Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund med løpetid på fellestreninger?


PsychoLynx

  

100 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      55
    • nei
      6
    • Bryr meg ikke
      3
    • Ja, om hannhundeiere blir advart
      36


Recommended Posts

Syns dere at hunder med løpetid bør ha lov til å være med på fellestreninger, eller er dette noe de bør avstå fra for å ikke forstyrre andre hunder?

(dette er pollen)

Og hva gjør dere? Tar dere med hunder med løpetid på fellestreninger? Eller får den hunden trene alene i 3 uker?

Liker dere at andre tar med sin løpetispe?

Jeg tenker vel at Gry skal få sitte i bilen i kveld og de neste treningene når hun har løpetid, men samtidig så kunne jeg jo ønske at jeg kunne trent med henne også...

Men ja, hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Jeg stemte ja. Løpetid er noe alle hannhunder må lære seg å takle. Jeg tar med mine dersom de har løpetid, men jeg utbasunerer det ikke med mindre jeg "må". Det de ikke vet, har de ikke vondt av. :P Og man bør uansett legge opp treningen sånn at hunden lykkes, så det så. Jeg tar ikke (i alle fall sjelden) med høyløpske tisper (når de står) på trening, men det er ganske enkelt fordi de ikke er like konsentrerte selv da, og fordi det også bør være måte på hvor mye forstyrrelse jeg skal prakke på andre folk. Blir jeg invitert med på trening når hunden er høyløpsk, sier jeg ifra, og så tar vi det derfra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hva de andre mener og hvordan de andre hundene er :) Hvis gutta forstatt hører på eier sin med løpsk tispe i næreheten er det jo greit :)

Jeg mener nå en hannhund skal være kontrollerbar forde, om ikke løs, så i bånn i hvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det burde vært et svaralternativ til her, noe ala "Ja, hvis eier av løpetispe sier ifra før hannhundene får mulighet til å stikke snuta i rumpa på tispa, slik at hannhundeier får mulighet til å holde seg noenlunde på avstand." Hvis du kan korte det ned på et vis :)

Jeg har en sånn hannhund som jeg virkelig sliter med å få kontakt med om han først har fått snusen på løpetispe. Er det en løpetispe i nærheten, går det som regel greit etter litt kontakt-trening og motivasjon, men om han allerede har fått blod på tann (fnis), så er det litt verre, og hele treningen kan gå i dass.

Allikevel synes jeg ikke at løpetisper bør holdes hjemme, da får heller vi med uoppdragne, overhormonelle kåtinger holde oss litt i utkanten. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg villet gjort det enkelt for meg selv, så hadde jeg stemt nei;) Men nå er det jo en gang sånn at en hannhund møter tisper med løpetid gjennom hele sitt liv, og må lære seg at det stilles de samme kravene da også. Det tjener man på senere. Så selv om det er no skikkelig DRITT å trene på en fellestrening der det er en løpsk tispe (særlig med en pubertetsekstremist som min er for tiden) så syns jeg at det er kjempeviktig at de er der... Så får man heller senke vanskelighetsgraden litt akkurat da, eller gjøre treningen litt kortere. For det krever bare litt ekstra innsats fra vi som er eiere sin side, og en god posjon ekstra tålmodighet. Og det er fortsatt viktig at hunden skal lykkes... Og det gjelder jo faktisk både hannhundene og tispene som har løpetid, så mange ganger kan jo den situasjonen være like utfordrende for dem... Uansett er det jo viktig at man tar hensyn, så hvis man trenger litt ekstra avstand til de andre hundene den dagen, så gir man seg selv ekstra avstand, og så trenger kanskje ikke tispa stå midt i en bunsj med hannhunder midt når hun er som mest høyløpsk. Både for hennes og de andre sin skyld;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da puttet jeg til et alternativ til her jeg :)

Men ja, siden dette er trening innendørs... Og med teppegulv. Bør jeg evnt ha på truse på Gry for sikkerhetsskyld, eller?? Har ikke sett en eneste dråpe på gulvet her hjemme. Hun er flink til å vaske seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt hannhund, og deltok på treninger med løpske tisper. Dette er bare en utfordring, og utgjør en forstyrrelse man bør trene på å kunne tåle om man har hannhund.

Nå har jeg tispe, og håper jo på å kunne bruke henne også under løpetid :)

Så jeg svarte "Ja".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt syns jeg tisper med løpetid skal få være med på treninger. Det er jo en gylden mulighet til å trene bla kontakt med hannhunden sin rundt "godlukt" jo. Jeg trener gjerne på steder der det nettopp har blitt trent løpetispe jeg, for å utfordre gutten litt. Men nå har det kommet dit at det egentlig ikke er så stor forstyrrelse. Han lar seg til og med trene selv om det står ei høyløpsk tispe ved siden av han. :P

Jeg hadde med meg Vix på trening da hun hadde løpetid, og det hadde ikke falt meg inn å la henne være hjemme. Og sånn vet jeg de aller fleste jeg trener sammen med tenker, heldigvis. Men, på jakttreninger så får som regel de tispene som har løpetid gå sist på feltsøk og ev. fellesapporter, og går litt der andre trener (og så slenger jeg meg sammen med dem med min hannhund, må jo få ekstra utfordringrer jo :) ). Jeg bryr meg ikke om de trener oppå meg og Decoy, men andre syns feltsøkstreningen f.eks er nok utfordring i seg selv for hunden enn om det skal gå en tispe med løpetid før dem, og da ordner vi rekkefølgen deretter. :P

Så ja, jeg syns definitivt tisper med løpetid skal få være med på treninger, og jeg tar med egen tispe og selv om hun har løpetid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et stort JA fra en som har 2 hannhunder!

Herregud, man må da kunne ha kontroll på dyret selv om det er ei løpsk tispe til stede.

Om man ikke trener på sånt kan man jo støte på kjedelige episoder feks i utstillingsringen, i LP-konkurranser osv.

Ja til forstyrrelser av alle slag på treninga.

Men man kan jo gi beskjed til de med hannhunder slik at man kan være litt mer obs når man trener med hundene løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener at løpsketisper kan få være på felles treninger, så lenge de har informert de andre om det. Og det er avtalt/eller greitt for de andre. Jeg mener det er god trening for de som har hanhunder. For min del ville ikke jeg lagt merke til om en hund har løpe tid eller ikk, for Bono kunne virkelig ikke brydd seg mindre, for han er en hund en hund (men så er han jo kastrert også da :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fellestreninger, så absolutt! Kurs også, om det legges opp til det. Ville nok brukt truse inne og muligens om man gikk agility (jeg har alltid vært banlyst fra ag.trening når tispene har hatt løpetid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de som styrer i klubben her har visst sagt noe om at h*n ikke vil ha løpetisper ned i lokalene inne, så da får vel Gry bli i bilen da... :)

Blir kanskje litt annerledes siden dere trener innendørs da.

Men dumt uansett at man får stopp i fellestrening pga en "filleting".

Har aldri tenkt over at dere med tisper må ta hensyn til sånt... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte Ja, jeg synes løpske tisper skal få være med på fellestreninger, men akkurat de 3-4 dagene tispa står ville jeg latt henne være hjemme/i bilen.

Hvorfor det?

Jeg stemte ja og mener vi bør si i fra til hannhundeierene. Jeg har hatt både tispe og hannhund, og mener bestemt at vi har bare godt av å trene med tisper som løper uansett tid på året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kanskje litt annerledes siden dere trener innendørs da.

Men dumt uansett at man får stopp i fellestrening pga en "filleting".

Har aldri tenkt over at dere med tisper må ta hensyn til sånt... :P

Har liksom ikke tenkt på dette jeg heller. Buffy ble jo sterilisert 2 år gammel, og dessuten kunne vi ikke trene med andre hunder med henne :)

Bridie ble jo sterilisert 1 år etter hun kom til meg, og var først etter det vi egentlig begynte å trene sammen med noen.

Kommer nok til å sterilisere Gry også etterhvert. Når hu blir litt eldre og jeg får bedre råd. Hu skal ABSOLUTT IKKE ha valper, og da slipper slik som dette å hemme oss i trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte ja, og har heller ikke hatt noe i mot det som hannhundeier. Har trent inne med løpetispe selv før, men da tok jeg på truse (det var vel også det instruktøren ville også).

Man trenger ikke legge den kåteste hannhunden oppå løpetispa under fellesdekk f.eks, og man trenger ikke gå i rumpa på hverandre (hvorfor skal man det på trening egentlig?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Jeg stemte ja og mener vi bør si i fra til hannhundeierene. Jeg har hatt både tispe og hannhund, og mener bestemt at vi har bare godt av å trene med tisper som løper uansett tid på året.

Jeg også har tispe og hannhund og det er ikke noe problem. Men i de 3-4 dagene tispene står så påvirker det gjerne de litt også. I tilegg så skaper det ofte ekstreme reaksjoner fra hannene disse dagen og da velger jeg og ta såpass hensyn at de blir hjemme. Når det er sagt så ville jeg fortsatt ha møtt opp på trening med hannen min selv om det var en høyløpsk tispe der, så jeg er ikke helt i mot det, men jeg velger og gjøre det sånn. Av hensyn til tispa, og hannhunder på stedet. Når det gjelder årstid så tenker jeg det samme sommer som vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte ja, så lenge hannhundeiere er advart. Men ikke på forhånd da altså, men ihvertfall før du rekker å stappe nesen oppi stumpen. Også ville jeg nok holdt litt avstand til hannhundene ut av respekt.

Opplevde jo på utstilling med venninnen min, at hun lot Chihuahua-hannen sin hilse på hundene til damen som satt ved siden av.

Da jeg så oppførsel til begge disse hundene så skjønte jeg at her var det tydelig løpetid, og ganske høyløpsk også altså. Så jeg spurte henne og det stemte. Turte liksom ikke å si noe mer enn "ahh..", men syntes det blir litt drøyt jeg. Og tett opp i ringen satt hun, og venninnen min hadde store problemer med å roe ned hannen sin før det ble hennes tur i ringen.

Så det er jo sånne situasjoner som ikke skal oppstå på konkurranse, og da syntes jeg også man skal få lov til å unngå dem på trening. Men det er jo en god idé når du har hannhund, og få trent med denslags forstyrrelser, men man må da ha mulighet til å ta det i hundens tempo sånn at den lykkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om man gir beskjed.

Jeg tar endel hensyn, men trener alikavel. Jeg gir beskjed når vi "samles", parkerer litt stategisk og trener i en ende av banen. Da kan hannhundeeier selv bestemme om h*n vil trene helt oppi det eller ikke.

Nå er jeg så heldig at jeg har to hunder, men akkurat stå dagene så trener jeg enten ikke den tispen eller jeg trener henne mot slutten når de fleste begynner bli ferdig.

Så ja jeg tar hensyn, men trener alikavel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte ja. Når jeg hadde hannhund syntes jeg ikke det gjore noe om folk trente rundt med løpetidstisper og jeg trente gjerne rett opp i de, eller der de nettopp hadde vært. La han også ned i fellesdekk litt nært løpetidstisper. Han måtte tilogmed trene hjemme når tispa i huset hadde stådager og lå en liten meter unna ham. Snakk om slem eier :)

Med tispa jeg har nå drar jeg på trening som vanlig, men tar litt hensyn. Jeg står ikke med henne i fellesdelen og skravler, slik at hannhundeiere kan slippe sine hanner bort til min frøken. Tar litt hensyn til de, og en god del til min frøken som ikke trenger å læte overkåte småyplinger å holde avstand. Derimot har jeg ikke pleid å si noe til hannhundiere heller, men om de spør så lyver jeg ikke.

Edit:

Også er det jo som flere sier; på konkurranser rund utstillingsringen så er et jo flust av løpetidshunder hvor folk ikke tar hensyn. Bikkjene får bare lære seg å takle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de som styrer i klubben her har visst sagt noe om at h*n ikke vil ha løpetisper ned i lokalene inne, så da får vel Gry bli i bilen da... :)

Ikke egentlig spesielt til deg Marit, bare en kommentar.

Jeg svarte ja selv, men synes jo akkurat denne situasjonen er litt spesielt. Lokalene vi er i (jeg og Psycho er da medlem av samme klubb) er veldig små og trange, nede i en kjeller og med nytt teppegulv. Det er ikke mulighet til å trekke seg litt unna for å få kontroll, trene i bakgrunnen etc der nede. Dessuten er det allerede stor risiko for at hanhunder skal markere (og begynner en så....), tispe med løpetid vil øke sjansen for at det skal skje.

Det ville være dumt om vi ikke fikk ha lokalene mer (evt at det ble ekstra tilløp til bråk/markering/hvanåennsomkankommesomfølgeavdette) pga at man absolutt MÅ trene de 3 ukene det pågår (+/-). Så om Buffy får løpetid før vi begynner å ha trening ute igjen kommer jeg ikke til å ta henne med dit da. Synes liksom ikke det er noen stor sak...

På trening ute tar jeg med løpsk tispe og ser på det som en selvfølgelig ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal de det. Og jeg er ikke noe opptatt av å få beskjed om det eller ikke. Hannhunden min er ikke på treninger for å stikke snuta si i baken på andre hunder uansett.

Men vi testet det ut i hundeklubben en gang. Ikke sa en dritt om ei tispe som løpte før et godt stykke ut i treninga. Og det var utrolig mange som fikk "løpetidsproblemer" på hannhundene sine ETTER de fikk selv vite det.... Så av og til er det nok eier som blir mer forstyrret av det en hannhunden selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...