Gå til innhold
Hundesonen.no

Førerkort på flexiline! NÅ!


SoppenCamilla

Recommended Posts

Jeg krever herved at det skal innføres et førerkortsystem for å eie, eller ta i, den "oppfinnelsen" man kaller flexiline. Det hele skal starte med en IQ-test, man får ikke boksen før man har bevist at man har nok iq til å åpne en dør. De færreste som eier boksen i dag har tilsynelatende det. Så skal man gjennomføre en synstest, man må kunne bedømme avstander og fart på møtende gjenstander. Etter dette skal man lære seg å bruke boksen på en vettug måte, slik at ikke tråden surrer seg inn i alt som befinner seg innen en fem meter radius. Deretter skal man studere kroppsspråk på hund, alle typer hund, og man skal bevise at man skjønner at selv om "min hund er så snill", så er ikke alle andre det, slik at man klarer å lese kroppsspråket til den andre hunden før man slipper snella og lar hunden sin hilse på den andre. Man skal også lære at det skal være avklart med eieren til den andre hunden før hundene hilser.

Sist, men ikke minst, skal det avlegges eksamen på at man klarer å kontrollere hunden sin, i alle type sinnstilstander, med den digre klumpen av en boks i hånda. Den skal ikke under noen omstendigheter mistes, slik at det oppstår fare for at andre blir skadet. Den skal ikke, under noen omstendigheter, brukes langs en trafikkert vei, spesielt ikke om du er eier av en vimsete gordon setter, som suser i sikksakk på gangstien, tre meter foran eieren!

Det aller beste hadde vært om man avviklet produksjonen av boksen, og heller ga folk en inngjerdet skog.

Takk for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Bare for å tilføye noe :getlost: Jeg var nettopp å lufta hundene mine i flexiline. *guilty* hehe. Det gikk ikke så veldig bra kan du si :innocent: Tor knuste fingeren min i rekkverket på trappa fordi han bare løp alt han hæla ut av døra :icon_redface: Veldig sterk hund det der.. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å tilføye noe :getlost: Jeg var nettopp å lufta hundene mine i flexiline. *guilty* hehe. Det gikk ikke så veldig bra kan du si :innocent: Tor knuste fingeren min i rekkverket på trappa fordi han bare løp alt han hæla ut av døra :icon_redface: Veldig sterk hund det der.. :S

NETTOPP! Klarte du å åpne døra? Håper det gjorde vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flexiline daglig jeg! Når jeg går rundt vannet :innocent: Jeg må gå et stykke langs veien, og da bruker jeg skinnbånd, ellers er jeg stor fan av flexiline. Man trenger ikke være idiot - uskittet hundeeier selv om man bruker flexiline. Nå skal jeg ikke påstå at jeg har serlig høy iq heller, så da er jeg kanskje et unntak? Jeg har hverfall aldri havnet i trøbbel med andre hunder - mennesker - biler osv selv om jeg bruker flexi :icon_redface: HURRA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan det godt være slik at man er nødt til å ha god oversikt for å slippe linen ut av boksen. Dvs. ikke runde et hjørne med hunden først. Den drar nemlig linen helt ut idét den oppdager en annen hund, og når eieren runder hjørnet og oppdager den andre hunden, så er linen helt ute og hundene allerede midt i et hilse/bråke/kranglerituale, til den andre eiers fortvilelse.

Jeg har egentlig ikke noe imot boksen i seg selv tror jeg, men den er jo en idiotmagnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexibåndet er ikke noe mer idiotmagnet en et vanlig bånd. Det hele ligger i hvem som holder i båndet! Jeg treffer oftere folk som har vanlig bånd (ikke flexi) som er idioter, en jeg treffer "flexi-idioter".

Jeg treffer flere duster med bikkjene i kort bånd som bare slipper båndet, en jeg treffer folk med flexi line som slipper ut båndet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexibåndet er ikke noe mer idiotmagnet en et vanlig bånd. Det hele ligger i hvem som holder i båndet! Jeg treffer oftere folk som har vanlig bånd (ikke flexi) som er idioter, en jeg treffer "flexi-idioter".

Jeg treffer flere duster med bikkjene i kort bånd som bare slipper båndet, en jeg treffer folk med flexi line som slipper ut båndet...

"Flexi-idioter".... Fleksibleidioter?? Idioter som kan være idioter i mange situasjoner til enhver tid eller?

Selv har jeg et flexibånd liggende sammen med resverehjulet i Krokanrullen når jeg tenker meg om. Brukte det på Bridie en periode på hytta når sauen vinset rundt og hu sku få "frie tøyler". Det ble med den ene gangen. Hu sluttet å gå pent i bånd etterpå :icon_redface:

Så slenger meg på motstanderne her jeg. hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flexi og jeg kan både åpne og lukke dører (man trenger høyere iq for å lukke ei dør enn for å åpne den)! :innocent: Dessuten bruker jeg flexi langs trafikkerte veier, i fri flyt langs gangstier og også en sjelden gang inne i by (evt "by"). Ikke skammer jeg meg eller føler meg spesielt dum heller faktisk! :getlost:

Men... jeg bruker aldri flexi i ukontrollert fri snurr, jeg bruker aldri lyd i øra (musikk og sånt dere vet) når jeg bruker flexi og jeg snurrer alltid inn hund om jeg ikke ser hva som skjer rundt meg (også ved overgang av vei, rundt hjørner etc)! Når man bruker flexi er det ekstra viktig at man har oversikt, at man ser seg om, at man forutser hva som kommer til å skje. På sommerstid så føler jeg meg ofte som en superparanoid gærning når jeg går langs veien (særlig gangstier) fordi jeg går og snur meg hele tiden for å se om det kommer sykler bak meg... :blink:

Det viktigste å lære seg med flexi er at det finnes en knapp du kan trykke inn og at det ER mulig å gå med kort bånd! Og så er det ikke alle steder det egner seg med flexi da. Er jeg på steder med mye folk/dyr så foretrekker jeg vanlig bånd og halsbånd.

Ellers er det neppe flere idioter med flexi enn med andre bånd (har faktisk møtt flest "jammen hunden min er så snill og vil hilse"-folk med vanlig bånd!), men man husker det kanskje best da?

Flexi er forøvrig en død ting og gjør ingen skade, som å kjefte på bordet for at man sparker borti det og får vondt i tåa... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexiliner er verdens største styggedom!

Flexibånd er også like ille, bortsett fra at om hunden surrer seg rundt deg får du ikke brannsår eller noe sånt, hvorfor kan dem i det minste ikke lære å bruke det om man først MÅ ha styggedommen?

Ja jeg bruker flexi, nei hun får ikke herje fritt foran folk, hund og trafikken. Går jeg langs veien har hun kortere bånd enn hun ville hatt i båndet sitt. Men straks jeg er å går på turstier så lar jeg henne surre. Det for at hun skal få gjort fra seg sitt. (hun er nemlig en litt sjenert frøken :icon_redface: ) Jeg kan jo ikke alltid slippe henne, langline blir drygt å dra med seg så da får hun flexibånd. skal være ærlig om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk, siden når ble det rent mel i posen å generalisere? Skal jeg kanskje begynne å kalle alle innvandrere for idioter fordi jeg ALLTID treffer på noen som er ubehagelige / bryter loven på en eller annen måte? Er alle femtenårige gutter narkomisbrukere, selv om jeg nå har lest om en som med våpen ranet en buss for penger til narko?

Å generalisere er ikke rent mel i posen. Det stiller seg sammens med rasisme og mobbing, og tyder på manglende evne til å se ting i (statistisk) perspektiv. Selvfølgelig er det en stor sjans for å møte idiothundeeiere, det burde jo generalene bak anti-flexibånd/line/whatever vite? Stor sjangs er ikke synonymt med 100%. Dermed tar dere enkelt å greit feil i deres slutninger :icon_redface:

flexi.jpg

Hell yesh! :innocent: Vi er kjempedumme vi som bruker flexiline, så dumme at vi studerer matematikk og fysikk og sånnt tull :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeeiere generelt er idioter, spør du meg, enten de bruker flexi eller ikke :hmm:

:getlost:

Hell yesh! :blink: Vi er kjempedumme vi som bruker flexiline, så dumme at vi studerer matematikk og fysikk og sånnt tull :icon_redface:

Ooooh, det var en litt interessant konklusjon! Vært artig å få vite om det var en sammenheng mellom bruk av flexi og feks antall års utdannelse/høyeste utdannelse, for å finne ut som folk som bruker flexi ER idioter eller ikke!

Hadde sikkert vært intr med en poll, men usikker på hvordan den skulle utformes for å få med både utdannelse til folk med og uten flexi...? Ække så go på sånt jeg.. noen andre lage kanskje?? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Akk, siden når ble det rent mel i posen å generalisere? Skal jeg kanskje begynne å kalle alle innvandrere for idioter fordi jeg ALLTID treffer på noen som er ubehagelige / bryter loven på en eller annen måte? Er alle femtenårige gutter narkomisbrukere, selv om jeg nå har lest om en som med våpen ranet en buss for penger til narko?

Å generalisere er ikke rent mel i posen. Det stiller seg sammens med rasisme og mobbing, og tyder på manglende evne til å se ting i (statistisk) perspektiv. Selvfølgelig er det en stor sjans for å møte idiothundeeiere, det burde jo generalene bak anti-flexibånd/line/whatever vite? Stor sjangs er ikke synonymt med 100%. Dermed tar dere enkelt å greit feil i deres slutninger :icon_redface:

flexi.jpg

Hell yesh! :D Vi er kjempedumme vi som bruker flexiline, så dumme at vi studerer matematikk og fysikk og sånnt tull :innocent:

Et hundebånd kommer vel ikke inn under diskrimineringsloven, kanskje? :getlost: Solo tollermamma som bor hos min eldste datter (ja, nå er hun her på ferie mens Ane er nordpå) går i flexi hos Ane. Her går hun i kort skinnbånd. Jeg elsker min datter og hun er intelligent og vakker (saklig :blink:), men jeg vil ikke ha den iddiotboksen i det hele tatt, uten at jeg tviler på at hun bruker den forsvarlig når Solo er med henne.

All argumentasjonen finnes på utallige tråder her inne for dem som måtte lure på hvorfor enkelte her hater flexi (bånd eller snor, same shit) så inderlig, ja, jeg ser bare ulemper med klumpedeisen med fem(ti) eller åtte(16) meter vimeradius. Skinnbånd mellom 180 - 250cm er helt perfekt til all bruk. Jeg kan ha tre hunder i èn hånd. De kan trekke seg ut av veien for å gjøre sitt fornødne uten at det blir surr for de andre, èn kan hilse, mens to sitter og venter bak meg, de kan gå fôt, (eller plog for Solos del :D)samtidig. De kan sitte mens drittbikkjer :hmm: passerer og jeg kan ha bikkjene i èn hånd og godbiter i den andre. Trengs det kan jeg slippe båndet uten at tredje verdenskrig bryter løs og like enkelt plukke det opp på andre siden av en stamme, etter hilsing, whatever.

Jeg mener egentlig at flexi skulle vært forbudt, jeg. Men da avler de vel bare fram noen hybrider for å omgå forbudet :D Enten har du bikkja di i bånd, eller så er den løs. Midt i mellom er bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener egentlig at flexi skulle vært forbudt, jeg. Men da avler de vel bare fram noen hybrider for å omgå forbudet :innocent: Enten har du bikkja di i bånd, eller så er den løs. Midt i mellom er bare tull.

Hvorfor er midt i mellom tull? Jeg syns det er himla praktisk når det er båndtvang, at jeg fremdeles kan gå med bikkja mer en 20 cm ifra meg på plasser hvor jeg har oversikt, i tillegg SLIPPER jeg å trø ut i snøfonner, høyt gress o.l (jeg må jo når bikkja driter) bare fordi at bikkja skal pisse, eller snuse på noe. Jeg føler meg ikke som en idiot for det om, som sagt tidligere har jeg aldri, aldri fått problemer på grunn av flexibåndet mitt.... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Veldig for certifisering av flexisnellebruk.

Ja, jeg bruker flexi - men jeg har kontroll på bikkja og kaller den inn når jeg møter noen og jeg kan faktisk passere folk og andre hunder UTEN å måtte trykke på stoppknappen på snella *ler* We've come a looooong way...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er midt i mellom tull? Jeg syns det er himla praktisk når det er båndtvang, at jeg fremdeles kan gå med bikkja mer en 20 cm ifra meg på plasser hvor jeg har oversikt, i tillegg SLIPPER jeg å trø ut i snøfonner, høyt gress o.l (jeg må jo når bikkja driter) bare fordi at bikkja skal pisse, eller snuse på noe. Jeg føler meg ikke som en idiot for det om, som sagt tidligere har jeg aldri, aldri fått problemer på grunn av flexibåndet mitt.... :blink:

Lese innlegget mitt èn gang til, kanskje? Kan du underbygge din påstand om at hunder som ikke bruker flexi må gå tjue cm fra fører? :icon_redface:

Det er stor forskjell på å være idiot og på å oppføre seg idiotisk i gitte situasjoner. Nå vet jeg ikke hvordan du bruker flexibåndet, men de vi møter blir gjerne stående og vente på oss, mens hunden ligger paddeflat midt i veien på full flex. Det er de vi kommer bak. De vi møter vimer mot oss i full flex, med en eier som preiker i mobil, ser oss og smiler - nå skal hundene våre jammen meg hilse hyggelig mens jeg ikke tenker på hvordan vi skal vikle dem fra hverandre etterpå, fordi den flexiklumpen igrunnen overlater det problemet til de møtende med normal skinnlenke-. :innocent:

Mine hunder skal ikke hilse på fremmede vi møter på vår vei, uten mitt samtykke. Når jeg møter noen med en radius som går godt ut i grøfta på begge sider, må jeg trekke meg opp på gårdsplassen til nærmeste hus, over veien til det andre fortauet (dermed blir det jo skjelden ubehagelig for flexifolket, for vi andre tar ansvar for alle parter), som siste utvei be de møtende om å snelle inn bikkja si (noe de skjelden gjør selvom jeg spør pent, fordi de skal argumentere for hvor snill hund de har og hvor viktig det er at hunder får hilse bla bla bla, til bikkja deres er langt forbi god avstand til mine).

Når hilsing er uungåelig, blir flexieieren gjerne stående i enden av snella og får ikke med seg signalene om at det er på tide å gå hver sin vei, så jammen må vi med bikkjene i vår nærhet ordne opp for å unngå dyre dyrlegeregninger, også.

Nå kan det jo hende at det bare er her i Oslo øst at flexi er til besvær for alle andre enn dem som bruker det. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det jo hende at det bare er her i Oslo øst at flexi er til besvær for alle andre enn dem som bruker det. :innocent:

Jeg satt akkurat å tenkte på det faktisk, at det er merkelig hvor problematisk flexiline er for byfolket. En skulle jo tro at det var et større problem her på landet, hvor vi er kjente for å være litt enfoldige og små-harry (av en eller annen merkelig grunn dukka det opp et bilde av flexi med revehale i hodet mitt nå :getlost: ), men veit dere - her jeg bor har alle med flexibånd tydeligvis klart den iq-testen det må være for å kunne bruke et sånt bånd fornuftig.. Så da konkluderer jeg med at eliten av hunde-Norge bor her jeg bor, jeg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt akkurat å tenkte på det faktisk, at det er merkelig hvor problematisk flexiline er for byfolket. En skulle jo tro at det var et større problem her på landet, hvor vi er kjente for å være litt enfoldige og små-harry (av en eller annen merkelig grunn dukka det opp et bilde av flexi med revehale i hodet mitt nå :innocent: ), men veit dere - her jeg bor har alle med flexibånd tydeligvis klart den iq-testen det må være for å kunne bruke et sånt bånd fornuftig.. Så da konkluderer jeg med at eliten av hunde-Norge bor her jeg bor, jeg :icon_redface:

Eller det er som med bilførere: Det er flere idioter bak rattet i store byer enn i små, siden det er mange flere som kjører bil... liksom... Altså vil man i Oslo møte langt flere med hund sånn totalt sett, og dermed også langt flere med flexiline - og dermed langt flere IDIOTER med fleksiline :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...