Gå til innhold
Hundesonen.no

Hårtap på halsen


Tyfonia

Recommended Posts

Joda, som tittelen tilsier har Tyson mistet mye hår på halsen sin, litt over tid. Han har egentlig en hvit stripe med pels som skal gå der, men den hvite stripen er erstattet med lys rosa hud med masse bittesmå sorte prikker på. De sorte prikkene sitter som små søkk i huden. Jeg har et elendig kamera som ikke viser noe detaljer, så bilde er bare til å gi opp.

Sist vi var hos dyrlegen, var vel like før jul, da sa hun at vi heller skulle komme tilbake dersom vi merket noe til at det ble verre.

Tyson har ikke akkurat den tetteste hårveksten iblandt sine staffevenner og mangler fortsatt den tette pelsen en voksen staff skal ha. Det er normalt at valper ikke har så mye hår på magen, rundt kjønnsdelene og i tinningen, noe som er det samme tilfellet på Tyson, bare han er 16mnder. Han virker ikke syk, klør ikke på det, jeg merker ikke noe på meg selv, så hadde det vert skabb, ville nok ikke han vert den eneste hårløse her inne.

Han klenger mye på katten, men katten har ikke vist noe tegn til smitte han heller.

Så jeg lurer jo på om det kan være demodex, en hårsekkmidd som er veldig vanlig, men som fåtallet reagerer på. Kan jo forsåvidt vere allergi, noe jeg vet er noe staffer kan slite med. Kan de reagere på ull? Han liker å ligge på ulltepper, fryser lett, gjør han.

Er det noen som har opplevet det samme på sin(e) hund(er)?

Ikke noe kjekt siden vi skal på utstilling neste helg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, som tittelen tilsier har Tyson mistet mye hår på halsen sin, litt over tid. Han har egentlig en hvit stripe med pels som skal gå der, men den hvite stripen er erstattet med lys rosa hud med masse bittesmå sorte prikker på. De sorte prikkene sitter som små søkk i huden. Jeg har et elendig kamera som ikke viser noe detaljer, så bilde er bare til å gi opp.

Sist vi var hos dyrlegen, var vel like før jul, da sa hun at vi heller skulle komme tilbake dersom vi merket noe til at det ble verre.

Tyson har ikke akkurat den tetteste hårveksten iblandt sine staffevenner og mangler fortsatt den tette pelsen en voksen staff skal ha. Det er normalt at valper ikke har så mye hår på magen, rundt kjønnsdelene og i tinningen, noe som er det samme tilfellet på Tyson, bare han er 16mnder. Han virker ikke syk, klør ikke på det, jeg merker ikke noe på meg selv, så hadde det vert skabb, ville nok ikke han vert den eneste hårløse her inne.

Han klenger mye på katten, men katten har ikke vist noe tegn til smitte han heller.

Så jeg lurer jo på om det kan være demodex, en hårsekkmidd som er veldig vanlig, men som fåtallet reagerer på. Kan jo forsåvidt vere allergi, noe jeg vet er noe staffer kan slite med. Kan de reagere på ull? Han liker å ligge på ulltepper, fryser lett, gjør han.

Er det noen som har opplevet det samme på sin(e) hund(er)?

Ikke noe kjekt siden vi skal på utstilling neste helg...

Hva slags halsbånd bruker han?

Min hund reagerer på nikkel,så hvis jeg bruker halsbånd med noe innslag av nikkel (eks spenne) blir han pelsløs med småsår (der halsbåndet har vært i kontakt med huden) etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være seg at det er en allergisk reaksjon han har, siden alle halsbåndene han har hatt har hatt metallspenner på seg eller vært i kunstig materiale, så nikkelallergi er jo noe som har slått oss som bor her. Noen halsbånd du vil anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være seg at det er en allergisk reaksjon han har, siden alle halsbåndene han har hatt har hatt metallspenner på seg eller vært i kunstig materiale, så nikkelallergi er jo noe som har slått oss som bor her. Noen halsbånd du vil anbefale?

Jeg bruker stort sett ikke halsbånd på dyret lenger. Er så heldig at jeg bor sånn til at han stort sett går løs. De gangene vi må forflytte oss langs vei bruker jeg et retriverbånd av stoff. De gangene han ha halsbånd på bruker jeg for det meste et helt enkelt halvstrup halsbånd av stoff, og det tas av så snart det er mulig, dvs han går aldri inne med halsbånd.

Er ikke så enkelt å anbefale halsbånd siden en ikke vet om det er nikkel eller syntetisk materiale han muligens reagerer på. Men det går jo ann å prøve et helt enkelt lærhalsbånd (uten pyntetrykk/metall som går gjennom læret), med en såpass stor lærbit under metallspenna slik at metallet ikke kommer i kontakt med huden hans overhodet. Evt prøve et halsbånd med messingspenne (ble anbefalt det av en salmaker, som kunne fortelle at det er en del hester som reagerer på nikkel, og da bruker de messingspenner istedet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god idè, egentlig. Hva er liksom vits med halsbånd? At det ikke skal se ut som en herreløs hund? Ikke mange av dem her på øya. Blir han tauet inn av purken er han i det minste microchippet. Ikke det at han løper så langt vekk fra mammen sin at noen kan taue ham inn eller kidnappe ham :whistle::icon_confused:

Men vi prøver å legge halsbåndene til sides og drite i dem. Så får vi heller se om dette demper seg og pelsen kommer tilbake. Jeg gir det en måneds tid, ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stress kan faktisk forårsake hårtap og andre hudlidelser. Jeg villle heller prøvd å funnet ut når hunden begynte å miste hår og se etter mulige stress faktorer hos din hund. Desverre har stress ofte en sammenheng med at hundene blir "syke" men dette går ikka ann å kureres hod dyrlege men man må finne stress faktoren og gjøre noe med det. det er ihvertfall verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...