Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det vanlig at oppdrettere "driver svart"


Naos

Recommended Posts

Jeg kan ikke annet enn å legge merke til at en del oppdrettere jeg har vært i kontakt med kun tar kontanter, og ikke vil ha pengene overført. Dette har jeg opplevd både for hunder med stamtavle og hunder uten. Jeg har også venner som legger pengene de får for valpene inn i varer til oppusing, bilreparasjon, etc - for å komme unna "sporbarhet".

Kullet annonseres på Finn.no og/eller oppdretters hjemmeside med at valper er til salgs, kontrakt skrives og hundene registreres i NKK. Det kan jo ikke være noe som er enklere enn å "ta" svart inntekt innenfor oppdrett.

Siden vi oftest snakker over 10.000,- for en valp snakker vi jo om "betydelige" summer også, og for noens vedkommende nesten hvert eneste år...

Jeg selv betaler mer for snøbrøying enn de fleste andre - fordi jeg kjøper tjenesten av han i bygda som tar det hvitt. Og jeg er ikke interessert i å kjøpe valp hos uredelige mennesker som ikke er solidariske med fellesskapet eller opptatt av å følge loven, men heller opptatt av å stikke pengene uavkortet i egen lomme. Det at jeg skjønner at det er svart gjør meg også til medansvarlig, og jeg gjør også da noe ulovlig.

Hva er deres oppfatning - er dette så vanlig som jeg får inntrykk av? Eller innrapporterer de fleste dette som inntekt til skattemyndighetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drive oppdrett er ikke en jobb, det er en hobbyvirksomhet. At man kanskje får inn mye penger når man har kull, betyr heller ikke at man går i pluss av å drive med hund - snarere tvert i mot, skulle jeg hatt kull på mine tisper, så skulle de fått svært mange valper for å dekke opp de utgiftene jeg har på de i løpet av deres "avlskarriere".

Det ville neppe vært lønnsomt for staten å forsøke å kreve inn skatter og avgifter fra oppdrettere, da det er så mye utgifter som skal og kan avskrives. Innkjøp av hund, fôr, vaksiner, prøver, tester, helseundersøkelser, reiseveg, parringsavgift, slitasje på rom osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sånn at det for de fleste regnes som inntekt fra hobbyvirksomhet, og dermed ikke skal skattes av uansett? (tro om det ikke er rundt 50000 som er grensa?) Det at det er mye kontant ute og går, er vel fordi de vil sikre seg pengene når valpen hentes, istedenfor at de skal måtte kreve de inn i ettertid. Og for kjøperen er det greitt å ikke overføre penger på forskudd, i tilfelle det skjer noe ved avhenting som gjør at de ikke vil ha valpen alikavel, da må de kreve tilbake penger i ettertid.. Å betale håndpenger på konto er ok, men resten er greitt å betale kontant synes jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de aller fleste oppdrettere er dette ikke å regne som skattbar inntekt, fordi det er altfor mange utgifter en kan skrive av før skatten skal utregnes. En skal drive ganske stort, før det kan regnes som næringsinntekt.

Dette har altså ikke noe med å svikte eller snyte fellesskapet.

Jeg er i gang med å planlegge neste valpekull, og har laget meg et budsjett med utgifter på drøye 40.000 kroner.

Da har jeg lagt inn reise for å besøke potensiell hannhund, jeg har lagt inn reiseutgifter og hotell for selve parringsturen, progesteronprøve, ultralyd, parringsavgift, ekstra fôring av tispa under svangerskapet, ormekurer, fôring av valper, helsesjekk av valper, valpekasse, tepper og pledd og laken og annet utstyr til fødsel og valpekassa, helseattest og ID-merking, registrering i NKK, valpepakke til valpekjøper, og en god del annet.

Men jeg har ikke lagt inn keisersnitt og komplikasjoner underveis i drektighet, fødsel og valpetid. Jeg har heller ikke lagt inn tapt arbeidstid, uendelige timer i telefon og på internett for å gjøre research. Jeg har ikke lagt inn helseundersøkelser, mentalitetsbeskrivelse og utstilling på avlstispa. Jeg har ikke lagt inn ekstra avlsforsikring på tispa. Jeg har ikke lagt inn markedsføring av valpekullet når det skal selges, jeg har ikke lagt inn utgifter til valpetreff og oppfølging av valpene. Også videre.

Om tispa går tom, vil jeg likevel ha brukt cirka 13.000 på parring og antatt drektighet. En minussum en kan trekke med til neste forsøk på å få et kull, om en skal tenke pur økonomi med penger inn og ut.

Som du ser - inntektene blir ikke valpepris ganger antall valper. Jeg gjør i hvert fall ikke dette for å få råd til å pusse opp stua.

Men selvfølgelig - om jeg får syv-åtte valper, et uproblematisk svangerskap og ingen problem med valpene etter at de er levert, vil jeg sitte igjen med noen lapper. Som kommer godt med om en har tatt seg fri uten lønn for å ha valpekullet, for eksempel. Ikke alle oppdrettere er trygdede rikssnyltere, noen av oss er i full jobb men også dedikert til og engasjert i rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man kanskje får inn mye penger når man har kull, betyr heller ikke at man går i pluss av å drive med hund - snarere tvert i mot, skulle jeg hatt kull på mine tisper, så skulle de fått svært mange valper for å dekke opp de utgiftene jeg har på de i løpet av deres "avlskarriere".

En ting er å få det til å gå opp i løpet av en hel "avlskarriere" - med kjøp av hund og alle utgifter i hundens levetid. Da skjønner jeg at det kan forsvares at det ikke er inntekt men en slags utgift å drive avl. Er det "greit" å se det sånn, eller skal man egentlig rapportere inn i hvert fall "overskuddet" som inntekt?

Utgifter på selve kullet er et godt poeng... Fôr, vaksiner, parringsavgift, etc.

Man kan jo melde det inn som hobby-inntekt inntil et visst beløp - og dersom man går over dette beløpet er det skattepliktig. Er dèt vanlig å gjøre det?

Vi snakker jo til tider over 100.000,- "inn". Dèt er jo ikke et lite beløp akkurat.

Dersom man er innenfor lovlige beløp er det vel noe annet.

Dette har altså ikke noe med å svikte eller snyte fellesskapet.

(...)

Som du ser - inntektene blir ikke valpepris ganger antall valper. Jeg gjør i hvert fall ikke dette for å få råd til å pusse opp stua.

(...)

Ikke alle oppdrettere er trygdede rikssnyltere, noen av oss er i full jobb men også dedikert til og engasjert i rasen.

Nei, jeg kan ikke påstå at oppdrettere er rikssnyltere, men jeg har begynt å lure litt på enkelte når så mange er så opptatt av kontanter. Jeg blir litt engstelig for selv å gjøre noe som er ulovlig.

Jeg er egentlig glad for at jeg postet et spørsmål i forumet, for jeg lurte virkelig - men det forklarer jo litt. Så kan man si at dette burde jeg kunne tenkte meg fram til selv, men har aldri vært oppdretter, må jeg innrømme...

Så er det kanskje slik at man heller lager seg et budsjett og ser at overskuddet er så godt innenfor hobbybeløpet at det ikke er eller vil bli noe problem. Og da vil jo jeg også kunne kjøpe disse valpene!

Men da syns jeg at jeg kan få overføre pengene på konto! Greit nok med litt av beløpet, og klart oppdretter må få det før jeg får valpen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kan ikke påstå at oppdrettere er rikssnyltere, men jeg har begynt å lure litt på enkelte når så mange er så opptatt av kontanter. Jeg blir litt engstelig for selv å gjøre noe som er ulovlig.

Jeg er egentlig glad for at jeg postet et spørsmål i forumet, for jeg lurte virkelig - men det forklarer jo litt. Så kan man si at dette burde jeg kunne tenkte meg fram til selv, men har aldri vært oppdretter, må jeg innrømme...

Så er det kanskje slik at man heller lager seg et budsjett og ser at overskuddet er så godt innenfor hobbybeløpet at det ikke er eller vil bli noe problem. Og da vil jo jeg også kunne kjøpe disse valpene!

Men da syns jeg at jeg kan få overføre pengene på konto! Greit nok med litt av beløpet, og klart oppdretter må få det før jeg får valpen! :-)

Det er bra å spørre når en lurer - jeg var kanskje litt skarp, for jeg er vant til å måtte forklare at det ikke er lette penger å drive med avl, i hvert fall ikke om en forsøker å være seriøs og etterrettelig. For mange tror at det er lukrativ business, og det kan det være for mange - men de driver da på en måte jeg ikke forsvarer.

Når jeg sa jeg hadde et budsjett på over 40.000 glemte jeg forresten å si noe om inntekter. Jeg har estimert fem valper, siden gjennomsnittlig kullstørrelse hos oss er mellom fem og seks, og jeg har regnet med å selge fire og beholde en. Det gir meg per i dag i budsjettet et overskudd på 1.700 kroner. Juhu! Så kanskje jeg får kjøpt noen tepper og laken på salg, så jeg øker overskuddet til to lapper... :aww:

Oppdrettere har forskjellige praksiser, jeg har vært vant til å ta imot over konto og betale til konto. Jeg vil i hvert fall ikke ha tusenlapper liggende overalt i huset, som en nysgjerrig valp kan få tak i og makulere....

Hehe, men for å være litt alvorlig, det kan jo være at oppdretter har grunn til å ville ha det kontant, for eksempel brent seg tidligere på overføringer som aldri kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså:

- Man kan ikke drive avl uten å ha en avlstispe. Denne skal kjøpes, mates, forsikres osv. Det tilsammen blir jo fort noen kroner.

- Man skal stille ut hunden for å få bekreftet at det er en god representant for rasen. Da kommer påmeldingsavgifter, bensinpenger, overnatting mm.

- Den skal jo gjerne se skapelig ut når man stiller den ut, så man må også påregne at det går noen kroner til pelsstell (utstyr, forbruksvarer osv).

Dette er jo før man i det hele tatt vet om tispa gir valper. Likevel er dette utgifter som er nødvendige i forhold til avl, og dermed fradragsberettiget.

- Så skal man finne en hannhund. Dette betyr gjerne noen timer med research. Kanskje går det endel utgifter med til å reise og se på hunder også.

- Så skal hannhundeier ha sin del.

Og sånn fortsetter det. Lukurativt og snyter staten for masse skattepenger? Nei, tror ikke det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å snyte staten - en annen å bryte loven. Loven må vi forholde oss til om vi er enige eller ikke, og så må vi påvirke det vi er uenige i gjennom lovlige kanaler heller enn å forsvare at vi bryter loven - fordi vi rett og slett er uenige i den.

Emma: jeg skjønner deg godt, var kanskje litt i overkant "forutinntatt" i mitt spørsmål også, men det var i hvert fall helt ærlig ment - og jeg spurte om akkurat det jeg lurte på! Og i et forum for avl og oppdrett, nettopp for å kunne få noen svar, ikke nødvendigvis for å starte en debatt om oppdrettere som skattesnyltere eller ikke. Den debatten kan man jo ha, men om alt og alle - og da snakker vi vel heller enkeltpersoner enn oppdrettere. Men jeg innrømmer at jeg var litt usikker på disse tingene i forkant av at jeg spurte...

Saken er at jeg ikke lenger er sikker på at dette er noe "issue" i forhold til meg som "lovlydig" valpekjøper. Og da har jeg jo fått noen svar, når jeg kan trekke den konklusjonen! Så tusen takk for svar! :)

Jeg vet i hvert fall at om det blir oppdrett på meg noen gang vil jeg sørge for å føre mine Excel-regneark og ta vare på kvitteringer, tilfelle noen kontrollører kommer og banker på døra mi en dag...! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gjort mine tanker om oppdrettere som ikke kan ta imot pengene over konto. JEG prøver å tvinge mine valpekjøpere til å betale på giro, da jeg selvsagt ikke har den minste lyst å ha mangfoldig tusenvis av kroner liggende i en skuff hjemme heller.

Ser det som helt uproblematisk at det går inn i min formue (høres flott ut, ikke sant!?) sånn skattemessig. Og man skal selge rimelig mange valper før det bør bli et problem, da..

Og ja - jeg har full jobb ved siden av "hunderiet" og men skulle gjerne ha laget et offisielt regnskap hvor jeg får regne utgiftene mine på hundeholdet kontra inntektene. Betalt skatt kunne jeg gjerne ha gjort også - men da selvsagt under forutsetning at jeg får trukket fra utgiftene og refundert momsen...

Men skattevesenet er veldig lite interessert i å ansette noen ekstra folk for å sjekke disse tusenvis av kennel-regnskapene, siden de er fullstendig klar over hvor mye (eller lite) det er å hente, selv i de skattekronene.

Ergo - vi oppdrettere kan glede oss over disse valpepengene rett i lomma. På samme måte som mesteparten av den vanlige lønna går til fôr, utstillinger, telefon, etc for å pleie denne hobbyen.

Men jeg antar at de folkene som går på trygd/sykepenger lettere får "forklaringsproblem" hvis det plutselig dumper inn 60-70.000,- på kontoen deres sånn helt plutselig?

(Og det er noen av dem...)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi driver oppdrett - med et par kull i året. Tenkte bare jeg skulle gi deg en liten pekepinne på hva dette koster oss i året ca.

For hver hund vi kjøper koster det oss 12 000,- + henting - overnatting og toll om vi reiser til utlandet. Altså har vi for til sammen 240 000,- i hund inkluert förhunder - da er ikke reise - toll osv inkludert.

Hver og en av disse hundene skal vaksineres en gang i året. Det koster oss ca 8000,- med rabbat. Alle hundene som skal i avl blir hd røntget (1500,- +-, alt etter om vi får rabatt) de blir i tillegg patella sjekket og der koster papirene på det 350,- dette gjøres en gang i året. Rasen er ikke plaget med patella, men for å være på den sikkre siden så tester vi. Hundene skal föres. Vi regner at det går ca 2000,- i måneden på för som blir ca 24000,- i för i året. I tillegg så blir alle hundene våre forsikret i agria - som koster oss 11000,- i halvåret, 22000,- i året.

Vi foretrekker at hundene våre er championer når de går i avl, og dette har vi reknet ut at kommer på ca 15000,- per hund (det er veldig sjeldent at det bare skal tre utstillinger til for å få en hund champion, i tillegg må vi ha pass til hundene som ikke er med oss, passerene skal også betales). Når vi reiser så reiser vi somregel til østlandet for å delta på de "store" utstillingene. Da er vi to som skal bo på hotell, og er vi uheldige må vi betale en viss sum per hund på hotellrom. Det koster med bensin, vi skal ha mat og drikke og det koster å melde på hundene.

Med så mange hunder i hus, må man lage seg ordninger som fungerer slik at du kan ha tisper og hannhunder i samme hus under løpetid - de skal ha det godt og varmt og ha en god plass og ligge på. Vi bygget oss hunderom for 2 år siden, det kostet 70 000,- Nå har vi utvidet plassen slik at hundene har hele nede etasjen og boltre seg på når vi ikke er hjemme, hvor alt av ledninger er satt i en meters høyde på veggen slik at valpene ikke skal omkomme for å ha fått strøm i seg. Hundene skal også ha uteplass å gå på. Det kreves at du skal gjerde inne hele tomten (1mål) med gjerde på 1.50, det koster ganske mange tusenlapper og gjerde inne 1 måls tomt, slik at det er helt "hundesikkert", og slik at det er sikkret slik at barn ikke kan komme inn selv (krav fra kommunen) eksakt antall penger husker jeg ikke.

Så kommer jo alt dette med kull osv som Emma og Huldra(?) har nevnt lenger oppe her :-)

Å driver oppdrett er SJELDENT lønnsomt. Det kan virke lønnsomt for de som ikke vet hva det innebærer. På andre raser har de andre krav en bare hd røntgen og en premiering på utstilling, da blir det enda dyrere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å snyte staten - en annen å bryte loven. Loven må vi forholde oss til om vi er enige eller ikke, og så må vi påvirke det vi er uenige i gjennom lovlige kanaler heller enn å forsvare at vi bryter loven - fordi vi rett og slett er uenige i den.

Hvis jeg skulle vært "ærlig" og sendt inn oversikt over "inntekt" i forbindelse med avl, så måtte jeg jo også vært såpass "ærlig" at jeg også sendte inn alle "utgifter", ikke sant? Jeg bruker svimlende prosenter av våre penger på hundene, og det er mange ganger så mye som jeg kan håpe på i ren inntekt fra ett kull på 7-8-9 valper. I løpet av ett eneste år, bruker jeg sannsynligvis godt over 50 000 kr på en hund (Tulla) (vil overhodet ikke tenke på hvor mye, men antar faktisk det er mer, men la oss nå være litt nøkterne og naïve :aww: ). Hunden min som skal ha kull nå, Tulla, har jeg hatt i over fire år, det blir en utgift på ca 200 000. Trekker jeg ifra "inntektene" jeg får av å selge et gjennomsnittlig stort kull (8 valper), må jeg trekke fra ca 88 000. Da sitter jeg altså igjen med godt over 100 000 i minus.. Utgifter i forbindelse med valpene er IKKE tatt med nå, men det blir jo endel det også. For å skatte må man ha overskudd (gå i pluss), og man må også gå i pluss med en viss sum (noen nevnte vel 50 000?). Som du ser, så skal det litt valper til for at jeg skal gå i pluss, men med valper kommer jo også enda flere utgifter som du sikkert skjønner, samt at tiden går og jeg har utgifter med generelt hundehold, konkurranser, årlige helsetester, forsikringer, osv.

Jeg vil ikke kalle dette svart (kanskje jeg skulle hatt skattefradrag, det er jo en helt annen sak!), og valpekjøpere skal gjerne få lov å sette inn penger på konto hvis de vil det. Og kommer de med kontanter, så skal jo pengene inn på konto uansett.

Mener du jeg bryter loven dersom jeg ikke rapporterer inn mine utgifter i løpet av et år? Eller bryter jeg bare loven dersom jeg ikke rapporterer inn inntektene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du jeg bryter loven dersom jeg ikke rapporterer inn mine utgifter i løpet av et år? Eller bryter jeg bare loven dersom jeg ikke rapporterer inn inntektene?

Akkurat det lurer jeg også på.

Når er det greit å rapportere inn, når skal man raportere inn? Ved utgifter, eller inntekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen enorme summer for hundehold som skisseres her! Jeg skjønner at dette er en helt annen verden enn jeg ferdes i, og kanskje det forklarer noe av min "uvitenhet" når det gjelder utgifter til hund. Jeg er ikke i nærheten av over 50.000 på hund i løpet av året!! :)

Men, når det skal sies har jeg også en hobby jeg bruker litt penger på, det er vel bedre å ha en lidenskap enn ikke å ha det! :)

I praksis var jeg forberedt på at hund var mye dyrere enn det har vist seg å være for meg. Forsikring er jo litt, men ut over det syns jeg virkelig at kostnadene har vært marginale. Men jeg har aldri vært på en utstilling eller en jaktprøve, og jeg stusser setteren med multitool og saks, og han ser jo tidvis ut deretter! :P

Jeg ser at med rasehunder med stamtable og premieringer er det kanskje mer jobb og utgifter enn inntekter, ja... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt google-søk ga meg disse to artikkelene:

Kan tjene tusner på hobby uten å betale skatt

Når hobby blir jobb

Siterer fra siste artikkelen:

Overskudd eller underskudd?

Etter å ha lest en rekke dommer både fra Høyesterett og lavere rettsinstanser, er det fristende å komme med følgende tommelfingerregel: Har du overskudd - ved at inntektene overstiger utgiftene - vil hobbyen bli karakterisert som næringsvirksomhet. Går du derimot med underskudd, vil ligningsmyndighetene nekte deg fradrag fordi dette er en hobby.

Dette betyr selvfølgelig ikke at du som går med underskudd automatisk skal unnlate å føre dette til fradrag i selvangivelsen eller at overskudd alltid er skattepliktig. Det er en nøyere vurdering som må gjøres.

Det er i praksis gitt noen kriterier for å avgjøre om en aktivitet (ikke bare hobbyaktiviteter) skal anses som en næringsvirksomhet eller ikke:

* Det må foreligger en viss aktivitet

* Aktiviteten må ha en viss varighet

* Aktiviteten må ha et visst omfang

* Virksomheten må være egnet til å gi overskudd

* Skattyter må drive for egen regning og risiko

Og lenger ned i samme artikkel:

Vurderingen

Det som skal vurderes er hvilken mulighet du har for å gå med overskudd, og det skal skje en såkalt objektiv vurdering; med tanke på hvordan du driver din "virksomhet", og hvor stor sannsynligheten er for overskudd.

Ikke bare et enkelt år skal legges til grunn, men overskuddene over en tidsperiode på kanskje tre til fem år.

Se på utgiftene først. Er din hobby for eksempel hundeoppdrett, har du utgifter til hundemat, veterinær, reiser ved parring av tispen, betaling til hannhundeieren, annonsering ved salg av valpene og så videre.

Ta vare på kvitteringer selv om du mener å drive en hobbyvirksomhet. Videre må du se på hvilke inntektsmuligheter som foreligger.

For en hundeoppdretter kommer inntekten først og fremst fra valpesalget, og spørsmålet kan da bli hvilken rase du driver avl på. Én hunderase føder ti valper i hvert kull, mens andre raser føder bare én.

Også andre forhold rundt driften vil bli vurdert: Må du reise til andre land for å parre tispene eller brukes hunder i nærområdet? Hvor mange kull lykkes det normalt å få frem i løpet av et år? Hvor stort marked er det for kjøp av denne type valper?

Ved vurderingen av muligheten for overskudd, skal du ikke bare se på det aktuelle året ligningen gjelder for, men også på forholdene noen år fremover.

Har du et underskudd og samtidig en inntekts- og utgiftsside som virker å holde seg stabil i tiden fremover, kan du med trygghet stryke beløpet i selvangivelsen og forklare at dette kun er en hobby som ikke er egnet til å gå med overskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen enorme summer for hundehold som skisseres her! Jeg skjønner at dette er en helt annen verden enn jeg ferdes i, og kanskje det forklarer noe av min "uvitenhet" når det gjelder utgifter til hund. Jeg er ikke i nærheten av over 50.000 på hund i løpet av året! :)

Men, når det skal sies har jeg også en hobby jeg bruker litt penger på, det er vel bedre å ha en lidenskap enn ikke å ha det! :)

I praksis var jeg forberedt på at hund var mye dyrere enn det har vist seg å være for meg. Forsikring er jo litt, men ut over det syns jeg virkelig at kostnadene har vært marginale. Men jeg har aldri vært på en utstilling eller en jaktprøve, og jeg stusser setteren med multitool og saks, og han ser jo tidvis ut deretter! :P

Jeg ser at med rasehunder med stamtable og premieringer er det kanskje mer jobb og utgifter enn inntekter, ja... :aww:

Det er jo ikke alle som legger om livet sitt og slik etter hundene som det som har blitt nevnt her, men ja, oppdrett og avl koster masse masse penger :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi driver oppdrett - med et par kull i året. Tenkte bare jeg skulle gi deg en liten pekepinne på hva dette koster oss i året ca.

For hver hund vi kjøper koster det oss 12 000,- + henting - overnatting og toll om vi reiser til utlandet. Altså har vi for til sammen 240 000,- i hund inkluert förhunder - da er ikke reise - toll osv inkludert.

Hver og en av disse hundene skal vaksineres en gang i året. Det koster oss ca 8000,- med rabbat. Alle hundene som skal i avl blir hd røntget (1500,- +-, alt etter om vi får rabatt) de blir i tillegg patella sjekket og der koster papirene på det 350,- dette gjøres en gang i året. Rasen er ikke plaget med patella, men for å være på den sikkre siden så tester vi. Hundene skal föres. Vi regner at det går ca 2000,- i måneden på för som blir ca 24000,- i för i året. I tillegg så blir alle hundene våre forsikret i agria - som koster oss 11000,- i halvåret, 22000,- i året.

Vi foretrekker at hundene våre er championer når de går i avl, og dette har vi reknet ut at kommer på ca 15000,- per hund (det er veldig sjeldent at det bare skal tre utstillinger til for å få en hund champion, i tillegg må vi ha pass til hundene som ikke er med oss, passerene skal også betales). Når vi reiser så reiser vi somregel til østlandet for å delta på de "store" utstillingene. Da er vi to som skal bo på hotell, og er vi uheldige må vi betale en viss sum per hund på hotellrom. Det koster med bensin, vi skal ha mat og drikke og det koster å melde på hundene.

Med så mange hunder i hus, må man lage seg ordninger som fungerer slik at du kan ha tisper og hannhunder i samme hus under løpetid - de skal ha det godt og varmt og ha en god plass og ligge på. Vi bygget oss hunderom for 2 år siden, det kostet 70 000,- Nå har vi utvidet plassen slik at hundene har hele nede etasjen og boltre seg på når vi ikke er hjemme, hvor alt av ledninger er satt i en meters høyde på veggen slik at valpene ikke skal omkomme for å ha fått strøm i seg. Hundene skal også ha uteplass å gå på. Det kreves at du skal gjerde inne hele tomten (1mål) med gjerde på 1.50, det koster ganske mange tusenlapper og gjerde inne 1 måls tomt, slik at det er helt "hundesikkert", og slik at det er sikkret slik at barn ikke kan komme inn selv (krav fra kommunen) eksakt antall penger husker jeg ikke.

Så kommer jo alt dette med kull osv som Emma og Huldra(?) har nevnt lenger oppe her :-)

Å driver oppdrett er SJELDENT lønnsomt. Det kan virke lønnsomt for de som ikke vet hva det innebærer. På andre raser har de andre krav en bare hd røntgen og en premiering på utstilling, da blir det enda dyrere!

Hvor mange hunder eier slike folk som deg egentlig? Om du vaksinerer for 8000 i året, så tipper jeg ca 16 hunder?

Skjønner ikke at folk vil/ kan ha så abnormt med hunder - de er da ikke gjenstander heller. Hva med alenetid / kvalitetstid? Hundene kan umulig vite hva det er en gang, stakkars.

Men jeg vil da tro du får tjent inn ganske mye av dine utgifter hvis du driver i slik skala..

Irriterer meg grenseløst generelt over hundeoppdrett. Jeg NEKTER blankt å tro at det ikke ligger penger bak! :aww:

Ble litt OT, og det var ment på generelt grunnlag når folk har sånne mengder av hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det ganske enkelt: jo mer jeg tjener, desto mer bruker jeg på hundene. Hadde jeg ikke jobbet så mye som jeg gjør, hadde jeg heller ikke kunnet bruke så mye penger som jeg gjør. Og da hadde hunden min neppe vært NUCH nå, den hadde heller ikke konkurrert i hele landet (fra Tromsø i nord, til Arendal i sør), og den hadde nok heller ikke gjennomgått alle de helsetestene den har, gått de kursene den har, osv osv. Faktisk skulle jeg ønske jeg hadde tjent mye bedre; da hadde jeg kunnet gjøre enda mer av det jeg vil: bruke penger på hund! :) Jeg skulle reist til utlandet og konkurrert (noe som slett ikke er uvanlig), jeg skulle også gått mange flere kurs. Men på den andre siden; da hadde jeg antageligvis jobbet så mye at jeg ikke hadde hatt tid til å gjøre alt jeg vil og da hadde hatt råd til, haha! For et liv! :aww: (Gifte meg meg rik mann må bli neste steg tror jeg.. :) )

Hvor mange hunder eier slike folk som deg egentlig? Om du vaksinerer for 8000 i året, så tipper jeg ca 16 hunder?

Skjønner ikke at folk vil/ kan ha så abnormt med hunder - de er da ikke gjenstander heller. Hva med alenetid / kvalitetstid? Hundene kan umulig vite hva det er en gang, stakkars.

Men jeg vil da tro du får tjent inn ganske mye av dine utgifter hvis du driver i slik skala..

Irriterer meg grenseløst generelt over hundeoppdrett. Jeg NEKTER blankt å tro at det ikke ligger penger bak! :P

Ble litt OT, og det var ment på generelt grunnlag når folk har sånne mengder av hunder.

Det var vel nevnt fôrverthunder tror jeg? :x Ellers er det fullt mulig å ha så mange hunder når man er hjemmeværende, og flere personer. I alle fall når hundene er relativt små av størrelse, og greie å ha i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: Det var interessant og oppklarende!

Det lønner seg med andre ord å ha papirene i orden, og dersom man har det og kan "bevise" (eller vurdere det dithen) at det man driver med ikke er næring er det lovlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange hunder eier slike folk som deg egentlig? Om du vaksinerer for 8000 i året, så tipper jeg ca 16 hunder?

Skjønner ikke at folk vil/ kan ha så abnormt med hunder - de er da ikke gjenstander heller. Hva med alenetid / kvalitetstid? Hundene kan umulig vite hva det er en gang, stakkars.

Men jeg vil da tro du får tjent inn ganske mye av dine utgifter hvis du driver i slik skala..

Irriterer meg grenseløst generelt over hundeoppdrett. Jeg NEKTER blankt å tro at det ikke ligger penger bak! :aww:

Ble litt OT, og det var ment på generelt grunnlag når folk har sånne mengder av hunder.

Jeg tror jeg har hatt den diskusjonen evig mange ganger nå, men jeg kan ta den en gang til.

Det er fullt mulig å ha mange hunder, uten at det går ut over hundenes alenetid, eller kvalitets tid. De har alle sammen, flere ganger i uken alene og trene tid med en av oss.

Det ligger ikke penger bak avlen, for da måtte vi ha funnet oss en annen hobby. I fjor (2009) gikk vi ca 40 000,- i tap, på tross av 3 kull. Vi reiser på det meste av utstillinger, hvilket koster endel når det blir ca hver 3.helg til Sørlandet (vi bor i stav.), både i reise, opphold, mat og utstillingsavgift. Det er klart at til en viss grad så kan det gå opp i opp, men det er veldig sjeldent, og somregel bruker vi mer på hundene en vi får inn. Pengene som kommer inn blir for det meste brukt på hundene i form av utstilling, vetrinærbesøk, tyggeben og saker, leker, bånd og utstyr, reiser til utlandet eller kurser av forskjellige former. I tillegg reiste vi på rasespesial i Sverige med 7 hunder påmeldt, det lå i Skåne, som er Oslo ganger 2, og med 2 overnattinger på veien bort + 3 dager med overnatting i sverige og 2 dager overnatting på vei hjem igjen. I tillegg importerte vi 4 hunder som anses som nytt og friskt blod for rasen her i Norge, 3 av dem bor i förhjem. I tillegg ble det ekstra utgifter da den ene tispen måtte ta keisersnitt og vi ikke fikk noe igjen på forsikringer. 15000,- med en gang, + utgifter for kullet. Jeg kan fortsette i det uendelige tror jeg.... Vi tjener ikke en damn shit på å avle.

Det var vel nevnt fôrverthunder tror jeg? :) Ellers er det fullt mulig å ha så mange hunder når man er hjemmeværende, og flere personer. I alle fall når hundene er relativt små av størrelse, og greie å ha i hus.

Förhunder var nevnt ja :P

Jepp, det er det :x

Ja, jeg skjønner det, Huldra :)

Men ingen får overbevise meg om at det hverken er bra for hundene, eller at det går direkte i tap!

Nei men hvis ingen kan overbevise deg, så tror jeg vi legger saken død, du har allerede bestemt deg for at vi ikke går i tap... selv om jeg kan dokumentere det :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er jo (i større og mindre grad) flokkdyr, så jeg vil ikke tro de har samme behovet som oss for "daglig alenetid". Det må jo være mye viktigere at de får mat og vann, får bevege seg, får bruke kroppen og hodet, og får jevnlig nærhet med mennesker og hverandre. Det er jo ikke bare mennesker som gir nærhet i en flokk...

Antageligvis er det helt naturlig for medlemmene i flokken å være nettopp i en flokk. Mye mer naturlig enn å være alene 8 timer om dagen, sånn som min hund. Og jeg kan ikke si at jeg underholder den hele den resterende tiden av døgnet, heller.

Nei, jeg tror nok ikke mange hunder trenger å gi hundene et mindre godt liv, kanskje er det nesten omvendt - at det er vanskeligst å gi en alenehund det. Da blir jo menneskene eneste interaksjon og stimuli, og de fleste må jo på jobb og skole nesten hele uka...

Vi mennesker har en tendens til å sette oss selv og vårt selskap litt i overkant høyt. Jeg tror hundene i en flokk kan gi hverandre vel så mye, og til tider nesten mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner det, Huldra :)

Men ingen får overbevise meg om at det hverken er bra for hundene, eller at det går direkte i tap!

Jeg mener at det kommer helt an på hundene og hvilke midler man har til rådighet. I RTLs tilfelle, så bor jo hun hos en oppdretter. Jeg aner ikke hvordan de gjør det med lønn og sånt, men slik jeg har forstått det så "jobber" RTL for denne oppdretteren mot å få kost og losji (eller noe sånt?). I alle fall; skulle oppdretteren lønnet RTL så måtte hun vel ut med ca minimum 200 000 i året. Skal noen kull til for å dekke noe sånt, i tillegg til alle andre utgifter.

Den rasen de har er jo DSG, og jeg kan skjønne det går an når man har "slike" små enkle raser - ikke krever de mye pelsstell heller! Da skjønner jeg absolutt skepsisen hvis noen hadde 16 rottiser boende hjemme hos seg, eller 16 springere for den saks skyld.. (hjelpes min for et pelsstell!). Jeg vet om folk som driver oppdrett av am.cocker, og der er fruen i huset hjemmeværende, og driver stort sett med pelsstell hele dagen; og de har overhodet ikke så mange hunder!

Oppdretteren til min cairn hadde 12 hunder boende hjemme hos seg da jeg ble kjent med henne, nå har hun 6. Hadde det vært en annen rase hadde det overhodet ikke gått, men disse hundene fikk/får to timers joggetur (løs) hver dag, og pelsstellet stod/står det heller ikke på. Nå kjenner jeg jo oppdretteren til Aynï veldig godt, men hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg lurt hvilken energi-pille hun tar.. Hun står opp før seks hver morgen for å stelle hunder og hester, og når de samtidig driver og pusser opp huset holder de det gjerne gående til to-tre på natten. Jeg fatter og begriper ikke hvordan hun klarer det, men sånn har hun holdt på i flere år. Så hvis viljen er der, så kan det meste gå (jeg hadde ikke taklet det). :) Hundene hennes er forøvrig veldig enkle hunder, og jeg har sagt det før men sier det igjen: av Aynï kunne jeg hatt 8 stykker uten å ha merket noe mer til henne! Hun er en dønn gjennom enkel hund! :aww:

Jeg har derimot ikke noe til overs for folk som har hundene sine i kennel og bruker minimalt tid på dem. Visse raser kan jeg forstå der også, men jeg skjønner at du kan reagere. Jeg prøver bare å belyse at det finnes flere sider av saken; og at noen klarer det, og andre klarer det kanskje ikke fullt så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
    • Takk   Skal sjekke de 2, fant allerede masse materialle om eller med dem på youtube.    Dersom din hund begynte på 100 meters avstand! wow da er det kanskje håp for min hund også. Hos oss er det når den andre er i nærheten.  Har også oppfattet det som om han vil "beskytte" oss. Har opplevd at i en hundepark sammen med hannhund har det gått greit, de holder avstand osv. Men så raskt jeg tar på båndet så er rullgardinen nede igjen...:)  Bøkene du nevnte skal jeg ta en titt på. Vi bor på innlandet og privattimer med instruktør er noe vi vurderer.  Takker...:)        
    • Synes frem til 6 mnd mtp de sylskarpe valpetennene. Valper blir også mye morsommere synes jeg når de er litt mer «brukbare» etter min mening. Men krevende er de lenge til. 
    • Frem til 6 mnd var verst her, for da var hun en piraya som hang fast i leggen min døgnet rundt 😅
    • Det finnes mange gode passeringskurs uten at man må på TV. Hvis du er i nærheten av Oslo vil jeg anbefale Hund i Fokus eller Lundqvist hundeskole, men det finnes helt sikkert flere jeg ikke er oppdatert på. Når det gjelder bøker så kan jeg på det sterkeste anbefale Control Unleashed av Leslie McDevitt og BAT 2.0 av Grisha Stewart. Treningen på noen av de beste passeringskursene jeg har gått har vært mye basert på disse. For å illustrere effekten så hadde jeg en hund som hang i båndet og brølte på 100 meters avstand som unghund, og etterhvert gikk løs i konkurranse på stevnested med flere hundre hunder. Her er det også viktig å tenke helhetlig, og ikke bare trene i passeringer eller "økter" med kontakt og innkalling, men å jobbe med samarbeid og kontakt i alt dere gjør. Jeg vil anbefale et godt kurs eller privattimer med instruktør for å få hjelp til et treningsopplegg som er best for dere. Du finner mange gode instruktører i hele landet på denne siden:https://www.atferdskonsulenter.no/  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...