Gå til innhold
Hundesonen.no

Legge nytt gulv

Garmen

Recommended Posts

Ble litt inspirert etter å ha kikket i Alt Mulig tråden, for jeg og mannen min driver faktisk og planlegger å legge nytt gulv for tiden. Men er det noen spesielle typer som passer bedre for et liv under hundelabber enn andre? Noen gulvleggere som har erfaringer de kan dele? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bodd på bl.a. parkett, teppegulv og tregulv. Parkett står definitivt øverst på lista. Ja, det blir riper, men det kan man pusse ned og lakke med jevne mellomrom. Lineoleum er et billig alternativ. Tregulv eller teppegulv, aldri igjen, hvis jeg får viljen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarkett? I etasjen hvor hunden bor har vi tarkett - tør vedde på du kan kjøre over det med en skuretresker og det hadde ikke hatt ei ripe :ahappy: Negativt; det er hardt og "kaldt". Føles ikke som parkett å gå på for å si det så... Vi har parkett i de andre etasjene, riper og slitasje skjer fort - men det er mykt og varmt å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nettopp! :lol:

Naboen din har nok laminat da ja, om du beskriver det som hardt og kaldt. Men Tarkett produserer både laminat og parkett.

Vi gikk fra laminat til tregulv, og det er veldig stor forskjell. Som honning for totteluttene. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det spørs om det ikke blir laminat, ja. Er det vi i utgangspunktet tenkte på, men tenkte det var greit å få litt innspill siden vi ikke har så mye peiling på gulv :ahappy: Parkett er vel også ganske mtye dyrere enn laminat?

For øvrig skal det bli spennende med selve leggeprosessen, siden vi bor i gammel bygård, og ingen av vinklene på stua er rette :lol: Finnes det selskaper som kan gjøre sånt for en? Koster kanskje skjorta, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, parkett er mye dyrere ja.

Håndverkere er jo alltid dyrt. Har hørt bra ting om polakkformidling.no , kan jo være et alternativ for dere om dere ikke er komfortable med å legge selv.

Snille svigerfar kom og fikset for oss. Alt er skeivt her og. Gikk greit, tar bare litt tid, men han har jo endel erfaring og. Han brukte vel 2 hele dager og tre lange kvelder på stue, kjøkken og soverom. Om jeg husker riktig.

Skal dere skifte lister også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, parkett er mye dyrere ja.

Håndverkere er jo alltid dyrt. Har hørt bra ting om polakkformidling.no , kan jo være et alternativ for dere om dere ikke er komfortable med å legge selv.

Snille svigerfar kom og fikset for oss. Alt er skeivt her og. Gikk greit, tar bare litt tid, men han har jo endel erfaring og. Han brukte vel 2 hele dager og tre lange kvelder på stue, kjøkken og soverom. Om jeg husker riktig.

Skal dere skifte lister også?

Ja, jeg tror nok vi må det. Problemet her er at vi har to listegreier. Den ene er sånn vanlig liten trepinglegreie, den andre er en sånn stor hvit...eh...pyntelist? Men begge ser ut til å være limt på, ikke spikret. Så mannen har tenkt å begi seg løs på en eller annen kamuflert list med brekkjern elns for å se hvordan ståa er. :D For super-solvent finnes desverre bare i Monkey Island tror jeg :lol:

Simira: hadde vi hatt noen rette vinkler hadde det nok ikke vært noe problem. Mannedyret satte i går og lærte seg vinkelregning eller ett eller annet sånt for å prøve å finne ut av det selv. Jeg kjenner jeg er skeptisk av natur til at mannfolka skal "finne ut av det selv" :ahappy: *kikke rundt seg etter polakker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil slå et slag for det gulvet vi har. :ahappy: Det er Pergo laminat, beregnet på "offentlig" bruk; da har det en garanti på 10 år. Brukt privat har det en garanti på hele 50 år! Det er ikke spesielt dyrt heller (under 200kr/kvm da vi kjøpte det).

Hundene våre har "ingen begrensninger"; de får lov å løpe og herje litt, og det vises overhodet ikke på gulvet. Før vi kjøpte gulvet, var vi i butikker og kikket, og det lå fremme vareprøver av gulvet, sammen med bla en nøkkel og stålull. Vi kunne prøve å skrape på gulvet med dette, noe vi gjorde. Ikke en eneste ripe, og vi prøvde å skrape så hardt vi bare klarte, både jeg og typen! :D Det eneste som skjedde, var at det kom litt "støv", men da vi kostet bort dette, var det ingen synlige tegn på skade på gulvet. Utrolig!

I andre etasje har vi annen laminat, en billigere type. Og den er veldig merkbart dårligere. Den får riper, og den tåler heller ikke uhell (tiss, vannsøl) i samme grad som Pergoen. På Pergoen ser vi ingenting dersom en tissedam har ligget "over natta", mens oppe har det faktisk blitt skade på gulvet et par steder pga det. :lol:

Pergoen er enkel å legge, det er sånn klikk-system. Til og med JEG klarte å legge den! :D En lignende tråd har vært laget før (lurer på om den lå under Utstyr og tilbehør??), og der var det noen som fortalte om en laminat som skulle tåle tigerklør! :lol: Kanskje det er et alternativ også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil slå et slag for det gulvet vi har. :ahappy: Det er Pergo laminat, beregnet på "offentlig" bruk; da har det en garanti på 10 år. Brukt privat har det en garanti på hele 50 år! Det er ikke spesielt dyrt heller (under 200kr/kvm da vi kjøpte det).

Hundene våre har "ingen begrensninger"; de får lov å løpe og herje litt, og det vises overhodet ikke på gulvet. Før vi kjøpte gulvet, var vi i butikker og kikket, og det lå fremme vareprøver av gulvet, sammen med bla en nøkkel og stålull. Vi kunne prøve å skrape på gulvet med dette, noe vi gjorde. Ikke en eneste ripe, og vi prøvde å skrape så hardt vi bare klarte, både jeg og typen! :) Det eneste som skjedde, var at det kom litt "støv", men da vi kostet bort dette, var det ingen synlige tegn på skade på gulvet. Utrolig!

I andre etasje har vi annen laminat, en billigere type. Og den er veldig merkbart dårligere. Den får riper, og den tåler heller ikke uhell (tiss, vannsøl) i samme grad som Pergoen. På Pergoen ser vi ingenting dersom en tissedam har ligget "over natta", mens oppe har det faktisk blitt skade på gulvet et par steder pga det. :D

Pergoen er enkel å legge, det er sånn klikk-system. Til og med JEG klarte å legge den! :lol: En lignende tråd har vært laget før (lurer på om den lå under Utstyr og tilbehør??), og der var det noen som fortalte om en laminat som skulle tåle tigerklør! :lol: Kanskje det er et alternativ også? :D

Høres kjempebra ut! Finner ikke noen priser på hjemmesiden deres, desverre, men vi får se om vi finner en butikk. Hvor mye kostet det for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjempebra ut! Finner ikke noen priser på hjemmesiden deres, desverre, men vi får se om vi finner en butikk. Hvor mye kostet det for dere?

På tilbud på CoopBygg (eller noe sånt coopgreier): 189kr/kvm. Eller var det for 2kvm? Pr pakke tror jeg det var, eller så husker jeg feil.. :D Eh, ca samme pris som for mange av de andre i alle fall! :lol:

Edit: veldig greit å ha varmekabler under, noe vi har. Hvis ikke kan det nok kjennes kaldt ut (men personlig synes jeg at alle gulv bortsett fra teppegulv kjennes kalde ut..) :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat lagt nye gulv i huset, da det som var der var et fullstendig nedslitt tregulv med masse sprekker. På badet var det gørrstygt gulnet rosa vinylgulv, så der ble det lagt fliser. På tregulv derimot kan man jo ikke legge fliser rett på, så det ble klikklaminat i skiferlook på stue og kjøkken, og vinylbelegg i steinlook i gang, mellomgang og soverom i 1. etasje. Oppe er gulvet brukbart, så der kommer det til å forbli tregulv, men der er det kun soverom, så hundene blir stort sett i 1. etasje uansett.

Veldig fornøyd med både utseendet og det praktiske så langt, for ingen av gulvene er spesielt glatte, og alt utenom badet er i tillegg myke å gå på og har veldig dempet lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere bare har sånn glattkant bord til listverk? jeg husker ikke. Har ikke tittet så nøye etter heller forsåvidt.

Dere kan legge nytt gulv over det dere har nå, det sparer mye arbeid, og dere trenger ikke tenke på å rette ut gulvet.

Et lite obs. Lister er ganske dyre. Tror vi brukte nesten like mye på lister som vi gjorde på gulvet. Nå er våre lister profilerte da, pga av gammel bygårdsleilighet og verdi på leilighet og sånn. Men læll. Var overraskende dyrt!

Og en ting å ha i bakhodet når det gjelder oppussing. Ting koster ALLTID mer enn man tror, og det tar ALLTID lengre tid enn planlagt. Sucky, men like forutsigbart som gravitasjon tror jeg... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere bare har sånn glattkant bord til listverk? jeg husker ikke. Har ikke tittet så nøye etter heller forsåvidt.

Dere kan legge nytt gulv over det dere har nå, det sparer mye arbeid, og dere trenger ikke tenke på å rette ut gulvet.

Et lite obs. Lister er ganske dyre. Tror vi brukte nesten like mye på lister som vi gjorde på gulvet. Nå er våre lister profilerte da, pga av gammel bygårdsleilighet og verdi på leilighet og sånn. Men læll. Var overraskende dyrt!

Og en ting å ha i bakhodet når det gjelder oppussing. Ting koster ALLTID mer enn man tror, og det tar ALLTID lengre tid enn planlagt. Sucky, men like forutsigbart som gravitasjon tror jeg... :D

Ja, lister er SYKT dyrt! Et tips som kan gjøre det billigere hvis man må bytte ut, er å kjøpe ubehandlet og å male de selv. Kjøper man ferdigmalt er de også veldig mye dyrere enn de som ikke er malt. Og profilerte er dyrere enn uprofilerte. Men har man peng og/eller dårlig tid og/eller gidder ikke male selv, så kan man kjøpe ferdigmalte profilerte. Synes ærlig talt det er penest da.. :lol: Vi valgte et ganske dyrt alternativ da vi trengte lister til hele huset; uprofilerte langs gulvet, og profilerte langs taket. Begge typene var ferdigmalt. Ser også at det i noen hus ikke er lister langs taket, spesielt i mur-blokker med malte betongvegger.. Det er forresten forferdelig vanskelig å feste lister i betong, så mulig det var årsaken? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alloc laminat skal være markedets beste laminat. Det har livstids garanti og er like lunt som parkett.Ikke gulvkaldt og glatt som andre laminat kan være. Tåler vannsøl uten å svelle. Vi har kjøpt dette, kostet 360kr pr.m2. Så det er jo endel dyrere enn Pergo gulvet,men absolutt verdt det. Det ser ut og føles som parkett, men er solid :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleh. Pergo sine sider vil ikke fortelle meg hvor jeg kan finne forhandlere. Men vi får vel ta en runde til div byggevareplasser uansett. Men det skal bli fint å få ordentlig gulv etterhvert :whistle:

ElinT: Desverre langt utenfor min prisklasse, ellers hørtes det bra ut :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleh. Pergo sine sider vil ikke fortelle meg hvor jeg kan finne forhandlere. Men vi får vel ta en runde til div byggevareplasser uansett. Men det skal bli fint å få ordentlig gulv etterhvert :P

ElinT: Desverre langt utenfor min prisklasse, ellers hørtes det bra ut :P

Coop selger det i alle fall. Det er et veldig vanlig merke, så jeg ville vært forundret om ikke de fleste har det. :) Vi så det i alle fall hos mange forhandlere, og prisene kan jo variere fra forhandler til forhandler, og det samme kan kanskje farger og sånt, så det er ikke så dumt å ta en runde og kikke. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I november hadde vi en akkurat lik tråd som dette, hvor denne linken ble postet: http://thepetrealtynetwork.wordpress.com/2007/07/20/the-best-flooring-for-pets/

Her konkluderer de med at bambus er det beste gulvet i hus hvor det bor kjæledyr :) Bambusparkett er både veldig pent og veldig slitesterkt. Litt dyrt tror jeg, men det er jo verdt det om det holder seg helt og pent lengre. Vi skal ha bambus neste gang vi legger gulv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Bleh. Pergo sine sider vil ikke fortelle meg hvor jeg kan finne forhandlere. Men vi får vel ta en runde til div byggevareplasser uansett. Men det skal bli fint å få ordentlig gulv etterhvert :)

ElinT: Desverre langt utenfor min prisklasse, ellers hørtes det bra ut :P

Skal dere kjøpe alt på en gang da? Vi regnet ut hvor mange m2 vi trengte og kjøpte 1-4 pk pr mnd (alt etter hvor mye som gikk til andre utgifter). Så da fikk vi det gulvet vi ønsket. Dette var i vår forrige leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere kjøpe alt på en gang da? Vi regnet ut hvor mange m2 vi trengte og kjøpte 1-4 pk pr mnd (alt etter hvor mye som gikk til andre utgifter). Så da fikk vi det gulvet vi ønsket. Dette var i vår forrige leilighet.

Det var kanskje ikke en dum ide...hmmm...da vil vi jo veldig bra gulv, men samtidig så må vi da vente lenger...hum hum...det skal tas opp til debatt med mannebeinet tror jeg :)

Fant igjen den gamle tråden da, og det virker jo som Pergo er en stor hit. Bambus har ikke falt meg inn en gang *sjekke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...