Gå til innhold
Hundesonen.no

Kamphund - når kan man føle seg trygg?


Rilla

Recommended Posts

  • Svar 259
  • Created
  • Siste svar

Enn så lenge så kan jeg det. Men om den utviklingen vi ser i samfunnet fortsetter så er jeg ikke overrasket om man må være offentlig tjenestemann for å eie rasen om 10-15 år og kanskje det hadde vært det beste for rasen på sikt..

Jeg tror ikke det hadde vært det beste for rasen din i det hele tatt, det hadde vært et enormt skritt tilbake for både rasen og hundenorge.

Men ja, utviklingen av hundehysteriet og tilhørende restriksjoner er skummel synes jeg.

Mener du at det er de menneskene som går rundt og tror at alt fra fransk bulldog til mastiff er småbarn og småhundspisende monstre som faktisk er begrunnelsen for at dagens raseforbud ikke opphører?

Nei, på ingen måte. Men jeg tror at en større allmenn aksept for 1: disse rasene og 2. hunder generelt, er et av punktene som må innfris for at raseforbudene skal ha en sjans for å skulle avskaffes. Folk må føle seg trygg på at de ikke er i fare, ellers vil opinionen sørge for at et slikt forslag blir drept allerede i startgropen. Og det er egentlig ikke så rart. Om man tror at noe er direkte farlig, så vil man ikke at det skal være tilgjengelig for offentligheten sant? Da kommer den klassiske: think about the children! Frykt kan være så irrasjonell bare det, den er fortsatt uhyre effektiv.

Jeg tror at om 80 % av norges myndige befolkning skrev under på ett opprop for å fjerne raseforbudet slik det står i dag, så hadde det ikke spilt en dråpe i forskjell. Desverre.

Det er jeg nok enig i at det alene ikke ville hjulpet særlig. Men om det allerede lå inn et forslag om å avskaffe forskriften så tror jeg at det ville hjulpet å kunne slenge i bordet en dokumentasjon på at 80% av Norges befolkning ønsket den vekk fra lovverket. Jeg tror det ville vært et heidundranes argument for vår side.

Jeg tror også det er utopi. :D

Folk kan mislike/være redd/engstelige/hate korthåra muskelhunder og det vil de gjøre, det forandrer ikke noe, for dette handler ikke om hunder eller hundeeiere (ref TU forbudet liksom.. den ene blodtørstige livfarlige, med den totale uansvarlige og kunnskapsløse eieren :D )dette handler om forhandlingspolitikk. Om noen andre grupper kan oppnå noe ved det vil raseforbudet oppheves, men hvem det skulle være aner jeg desverre ikke, da hadde jeg stått på barrikadene for lengst.

Det var mange faktorer som spilte inn for at raseforbudene ble gjeldende her i Norge. Det hele er ganske komplekst egentlig, og forhistorien er ganske hårreisende når man begynner å pille i det. Jeg må innrømme at jeg tror det norske folk hadde blitt litt sjokkerte om de hadde visst hvilket politisk spill det hele var, hva som skjedde på bakrommene og ikke minst totalt manglende bevis på at slikt lovverk fungerer. Men det er spilt melk. Dessverre.

Uansett, siden det var mye som måtte ligge til rette for at forskriften ble gjennomført så må det også ligge mye til rette for at den skal oppheves. Jeg vet heller ikke fasiten, men jeg er sikker på at det er mulig. Det har jo heldigvis skjedd i mange andre land! En ting er jeg derimot ganske sikker på, vi hundefolk må klare å stå sammen og vi må kreve å ha en stemme. Per dags dato er vi nok langt ifra noen av delene.

Du er avslørt, seff er det viktig for deg, ellers hadde du ikke postet bilder av humle-charlie, blomster-charlie og alle de andre ekle Charlie-bass bildene :D

Hehe, det var det da. :wub: Men dere er jo allerede på den riktige siden fordi dere er vettuge og oppegående hundefolk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn så lenge så kan jeg det. Men om den utviklingen vi ser i samfunnet fortsetter så er jeg ikke overrasket om man må være offentlig tjenestemann for å eie rasen om 10-15 år og kanskje det hadde vært det beste for rasen på sikt..

Enig med Mari der også gitt, det ville tatt oss et langt steg tilbake i tid. Nå blir det litt fritt etter hukommelsen her, men det var vel omtrentlig for 70 år siden man hadde et slikt forbud mot schäfere her i landet. Rasen var kun bevilget offentlige tjenestemenn. Schäferen er ikke rasen for alle, det er ikke amstaffen heller, eller en pomme for den del, men jeg mener det er svært uheldig at mennesker som kan og brenner for rasen "sin" ikke skal, under noen omstendigheter, ha mulighet til å holde nettopp den rasen. Og dette med schäfer, jeg vet ikke jeg om det nødvendigvis er politi og militære som til en hver tid forvalter rasen på best mulig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Enig med Mari der også gitt, det ville tatt oss et langt steg tilbake i tid. Nå blir det litt fritt etter hukommelsen her, men det var vel omtrentlig for 70 år siden man hadde et slikt forbud mot schäfere her i landet. Rasen var kun bevilget offentlige tjenestemenn. Schäferen er ikke rasen for alle, det er ikke amstaffen heller, eller en pomme for den del, men jeg mener det er svært uheldig at mennesker som kan og brenner for rasen "sin" ikke skal, under noen omstendigheter, ha mulighet til å holde nettopp den rasen. Og dette med schäfer, jeg vet ikke jeg om det nødvendigvis er politi og militære som til en hver tid forvalter rasen på best mulig måte.

Mulig, men jeg er ikke sikker på at dagens forvaltere av rasen er til det beste heller, så da får vi bare fortsette å jobbe mot våre små mål, så godt vi kan. Selvfølgelig håper jeg ikke at vi får forbud mot rasen, men jeg er ikke sikker på at den utviklingen jeg ser, er det jeg ønsker skal representere en rase med over 100 års historie som BRUKS-hund, for framtida. Men det er kanskje en heeeelt annen diskusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Hvis du virkelig ønsker å komme over din skrekk for kamphunder (vet dere forresten at bedlingtonterrier ble avlet for kamp og krypskytterjakt av franske sigøynere? Britisk rottehund var senere. Jeg har altså hatt kamphund i fjorten år. Tøøøøft), anbefaler jeg et møte med Mari og hennes Charlie og Fydda(me)(?).

Etter en jævli tur i h e l v e t e (også kjent som Oslo City) i går, sto vi og frøys og venta på bussen hjem. Da passerte først en ung dame med en firkanthund og så en ung mann med firkanthund. Firkanthund nummer to hadde jeg da sett før, så jeg ropte litt sånn forsiktig "MARIII", for å se om noen snudde seg. Det gjorde jo damen og da fikk vi endelig kastet oss over både koselige folk og hunder og helledussen, jeg skjønner godt at slike hunder er forbudt. Hvis ikke hadde jo alle andre raser blitt utrydda, for alle ville bare hatt litt beskjedne Charliegutter og ikke fullt så beskjedne Fydamer :wub: . Nå håper jeg bare det blir noe av playdaten med damen og Scilos og det tror jeg det blir :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner godt at slike hunder er forbudt. Hvis ikke hadde jo alle andre raser blitt utrydda, for alle ville bare hatt litt beskjedne Charliegutter og ikke fullt så beskjedne Fydamer :wub:

Jeg simpelthen elsker deg! :D

(Ja til playdate, og jeg skrøt av deg og den ikke så flaue femtenåringen i akkurat nå i går kveld en gang. :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og etter å ha lest denne tråden nå, så innser jeg virkelig hvorfor vi alltid var alene på lekeplassen i borettslaget der Buffy (schæfern min) vokste opp. Buffy, digre mørke schæfertispa, rulet jo plassen med naboens to Amstaffer. Den eneste som turte å nærme seg sånn helt utenvidere var vel en nabo lenger ned i gatas Malamute :ahappy:

Og ja.. For å ikke glemme Solo da. Borettslagets maskot, Cairn terriern. Han ble ikke tygget på engang han!

*savne gode nabohundevenner*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig at jeg enda ikke har møtt en eneste skummel "kamphund"! Har jo møtt massevis av forskjellige bullehunder, men de var koselige alle sammen :lol: Min lille basenji-gutt lekte fint med en staffe-gutt her om dagen, og selv om staffen var en skikkelig muskelhund (om enn ikke så veldig høy), var han superforsiktig med min spinkle, spisevegrende Tufani. Og eieren var også kjempehyggelig! (Riktig så hyggelig var han, faktisk.... :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioi... Hadde håpet slike fordommer tilhørte forrige 10år...

- - - -

Jeg har litt vansklig for å ta trådstarter seriøst, tror dette kun er et forsøk på å trolle litt rundt... Så om mitt innlegg ikke er av de mest seriøse i verden, må dere ha meg unnskyldt :lol:

- - -

Trådstarter:

Du spør hvordan jeg kan være sikker på at mine hunder ikke angriper andre mennesker. Er man en hundeeier, uavhengig av en rase bør man ha såpass innsikt i hunden sin at man vet hva som ligger i dem. Det er ikke noe magisk med en stor hund som har mye muskler som gjør den til et aggresivt kjøttetende monster, en hund gjør det som lønner seg - og det sier seg selv at om disse hundene hadde null bitehemmning og angrep alt på 2 og 4 ben - så ville rasene ha dødd ut for lengesiden - noe som forøvrig ikke lønner seg.

Jeg driver Kennel Orthrus, og vi driver oppdrett av Dogo Canario, eller det du vil kalle "kamphunder". Jeg har drevet med denne rasen i nærmere 5år - på denne tiden har jeg hatt 14 valper og 7 forskjellige voksne hunder boende fast hos meg. I dag har jeg 3 voksne (2 tisper, 1 hanne) og 1 valp (tispe) boende hos meg.

Jeg har reist rundt og sett på Dogo Canario i både Norge, Sverige og Ungarn og møtt flere polske, spanske individer.

Fellesnevneren for de individene jeg har møtt er at de er rolige, avbalanserte, stabile og lojale familie og vakthunder. De er flinke med småbarn, eldre og viser forståelse for folk som har problemer med å bevege seg ol.

Hadde jeg solgt valper som var uten bitehemmning og aggresive ville jeg fått samtlige i retur.

- - -

Neida, hvem er det jeg lurer... Disse hundene er livsfarlige - Jeg har til og med bilder som beviser det....! Fysj!

Advarsel sterke bilder.

Grr! Growl! WOW! Snerl! Døøø din stygge søpplebøtte! Grrr!

http://img46.imageshack.us/img46/9370/valpselges.jpg

2 Menneskeetende demoner...

http://img697.imageshack.us/img697/7056/serenityogulrika1.jpg

Demon som kaster seg over sitt hjelpesløse bytte... Stakkars snøball..

crazyone1.jpg

Prada sleiker seg rundt munnen før hun får sitt daglige måltid: Valp og Datter.

3girls.jpg

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må leee! :getlost: De er så herlige når de løper sånn! Hadde det ikke vært for at de veier mer enn meg, og at andre mennesker av en eller annen merkelig grunn mener de ser skumle ut, skulle jeg hatt noe sånt stort noe. :icon_redface: De er fantastiske! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så gla når sånne tråder ender opp med at så mange støtter opp, og favner om firkanthundene..! Jeg er enig med Mari, og både synes og tror det er viktig å prøve å få forklart andre hvor fantastiske hunder dette er! Nei, det er ikke hunder for gud og hvermann, men det er alikevel ingen grunn til at de skal hetses på den måten de gjør.. Alle kan ikke like alle typer hunder, men man kan ikke dømme de nord og ned alikevel.

Får jo også legge til at mitt bilde av amstaffen er blitt enda mer positivt etter å ha møtt individer av rasen. Nå er jeg så heldig å ha tillgang på en fantastisk frøken så mye jeg vil, og jeg må få si : Jeg har aldri vert borti en herligere hund jeg.. Håper bare med hele meg at forbudet blir opphevet før jeg blir for gammel til å ha amstaff, for det er utrolige hunder..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De firkantede er helt vanlige hunder med sine plusser og minuser som alle andre vel?

Jeg har bare møtt vennlige og hyggelige utgaver,ikke alle har likt mine hunder men sånn er da verden.Alle liker ikke hverandre!

Jeg liker slett ikke alle mennesker og jeg har da faktisk bitt noen også :whistle:

Skikkelige bitt med sykmelding som resultat :icon_confused:

Det har ingen av mine hunder gjort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De firkantede er helt vanlige hunder med sine plusser og minuser som alle andre vel?

Jeg har bare møtt vennlige og hyggelige utgaver,ikke alle har likt mine hunder men sånn er da verden.Alle liker ikke hverandre!

Jeg liker slett ikke alle mennesker og jeg har da faktisk bitt noen også :whistle:

Skikkelige bitt med sykmelding som resultat :icon_confused:

Det har ingen av mine hunder gjort..

Å nei! Vi må forby Toril'er, de er aggressive og farlige og eier ikke bitehemning og er en fare for menneskeheten! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker slett ikke alle mennesker og jeg har da faktisk bitt noen også :)

Skikkelige bitt med sykmelding som resultat :lol:

Det har ingen av mine hunder gjort..

En fare for menneskeheten, altså? :) Enten må du avlives, eller så må du omplasseres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker slett ikke alle mennesker og jeg har da faktisk bitt noen også :)

Skikkelige bitt med sykmelding som resultat :lol:

Hehe, og du er ikke alene. Det er langt flere skader av bitt fra mennesker som må behandles enn hundebitt.

Men nå var det vel aldri noen tvil om at mennesker er mye farligere enn hunder, så du er i godt selskap Toril. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Solo og jeg akkurat truffet en Dogo Canario/Amstaff blanding på seks måneder. Ja, kanskje jeg husker litt feil med blandingsforholdene, men han så ut som en Pit bull (har ikke peiling, men kjente en engang) og oppførte seg som en. Det vil altså si at han gjerne ville leke med den gamle damen (Solo) og fant fort ut hvilken lomme godbitene lå i og ville gjerne leke litt med godbitdamen, også. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...