Gå til innhold
Hundesonen.no

Legge nytt gulv

Garmen

Recommended Posts

Ble litt inspirert etter å ha kikket i Alt Mulig tråden, for jeg og mannen min driver faktisk og planlegger å legge nytt gulv for tiden. Men er det noen spesielle typer som passer bedre for et liv under hundelabber enn andre? Noen gulvleggere som har erfaringer de kan dele? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bodd på bl.a. parkett, teppegulv og tregulv. Parkett står definitivt øverst på lista. Ja, det blir riper, men det kan man pusse ned og lakke med jevne mellomrom. Lineoleum er et billig alternativ. Tregulv eller teppegulv, aldri igjen, hvis jeg får viljen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarkett? I etasjen hvor hunden bor har vi tarkett - tør vedde på du kan kjøre over det med en skuretresker og det hadde ikke hatt ei ripe :ahappy: Negativt; det er hardt og "kaldt". Føles ikke som parkett å gå på for å si det så... Vi har parkett i de andre etasjene, riper og slitasje skjer fort - men det er mykt og varmt å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nettopp! :lol:

Naboen din har nok laminat da ja, om du beskriver det som hardt og kaldt. Men Tarkett produserer både laminat og parkett.

Vi gikk fra laminat til tregulv, og det er veldig stor forskjell. Som honning for totteluttene. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det spørs om det ikke blir laminat, ja. Er det vi i utgangspunktet tenkte på, men tenkte det var greit å få litt innspill siden vi ikke har så mye peiling på gulv :ahappy: Parkett er vel også ganske mtye dyrere enn laminat?

For øvrig skal det bli spennende med selve leggeprosessen, siden vi bor i gammel bygård, og ingen av vinklene på stua er rette :lol: Finnes det selskaper som kan gjøre sånt for en? Koster kanskje skjorta, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, parkett er mye dyrere ja.

Håndverkere er jo alltid dyrt. Har hørt bra ting om polakkformidling.no , kan jo være et alternativ for dere om dere ikke er komfortable med å legge selv.

Snille svigerfar kom og fikset for oss. Alt er skeivt her og. Gikk greit, tar bare litt tid, men han har jo endel erfaring og. Han brukte vel 2 hele dager og tre lange kvelder på stue, kjøkken og soverom. Om jeg husker riktig.

Skal dere skifte lister også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, parkett er mye dyrere ja.

Håndverkere er jo alltid dyrt. Har hørt bra ting om polakkformidling.no , kan jo være et alternativ for dere om dere ikke er komfortable med å legge selv.

Snille svigerfar kom og fikset for oss. Alt er skeivt her og. Gikk greit, tar bare litt tid, men han har jo endel erfaring og. Han brukte vel 2 hele dager og tre lange kvelder på stue, kjøkken og soverom. Om jeg husker riktig.

Skal dere skifte lister også?

Ja, jeg tror nok vi må det. Problemet her er at vi har to listegreier. Den ene er sånn vanlig liten trepinglegreie, den andre er en sånn stor hvit...eh...pyntelist? Men begge ser ut til å være limt på, ikke spikret. Så mannen har tenkt å begi seg løs på en eller annen kamuflert list med brekkjern elns for å se hvordan ståa er. :D For super-solvent finnes desverre bare i Monkey Island tror jeg :lol:

Simira: hadde vi hatt noen rette vinkler hadde det nok ikke vært noe problem. Mannedyret satte i går og lærte seg vinkelregning eller ett eller annet sånt for å prøve å finne ut av det selv. Jeg kjenner jeg er skeptisk av natur til at mannfolka skal "finne ut av det selv" :ahappy: *kikke rundt seg etter polakker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil slå et slag for det gulvet vi har. :ahappy: Det er Pergo laminat, beregnet på "offentlig" bruk; da har det en garanti på 10 år. Brukt privat har det en garanti på hele 50 år! Det er ikke spesielt dyrt heller (under 200kr/kvm da vi kjøpte det).

Hundene våre har "ingen begrensninger"; de får lov å løpe og herje litt, og det vises overhodet ikke på gulvet. Før vi kjøpte gulvet, var vi i butikker og kikket, og det lå fremme vareprøver av gulvet, sammen med bla en nøkkel og stålull. Vi kunne prøve å skrape på gulvet med dette, noe vi gjorde. Ikke en eneste ripe, og vi prøvde å skrape så hardt vi bare klarte, både jeg og typen! :D Det eneste som skjedde, var at det kom litt "støv", men da vi kostet bort dette, var det ingen synlige tegn på skade på gulvet. Utrolig!

I andre etasje har vi annen laminat, en billigere type. Og den er veldig merkbart dårligere. Den får riper, og den tåler heller ikke uhell (tiss, vannsøl) i samme grad som Pergoen. På Pergoen ser vi ingenting dersom en tissedam har ligget "over natta", mens oppe har det faktisk blitt skade på gulvet et par steder pga det. :lol:

Pergoen er enkel å legge, det er sånn klikk-system. Til og med JEG klarte å legge den! :D En lignende tråd har vært laget før (lurer på om den lå under Utstyr og tilbehør??), og der var det noen som fortalte om en laminat som skulle tåle tigerklør! :lol: Kanskje det er et alternativ også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil slå et slag for det gulvet vi har. :ahappy: Det er Pergo laminat, beregnet på "offentlig" bruk; da har det en garanti på 10 år. Brukt privat har det en garanti på hele 50 år! Det er ikke spesielt dyrt heller (under 200kr/kvm da vi kjøpte det).

Hundene våre har "ingen begrensninger"; de får lov å løpe og herje litt, og det vises overhodet ikke på gulvet. Før vi kjøpte gulvet, var vi i butikker og kikket, og det lå fremme vareprøver av gulvet, sammen med bla en nøkkel og stålull. Vi kunne prøve å skrape på gulvet med dette, noe vi gjorde. Ikke en eneste ripe, og vi prøvde å skrape så hardt vi bare klarte, både jeg og typen! :) Det eneste som skjedde, var at det kom litt "støv", men da vi kostet bort dette, var det ingen synlige tegn på skade på gulvet. Utrolig!

I andre etasje har vi annen laminat, en billigere type. Og den er veldig merkbart dårligere. Den får riper, og den tåler heller ikke uhell (tiss, vannsøl) i samme grad som Pergoen. På Pergoen ser vi ingenting dersom en tissedam har ligget "over natta", mens oppe har det faktisk blitt skade på gulvet et par steder pga det. :D

Pergoen er enkel å legge, det er sånn klikk-system. Til og med JEG klarte å legge den! :lol: En lignende tråd har vært laget før (lurer på om den lå under Utstyr og tilbehør??), og der var det noen som fortalte om en laminat som skulle tåle tigerklør! :lol: Kanskje det er et alternativ også? :D

Høres kjempebra ut! Finner ikke noen priser på hjemmesiden deres, desverre, men vi får se om vi finner en butikk. Hvor mye kostet det for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjempebra ut! Finner ikke noen priser på hjemmesiden deres, desverre, men vi får se om vi finner en butikk. Hvor mye kostet det for dere?

På tilbud på CoopBygg (eller noe sånt coopgreier): 189kr/kvm. Eller var det for 2kvm? Pr pakke tror jeg det var, eller så husker jeg feil.. :D Eh, ca samme pris som for mange av de andre i alle fall! :lol:

Edit: veldig greit å ha varmekabler under, noe vi har. Hvis ikke kan det nok kjennes kaldt ut (men personlig synes jeg at alle gulv bortsett fra teppegulv kjennes kalde ut..) :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat lagt nye gulv i huset, da det som var der var et fullstendig nedslitt tregulv med masse sprekker. På badet var det gørrstygt gulnet rosa vinylgulv, så der ble det lagt fliser. På tregulv derimot kan man jo ikke legge fliser rett på, så det ble klikklaminat i skiferlook på stue og kjøkken, og vinylbelegg i steinlook i gang, mellomgang og soverom i 1. etasje. Oppe er gulvet brukbart, så der kommer det til å forbli tregulv, men der er det kun soverom, så hundene blir stort sett i 1. etasje uansett.

Veldig fornøyd med både utseendet og det praktiske så langt, for ingen av gulvene er spesielt glatte, og alt utenom badet er i tillegg myke å gå på og har veldig dempet lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere bare har sånn glattkant bord til listverk? jeg husker ikke. Har ikke tittet så nøye etter heller forsåvidt.

Dere kan legge nytt gulv over det dere har nå, det sparer mye arbeid, og dere trenger ikke tenke på å rette ut gulvet.

Et lite obs. Lister er ganske dyre. Tror vi brukte nesten like mye på lister som vi gjorde på gulvet. Nå er våre lister profilerte da, pga av gammel bygårdsleilighet og verdi på leilighet og sånn. Men læll. Var overraskende dyrt!

Og en ting å ha i bakhodet når det gjelder oppussing. Ting koster ALLTID mer enn man tror, og det tar ALLTID lengre tid enn planlagt. Sucky, men like forutsigbart som gravitasjon tror jeg... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere bare har sånn glattkant bord til listverk? jeg husker ikke. Har ikke tittet så nøye etter heller forsåvidt.

Dere kan legge nytt gulv over det dere har nå, det sparer mye arbeid, og dere trenger ikke tenke på å rette ut gulvet.

Et lite obs. Lister er ganske dyre. Tror vi brukte nesten like mye på lister som vi gjorde på gulvet. Nå er våre lister profilerte da, pga av gammel bygårdsleilighet og verdi på leilighet og sånn. Men læll. Var overraskende dyrt!

Og en ting å ha i bakhodet når det gjelder oppussing. Ting koster ALLTID mer enn man tror, og det tar ALLTID lengre tid enn planlagt. Sucky, men like forutsigbart som gravitasjon tror jeg... :D

Ja, lister er SYKT dyrt! Et tips som kan gjøre det billigere hvis man må bytte ut, er å kjøpe ubehandlet og å male de selv. Kjøper man ferdigmalt er de også veldig mye dyrere enn de som ikke er malt. Og profilerte er dyrere enn uprofilerte. Men har man peng og/eller dårlig tid og/eller gidder ikke male selv, så kan man kjøpe ferdigmalte profilerte. Synes ærlig talt det er penest da.. :lol: Vi valgte et ganske dyrt alternativ da vi trengte lister til hele huset; uprofilerte langs gulvet, og profilerte langs taket. Begge typene var ferdigmalt. Ser også at det i noen hus ikke er lister langs taket, spesielt i mur-blokker med malte betongvegger.. Det er forresten forferdelig vanskelig å feste lister i betong, så mulig det var årsaken? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alloc laminat skal være markedets beste laminat. Det har livstids garanti og er like lunt som parkett.Ikke gulvkaldt og glatt som andre laminat kan være. Tåler vannsøl uten å svelle. Vi har kjøpt dette, kostet 360kr pr.m2. Så det er jo endel dyrere enn Pergo gulvet,men absolutt verdt det. Det ser ut og føles som parkett, men er solid :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleh. Pergo sine sider vil ikke fortelle meg hvor jeg kan finne forhandlere. Men vi får vel ta en runde til div byggevareplasser uansett. Men det skal bli fint å få ordentlig gulv etterhvert :whistle:

ElinT: Desverre langt utenfor min prisklasse, ellers hørtes det bra ut :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleh. Pergo sine sider vil ikke fortelle meg hvor jeg kan finne forhandlere. Men vi får vel ta en runde til div byggevareplasser uansett. Men det skal bli fint å få ordentlig gulv etterhvert :P

ElinT: Desverre langt utenfor min prisklasse, ellers hørtes det bra ut :P

Coop selger det i alle fall. Det er et veldig vanlig merke, så jeg ville vært forundret om ikke de fleste har det. :) Vi så det i alle fall hos mange forhandlere, og prisene kan jo variere fra forhandler til forhandler, og det samme kan kanskje farger og sånt, så det er ikke så dumt å ta en runde og kikke. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I november hadde vi en akkurat lik tråd som dette, hvor denne linken ble postet: http://thepetrealtynetwork.wordpress.com/2007/07/20/the-best-flooring-for-pets/

Her konkluderer de med at bambus er det beste gulvet i hus hvor det bor kjæledyr :) Bambusparkett er både veldig pent og veldig slitesterkt. Litt dyrt tror jeg, men det er jo verdt det om det holder seg helt og pent lengre. Vi skal ha bambus neste gang vi legger gulv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Bleh. Pergo sine sider vil ikke fortelle meg hvor jeg kan finne forhandlere. Men vi får vel ta en runde til div byggevareplasser uansett. Men det skal bli fint å få ordentlig gulv etterhvert :)

ElinT: Desverre langt utenfor min prisklasse, ellers hørtes det bra ut :P

Skal dere kjøpe alt på en gang da? Vi regnet ut hvor mange m2 vi trengte og kjøpte 1-4 pk pr mnd (alt etter hvor mye som gikk til andre utgifter). Så da fikk vi det gulvet vi ønsket. Dette var i vår forrige leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere kjøpe alt på en gang da? Vi regnet ut hvor mange m2 vi trengte og kjøpte 1-4 pk pr mnd (alt etter hvor mye som gikk til andre utgifter). Så da fikk vi det gulvet vi ønsket. Dette var i vår forrige leilighet.

Det var kanskje ikke en dum ide...hmmm...da vil vi jo veldig bra gulv, men samtidig så må vi da vente lenger...hum hum...det skal tas opp til debatt med mannebeinet tror jeg :)

Fant igjen den gamle tråden da, og det virker jo som Pergo er en stor hit. Bambus har ikke falt meg inn en gang *sjekke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...