Gå til innhold
Hundesonen.no

XO F-kull

Kennel XO

Recommended Posts

takk alle sammen!

Valpene er 1 uke i dag og de vokser seg gode og runde. Ingen henger etter og Wicca har mer enn nok melk. Så langt er alt normalt og behagelig :)Foreløpig er det mest kjedelig ting som soving og spising som foregår, de er jo fortsatt blinde og døve. Men jeg begynner å se litt respons i fra de som at de begynner å oppdage hverandre og smaker litt på hverandre, de får litt rocke fot når jeg klør de på magen og det kommer go lyder når jeg koser med de. Veldig søte!

Jeg har tatt litt bilder av de i dag. Det ble ikke helt bra kvalitet på bildene, jeg så etterpå at kameraet var litt på tryne innstilt..

Image19-1.jpg

Image21.jpg

Gul-1.jpg

Gul tispe

Bla.jpg

Blå hannhund

Ingenfarge.jpg

Umerket (gikk tom for farger)

Hvit-1.jpg

Hvit tispe

Lime-1.jpg

Lime tispe

LyseBla.jpg

Lyse blå gutt

Rod.jpg

Rød jente

Rosa.jpg

Rosa jente

Svart_gutt.jpg

Svart gutt

lilla-1.jpg

Lilla jente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Gratulerer med stort kull! Dei ser veldig bra ut alle sammen :P

Er ikke så lenge før dei åpner øynene heller no, synes det på en måte blir "mer" valp da og ikkje bare noen skrukketroll som dier og sover :)

Håper du fortsetter å legge ut bilder, spennende å følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koselige tilbakemeldinger :whistle:

Nå har valpene blitt litt over 2 uker. De har åpnet øynene og blitt skikkelig SØTE! Mye har skjedd den siste uka. de begynner så smått å oppdage verden. Vi har klippet klør for første gang og fått ormekur. Livet består fortsatt for det meste av valpekassa, mat og å sove, men de begynner nå så smått å registrere lyder og ting rundt seg. De øver seg nå på å gå litt ustødig og begynner å bli flinke til å sitte og ligge med hodet opp. De har oppdaget hverandre og koser og smaker på hverandre og man ser anntydning til noe som ligner på lek. De responerer nå på stemmen min når de er våkne å kommer vraltende til den enden av valpekassa som jeg er i når jeg prater til de.

I går var første dagen jeg registrerte at de kjenner meg igjen, et par loggra så de velta da jeg satte meg i valpekassa... *SØTE!* Jeg bruker en del tid i valpekassa nå og koser og håndterer de flere ganger om dag. I dag og i går har de også vært litt utenfor valpekassa på oppdagelsesferd. Valpekassen min er egentlig litt liten til 10 valper å leke å trene seg på å gå, så jeg tar bort valpekassen på dagtid nå og sperrer av en del av rommet sånn at de har litt mer bevegelses frihet. Til helga flytter jeg de fra vaskerommet til kjøkkenet hvor jeg setter opp en 2 x 2 meter valpegrind som de er i om natta, ellers får de vandre løse rundt som det passer dem.

Image11-1.jpg

Image5-2.jpg

svart_gutt-1.jpg

Image11.jpg

Image14-1.jpg

umerkajente.jpg

Image2-2.jpg

Image5-1.jpg

Image6.jpg

Image4-1.jpg

Image3.jpg

Image9.jpg

Image16.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå begynner det å ligne noe! Det er så herlig når de anerkjenner deg, reagerer på deg og skjønner at verden er der ute - og vil dit! Søtingene!

Og, i all min teithet, må jeg innrømme at de er mye mer forskjellig enn jeg forventet på schäfer. En schäfer er en schäfer er en schäfer, liksom... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns litt synd på de to som må trøste seg med øre og hale når det ikke er plass ved puppen..

:P

Det synes jeg også, så i dag fikk de mat for første gang. Normalt har jeg ikke trengt å begynne å tileggsfore Wicca sine valper før de har vært 3,5 uke, men nå har de fått et måltid i dag 2,5 uke gammel. Det er jo så trangt nå at det ikke er plass til alle 10 å die samtidig. De er gode å runde, så de får nok det de trenger, men jeg synes de har vært litt mer urolige i dag og de 10 søte små blei forvandlet til 10 finger spisende tannløse ulver...så det var nok på tide med litt fastføde

Åh, nå begynner det å ligne noe! Det er så herlig når de anerkjenner deg, reagerer på deg og skjønner at verden er der ute - og vil dit! Søtingene!

Og, i all min teithet, må jeg innrømme at de er mye mer forskjellig enn jeg forventet på schäfer. En schäfer er en schäfer er en schäfer, liksom... :yawn:

Det er kjempe herlig nå når en begynner å få respons. Jeg stor koser meg! :P

De blir litt annerledes enn tradisjonell schäfer. De har generelt litt lavere fødselsvekt og er derfor litt mer mobile fysisk på et litt tidligere stadie, så de blir litt annerledes. Ofte har jo brukslinjene noe kortere pels og kortere rygger også...og selvfølgelig det at de finnes i mange forskjellige farger gjør jo at de blir litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å bli action! Valpene er 3,5 uke og aktiviteten øker for hver dag som går. :console: Vi startet å gi de fast føde rett før helga. Normalt pleier jeg ikke å begynne å fore før de er 3-3,5 uke gamle, men i og med at de er så mange kom behovet for mat litt tidligere. Wicca har fortsatt mye melk og er flink til å die,men det er veldig trangt om plassen med 10 valper og 10 patter. Det er noe orntlig griseri å fore så små valper. De bader like mye i maten som de spiser :P

Vi har akkurat begynt å introdusere valpene for resten av flokken. Aylar begynner å bli en rutinert super tante å elsker små valper. Planen er å introdusere de for Storm og Bris også i løpet av de neste dagene. Det er alltid artig å se hvor selvfølgelig det er for så små valper som aldri har sett en annen hund før i hele sitt liv at det finnes andre hunder i verden. De er nyskjerrige, men helt avslappet når de blir introdusert.

Tiden består fortsatt mye i spising og soving, men utviklingen går utrolig fort nå. Den korte stunden de er våkne leker de med hverandre og går på oppdagelsesferd. Pregingen har også begynt nå å de introduseres for nye lyder og aktiviteter rund seg jevnlig. Vi bruker også mye tid på håndering.

Image11-3.jpg

Image127.jpg

Image15-2.jpg

Image16-1.jpg

Image19-2.jpg

Image14-2.jpg

Image8.jpg

Image77.jpg

Image88.jpg

Image17.jpg

Image18.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har de fått all den pelsen fra?! Det er jo helt utrolig for noen ulldotter de har blitt! :console: Enn å få grave ansiktet ned i de der.. *sukk*

hehe... Pelsen kommer liksom bare ploppende ut en gang imellom 2 og 3 uker. Men jeg ser at de kullene jeg har foret med kjøtt fra starten av har fått bedre pelser. Men nå har pappan til dette kullet veldig bra pels og jeg håper jo selvfølgelig at de har arvet den. Mamman er forholdsvis kort pelsa, men aldri nedarvet så kort pels som hun har selv til noen avkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... Pelsen kommer liksom bare ploppende ut en gang imellom 2 og 3 uker. Men jeg ser at de kullene jeg har foret med kjøtt fra starten av har fått bedre pelser. Men nå har pappan til dette kullet veldig bra pels og jeg håper jo selvfølgelig at de har arvet den. Mamman er forholdsvis kort pelsa, men aldri nedarvet så kort pels som hun har selv til noen avkom.

Kjøtt, som i V&H eller? Og pelskvaliteten bare varer og varer selv om de går over på annet fôr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...