Gå til innhold
Hundesonen.no

Finne nytt bosted, med hund i bagasjen!


SiriEveline

Recommended Posts

Det hender jo som alle andre, at vi som har hund (og leier) må flytte.

Så var det det med å finne et nytt sted, som i tillegg til å være fint, bra beliggenhet, greit prismessig osv osv osv også skal tillate hund!

Nå er det jo sånn at de som ikke ønsker leietakere med hund spesifiser dette klart i annonsen. Men hva med de som ikke skriver noen ting om det, er det da lov?

Jeg lurer mest på hva som angår regelverket. Jeg skjønner jo at borettslag og sameier ofte har husordensregler som nekter hund, evt. må det søkes om.

Hvordan er egentlig disse reglene? Og hva gjelder når det er privatperson som leier ut, altså f.eks. en hybel eller lig.

Er det sånn at så lenge utleier ikke nevner at de ikke ønsker hunder (eller lig.) så trenger man ikke nevne noe mer om det, men derimot bare takke ja og skrive under kontrakt. For så å flytte inn med hunden?

Hva skjer isåfall hvis utleier etter tegnet kontrakt, ser hunden, og ikke ønsker dette? Må det da sies opp, eller er det ut på flekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel normal folkeskikk å si i fra at man har hund, slik at huseier får en mulighet til å takke nei.

Så utleier/huseier har altså lov til å nekte hundehold uten noe som helst grunnlag?

Jeg tenker nå spesielt på slike ting som "holde dyr

dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukere av eiendommen".

Grunnet til at jeg starter tråden, er for å finne ut av hva jeg virkelig gjør til høsten. Jeg har aldri hatt noe problem med å finne leilighet med Tinka (har bare bodd to steder hittil). Og jeg nekter å gi fra meg hunden min fordi jeg ikke har funnet et sted som tillater hund. Da blir det heller jobb et år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke begi meg inn på lover og regelverk, det kan jeg ikke på fingertuppene, men du finner det på Lovdata om du vil sjekke.

Men jeg mener du bør satse på å starte leieforholdet med åpne kort - en utleier kan føle seg lurt om du brått har en hund (og du planlegger vel også en hund til?) i flyttelasset uten at det var nevnt. Det skaper en negativ stemning og du har neppe mye goodwill å gå på om det skjer situasjoner senere som gjør at du trenger det da.

Som flere har pekt på i lignende tråder - det går fint an å finne et sted å bo med hund. Vi har i hvert fall ikke hatt problem med å finne noe de gangene vi skulle leie. Det avhenger av hvor kresen du er - 70 kvadrat til 3.000 i måneden på Løkka med tillatelse til hund er ikke realistisk :icon_redface: Det å flytte er en ressurskrevende prosess uansett, selv om du ikke hadde hatt hund måtte du fremdeles lese annonser, ringe rundt og gå på visninger. Nå har du en ekstra faktor å ta hensyn til.

Der vi bor nå, syntes utleier det var en fordel at vi hadde hund, da h*n syntes det var synd å leie ut en leilighet så nærme marka uten at omgivelsene skulle brukes og benyttes av de som bodde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker jo uansett å være ærlig.. og beliggenhet til skolen er ikke noe viktig for meg, vil heller ha bra turterreng.

Det var bare så utrolig negativ holdning fra lederen for Studentboliger. Om at de hadde erfaring med at studenter med hund hadde store problemer med å finne seg et sted å bo osv. Derfor blir jeg jo litt redd.

Også er det jo dette med at det på en måte må skje i sommer, da pendling ikke er aktuelt.

Men da satser jeg uansett på ærlighet, så får vi se hva som skjer. Ellers så er jo alternativet å kjøpe.. Men da må jeg smile pent til mamma og pappa! Og igjen ha noe med dem å gjøre når det gjelder bosted og lig.

Nei, det er vel bare å innse at dette blir en skikkelig tidskrevende og slitsom flytting uansett hvordan jeg ser på det!

Men takk for alle tipsene!

Og realistisk er jeg, ser mer etter et-roms til 3-4000 ute i Hønefoss :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleng ut en annonse på Finn.no. Det er mange som synes det er greit med hund som faktisk tråler den delen i stede for å legge ut selv. De gangene jeg har lagt ut annonser der, har jeg fått veldig mange hendvendelser på sted å bo, trass to store hunder. Begge de jeg har leid hos ønsket gjerne å ha hunder boende også.

Og ærlighet varer lengst. Det er normal folkeskikk å si at man har hund. Det kan være årsaker til at de ikke ønsker hund, og når man leier privat, så synes jeg at man skal være såpass hyggelig at man sier i fra om slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleng ut en annonse på Finn.no. Det er mange som synes det er greit med hund som faktisk tråler den delen i stede for å legge ut selv. De gangene jeg har lagt ut annonser der, har jeg fått veldig mange hendvendelser på sted å bo, trass to store hunder. Begge de jeg har leid hos ønsket gjerne å ha hunder boende også.

Og ærlighet varer lengst. Det er normal folkeskikk å si at man har hund. Det kan være årsaker til at de ikke ønsker hund, og når man leier privat, så synes jeg at man skal være såpass hyggelig at man sier i fra om slikt.

Det var en god idè.. nå er det enda en god stund til.. men er på tide å tenke i de baner. Og en annonse er ikke dumt.

Nå ligger Hønefoss også veldig nærme, så jeg kan enkelt ta en tur opp dit, få noe inn i lokalavisen også lig.

Har faktisk en i verste fall løsning, det eneste er at den innebærer kjøp av bil. Kan nemlig bo på hytta mi en periode :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du legger ut annonse selv, så skriv gjerne at hunden er lydig, at du er aktiv i hundemiljøet og at hunden kan ligge i bur om natten og når du den er hjemme alene om huseier krever dette.. Om du følger dette eller ei blir jo opp til deg, ingen som kommer til å kontrollere dette.. men mange huseiere som føler seg mere trygg på at de ikke får huset opptygd da :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du nevner studentboliger. Tenker du da på privatpersoner som leier ut til studenter, eller studentboliger som blir utleid av studentskipnaden, og som på den måten "tilhører" utdanningsinstituasjonen? Jeg tror du kan glemme å få ha med hund på slike felleshybler for studenter som skolen leier ut, men det er masse privatpersoner som tillater hund. Det virker ofte som veldig mange ikke vil ha hund, men om de ikke skriver at de ikke tillater hund i annonsen, er i all fall min ærfaring at om man sender en mail å spørr, og legger fram det hele på en hyggelig og saklig måte, så er det fler enn mann skulle tro som syns det er all right med hund i en leilighet eller hybel de leier ut :icon_redface:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du legger ut annonse selv, så skriv gjerne at hunden er lydig, at du er aktiv i hundemiljøet og at hunden kan ligge i bur om natten og når du den er hjemme alene om huseier krever dette.. Om du følger dette eller ei blir jo opp til deg, ingen som kommer til å kontrollere dette.. men mange huseiere som føler seg mere trygg på at de ikke får huset opptygd da :icon_redface:

Jeg har hittil aldri opplevd at huseier spør om hunden er i bur eller ikke faktisk. Og med alle de stedene jeg har bodd med hund som student, er det en del faktisk... Så hadde droppet det så ikke huseier får plutselig en god idé at hunder skal bo mesteparten av livet sitt i et bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd huseiere som har vært skeptiske, men som har sluppet skuldrene ned når jeg har gitt de et intrykk av at hunden er lydig og grei, og at den ikke får herje vilt når den er hjemme alene... Blondie ligger aldri i bur når hun er hjemme alene, men det er fordi jeg vet at hun aldri gjør noe galt heller.... Poenget mitt er at om huseier føler seg tryggere med å vite at hunden ikke får være løs og herje rundt, så nevn nå da dette buret.. Om du vet hunden din er så trygg at den ikke eter opp hele kåken, så dropper du å bruke det :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du nevner studentboliger. Tenker du da på privatpersoner som leier ut til studenter, eller studentboliger som blir utleid av studentskipnaden, og som på den måten "tilhører" utdanningsinstituasjonen? Jeg tror du kan glemme å få ha med hund på slike felleshybler for studenter som skolen leier ut, men det er masse privatpersoner som tillater hund. Det virker ofte som veldig mange ikke vil ha hund, men om de ikke skriver at de ikke tillater hund i annonsen, er i all fall min ærfaring at om man sender en mail å spørr, og legger fram det hele på en hyggelig og saklig måte, så er det fler enn mann skulle tro som syns det er all right med hund i en leilighet eller hybel de leier ut :icon_redface:

Lykke til!

Jeg bor på studentboligene (kollektiv for 6 studenter) til Universitetet for Miljø og Biobitenskap med hund. Her har de en ordning slik at det kan være 1 person med hundehold i hver leilighet på bakkenivå (*telle* tror det blir 12 leiligheter). Jeg vet at dette ikke er tillatt overalt (ikke oslo, tromsø og svalbard i hvertfall), men det er altså ikke helt utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på studentboligene (kollektiv for 6 studenter) til Universitetet for Miljø og Biobitenskap med hund. Her har de en ordning slik at det kan være 1 person med hundehold i hver leilighet på bakkenivå (*telle* tror det blir 12 leiligheter). Jeg vet at dette ikke er tillatt overalt (ikke oslo, tromsø og svalbard i hvertfall), men det er altså ikke helt utelukket.

Oi, så genialt! :icon_redface: Når jeg tenker meg om vet jeg om en høgskole(i hedemark) som tillater dette, så jeg var litt for rask på avtrekkeren :devilbanana: Det er nok stort sett enklere å finne de som tillater hund i et privar marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du nevner studentboliger. Tenker du da på privatpersoner som leier ut til studenter, eller studentboliger som blir utleid av studentskipnaden, og som på den måten "tilhører" utdanningsinstituasjonen? Jeg tror du kan glemme å få ha med hund på slike felleshybler for studenter som skolen leier ut, men det er masse privatpersoner som tillater hund. Det virker ofte som veldig mange ikke vil ha hund, men om de ikke skriver at de ikke tillater hund i annonsen, er i all fall min ærfaring at om man sender en mail å spørr, og legger fram det hele på en hyggelig og saklig måte, så er det fler enn mann skulle tro som syns det er all right med hund i en leilighet eller hybel de leier ut :icon_redface:

Lykke til!

Ja, tenker på Studentskipnaden. Og dette fikk jeg jo vite via mail fra dem. Men vet at det er flere steder som av og til tillater hundehold. Bl.a. UMB og sånn. Men det er utelukket, så det er ikke noe mer å gjøre med den saken.. ihvertfall på Hønefoss.

Jeg bor på studentboligene (kollektiv for 6 studenter) til Universitetet for Miljø og Biobitenskap med hund. Her har de en ordning slik at det kan være 1 person med hundehold i hver leilighet på bakkenivå (*telle* tror det blir 12 leiligheter). Jeg vet at dette ikke er tillatt overalt (ikke oslo, tromsø og svalbard i hvertfall), men det er altså ikke helt utelukket.

Skulle ønske det var sånn her, men dessverre.

Blondiemamma, ja tanken blir å skrive at det er en liten (6kg) rolig og lydig hund som ikke bjeffer eller bråker og som ellers oppfører seg som en hund bør. Jeg vil da også føye til at hund er min hobby og rett og slett livet mitt. Og at det er nødvendig for meg å ha hunden boende med meg for å kunne delta på treninger og lig.

Hmmm, kanskje jeg skal kontakte den lokale hundeklubben også.. mulig at de vet om noen. Eller har noen medlemmer tilogmed som leier ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er enkle, det skal mye til for at utleier skal kunne nekte dyrehold.

Jeg er selv i den situasjonen at jeg er på utkikk etter en leilighet som passer meg.

I den sammenheng har jeg kommet til at jeg driter fullstendig i hva det står i vedtektene, og tar meg til rette! Uavhengig av om jeg ender opp med borettslagsleilighet eller en seksjon i et sameie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare gi deg et tips. Begynn å let i god tid før sommerferien. Da vi flyttet til Oslo og skulle leie la vi ut en annonse på finn.no og hybel.no om hva vi ønsket. Dette gjorde vi på våren til tross for at studiene ikke startet før august. Det var vi veldig glad for da høsten kom og masse studenter ikke hadde sted å bo. Det er ekstra kjipt å ikke ha sted å bo med en hund i bagasjen. Legg inn annonser og si hva du ønsker ift pris, størrelse og sånn, og skriv at du har hund. Da får du sikkert endel henvendelser. Hvis du tenker å skaffe hund nr. 2 snart så bør du opplyse om det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler absolutt å sette inn anonse selv. Gjorde det da jeg skulle ha meg leilighet i oslo med to hunder. Og fikk faktisk flere svar som sa det var greit med hund. Nå hadde jeg søte hunder (som du også har) så la inn bilde av de (collie og cavalier) i annonsen.

Siste gangen jeg skulle ha meg leilighet, så var jeg nødt til å hoppe i det og ringe og si jeg hadde hund. Huseier var veeeldig tvilende til det i starten , for han ville ikke ha en liten gneldrebikkje som plaget naboene eller hund som bodde i løpestreng og jeg fikk ikke sette opp hundegarde. Da jeg sa jeg hadde ei riesentispe så var det plutselig helt greit, han hadde drevet med doberman og schæfer selv, nemlig. :devilbanana: Her nede hvor jeg bor er det veldig lite leiemarked så jeg hadde superflaks som fikk den. :icon_redface:

Nå er jeg litt "unskyld at jeg er til" innimellom - så kunne aldri ramlet meg inn å bare ta meg til rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Reglene er enkle, det skal mye til for at utleier skal kunne nekte dyrehold.

Jeg er selv i den situasjonen at jeg er på utkikk etter en leilighet som passer meg.

I den sammenheng har jeg kommet til at jeg driter fullstendig i hva det står i vedtektene, og tar meg til rette! Uavhengig av om jeg ender opp med borettslagsleilighet eller en seksjon i et sameie.

Du tar feil. Det er faktisk utleier som bestemmer om denne vil ha dyr eller ikke i sin bolig. Jeg er veldig glad jeg ikke leier ut i Oslo, for jeg liker ikke leietagere som tar seg til rette. Har ikke noe problem å leie ut til dyreeiere generelt, men syns det er greit å ha avklart det på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråtass:

Har du vurdert å faktisk lese lovverket?

Har du i tillegg lest noen relevante domsavgjørelser?

Jeg har sjekket opp begge deler, rettspraksis tilsier at det skal mye til for å nekte noen å ha hund i en leilighet man leier ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Gråtass:

Har du vurdert å faktisk lese lovverket?

Har du i tillegg lest noen relevante domsavgjørelser?

Jeg har sjekket opp begge deler, rettspraksis tilsier at det skal mye til for å nekte noen å ha hund i en leilighet man leier ut.

Fint å være eplekjekk sant.. Jeg har leid ut to hus (ikke leiligheter) over flere perioder, så jeg er meget godt kjent med lovverket. Jeg vet også at jeg som eier kan når som helst kaste deg ut av min bolig med 3 mnd varsel om jeg skal selv bruke den, noe jeg kanskje ville ha vurdert om jeg følte leieboeren misbrukte min tillitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å være eplekjekk sant.. Jeg har leid ut to hus (ikke leiligheter) over flere perioder, så jeg er meget godt kjent med lovverket. Jeg vet også at jeg som eier kan når som helst kaste deg ut av min bolig med 3 mnd varsel om jeg skal selv bruke den, noe jeg kanskje ville ha vurdert om jeg følte leieboeren misbrukte min tillitt.

Det kommer jo an på hva slags kontrakt du har da. Har du tidsbestemt må du pent vente! :icon_redface: Men det er jo sjeldent man tegner sånne kontrakter, det det bare fordi jeg hadde et problem med en sånn kontrakt i forrige leiligheten.

Heldigvis forsto de hvor stort muggproblemet var i leiligheten og var snille nok til å la oss flytte ut på en måned med halv leie siste måneden.

Ja, jeg er full klar til å lete etter bolig/leilighet tidlig. Jeg flytter heller litt før enn å risikere å bli uten sted å bo. Vel, jeg fikk sjekket muligheten til å bo på hytten min. Utenom mangel på strøm og innlagt vann (manuel pumpe på gårdsplassen) så burde det fungere fint.. forutsatt at jeg får skaffet meg en bil da. Men det blir jeg antagelivis å trenge uansett.

Men jeg vil jo helst ha et "vanlig" sted å bo innen jeg starter studiene, og gjerne mer eller mindre rimelig. Størrelse og utseende er ikke så farlig (og forsåvidt ikke beliggenhet). Vil bare ikke ha et råttent bad, og helst ha nogelunde turterreng rundt om meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut et forslag til annonse, så det hadde vært fint med litt tilbakemelding om hvordan dere oppfatter den. Evt. forandringer som kan gjøres. Dette var bare noe jeg skrev ned raskt! :icon_redface:

Jeg er en 20 år gammel jente (21 til sommeren) som skal begynne å studere i Hønefoss nå til høsten. For å bli grunnskolelærer, evt. en master i tillegg.

På fritiden driver jeg masse med hund, både turgåing og aktiv trening i hundeklubb. Derfor har jeg lite tid til festing og lignende ting som mange på min alder driver med. Da jeg har min egen hund har jeg lært å ta ansvar og trives godt med det.

Hunden min har heller aldri vært til bry for andre. Det er en liten tispe av rasen Phalene, som verken bråker, herjer eller ødelegger. Hun er veldig lydig og grei, noe vi også holder ved like på hundetreninger.

Med tanke på mitt engasjement med hund, og tidligere jobb som hundelufter, kan jeg også være behjelpelig med lufting av utleiers hund(er) eller andre oppgaver.

Jeg er en punktlig betaler, og vil ha studielån i perioden jeg bor og studerer i Hønefoss (planlagt 4-5 år). I tillegg vil jeg mest sannsynlig skaffe meg en deltidsjobb når jeg føler at jeg har fått hodet over vann på studiet.

Selvom studiet ikke begynner før til høsten, er jeg fleksibel på innflyttningstid. Og flytter gjerne inn litt tidligere hvis det passer best.

Jeg vet det mangler en del, og at ting er litt rart formert.. men bare "klag" i vei :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... synes det var litt vel utbroderende jeg da... Blir det for mye info og litt stortring, kan det kanskje oppfattes som litt "barnslig" ?? :icon_redface:

Jeg ville heller ha utrykket meg noe ala:

Rolig jente 20 år, snart lærerstudent, søker leilighet i Hønefoss. Har en hund av liten rase.. Er aktiv i hundemiljøet, og hunden er lydig, snill og bjeffer lite..

Studiene starter fra høsten av, men kan flytte inn allerede fra ....

Sikker betaler

(tlf nr)

men det er mitt syn da... :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å være eplekjekk sant.. Jeg har leid ut to hus (ikke leiligheter) over flere perioder, så jeg er meget godt kjent med lovverket. Jeg vet også at jeg som eier kan når som helst kaste deg ut av min bolig med 3 mnd varsel om jeg skal selv bruke den, noe jeg kanskje ville ha vurdert om jeg følte leieboeren misbrukte min tillitt.

Joda, dersom du skal bruke boligen selv er det gode muligheter for å si opp avtalen (som er noe helt annet enn en utkastelse!)

Men hadde du leid ut til en som meg måtte du nok pent tatt den i bruk som egen bolig også, alternativet hadde vært skikkelig upent :icon_redface:

Men jeg bryr meg egentlig ikke så mye, annet enn at jeg på generelt grunnlag misliker sånne drittsekker som tror de er hevet over gjeldende lovverk.

Å leie er ikke aktuelt for meg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...