Gå til innhold
Hundesonen.no

Fete kjæledyr

bardmand

Recommended Posts

Skrevet

Vet ikke helt om jeg blir å klare å se dette:

"(The Fattest Pet in the World and Me) Dokumentar. Mark Dolan legger ut på en bisarr reise verden rundt for å lete etter verdens feteste kjæledyr. Han stopper i Amerika, Tyskland og Storbritannia, der han delvis opptrer som underholdende guide og dels som forvirret turist i sin søken. Han får kjennskap til dyrenes forhold til sine eiere, og dykker ned i den uvanlige subkulturen som omgir dem. Gjennom hele sin reise oppdager Dolan en verden der det er helt vanlig med møter for tykke hunder og utveksling av fetende dietter. Han finner også ut at de stakkars dyrene sannsynligvis må regne med et kort liv. Selv om det ikke er mye penger å tjene på å inneha tittelen ”Verdens feteste kjæledyr”, er berømmelsen og prestisjen nok til å drive eierne verden rundt for å kjempe om en plass i Guinness rekordbok."

Skrevet

Jeg ser på.. Blir skremt over at folk lar det skje.. huttetu..

Men det virker heldigvis som om de nå vil fokusere mer på størrelse og ikke vekt og tyngde..

Skrevet

Så litt på det - og syns han som laget det hadde et ganske fornuftig syn på fete dyr. Nå så jeg bare så langt som til Gibson da - men likevel. Frykta mye verre.

Skrevet

Det ble egentlig en god vinkel på hundene etterhvert, de pressiserte jo ved flere anledninger at fedme er skadelig for dyret. Den tyngste hunden døde allerede 6 år gammel, Rusty ble tatt fra eierne av dyrevernet fordi han var så feit osv.

Programmet var liksom så bra, helt frem til den siste kaninen... Den var jo syk/defekt/ødelagt! Hvordan kan man gi oppmerksomhet og sendetid til noe sånt! Hadde det vært et program om "idiotiske eiere" eller "hvor bør grensa gå" hadde det vært greit, men ikke kom og gi eieren av denne kaninen oppmerksomhet som eieren av verdens største kanin når kaninen er stygt feit og har en defekt bakpart så den ikke kan bevege seg. Hele poenget må jo være å finne det største friske dyret, som altså bare er stort, ikke stort fordi det er sykelig overvektig eller har andre defekter av sin størrelse..

Dessuten er det flust av kaniner på både 11 og 12 kilo rundt om her i Norge og andre land, så disse tyskerne bare fabler. 9 kg er ikke en fantastisk stor kanin, det er en normalstor kjempekanin. Og de er reelt store, ikke tunge pga overvekt.

Skrevet

Programmet var liksom så bra, helt frem til den siste kaninen... Den var jo syk/defekt/ødelagt! Hvordan kan man gi oppmerksomhet og sendetid til noe sånt! Hadde det vært et program om "idiotiske eiere" eller "hvor bør grensa gå" hadde det vært greit, men ikke kom og gi eieren av denne kaninen oppmerksomhet som eieren av verdens største kanin når kaninen er stygt feit og har en defekt bakpart så den ikke kan bevege seg. Hele poenget må jo være å finne det største friske dyret, som altså bare er stort, ikke stort fordi det er sykelig overvektig eller har andre defekter av sin størrelse..

Dessuten er det flust av kaniner på både 11 og 12 kilo rundt om her i Norge og andre land, så disse tyskerne bare fabler. 9 kg er ikke en fantastisk stor kanin, det er en normalstor kjempekanin. Og de er reelt store, ikke tunge pga overvekt.

Jeg er ikke enig med deg der. Synes ikke den kaninen så så fryktelig ille ut, i det hele tatt. Mulig den hadde noen gram for mye, men voksne hunnkaniner er ikke defekte, syke eller ødelagte selv om de har et par hakeposer. Ellers er det jo sant at det finnes større kaniner enn de som veier nærmere ti kg, men den tyske kjempen illustrerte vel en kanin med en normalvekt på nærmere ti kg, for den kaninen jeg så var ikke det minste overvektig.

Skrevet

Jeg er ikke enig med deg der. Synes ikke den kaninen så så fryktelig ille ut, i det hele tatt. Mulig den hadde noen gram for mye, men voksne hunnkaniner er ikke defekte, syke eller ødelagte selv om de har et par hakeposer. Ellers er det jo sant at det finnes større kaniner enn de som veier nærmere ti kg, men den tyske kjempen illustrerte vel en kanin med en normalvekt på nærmere ti kg, for den kaninen jeg så var ikke det minste overvektig.

Den siste hunnkaninen var ødelagt, jo. Hun hadde hakepose, og ja, det får hunnkaniner. Men hun var enormt overvektig,hadde store valker (noe som var åpenbart når de løftet henne) og kunne jo åpenbart ikke gå. I tillegg hadde hun porblemer med øynene, noe som kan være tegn på tannproblemer.

Skrevet

Jeg må si jeg synes det er trist at du ikke ser hvor dårlig den kaninen er... Men nå er det jo svært vanlig med feite/feilernærte kaniner, så man blir kanskje vant til å synes det er riktig med slike :blink:

Kaninen var virkelig feit, og det har ikke noe med hakeposen å gjøre. Hunner av kjemperaser har hakepose, selv om de er slanke. Det var resten av kaninen jeg reagerte på. Dessuten hadde hun skikkelig defekte bakbein/bakpart, hun kunne ikke sitte på bakbeina, eller bevege dem, antageligvis hadde hun en ryggskade eller en medfødt defekt. Kaninen hadde også mye puss i øynene og rundt nesa, muligens pga sykdom, men også en effekt av at den ikke kunne sitte normalt. Kan den ikke sitte kan den heller ikke vaske seg skikkelig med framlabbene.

Skrevet

Jeg så det og kommer ikke over den labradoren som vistnok hadde vært oppe i 70kg? :blink: Den var jo overvektig tom når den veide 25kg! Det kan da ikke gå an å ikke se at slike tilfeller plages/har det vondt/er skadelig overvektig. Må si meg enig i at noe av vinklinga i programmet synes jeg var feil, slik som den kaninen blant annet.

Skrevet

Fikk ikke med meg programmet, men har sett driverse andre artikkler om dette. Jeg skjønner overhodet ikke hva folk tenker med.

Leste VG for et par år siden. Der var det bl.a. bilde av denne:

SNN2407AA_377524a.jpg

Mener og huske at eieren hadde fòret den med pølser som mat hver dag og mente hunden var kjempelykkelig og skjønte hvorfor ikke folk klaget på den. Tror den også veide 93kg.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...