Gå til innhold
Hundesonen.no

Urinveisinfeksjon eller livmorbetennelse?


Kristina

Recommended Posts

Skrevet

Lunah har tisset inne i hele dag. Hun har også kastet opp. Temperaturen hennes ligger på 37,9, så hun har ikke feber. Hun drikker ikke mye, og har matlyst. Kan det "bare" være en urinveisinfeksjon som kan vente til i mårra tidlig, eller bør jeg ringe akuttvakten med tanke på livmorbetennelse? Skal også sies at hun har hatt løpetid i snart to uker (tenkte dette var grunnen til all markeringen ute de foregående ukene).

Vil helst ikke være overdramatisk og vekke veterinærvakta "uten grunn", men samtidig kommer jeg ikke til å få sove i natt hvis jeg vet at det kan være noe alvorlig.

Noen(beroligende) tanker?

Skrevet

Hvordan er allmentilstanden? Det er litt dumt å spørre oss her om hva det kan være, for det eneste jeg kommer på som kan kombinere oppkast og hyppig urinavgang, er akutt nyresvikt og det har jeg absolutt ingen forutsetning for å påstå at hun har. Jeg holder en knapp på uvi og da kan du jo vente til i morgen.

Skrevet

Hvordan er allmentilstanden? Det er litt dumt å spørre oss her om hva det kan være, for det eneste jeg kommer på som kan kombinere oppkast og hyppig urinavgang, er akutt nyresvikt og det har jeg absolutt ingen forutsetning for å påstå at hun har. Jeg holder en knapp på uvi og da kan du jo vente til i morgen.

Allmenntilstanden er bra tror jeg. Eller er hun kanskje litt slapp, eller inbiller jeg meg at hun er slapp fordi jeg er hønemor? Aner ikke. Hun har aldri vært slapp igrunn. Ikke når hun har hatt diare eller den gangen hun ble påkjørt, så stoler liksom ikke på den tilsynelatende greie allmenntilstanden hennes.

Kan jo alltids ringe veterinærvakta, men vil ikke ringe for bagateller selvom det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite :)

Skrevet

Allmenntilstanden er bra tror jeg. Eller er hun kanskje litt slapp, eller inbiller jeg meg at hun er slapp fordi jeg er hønemor? Aner ikke. Hun har aldri vært slapp igrunn. Ikke når hun har hatt diare eller den gangen hun ble påkjørt, så stoler liksom ikke på den tilsynelatende greie allmenntilstanden hennes.

Kan jo alltids ringe veterinærvakta, men vil ikke ringe for bagateller selvom det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite :)

Ved nyresvikt vil hun jo være forgiftet av sine egne avfalstoffer og dehydrert, så da hadde hun nok vært svært dårlig. Veterinærvakta tar blodpris bare for å svare på telefonen, så jeg skjønner godt at den sitter litt langt inne.

Skrevet

Ved nyresvikt vil hun jo være forgiftet av sine egne avfalstoffer og dehydrert, så da hadde hun nok vært svært dårlig. Veterinærvakta tar blodpris bare for å svare på telefonen, så jeg skjønner godt at den sitter litt langt inne.

Det ble til at jeg ringte. Når jeg plutselig fikk ett alternativ til med samme symptomer greide jeg ikke holde meg fornuftig lengre.

Han hørtes trøtt ut :) Men heldigvis ingenting akutt som ikke kunne vente til i mårra.

Skrevet

Det ble til at jeg ringte. Når jeg plutselig fikk ett alternativ til med samme symptomer greide jeg ikke holde meg fornuftig lengre.

Han hørtes trøtt ut :) Men heldigvis ingenting akutt som ikke kunne vente til i mårra.

Da kan dere begge sove godt i natt :D

Skrevet

Hm. Dette er merkelig. Fikk time så fort som mulig i dag siden temperaturen var på 37.5 etter vi hadde vært ute på mårraluftinga og hun virka litt tufs.

Veterinæren kunne ikke finne noe til verken livmorbetennelse (som hun mistenkte over telefon) eller urinveisinfeksjon. Hun mente Lunah kunne få diaré når som helst og at det kanskje var noe magevirus eller fremmedlegme så vi fikk med spesialfôr og Pro-Kolin som var syredempende pga oppkastet, men da hun gikk på do i stad var alt normalt... :blink:

Hun fikk i seg litt ris i stad som foreløpig ikke har kommet opp igjen. Men skulle hun fortsette å kaste opp måtte vi ringe igjen.

Nei, jeg veit ikke. Slår meg fortsatt ikke helt til ro.

Kan hun få så store atferdsforandringer midt i løpetiden bare fordi hun snart står, eller? Hun har aldri vært sånn her tidligere, men.

  • 3 weeks later...
Skrevet

Hm. Dette er merkelig. Fikk time så fort som mulig i dag siden temperaturen var på 37.5 etter vi hadde vært ute på mårraluftinga og hun virka litt tufs.

Veterinæren kunne ikke finne noe til verken livmorbetennelse (som hun mistenkte over telefon) eller urinveisinfeksjon. Hun mente Lunah kunne få diaré når som helst og at det kanskje var noe magevirus eller fremmedlegme så vi fikk med spesialfôr og Pro-Kolin som var syredempende pga oppkastet, men da hun gikk på do i stad var alt normalt... :ahappy:

Hun fikk i seg litt ris i stad som foreløpig ikke har kommet opp igjen. Men skulle hun fortsette å kaste opp måtte vi ringe igjen.

Nei, jeg veit ikke. Slår meg fortsatt ikke helt til ro.

Kan hun få så store atferdsforandringer midt i løpetiden bare fordi hun snart står, eller? Hun har aldri vært sånn her tidligere, men.

Hvordan utviklet dette seg?

Skrevet

Hm. Dette er merkelig. Fikk time så fort som mulig i dag siden temperaturen var på 37.5 etter vi hadde vært ute på mårraluftinga og hun virka litt tufs.

Veterinæren kunne ikke finne noe til verken livmorbetennelse (som hun mistenkte over telefon) eller urinveisinfeksjon. Hun mente Lunah kunne få diaré når som helst og at det kanskje var noe magevirus eller fremmedlegme så vi fikk med spesialfôr og Pro-Kolin som var syredempende pga oppkastet, men da hun gikk på do i stad var alt normalt... :)

Hun fikk i seg litt ris i stad som foreløpig ikke har kommet opp igjen. Men skulle hun fortsette å kaste opp måtte vi ringe igjen.

Nei, jeg veit ikke. Slår meg fortsatt ikke helt til ro.

Kan hun få så store atferdsforandringer midt i løpetiden bare fordi hun snart står, eller? Hun har aldri vært sånn her tidligere, men.

37,5 i temp? Er det noe veterinæren hoppet i taket av? Vet du hva som er normaltempen hennes? 37,5 er nemlig ikke unormalt for springeren min for eksempel.

I likehet med Vala lurer jeg også på hvordan det har gått? :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...