Gå til innhold
Hundesonen.no

Avl og farge på Sheltie

Guest Jonna

Recommended Posts

Sitter å funderer på dette med farge og avl på Sheltie.

Hva er anbefalt/lov/normalt å gjøre? Merle og Merle er jo ikke lov i norden, men avles bare merle mot tric?

Er det for å unngå evt redmerle?

Og parres evt skygget mot tric?

Sitter bare å lurer, så kanskje noen kan gi meg en fasit :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har KUN lov å avle merle på tric ja :icon_confused: (eventuelt på sort hvite, men de er det ikke så mange av. Man vil da få blue merler uten tantegninger)

Om man avler merle på sobel vil man få sobel merle som ikke er ønskelig, og diskvalifiserende på utstilling.

En sobel merle vil ofte kunne se ut som en hvilken som helst annen sobel. Dette kan derfor bli problematisk etterhvert om det kommer mange sobelmerle som da kan dobles og man vil kunne få disse uheldige effektene av dobbelmerle kombinasjoner

Her er en side du kan titte på med litt informasjon om fargene.... dog litt irriterende musikk...Sheltiefarger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finns det rød sheltie? aldri sett en.

Sobel merle heter det vist :whistle:

Man har KUN lov å avle merle på tric ja :icon_confused:

Om man avler merle på sobel vil man få sobel merle som ikke er ønskelig, og diskvalifiserende på utstilling.

En sobel merle vil ofte kunne se ut som en hvilken som helst annen sobel. Dette kan derfor bli problematisk etterhvert om det kommer mange sobelmerle som da kan dobles og man vil kunne få disse uheldige effektene av dobbelmerle kombinasjoner

Men de andre fargevariantene er det ingen begrensninger på?

Men om det er tyvparring mellom merle med en sobel, vil de da bli avlsperret eller er det "bare" noe avlsrådet ikke anbefaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finns det rød sheltie? aldri sett en.

Den blir ikke red merle, men sobel merle

Man har KUN lov å avle merle på tric ja :icon_confused:

(Edit) Kan man få? Regner med det er samme på Sheltie'n som med Collien, da Ivy er etter en slik kombinasjon, men er begynner å bli veldig mørk skygget og er slettes ikke noen sobel merle:P Det er forøvrig ingen av hennes søsken eller )

På sheltien, er det slik at det faktisk er KUN tricXblue som er godtatt? På Collie'n har vi jo lov til å foreta sobelXblue kombinasjon, men alle soble blir registrert med avlssperre mens de blå og tric'ene kan avles på normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sobel merle kombinasjon blir registrert og ikke satt noe avlssperre på nei. Meningene er delte om man burde dette eller ikke, men.

Jeanette:

Sobel kan parres med sobel, tric og sort/hvite

tric kan parres med hva man vil! (sjohei!)

Blue Merle kan kun avles på tric og sort hvite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jostein

Sitter å funderer på dette med farge og avl på Sheltie.

Hva er anbefalt/lov/normalt å gjøre? Merle og Merle er jo ikke lov i norden, men avles bare merle mot tric?

Er det for å unngå evt redmerle?

Og parres evt skygget mot tric?

Sitter bare å lurer, så kanskje noen kan gi meg en fasit :whistle:

Hei!

Lovlige paringer:

Tric x tric = Tric.

Tric x blm = Blm og tric.

Tric x skygget sobel = 0,5 tric, 0,5 skygget sobel.

Tric x gylden sobel= Skygget sobel

Skygget x skygget = 0,25 tric, 0,5 tric og 0,25 gylden sobel.

Skygget x gylden = 0,5 skygget og 0,5 gylden.

Gylden x gylden = Gylden

Ulovlige paringer:

Blm x blm = Tric, blm og hvite individer som kan ha problemer med syn og hørsel.

Blm x gylden sobel = Skygget sobel og sobel merle.

Blm x skygget sobel = Tric, skygget sobel og sobel merle.

Grunnen til at man ikke vil ha sobel merle er nok at man vil unngå å pare to slike individer med hverandre senere. Dette kan man være uheldig og gjøre fordi sobel merle ofte ser helt ut som vanlig gylden sobel. To sobel merle kan få hvite individer som beskrevet hos blm x blm.

Tric er altså den eneste fargen som kan pares med alle fargevarianter. En skygget sobel registreres forøvrig bare som vanlig sobel og er ikke en offisiell fargebetegnelse. :icon_confused: Noen ganger kan det faktisk være vanskelig å se at en skygget sobel ER skygget, men det kommer ofte til uttrykk senere. De blir gjerne mørkere med alderen. :hmm:

I tillegg har du svart/hvit, men det har ikke jeg så mye peiling på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Edit) Kan man få? Regner med det er samme på Sheltie'n som med Collien, da Ivy er etter en slik kombinasjon, men er begynner å bli veldig mørk skygget og er slettes ikke noen sobel merle:P Det er forøvrig ingen av hennes søsken eller )

ja helt korrekt! Jeg burde ha skrevet "vil man kunne få". For man kan likevel få valper uten merle! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil de bli avlsperret av NKK? Eller er det bare ikke anbefalt?

Hvordan er det i utlandet, følger de dette?

Så da er det tric og sort-hvite som kan parres med hvilken som helst farge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte dette litt lengre oppe Jeanette

En sobel merle kombinasjon blir registrert og ikke satt noe avlssperre på nei. Meningene er delte om man burde dette eller ikke, men.

Utlandet er jeg jammen ikke sikker på?

Jostein? min hobbynerd!

Og Nerdhild, Caroline, hvor EEER du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wups, hoppet vist over den linjen (må være vinen...) :icon_confused:

Men fins det noen måte å finne ut om de er sobel merle eller bare sobel?

Jeg tenker litt med ette på utlandet egentlig, man har jo trøbbel med andre raser at de ikke helt følger de samme reglene som gjerne nordiske land, og det fremkommer jo ikke alltid i stamtavlene hvilken farge hundene i stamtavlen var/er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wups, hoppet vist over den linjen (må være vinen...) :icon_confused:

Men fins det noen måte å finne ut om de er sobel merle eller bare sobel?

Jeg tenker litt med ette på utlandet egentlig, man har jo trøbbel med andre raser at de ikke helt følger de samme reglene som gjerne nordiske land, og det fremkommer jo ikke alltid i stamtavlene hvilken farge hundene i stamtavlen var/er.

Måten man kan finne det ut på er stamtavlen ja.... og det kan jo være vanskelig med tanke på at ikke alle går med den på innerlommen. Dette er jo også noe av grunnen til at det er ikkeønskelig med sobel merle da det blir så uoversiktelig med tanke på dobling av merlegenet. Det var for noen år siden en tyvparring gjennom ett gjerde (kåtskapen lenge leve :knegg:) der ett par av dem ble sobel-merle (klarer ikke huske helt hvor mange?) og som voksne er de vanskelige å se at de faktisk er sobel merle.

Det gjør jo ting lettere om de har ett eller to blå øyne. Men en merle hund trenger jo ikke ha det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utlandet er jeg jammen ikke sikker på?

Jostein? min hobbynerd!

Og Nerdhild, Caroline, hvor EEER du?

Flinke nerdeapiranten har jo svart masse allerede :icon_confused:

Tja, i USA gjør de jo hva om helst, der avler de jo også colorheaded white (doblet hvitfaktor som fører til overtegnede/hvite hunder med farget hode), men jeg tror ikke det er trend noe sted å avle bevisst på sobel merle.

Det er jo ikke bare det at man kan komme til å pare sobel merle x sobel merle uten å vite det, men det jan jo også forekomme paringer mellom sobel merle/tricolour der det dukker opp blue merle valper.

Edit: Man ser at de er merle når de er nyfødte, men fargene lysner og blandes i hverandre ettersom de vokser. En av de sikreste tegnene på en som ikke er blåøyd er at den ikke har noen form for sort på kroppen, ei heller den karakteristiske masken i ansiktet som såvidt jeg vet alle soble har i større eller mindre grad. Jeg har sett noen voksne sobel merle, og har ikke vært i tvil selv om de har hatt brune øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det, kan det være vanskelig å kjenne igjen om en hund er sobel merle? Så en sobel merle kan se ut som en helt vanlig sobel? (Men kanskje de lyse, ikke de skyggete?)

Kanskje noen har lyst til å finne et bilde av en typisk sobel merle? :icon_confused:

Edit: Der hadde Caroline en edit med litt mer informasjon om hvordan man kjenner dem igjen, ja. Men jeg er fremdeles interessert i bilde om noen har det! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jostein

Flinke nerdeapiranten har jo svart masse allerede :icon_confused:

Tja, i USA gjør de jo hva om helst, der avler de jo også colorheaded white (doblet hvitfaktor som fører til overtegnede/hvite hunder med farget hode), men jeg tror ikke det er trend noe sted å avle bevisst på sobel merle.

Det er jo ikke bare det at man kan komme til å pare sobel merle x sobel merle uten å vite det, men det jan jo også forekomme paringer mellom sobel merle/tricolour der det dukker opp blue merle valper.

Edit: Man ser at de er merle når de er nyfødte, men fargene lysner og blandes i hverandre ettersom de vokser. En av de sikreste tegnene på en som ikke er blåøyd er at den ikke har noen form for sort på kroppen, ei heller den karakteristiske masken i ansiktet som såvidt jeg vet alle soble har i større eller mindre grad. Jeg har sett noen voksne sobel merle, og har ikke vært i tvil selv om de har hatt brune øyne.

At det blir blå valper ut fra en kombi med tric er jo egentlig ikke så mye verre enn at man får en overraskelsestric etter to soble. Å pare to sobel merle med hverandre derimot kan jo gi avkom som får store problemer med å leve et normalt liv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bi-blue tilatt? (Eller finnes det noe særlig av de overhode?)

Leste akkurat i standaren, men lurte på om jeg tolket den helt rett (jeg tolker det som tilatt, men ikke helt ønskelig):

Blue merle: Klar sølv-blå farge, flekket og marmorert med sort. Rike tan-tegninger foretrekkes, men mangel på disse anses ikke som feil. Store sorte tegninger, skiferfarge eller rustfarge i enten dekkhår eller underull er meget uønsket; helhetsinntrykket skal være blått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bi-blue tilatt? (Eller finnes det noe særlig av de overhode?)

Leste akkurat i standaren, men lurte på om jeg tolket den helt rett:

Blue merle: Klar sølv-blå farge, flekket og marmorert med sort. Rike tan-tegninger foretrekkes, men mangel på disse anses ikke som feil. Store sorte tegninger, skiferfarge eller rustfarge i enten dekkhår eller underull er meget uønsket; helhetsinntrykket skal være blått.

ja det er tillat, det blir jo en sorthvit med merle gen :whistle:

Jeg har til dags dato aldri sett en bi-blue, så det er nok ikke veldig mange av dem. Så vidt jeg vet er det ingen i norge?

(her må nerdene slå til om de vet om noe jeg ikke vet om :icon_confused:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er tillat, det blir jo en sorthvit med merle gen :whistle:

Jeg har til dags dato aldri sett en bi-blue, så det er nok ikke veldig mange av dem. Så vidt jeg vet er det ingen i norge?

(her må nerdene slå til om de vet om noe jeg ikke vet om :icon_confused:)

Jeg møtte på en på en utstilling i høst, husker ikke helt hvor det var, men tror det kanskje var Leto rundt den 8 november. Der var det ei dame som hadde en bi-blue og en bi-black. Litt sært å se, ikke akkurat noe man ser så alfor ofte :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det blir blå valper ut fra en kombi med tric er jo egentlig ikke så mye verre enn at man får en overraskelsestric etter to soble. Å pare to sobel merle med hverandre derimot kan jo gi avkom som får store problemer med å leve et normalt liv..

Nei, det kommer ingen helsemessige skavanker med dette, men det er jo like fullt en feil både å avle fram og å avle videre på sobel merle dersom man ikke er klar over at den er det. Jeg er ihvertfall av den oppfatning at dersom jeg skulle få et slikt uheldig kull noen gang så vil jeg registrere de som er feilfargede med avlssperre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jostein

Nei, det kommer ingen helsemessige skavanker med dette, men det er jo like fullt en feil både å avle fram og å avle videre på sobel merle dersom man ikke er klar over at den er det. Jeg er ihvertfall av den oppfatning at dersom jeg skulle få et slikt uheldig kull noen gang så vil jeg registrere de som er feilfargede med avlssperre.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan en sobel merle være feilfarget hvis den merle sjatteringen er usynlig på en voksen hund (noe den ofte er)? Såfremt hunden ikke har blå øyne så vil den jo med det blotte øyet være sobel og skal følgelig dømmes som det i ringen.

En sobel merle er i prinsippet samme greia som en blue merle, det er akkurat den samme genetikken som spiller inn: Merle er ikke en farge som sådan men et dilution gen som delvis lysner originalfargen. Pelsen på en tricolour som er bærer av merlegenet i enkel oppsetning vil derfor få illusjonen av å være grå/sølvspettet, mens en sobel sheltie/collie sin pels vil få en flekkvis lysere sobelfarge.

Selv om en sobel merle kan være vanskelig å se som voksen så er det som regel alltid en enkelt sak å se det når de er valper. Så om man bestemte seg for å registrere valper med korrekt farge slik at det kom fram på stamtavla at valpen var sobel merle (slik de gjør i USA bl.a.) så hadde det ikke vært noe større problem å vite hvilke som var sobel merle slik at man senere kunne unngå å parre to sobel merle med hverandre.

Så rent prinsipielt og etisk er det ikke noe verre å produsere sobel merle enn blue merle shelties og collies...

PS: Det finnes forresten også "skjulte blue merle"! Kommer ikke på hva det kalles (cryptic merles?), men enkelte tricolour som er bærer av merle genet er overveidende svarte og har kanskje bare en bitteliten blå flekk på kroppen. Er ikke eier klar over denne kan man også her komme i skade for å parre med en annen blue merle hund og risikere hvite, double dilute valper. Tror ikke det er mange av disse skjulte blue merlene, men de finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sobel merle er i prinsippet samme greia som en blue merle, det er akkurat den samme genetikken som spiller inn: Merle er ikke en farge som sådan men et dilution gen som delvis lysner originalfargen. Pelsen på en tricolour som er bærer av merlegenet i enkel oppsetning vil derfor få illusjonen av å være grå/sølvspettet, mens en sobel sheltie/collie sin pels vil få en flekkvis lysere sobelfarge.

PS: Det finnes forresten også "skjulte blue merle"! Kommer ikke på hva det kalles (cryptic merles?), men enkelte tricolour som er bærer av merle genet er overveidende svarte og har kanskje bare en bitteliten blå flekk på kroppen. Er ikke eier klar over denne kan man også her komme i skade for å parre med en annen blue merle hund og risikere hvite, double dilute valper. Tror ikke det er mange av disse skjulte blue merlene, men de finnes.

Og jeg som trodde at merle var dominant? :lol::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...