink:

Kaninen var virkelig feit, og det har ikke noe med hakeposen å gjøre. Hunner av kjemperaser har hakepose, selv om de er slanke. Det var resten av kaninen jeg reagerte på. Dessuten hadde hun skikkelig defekte bakbein/bakpart, hun kunne ikke sitte på bakbeina, eller bevege dem, antageligvis hadde hun en ryggskade eller en medfødt defekt. Kaninen hadde også mye puss i øynene og rundt nesa, muligens pga sykdom, men også en effekt av at den ikke kunne sitte normalt. Kan den ikke sitte kan den heller ikke vaske seg skikkelig med framlabbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det og kommer ikke over den labradoren som vistnok hadde vært oppe i 70kg? :blink: Den var jo overvektig tom når den veide 25kg! Det kan da ikke gå an å ikke se at slike tilfeller plages/har det vondt/er skadelig overvektig. Må si meg enig i at noe av vinklinga i programmet synes jeg var feil, slik som den kaninen blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med meg programmet, men har sett driverse andre artikkler om dette. Jeg skjønner overhodet ikke hva folk tenker med.

Leste VG for et par år siden. Der var det bl.a. bilde av denne:

SNN2407AA_377524a.jpg

Mener og huske at eieren hadde fòret den med pølser som mat hver dag og mente hunden var kjempelykkelig og skjønte hvorfor ikke folk klaget på den. Tror den også veide 93kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...