Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det greit å denge elg?

Carma

Recommended Posts

Guest Belgerpia
Skrevet

Jeg kom ridende ned en bakke en gang, og i slutten av bakken var det et kryss. Ved krysset stod det en elg med barn. Å snu var liksom ikke et alternativ (turen ville da blitt en time lengre), så hva skulle jeg gjøre?! :whistle: Jeg satte hesten i trav rett mot fru elg med avkom, og gaulet "killing me softly" for full hals! :wub: De syntes nok ikke jeg sang spesielt pent, så da stakk de sin vei. *puh*

Men jeg har hørt om en rytter til hest (haha), som ble jaget to km (!) bortover noen jorder, av en sånn "strøk på mentaltesten"-elg.. Fytti altså! Vinter med tilhørende djupsnø var det selvsagt også.. :aww:

Nå har jeg vært igjennom tråden for andre gang og ler igjen så jeg griner - hærlighet.

Men - spøk til revolver, jeg ble jaget av veldig sur elgku med kalv gjennom skauen jeg. Var på barbaktur med min lille søte ponne (str. 138), barbak på smale skogsstier da ponni plutselig bråstoppet, jeg så ingenting, men plutselig så hiver ponni seg rundt og raser av gårde i en helvetes fart over fjellskrenter, gjennom trange trepassasjer osv. med retning hjem, jeg hadde nok med å klamre meg fast - mens ponni raste løypa hjem. Fru sur og grinete elgmamma stoppet i skogkanten, ponni bremset 50 meter ut på jordet... Skumle sure elgkua... ponni hadde ikke lest bli ett tre boka altså.

• Svar 108
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Nå har jeg vært igjennom tråden for andre gang og ler igjen så jeg griner - hærlighet.

Men - spøk til revolver, jeg ble jaget av veldig sur elgku med kalv gjennom skauen jeg. Var på barbaktur med min lille søte ponne (str. 138), barbak på smale skogsstier da ponni plutselig bråstoppet, jeg så ingenting, men plutselig så hiver ponni seg rundt og raser av gårde i en helvetes fart over fjellskrenter, gjennom trange trepassasjer osv. med retning hjem, jeg hadde nok med å klamre meg fast - mens ponni raste løypa hjem. Fru sur og grinete elgmamma stoppet i skogkanten, ponni bremset 50 meter ut på jordet... Skumle sure elgkua... ponni hadde ikke lest bli ett tre boka altså.

Stakkars ponni-liten, den hadde nok dysleksi... :whistle:

Guest Gråtass
Skrevet

Denne damen var heller ikke heldig nok å være informert om "Bli en busk"-løsningen...

http://www.an.no/nyheter/article4849172.ece

Stakkars - når det kunne vært unngått så enkelt!

Susanne

Menne når jeg leser artikkelen så tenker jeg littegranne må jeg ærlig innrømme at; hvor teit er du? Ser to kalver, da vet man at mamma er ikke langt unna- skygg av banen. Liste seg stille og diskret bort eller alternativet som tydeligvis folk må opplyses mer om: Bli en busk. Løpe er ikke løsningen mot en langbeint langdistanseflyger og spesielt ikke i snø..

Skrevet

Å FY! :) Men jammen godt hunden klarte å jage bort kua - skumle greier! :icon_redface:

Når det er sagt, vil jeg heller bli antastet av en elgokse any day! :lol:

Skrevet

Uff, skumle greier! :)

Til tross for buskeblierkunnskaper og ellers alle gode råd her inne så er jeg enda litt smånervøs når jeg går ute her i mørket jeg altså... :icon_redface: I går var jeg ute med hundene litt seint. Hadde hodelykt (greit å se dem før man går PÅ dem iallefall tenker jeg da...) og gikk og kikket på alle sporene langs veien (av elg da altså!). Jeg gikk fra A til B og tilbake igjen. På veien tilbake hadde det dukket opp flere nye spor, ganske rett etter (eller før..?) at jeg snudde (5 min kanskje)... :lol: Liker ikke.... :)

Skrevet

Det er aldri greit å slå :) Har ikke mamman din lært deg det? :icon_redface::)

Jeg har faktisk gått en elg, med et dunk. Den stod på tvers over en sti, og bikkja må faktisk ha løpt under elgen :lol: Vi ble like forfjamset både jeg og elgen, stirret på hverandre noen sekunder før vi løp hver til vårt :P Mamma trodde ikke på meg før hun så elghår på genseren :P

Haha akkurat det samme har hendt meg. Det var bekmørkt. Heldigvis ble elgen reddere enn meg og løp avgårde...

Skrevet

Uff, skumle greier! :)

Til tross for buskeblierkunnskaper og ellers alle gode råd her inne så er jeg enda litt smånervøs når jeg går ute her i mørket jeg altså... :P I går var jeg ute med hundene litt seint. Hadde hodelykt (greit å se dem før man går PÅ dem iallefall tenker jeg da...) og gikk og kikket på alle sporene langs veien (av elg da altså!). Jeg gikk fra A til B og tilbake igjen. På veien tilbake hadde det dukket opp flere nye spor, ganske rett etter (eller før..?) at jeg snudde (5 min kanskje)... :P Liker ikke.... :P

Uff, sånt er ekkelt ja! Jeg har noen ganger kjent elglukt, og da er de nok farlig nært ja.. :)

Jeg tror forresten at det beste er å kombinere Gråtass sitt triks (bli en busk) med mitt (blinke). Da blir jo resultatet et amerikanisert juletre! Og sånne er jeg HELT sikker på at elg er VELDIG redde for! :P

Haha akkurat det samme har hendt meg. Det var bekmørkt. Heldigvis ble elgen reddere enn meg og løp avgårde...

Sykt skummelt mange som faktisk har GÅTT PÅ en elg..! :P *vil ikke*

Guest Dratini
Skrevet

Har jeg konstatert at elgene i området her (i alle fall kua med de to kalvene og oksen) ikke liker svarte busker som kommer farende mot de. Har forklart Zuma flere ganger at hun skal opptre som en busk, men hun forstår det ikke :) Så det endte med skikkelig racerfart for å jage utysket unna eiendommen her... Heldigvis var elgene såpass gode mentalt at de fant ut at det var best å ta beina fatt og komme seg bort :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...