Gå til innhold
Hundesonen.no

HD / AD røntgen


Recommended Posts

Jada, jeg vet jeg "krisemaksimerer" og kanskje har panikk for ingen grunn osv. Men det er nå engang sånn jeg er jeg da. Beklager om noen blir lei det.

Sånn, bare for å ha sagt det først liksom :)

Det er jo ikke akkurat noen ukjent sak at folk er nervøse og skeptiske før de skal røntge hunden sin. Være seg fordi man skal bruke den i avl og er redd for at alt skal bli spolert, om man har sett tegn til smerter og er redd for å få bekreftet problemer eller om man bare skal røntge hunden sin fordi det er "normalt" å gjøre når den er passert rett alder.

Selv er det nesten så jeg vurderer å begynne å røyke nå, slik at jeg i det minste skal huske å puste :)

Gry har jo til nå vært på foravtale hos meg, men pga nye opplysninger fra Polen om faren til Gry sine linjer, så er det helt bestemt at Gry definitivt ikke skal gå i avl og jeg har fått tilbud om å få henne. Noe jeg selvfølgelig har takket ja til :)

Det har jo vært kjent at faren til Gry desverre har hd. ( en diskusjon som forøvrig er ferdig her inne på sonen for lenge siden, og om noen har mer å si om denne saken, så ta det direkte med oppdretter). Dette i seg selv har jo vært en bekymringsgrunn for Gry (og resten av kullet) sine hofter. Siden det jo blir sagt at HD går i avl.

Nå har det da altså kommet frem at både bestefaren til Gry og onkelen hennes begge har hd. (Jeg vet ikke status desverre). I tilegg har eier av tanten hennes lovet å røntge henne lenge, hun har et kull etter seg (tyvparring), men ingen resultater kommer ut på siden hennes. Noe som selvfølgelig gjør at man tenker det værste sånn sett. (Er jo desverre "vanlig" i mange land å kun opplyse om ok grad, og bare holde kjeft om den dårlige, så det fryktes jo at det samme er tilfelle her).

Ergo begynner det å bli mye HD tett på Gry fra faren sin side. Og ja, dette gjør at jeg sliter enda mer med å puste (hvor var den røyken igjen??)

Jeg vet jeg ikke er den eneste som bekymrer meg for leddstatus på hundene, så dette er vel egentlig en tråd generelt for folk som bekymrer seg og trenger noe å bruke tiden på :) Men, ja.. Jeg forteller jo om meg nå. (Prøv å holde dette til en tråd hvor jeg forteller om det jeg opplever og bekymrer meg om nå da, ikke lag en hetse tråd om oppdretter igjen... Det vil bli rapportert tvert og håper dette kan slås hardt ned på. Ta det med meg på PM eller kontakt oppdretter om det er noe dere vil ha sagt. Forøvrig hater jeg at jeg må si slik i hver enste tråd jeg lager om mine hunder her på sonen, men noen klarer aldri å ta et hint.. Så da blir det sånn)

Såh.. tilbake til... (dette med å gjøre en kort historie lang og sånn? Ja, jeg skravler når jeg er nervøs :))

Da jeg fikk vite fra oppdretter at jeg kunne få overta Gry, og disse ekstra opplysningene, så kastet jeg meg på telefonen til vet for å bestille time til røntgen med engang. Og siden jeg allerede hadde time hos dem førstkommende fredag (i morgen) får revaksine rabies på Gry og sjekke noe utslett på katter, så spurte jeg om det var mulig å klemme det inn på samme time. Og jada... Så vidt. Det var egentlig ganske travelt, men okei. De har i tilegg dropin her på fredager, men ok. De skulle prøve.

Bare 4 dager å vente...

Onsdag ringer telefonen fra dem.

-"hum, vi har fått veldig mye å gjøre på fredag. Og har ikke en eneste time ledig til drop in, kan vi utsette røntgen på Gry til neste onsdag??"

*panikken brer seg og hyperventileringen starter*

-"ehhh, hum... Det er ikke mulig idag eller i morgen da, istedet?? LItt stresset med dette kan man si... "

*stillhet i andre enden og febrilsk bla'ing i bøker*

-"vent litt, skal høre her".......... .... "Jo, komme torsdag klokken 1245 da???"

-"okei"

*puste lettet ut, en dag mindre å vente*

Idag derimot ringer telefonen på nytt.

-"Jeg må be deg om en ting jeg Marit.... EEEER det ok at vi flytter timen på røntgen av Gry igjen? Jeg er alene her idag pga sykdom, og har fått det veldig travelt...."

Og etter litt frem og tilbake er altså timen flyttet igjen. Denne gangen til i morgen, fredag, klokken 0800. 1 time før klinikken åpner :)

Og jeg sitter atterengang og vurderer den røyken :D

Neida, Gry har ikke vist noen tegn til smerte hun. Eneste er at hun alltid vrir venstre bakbein ut til siden når hun fristilles. Og unde flatdekk har hun det med å velte hele bakparten over på siden. Lille valpen min... :) I tilegg vralter hun værre enn en forvokst schæfervalp når hun går. Men det trenger jo ikke ha noe å si.

Men altså, hodet mitt jobber mot meg om dagen. Så dette, kombinert med slekta til Icek og min evinnelige uflaks når det gjelder dyr, gjør konklusjonen utrolig trist. Og ja, jeg krisemaksimerer tvert! Og holder på å dø litt på meg...

Få meg til å tenke på noe annet folkens?? Så jeg ikke ender opp med å bare skravle høl i hue på dere med alt mulig piss jeg kommer på?

ÅPne igjen "hundekamp tråden" kanskje? :D

Åssen løser dere nervene i røntgen-forbindelse? Klarer dere å bare skyve den bak i hodet og glemme den til resultatene er i boks? Fortell! Eller tygger dere hodeputa i fillebiter og spytter dun i flere uker etterpå?

Jeg ser for meg dun over halve soverommet til natten. Null søvn på meg, ergo null søvn på Lars fordi jeg er stresset, enda mindre søvn på bikkjene fordi jeg er stresset og Lars er trøtt og irritert, og en oppbrukt Iphone for å ha noe å gjøre..

Noen som har en røyk??? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Skal røntge på onsdag og kan vel nesten skrive under på alt. Golden har en meget dårlig hoftestatestikk generellt, men som jeg har tenkt: Kenya viser ingen tegn på noe galt - så svært ille kan det uansett ikke være. Det er det praktiske resultatet som er tellende, ikke hva som står på papiret(i hverdagen altså). En c-hofte på en 14 kg hund er uansett ikke noe å bry seg om tenker jeg. Og sannsynligheten for D og E er ikke så stor.

Resultatet får du hos veterinæren, bokstaven får du av NKK - så det er ikke såå lenge å vente. Veterinæren kan ikke uttale seg om utfallet osv, men de klarer jo å se om det er bra eller dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av og pust!De fleste hunder med en HD-diagnose er akkurat like frisk som uten en diagnose. Gry vil alltid være Gry uansett hva veterinæren sier i morgen.

Behandle hunden for eventuelle problem og ikke etter utseende på røntgenbildene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tnjaaaa. Nei. Nope. Jeg klarte ikke behandle nervene jeg. Hadde ingen grunn til å bekymre meg, over halvparten av søskenene var røntget - alle FRI. Allikevel var jeg overbevist om at jeg, uheldig som jeg ofte er, kom til å bli det sorte fåret i flokken. Samtidig var jeg overhysterisk for bedøvelsen - hva om hun druknet i eget snørr, hva om de ikke fulgte med under oppvåkningen, hva om fullstendig urealistiske og fullstendige ulogiske ting plutselig ble realistiske og logiske? :) Skuldrene jekket seg ett hakk nærmere ørene jo nærmere dagen vi kom.

Hylgrein i det vi entret veterinærsenteret og hunden måtte sendes inn med en kompis av meg - hadde ikke sjans å bli med. Der satt jeg og gaula til han kom ut og sa vi pronto måtte gå ut og roe nervene mine :) Vi gikk en lang tur i skogen og jeg niholdt på mobilen i håp om at den skulle begynne å vibrere hvert øyeblikk.

Aldri før har jeg opptrådt så fullstendig idiotisk og urasjonelt, men hva kan man si... Man er jo glad i de dyra :) Årsaken for min nervøsitet var rett og slett at jeg er så glad i hunden, og vi skulle ha et langt fint turvennskap foran oss med snørekjøring, fjellturer og kløving. Hadde jo "gått" med dårlige hofter/albuer, men man ville jo alltid hatt det i bakhodet.... Enden på visa ble A/A både foran og bak, og skogen viser seg nok en gang som en nerve-roer for min del. Fuglesang og bekkeskvulp, trærne som raslet i vinden og lyngen som knatret lett under beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Hehe du så meg på søndag, jeg kan alt om nerver. :) Og røyk virker som en sabla god ide innimellom! Skal man starte med plaster eller tyggis tro? Nikorette, tror jeg det er, har jo sånne fine røykeerstattere som man tilogmed kan fingre med - genialt!

Men be om å få være med inn på røntgen - det får du vel der uansett - det hjelper på nervene. Jeg var så frynsete at jeg holdt på å begynne å grine da Kahlo sovnet av sprøyta da hun skulle røntges - alle som kjenner sykdomshistorien hennes, og min flaks, har vel en ørliten forståelse for det. Takket høyere makter og vel så det for at vet. spurte om jeg ville være med inn og hjelpe å holde og sånt, ja sa jeg og strålte opp og vips var nervene glemt, nerden i meg tokover og jeg spurte og gravde om alt mulig både HD/ADrelatert og alt annet. :) Nervene kom tilbake i fult monn da vi dro hjem og jeg skulle vente på resultatet da...

Jeg så Gry på søndag og syns K har dårligere bevegelser enn Gry. Både Gry og Kahlo er uferdige i kroppen, og "barnslige" i bevegelsene. Så vi krysser alt som krysses kan for at Gry går fri. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal røntge på onsdag og kan vel nesten skrive under på alt. Golden har en meget dårlig hoftestatestikk generellt, men som jeg har tenkt: Kenya viser ingen tegn på noe galt - så svært ille kan det uansett ikke være. Det er det praktiske resultatet som er tellende, ikke hva som står på papiret(i hverdagen altså). En c-hofte på en 14 kg hund er uansett ikke noe å bry seg om tenker jeg. Og sannsynligheten for D og E er ikke så stor.

Resultatet får du hos veterinæren, bokstaven får du av NKK - så det er ikke såå lenge å vente. Veterinæren kan ikke uttale seg om utfallet osv, men de klarer jo å se om det er bra eller dårlig.

Nei nettopp, en c hofte er jeg ikke redd for liksom. Bridie lever jo på sitt 5 år med en c hofte nå, og har ikke vist tegn til problemer der hun. Men, joda.. :)

Slapp av og pust!De fleste hunder med en HD-diagnose er akkurat like frisk som uten en diagnose. Gry vil alltid være Gry uansett hva veterinæren sier i morgen.

Behandle hunden for eventuelle problem og ikke etter utseende på røntgenbildene!

Helt sant! Men greit å vite status sånn for å evnt forebygge ting.

:) Hehe du så meg på søndag, jeg kan alt om nerver. :) Og røyk virker som en sabla god ide innimellom! Skal man starte med plaster eller tyggis tro? Nikorette, tror jeg det er, har jo sånne fine røykeerstattere som man tilogmed kan fingre med - genialt!

Men be om å få være med inn på røntgen - det får du vel der uansett - det hjelper på nervene. Jeg var så frynsete at jeg holdt på å begynne å grine da Kahlo sovnet av sprøyta da hun skulle røntges - alle som kjenner sykdomshistorien hennes, og min flaks, har vel en ørliten forståelse for det. Takket høyere makter og vel så det for at vet. spurte om jeg ville være med inn og hjelpe å holde og sånt, ja sa jeg og strålte opp og vips var nervene glemt, nerden i meg tokover og jeg spurte og gravde om alt mulig både HD/ADrelatert og alt annet. :) Nervene kom tilbake i fult monn da vi dro hjem og jeg skulle vente på resultatet da...

Jeg så Gry på søndag og syns K har dårligere bevegelser enn Gry. Både Gry og Kahlo er uferdige i kroppen, og "barnslige" i bevegelsene. Så vi krysser alt som krysses kan for at Gry går fri. :)

hehe, ja vi er flinke på nerver begge to vi :)

Og ja, jeg får bli med inn og skal hjelpe til med å holde. Han kommer jo på jobb en time for tidlig for min del :) Så det er ingen andre til å hjelpe til.

Skal snikfotografere bildene jeg, så får dere noe å gjette på her inne til resultatet kommer :)

og neida, problemet er egentlig ikke frem til jeg får svaret fra NKK, men frem til jeg selv ser bildene hos vet'n i morra tidlig. Ikke at jeg kan å avlese noen bilder, men man ser da iallefall LITT hva det dreier seg om. Om det ser "noenlunde ok ut" eller om det "ser helt forjævlig ut" liksom. Så joda.. Lang lang natt, og i kveld skal jeg IKKE legge meg før jeg halvsover på sofaen, og jeg kommer sikkert til å stå opp når klokka til Lars ringer ved 6 tida.

Det faktum at jeg har 2 minutter å GÅ på klinikken, (det tar lenger tid med bil vettu, men må vel ta den med så jeg slipper å evnt bære Gry opp igjen), og jeg strengt tatt ikke hadde trengt å stå opp før 0745, har ikke noe å si i hodet mitt. Jeg sover ikke når jeg er stresset. Og stresset er jeg så fort jeg skal ut på noe før klokka 11 om dagen. Når det i tilegg gjelder ting som dette, så... ehh ja... og sånn...

puste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt jeg, men jeg har aldri bekymret meg over sånt..? :) Jeg klarer ikke å bekymre meg for tannfelling heller, om tennene vokser opp rett eller galt, om bittet blir feil, om testiklene kommer opp eller ned, om øynene blir frilyst, osv osv.. Jeg bestiller time til dyrlege for å få ting sjekket, og tenker ikke mer på det. Eller jeg kommer på når valpen er sånn ca fem mnd at oisann, kanskje jeg skulle tatt en titt på bittet og se hvordan det står til inni der? :) Det er ikke fordi jeg ikke bryr meg om hundene, men rett og slett fordi jeg legger mer vekt på det jeg ser - ser hunden frisk ut, så er den også sannsynligvis det! Har den ikke plager? Neivel, da er den sikkert frisk da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt jeg, men jeg har aldri bekymret meg over sånt..? :) Jeg klarer ikke å bekymre meg for tannfelling heller, om tennene vokser opp rett eller galt, om bittet blir feil, om testiklene kommer opp eller ned, om øynene blir frilyst, osv osv.. Jeg bestiller time til dyrlege for å få ting sjekket, og tenker ikke mer på det. Eller jeg kommer på når valpen er sånn ca fem mnd at oisann, kanskje jeg skulle tatt en titt på bittet og se hvordan det står til inni der? :) Det er ikke fordi jeg ikke bryr meg om hundene, men rett og slett fordi jeg legger mer vekt på det jeg ser - ser hunden frisk ut, så er den også sannsynligvis det! Har den ikke plager? Neivel, da er den sikkert frisk da! :)

Tipper hva man faktisk ser har mye å si, ja - og for å ikke snakke om tidligere erfaringer/sykdomshistorie. Jeg gir katta i om tennene faller ut når de skal, trakk en på knøttis fordi den nekta å ramle ut og det ble betent - likevel hadde jeg is i magen da et par av hjørnetennene til Kahlo ikke ramlet ut før etter 6mnd. Testikler på hanhund blåser jeg også i, de kommer når (om) de kommer. Men Rygg/ben - skjelettproblemer har jeg hatt så mye av at der klarer jeg virkelig ikke å ha is i magen, nei. No way.

Og når man da vet at det faktisk ligger på linjene til Gry, så har jeg overhodet ingen problem med å skjønne at Psycho freaker litt, nei. Krisemaksimering eller ei.

og neida, problemet er egentlig ikke frem til jeg får svaret fra NKK, men frem til jeg selv ser bildene hos vet'n i morra tidlig. Ikke at jeg kan å avlese noen bilder, men man ser da iallefall LITT hva det dreier seg om. Om det ser "noenlunde ok ut" eller om det "ser helt forjævlig ut" liksom.

Ja, jeg så hoftene til Kahlo og så jo at de så greie ut, tilogmed jeg ser tydelige forkalkninger og om alt er feil - for meg så den ene grundere ut enn den andre, men NKK var heldigvis ikke enig i det. Albubildene derimot, der så jeg over hodet ikkeno - så helt greit ut for meg, men jeg har aldri sett et albuerøntgen før, så nope - ingen trøst i det. :) Men nå var det bakbeina jeg var mest redd for med Kahlo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper hva man faktisk ser har mye å si, ja - og for å ikke snakke om tidligere erfaringer/sykdomshistorie. Jeg gir katta i om tennene faller ut når de skal, trakk en på knøttis fordi den nekta å ramle ut og det ble betent - likevel hadde jeg is i magen da et par av hjørnetennene til Kahlo ikke ramlet ut før etter 6mnd. Testikler på hanhund blåser jeg også i, de kommer når (om) de kommer. Men Rygg/ben - skjelettproblemer har jeg hatt så mye av at der klarer jeg virkelig ikke å ha is i magen, nei. No way.

Og når man da vet at det faktisk ligger på linjene til Gry, så har jeg overhodet ingen problem med å skjønne at Psycho freaker litt, nei. Krisemaksimering eller ei.

Ikke misforstå meg; jeg mener ikke noe vondt om noen som bekymrer seg mer enn jeg gjør! Egentlig synes jeg det er litt rart at jeg ikke bekymrer meg mer for sånt enn det jeg gjør; det ville i grunnen vært typisk meg å være bekymret for noe sånt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke misforstå meg; jeg mener ikke noe vondt om noen som bekymrer seg mer enn jeg gjør! Egentlig synes jeg det er litt rart at jeg ikke bekymrer meg mer for sånt enn det jeg gjør; det ville i grunnen vært typisk meg å være bekymret for noe sånt. :)

Hehe, ja jeg trodde du var typen til å bekymre deg mer :) Vet ikke hvorfor men :) Men du har det godt når du ikke gjør det :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg krysser fingrene og skal tenke på dere imorgen :)

Sånn ellers er jeg mest nervøs for narkosen når det gjelder røntging.

Jeg tviler å at Ellie har noen sterk grad av HD så frisk og fin som hun er. (Selvfølgelig kan det hende, men magefølelsen min sier at hun er iorden.)

Hadde det vært aktuelt med avl så hadde jeg nok vært mer nervøs og livredd for å ikke få A, mens nå går det greit med B og C også på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal snart røntge (snart som i ca 2 mnd til..) og jeg kjenner engstelsen komme allerede ja :)

Er det vanlig å merke det på en så ung hund dersom den har hd? Tenker på unghunder på rundt året. Hunden her er så frisk å fin som man kan få det, men tenker jo på at det kan ligge noe der som gjør at hun har dårligere hofter, og at det ikke er sikkert man merker noe på et så tidlig stadie. Men ikke vet jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!! Ja dette var godt å høre. nå puster jeg noenlunde normalt igjen :) Mangler bare resultater på albuer nå, men de så veldig bra ut, så :lol:

Når tror dere jeg kan forvente de avlest??

Sendte mld til veterinæren når jeg leste svar istad også, og han ble glad med meg :) hehe

Grattis! Og du, hvordan gikk det forresten med denne løpetiden hennes, har den kommet enda?

Nope.. Skjønner ikke noe jeg :S Syns hu var blitt mindre bak her en periode, men nå er hu hoven igjen, masse utflod (noe tynnere/blankere enn sist) og i går rei hu på Bridie igjen. Ikke greit å være ungGry :lol:

Så flott! :) Kan jo godt skjønne at du bekymret deg med den slekten der!

Ja ikke sant! Men nå puster jeg igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Ja dette var godt å høre. nå puster jeg noenlunde normalt igjen :lol: Mangler bare resultater på albuer nå, men de så veldig bra ut, så :lol:

Når tror dere jeg kan forvente de avlest??

Sendte mld til veterinæren når jeg leste svar istad også, og han ble glad med meg :) hehe

Nope.. Skjønner ikke noe jeg :S Syns hu var blitt mindre bak her en periode, men nå er hu hoven igjen, masse utflod (noe tynnere/blankere enn sist) og i går rei hu på Bridie igjen. Ikke greit å være ungGry :)

Ja ikke sant! Men nå puster jeg igjen! :)

Innen en uke tenker jeg. Jeg fikk avlest HD på tordsdagen, og lørdagen uka etterpå hadde AD blitt lest av. Tror om jeg ikke tar helt feil at avlesning av AD ikke har en fast dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...