Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til navn, oppdretternavn og div.

Synnikken

Recommended Posts

Skrevet

Etter endel snakk i akkurat nå så lager jeg tråd.

Jeg trenger kennelnavn, men jeg har ikke fantasien til å gjøre dette selv. Jeg trenger hjelp! :)

Jeg vil ha ett som ikke går til en spesifik rase.

Ellers så vil jeg ha ett fint ord, gjerne litt spesielt, dog skal det kunne uttales uten problem også. Samt det må være kort!

tema: fantasi, gjerne litt "magisk", alvisk, vampyrish, fint, søtt. Ønsker at det skal bety noe. IKKE norskt. eks "kennel elgeland"

skal heller ikke inneholde æøå. Se gjerne på flere sjangre :D

Skrevet

Bare spør i denne tråden jeg. Hvor er det man kan søke på kennelnavn i FCI for å se om det allerede eksisterer et navn som likt som drømmenavnet ditt? :)

Skrevet

Er jo noen fine her da: http://www.glyphweb.com/ARDA/placland.html

Ellers var et av de jeg vurderte til kennelnavn "av Ilúvatar". Også fra Ringenes Herre. Det betyr noe sånt som den skapende Gud eller noe sånt, så det passer jo greit til et oppdrett liksom.

Har oppdaget en veldig dum ting med "xxxxx av Ilúvatat" navn det er utrolig vanskelig å søke seg fram til i div dogweb e.l. Så jeg er imot slike kennelnavn :)

Men som jeg skrev i den opprinlige teksten: Har du noe tema? Det er mye enklere å finne navn på alvisk om du på en måte har ett tema eller en tanke om hva du vil navnet skal inneholde eller bety. Eks hadde jeg en tanke for lenge siden å bruke Blaze som tema på enn kull. Blaze betyr jo flamme, glød e.l. Så de navnen jeg da klarte spore opp på Alvisk var feks:

Tolkien:

• Andúril - vestens flamme

• Narya -ildens ring

• Glingal - hengende flamme

• Orodruin -den blussende ilds fjell (Mount Doom)

• Lhach -løpende flamme/flamme

• Nar - ild

• Aika naro - skarp flamme/skrekkelig ild

• Feanor - Ildånden

• Ruin - rød flamme.

Eragon:

• Tin -gnistre

• Ingeitum -en som jobber med flammer.

Skrevet

Noe Tema *tygge*

Altså, nå har jeg jo planer om at Boris skal være stampappa i mitt oppdrett.

Boris er oppkalt etter en president, altså en "hersker" Ellers så betyr jo Boris "lille ulv"

Ellers så *tematematema*

Jeg vil at ordet skal være noe positivt

typ: glede, lykke, håp osv..

Herregud, dette er vanskelig! :)

Skrevet

Noe Tema *tygge*

Altså, nå har jeg jo planer om at Boris skal være stampappa i mitt oppdrett.

Boris er oppkalt etter en president, altså en "hersker" Ellers så betyr jo Boris "lille ulv"

Ellers så *tematematema*

Jeg vil at ordet skal være noe positivt

typ: glede, lykke, håp osv..

Herregud, dette er vanskelig! :)

*på med brillene, snu på taklyset og hente Silmarillion*

Adûnakhôr -Vestens Herre

Alcarinquë - Den prektige (en stjerne)

Almaren -Valaenes første bolig i Arda.

Anarríma -navn på stjernebilde

Anfauglir -ett navn på ulven Carcharoth.

Astaldo - Den tapre, en navn på valaen Tulkas

Belthil -Gudommelig stråleglans.

Brilthor -glitrende storm

Celeborn -sølv/det hvite tre. (Cele fins generellt i mange kombinasjoner og betyr sølv)

Dimrost - "Regntrappen" ett fossefall

Fëanturi -De som hersker over åndene.

Gil-Estel -"Håpets stjerne"

*kom til H*

Skrevet

Jeg er av de som nileser nye kennelnavn i Hundesport, og en av tidenes højdare var i ett av de sist utgitte nummerne; TinaTurner321!

Sorry, men LOL!

Skrevet

Jeg er av de som nileser nye kennelnavn i Hundesport, og en av tidenes højdare var i ett av de sist utgitte nummerne; TinaTurner321!

ohhh -jeg nileser jo også den spalten, og har gått glipp av en latter der altså, for det kennelnavnet har gått meg hus forbi...

Lurer på hva de oppdretter?

Skrevet

Hva om du kommer med noen kennelnavn (som allerede er i bruk) som du liker klangen på? Da blir det litt enklere for oss å komme med forslag. :blink:

Skrevet

Kennel Borderland

Kennel Borissy

Kennel Borissova(e)

Kennel Jump an Joy

Kennel Aura

Kennel Drømmehagen

????????

Det kunstige konstruerte verdensspråket Esperanto kan jo gi fine navn på et ord du liker

My link

Feks:

Kennel Bonŝanco (Hell/lykke)

Eks:

Kjærlighet = Amo

men å fatte kjærøighet til noen = Ekami Iun

Kennel Ekami Iun

Skrevet

Det der så jeg også, og jeg kan for mitt bare liv ikke fatte at noen bruker 2000 på å få seg et sånt kennelnavn. :blink:

• 2 weeks later...
Skrevet

Det der så jeg også, og jeg kan for mitt bare liv ikke fatte at noen bruker 2000 på å få seg et sånt kennelnavn. :console:

Ja.. igrunnen ganske utrolig teit.

Skrevet

Jeg synes de tre alviske ringene har så vakre navn - Narya, Vilya og Nenya. Står litt om dem på Wikipedia, her :ahappy:

Det er også litt kortere navn, som er enklere å si. Men, de har jo ikke helt sånn betydning som du hadde tenkt da.

Edit: Ehm, følte for å tilføye at det altså dreier seg om de tre alviske "Rings of power" fra Ringenes Herre ja (nesten ingentin om dem i filmene). Sånn i tilfelle noen ikke-LOTR-nerder skulle lure på hva jeg snakka om. :ahappy:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...