Gå til innhold
Hundesonen.no

Kløving med ung hund

Lola Pagola

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt kløv til Casper, og gleder meg til å begynne å bruke den. Foreløpig er det litt kaldt, og dekken prioriteres. Uansett så lurer jeg på litt ting, har aldri hatt kløvhund før.

Casper er rimelig ung, han blir 2 år i mars. Sterk som en okse, godt muskelsatt synes jeg, og har virkelig kommet seg skikkelig de siste fire månedene ca. Han er i storform, kan løpe i timesvis og jeg trekker spark med ham tre-fire ganger i uken. Han er altså vant med mye morsjon og friløping, men jeg vil jo kanskje tro at når han bærer kløv bruker han litt andre muskler og det blir en annen belastning enn han er vant med. Han er forresten ikke røntget enda, men har ingen grunn til å tro at det blir noe annet enn fri. De lange fjellturene kommer uansett ikke før på sensommeren, og han skal røntges nå i nærmeste fremtid.

Kløven er forresten en ruffwear approach-pack, med plass til 12 liter eller noe, altså ikke store greiene.

Hvordan legger jeg ting opp her? Han har hatt på den tom, og trenger ingen innkjøring på akkurat det, han brydde seg virkelig katta. Er det greit å starte med fks. to halvlitersvannflasker (med vann), og håndklær rundt slik at det blir stabilt? Kan jeg starte med mer? Hvor lange (eller korte) bør de første turene være?

Eller er det egentlig ikke så mye hokus pokus, det er bare å starte å legge ting i? (skjønner jo at jeg kan vente med kampesteinene da)

dsc_0098.jpg?w=500&h=415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns sånn umiddelbart at den så liten ut? Men kanskje akkurat den skal være slik? Jeg har en Laikakløv som er en ganske annen type da.

Jeg ville gjort akkurat slik du skrev. Begynt med et par brusflasker og økt på etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den er veldig liten, men skal nok være sånn. Den bakerste reimen går såvidt ikke over tissen hans, så hadde den vært større tror jeg ikke det hadde gått. Fulgte størrelsestabellen og (ikke at man kan stole blindt på slike da).

Kan kanskje kalle den en jålekløv *ler*, men vi trenger ikke noe større, er ikke snakk om flere dager i strekk osv, tanken bak den er egentlig bare at han skal få bære litt hjem fra butikken kanskje, bære solkrem og blader til stranden, drikke og matpakke etc på fjellturer osv. Ikke noe hardcore, derfor synes jeg også det er greit at den ikke er så stor, slik at han får god bevegelsesfrihet også. Men også som en treningskløv da, vanlige gåturer etter jobb der han etterhvert har litt vekt i kløven, så får vi enda mer varierte aktivteter og han får brukt seg litt.

Da håper jeg det blir litt varmere snart, så starter vi med brusflasker :wub:

Edit: bildet er kanskje litt misvisende, kløven går litt lenger ned, den er bare krøllet sammen fordi den nettopp er pakket ut og den er tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei vi har en Palisades. Syntes den ser lik ut bortsett fra fargen. Hva er forskjellen forresten?

Syntes det ser ut som den sitter som et skudd jeg :wub:

Vi begynte med ullsokker vi, men da var gutten under året. Så det var bare for å venne seg til kløven. Nå er han 2 år, og vi har brukt den litt på fjellturer i sommer! Da er det sin egen mat,drikke og utstyr han bærer! Skal på en skitur i morgen med kløv og da blir det nok litt drikke til seg selv. Og kakaoen og maten til meg tenker jeg :o

Lykke til med mange fine turer med kløv! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ganske like, bortsett fra at denne er en litt mindre avansert versjon. Den har bare ett rom, ikke den vanntanken, komprimeringsystemet og det går ikke ann å ta av veskene fra selen. Men de er omtrent like store, palisaden i størrelse M har plass til en liter mer, så ikke særlig størrelsesfoskjell :wub:

Så bra du synes den sitter som den skal, jeg blir alltid sånn i tvil når jeg kjøper ting, men jeg synes også denne sitter veldig bra. Moro med kløv, håper du og får mange fine kløvturer i år :o

Vi har planer om å gå over 20 mil med kløv i løpet av året *hjelp*, da får man krus fra dalmatinerklubben :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes denne så kjempe fin ut til han.

Kan jeg spørre hvilket merke eller hvor du har kjøpt den??

Kunne tenke meg en slik til min golden. Synes den var så fin i og med den ikke var så stor.

Vi trenger bare en slik dagskløv, til litt niste og drikke på fjellturene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellene på Palisades og Approach er litt større enn som så.

Approach er en ren kløv.

Palisades er en WebMaster sele med en kløv som kan settes på eller tas av som man vil.

Jeg ville helt klart gått for Palisades om jeg skulle valgt mellom de.. Og det er akkurat det jeg har gjort og :wub:

Har en Palisades Pack i størrelsen Small til min Staffordshire bull terrier.

Jeg ville ellers ikke latt hunden bære vekt for røntgen er gjort og resultatet kjent.

I mellomtiden kan du starte med å krølle avispapir så det fyller kløven og volumet blir bra.. Det er ålreit for hunden å kunne venne seg til å gå med en full kløv, det setter store begrensninger på bevegelsene til hunden rundt hjørner, trær osv.

Når det gjelder å fylle med vann ville jeg droppet å tenke på brusflasker, jeg har selv brukt det.. En dårlig løsning.

Fyll heller lik mengde vann i to brødposer, knyt disse igjen, legg de inni hver sin ekstra pose, knyt igjen..

Det lekker ikke, og posene vil gjøre at vekten legger seg stabilt og fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skrev jo at man kunne ta av veskene fra selen :wub:

De hadde ikke palisaden i grønn så da ble det approach *ler* neida, mulig jeg hadde valgt palisade hvis jeg skulle velge igjen, jeg trodde det var mye større prisforskjell. Men spiller ikke så stor rolle egentlig, det går veldig fort å ta kløven av og på uansett.

Synes du vannblærene og komprimeringsystemet har noe for seg?

Veldig lurt med vann i poser, det skal jeg bruke, takk :o

Han skal røntges snart, må bare få tatt meg sammen og bestilt time. Uansett blir det nok ikke den helt store kløvingen før den tid mtp. kulden og andre vinteraktiviteter som blir prioritert. Må bare prøve kløven litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannblærene er fine å ha på tur om sommeren, har ikke brukt de så mye..

Komprimeringssystemet derimot, det er helt gull, og er noe jeg bruker aktivt.

Særlig med tanke på at kløven blir ganske stor på en så liten hund som jeg har..

Men nå tenker jeg vi skal bytte ut den kløven og heller gå for en dyrere variant som er bedre tilpasset min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

supert Lola Pagola..

Hm, men skulle gjerne ha prøvd den først, aner ikke hvem str jeg trenger.

Kanskje sjekke dyrebutikken her først for å se om de har den inne for å teste ut str.

Min hund er bare 16 mnd nå, Men er nok ferdig utvokst i høyde...

Skulle ønske den var å få i rød. Min hund har nemlig alt av utstyr i rødt!! :wub::o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville; da kjøper du palisade packen da, den er bare et par 100 dyrere :wub: Casper har medium, jeg vil tro at din trenger large, men skal ikke være for sikker. Gå inn på www.ruffwear.com og se på størrelsestabellen, så kan du måle hunden din. Det stemte iallefall bra med Casper.

Pan; takk for svar :o Merker jeg kanskje angrer litt på at jeg ikke tok den typen nå, men men.. jeg har jo uansett en ganske stor hund, og kløven vil aldri bli overdimensjonert på ham uansett, kan skjønne at det kan være smart på en liten staffe.

Sheriffen; Tusen takk, og i like måte :o

Jeg synes ikke det er noe poeng med en kløv som nesten soper i bakken, så denne duger nok også for vårt bruk. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar å måler henne i morgen.

Nå har hun nemlig tatt natta. :lol:

Blir nok lik den din, Likte godt den du hadde, så perfekt ut i str for oss. Liten og nett.

Så at man fikk kobbel i samme farge. Så om jeg kjøper denne så blir den i grønn og da kan hun få kobbel også da blir hun litt stilig... :wub::o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lola Pagola:

Begge Ruffwear-kløvene er helt greie til sitt bruk uansett..

Men i det du finner ut at dere bruker kløven mye kommer de til kort, det er grunnen til at jeg skal ha en annen kløv, vi bruker rett og slett kløven såpass mye at RuffWear-kløven ikke holder mål.. Den blir relativt fort slitt når han subber borti stein, fjell og trær også.

Men det er en fin start, ingen tvil om det :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...