Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase?

Dobber:)

Recommended Posts

Jeg har planer om å skaffe meg en valp en gang i tiden, men jeg er fortsatt litt usikker på hvilken rase. Har Dobermann på en solid nr.1, men er fortsatt usikker på om dette er rasen for meg.

- Jeg ønsker en hund jeg kan bruke, men som ikke blir så lett stresset og rastløs. Den skal ha en god av/på-knapp.

- Den må ha en god porsjon mot. vil gjerne ha en hund som bryr seg fint lite om det som foregår rundt oss når vi trener, og som ellers er avslappet og selvsikker.

- Ha et middels aktivitetsnivå, og ikke ha et enormt behov for å løpe og styre hele dagen. Det skal også gå an å ha rolige dager uten at hunden går på veggen.

- Den må være arbeidsvillig og lettlært. Oppmerksom og førerorientert.

- Pelsen bør være lettstelt, og ikke kreve timer med børsting og diverse.

- Jeg vil trene til lydighet og bruks, og kanskje IPO om dette er noe for oss (skal prøves i alle fall). og evt. agility.

Noen som har forslag til hvilke raser som kan passe? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg ønsker en hund jeg kan bruke, men som ikke blir så lett stresset og rastløs. Den skal ha en god av/på-knapp.

- Den må ha en god porsjon mot. vil gjerne ha en hund som bryr seg fint lite om det som foregår rundt oss når vi trener, og som ellers er avslappet og selvsikker.

- Ha et middels aktivitetsnivå, og ikke ha et enormt behov for å løpe og styre hele dagen. Det skal også gå an å ha rolige dager uten at hunden går på veggen.

- Jeg vil trene til lydighet og bruks, og kanskje IPO om dette er noe for oss (skal prøves i alle fall). og evt. agility.

Noen som har forslag til hvilke raser som kan passe? :wub:

Labrador - selvfølgelig! Det er jo den perfelte hund :o Men hvis jeg sammenligner med labradoren min med kriteriene du satte opp, er det jo en god del som passer.

1: Labbisen min er utrolig lite stresset. Han møter alle nye situasjoner med en logrende hale og er svært glad i alle nye bekjentskaper. Utgangsdøra er også en god av-på knapp, den eneste gangen jeg har sett ham springe inne er når jeg har kastet innebandyballer i stua. :o

2: Mot kommer hva vel til kort på, han kommer vel til å slikke innbryddstyven i ansiktet... Men han bryr seg ikke stort om det som skjer rundt hvis han vet at sjefen har noen godbiter eller noe som helst spiselig i lomma. Da er det førerorientering for alle penga.

3: Han tåler å gå hjemme i to dager uten en skikkelig tur. Da begynner han å trø litt rundt og kikke lengselsfullt opp på sjefen - men det har aldri vært noe destruktiv adferd.

4: Se punkt 2 :lol:

5: Ittno probblem.

6: Labbiser kan alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobber kan nok blir stresset og rastløs hvis du ikke aktiviserer den nok eller på gal måte. Kan være vanskelig å finne rette balansen. De sier ihvertfall ifra hvis de er misfornøyd

Du finner nok dobbere med godt mot, men også dobbere som har dårlig mot. Her kommer det helt an på hvilke oppdrettere du velger. Bruksoppdrettere har ofte hunder med bedre mot enn utstillingslinjene. Jeg opplever rasen som arbeidsvillig, men kan være opptatt av alt det andre som skjer. De skal liksom ha med seg alt. Nysgjerrig er de også. Så her må man være flink å motivere hunden riktig.

Dobermann har stort aktivitetsnivå, og krever en aktiv hverdag. Ikke hver eneste dag, men på det generelle plan har de større behov for å løpe rundt enn andre raser. Selvfølgelig kan de ta det med ro noen dager, det kan alle raser hvis man er flink til balansen.

Ja alle disse punktene finner du i rasen

Ingen pelstell

Dobermann kan brukes til det meste. Elsker å få brukt seg og bruke hodet.

Om rasen passer deg, er jeg usikker på ut ifra det du har skrevet, ihvertfall aktivitetsnivået som du ønsker. For vit at du får mye hund som krever mye oppmerksomhet i hverdagen. Så du må nesten tenke på hvor mye tid du vil bruke på en hund daglig

Noen som har forslag til hvilke raser som kan passe? :wub:

Hva med storpuddel, labrador, golden, collie korthår, hvit gjeterhund. Noen eksempler. Ellers vil jeg tør påstå at rottweiler har et litt lavere stressnivå enn dobber, samt pittlitt lavere aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ridgeback var det første som slo meg. :wub:

Ridgeback er jo en rase som er rimelig utfordrende å trene, og TS ønsker seg en hund til aktivt bruk med lp, kanskje IPO, ag og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig, en Portis kan virkelig passe deg godt (og det sier jeg ikke kun fordi jeg har rasen selv) rasen har en veldig av/på knapp slik jeg kjenner den, lettlærte, interesserte, arbeidsomme og konsentrerte, dette er min oppfatning av de Portisen jeg har sett i aksjon, og hva jeg selv ser på min egen. Og om du evt. ikke er interessert i den lange pelsen kan du jo bare klippe en Retrieverklipp, så har du en hund med kort pels, som IKKE røyter, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker Staffordshire bull terrier jeg..? De har en god porsjon mot, men elsker fremmede og barn. De er lette å dressere også, så noen av/på-knapp burde ikke være noe problem. Når det gjelder aktivitetsnivå, er nok staffen på nivå med Dobbermannen og det er lite pelsstell her også :icon_redface:

Det er jo ikke en veldig stor hund, men de fungerer godt til både agility og bruks.

http://www.rogstaff.com/norsk/norsk_.html

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vil du ha en hund med mye drifter og høyt mot snevrer du ned rasevalget betraktelig.

Utifra startinnlegget så tror jeg ikke det er det TS egentlig trenger eller burde tenke på.

Spørsmålet blir vel mer hvor mye arbeid har du tenkt til å legge ned i hunden? hvor mye er du villig til å jobbe? hva er ambisjonene dine? Skal du ha en hund til hobby trening eller nm?

Kortis er sikkert flotte hunder som kan jobbe litt lp og agility og bruks i lavere klasser, men jeg hadde ikke satset på en kortis om jeg hadde lyst til noe mer enn å "trene litt hund"

Utifra kriteriene dine, så bør du revurdere hva som er viktig for deg og hvilke punkter som bør opp og ned på prioriteringslista, jeg personlig tror at du må heve det fysiske aktivitetsnivået fra middels til aktivt om du skal ha en brukshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra startinnlegget så tror jeg ikke det er det TS egentlig trenger eller burde tenke på.

Spørsmålet blir vel mer hvor mye arbeid har du tenkt til å legge ned i hunden? hvor mye er du villig til å jobbe? hva er ambisjonene dine? Skal du ha en hund til hobby trening eller nm?

Kortis er sikkert flotte hunder som kan jobbe litt lp og agility og bruks i lavere klasser, men jeg hadde ikke satset på en kortis om jeg hadde lyst til noe mer enn å "trene litt hund"

Utifra kriteriene dine, så bør du revurdere hva som er viktig for deg og hvilke punkter som bør opp og ned på prioriteringslista, jeg personlig tror at du må heve det fysiske aktivitetsnivået fra middels til aktivt om du skal ha en brukshund.

Jeg er ute etter en hund jeg kan jobbe med, og som jeg kan begynne å konkurrere med. Jeg har foreløpig ingen intensjoner om å gå til topps i NM og VM ol. Men vil ha en rase jeg kan nå langt med i LP og som jeg kan starte i IPO med. skal også prøve noe brukstrening (brukslydighet/rundering/spor/søk) og agility.

Jeg skriver at jeg ønsker et middels aktivitetsnivå fordi jeg er litt redd for å ende opp med en hund som skal ha mer hele tiden, og som ikke klarer å roe seg ned etter tur/trening. Vil ha en hund som er gira når vi trener og som koser seg på tur uansett om den er på 30 min eller 3 timer. den vil jo selvfølgelig få flere turer og treningsøkter om dagen samt at vi skal trene ved en hundeklubb. Men er fortsatt redd for konstant stress og over- eller understimulering.

Dette vil bli min første egne hund, så det er naturlig å være skeptisk til hvilken rase som kan passe meg, derfor så vil jeg høre meg mest mulig rundt og få tips og hjelp av andre. Jeg vurderer valpekjøp om 1-2 (kanskje 3) år, mens jeg studerer. Så rasevalget vil nok også avhenge av hvor god tid jeg får som student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...